- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálVýznam informací a dat
Data
obraz vlastnosti objektu, vhodně formalizovaný pro přenos, interpretaci nebo zpracování prostřednictvím lidí nebo automatů (poté vznikají informace)
Informace
snižují entropii systému
význam, který člověk přisuzuje údajům
součástí komunikačního procesu
rozdělení
interní – o stavu objektu (výroba, finanční situace, personální otázka, studijní informace)
externí – informace z vnějšího prostředí – o situaci na trhu, konkurenci, platné legislativě, výr. technologiích
důvěryhodnost informace = spolehlivost, pravdivost, dostupnost --> hledáme více zdrojů informací
Zdroje informací
formální informace – skripta, přednášky, knihy, rozhlas, TV, databáze
většinou za ně platíme
méně kvalitní
neformální informace – diskuze, rozhovor
Význam informací
důležitá je obsahová charakteristika – přesnost, formát, význam pro danou aplikaci
nástroj pro zvýšení konkurenceschopnosti – připoutání zákazníka, rozvoj podniku, centrální sběr a zpracování
Využívání správných informací
efektivní řešení problémů
uplatnění informací v cyklu řízení
vznik nápadů
Výsledky výzkumu v nemediální sféře
preferovaný typ dokumentu
přístup k internetu
využití informací
Efektivní využití informací
informace je nutno účelně filtrovat, destilovat, analyzovat a dávat do vzájemných vztahů – CI (Competitive Intelligence)
Competitor Intelligence – zaměřen na činnost, která se zaměřuje na získávání informací
Customer Intelligence – získáváme informace o zákazníkovi, modely (pro zápis na zkoušky, menza...)
Market Intelligence – zaměřuje se na trh (na jeho situaci, vývoj, trendy...)
Partner Intelligence – získáváme informace o partnerech
Technical Intelligence – o technologiích (ne z novin)
Business Intelligence
Informační zdroje
publikované – tištěné, elektronické
nepublikované – primární marketingový výzkum
polopublikované – (šedá literatura) – výzkumné zprávy, technické zprávy
Mýty CI
CI je špionáž – dodržování etické hranice (95% lze získat eticky)
SW pro Business Int. je zaveden automaticky – skladování a vyhledávání dat
získávání informací z novin a časopisů
CI je drahá – poměr mezi náklady a výnosy
malé podniky nepotřebují CI (naopak) – existují i agentury, které vyhledávají informace
CI potřebuje spoustu dat – data důležitá
důležitá je vize
vytvořit zadání pro vyhledávání a zpracování dat
dosažení inf. jádra
INFORMAČNÍ SYSTÉMY
Poslání podniku
zákazníci – kdo jsou zákazníci
výrobek nebo služba – jaké jsou nosné výrobky nebo služby
trh – na jakém trhu podnik soutěží
technologie – je středem zájmu podniku
zájem o přežití, růst a profitabilitu – má definované ekonomické cíle
Definice
IS je definován jako soubor lidí, technických prostředků a metod zabezpečujících sběr, přenos, uchování a zpracování dat za účelem tvorby a prezentace informací pro potřeby uživatelů činných v systému řízení
IS je množina lidí, dat a postupů, která působí společně pro získání užitečných informací
IS mají poskytnout správné informace pro správné lidi ve správný čas
Nároky na budování IS
udržení konzistence IS z hlediska změn (vyšší verze musí umět pracovat s daty starší verze)
udržení kontinuity služeb IS/IT (uvést ve smlouvě)
uchování dříve vynaložených prostředků
FUNKČNÍ NÁPLŇ INFORMAČNÍHO MANAŽERA
Informační manažer:
řízení informatiky
ve vrcholovém vedení firmy
neměl by být podřízen ekonomovi či finančnímu oddělení
nejlépe ekonom se znalostí informatiky
1. formulace celkové strategie informačního systému
2. naplňování informační strategie – vytvořit si plán (harmonogram), naplánovaná na 2-3 roky – důležité dodržovat předem stanovený plán
3. rozvoj efektivních organizačních struktur a řídících procedur v oblasti informatiky – před zavedením informačního systému je třeba provést změny v organizačním systému
4. analýza a návrhy nových informačních služeb
5. rozvoj elektronického obchodu
6. formulace strategie prezentace firmy v globálních počítačových sítích
7. vyhodnocení ekonomických analýz IS
8. řešení vztahů informatických projektů a ostatních rozvojových projektů
Systém posuzování podnikových informací
dle racionálního zařazení do komplexů podnikového řízení – oběh dokladů, pravomocí...
dle racionality systému jako relativně samostatného systému
Významné vlastnosti
podpora cílů podniku dle priorit
vysoká integrace dat – propojení přes klíč
celková architektura a otevřenost IS (můžeme dokoupit SW, HW, tiskárnu..)
integrace různorodých projektů
efektivní zpřístupnění datových zdrojů (mezi aplikacemi, uživateli...)
efektivní využití různých technologií
on-line propojení
Strategické řízení ICT (informační a komunikační technologie)
musí být součástí strategického řízení podniku
základní dokument informační strategie
na strategickém řízení a informační strategii se podílí celé vedení podniku
průřezový charakter
základním kamenem je architektura IS
Informační strategie
návrhy, vize... zavedení IS podniku
cílem není sepsání zprávy
cílem je pozitivní změna v oblasti ICT a v celém podniku – výrobě, řízení, ekonomice, personalistice
Princip tvorby
jak dlouho se řeší (průměrně 3 měsíce)
kdo je řeší (tým o 6-8 pracovnících, musí znát firmu, nejen externí f.)
v jaké podrobnosti IS řeší
na jak dlouhé období se zpracovává
kdy se strategie změní
periodická změna – došlo ke změně v podnikatelské strategii podniku (sálové počítače --> PC)
kontinuální změna – např. změna odčitatelné položky při výpočtu mezd
Využití
základ pro zpracování poptávkového dokumentu
zadávání jednotlivých projektů, jejich koordinaci a kontrolu řešení (jednoduché moduly – účetnictví, sklad, výroba, cash flow...)
Podkladové dokumenty
globální strategie podniku – obsahuje záměry rozvoje podniku (na 5 let)
základní podnikové dokumenty – organizační řád, mzdový, finanční řád, studijní řád (pravidla, na základě kterých vytvoříme fce v IS)
analýza vývojových trendů (ICT, IS, ekonomika, výroba) zaměření podniku, odvětví
podklady o partnerech a konkurenci (IS, CRM – komunikace se zákazníky)
Příprava informační strategie
formulace cílů, struktury a rozsahu omezujících podmínek (snížení nákladů většinou nepřinese)
analýza základních koncepčních materiálů (kritické faktory)
analýza současného stavu (výroba, obchod, ekonomika firmy)
návrh celkové architektury (plány)
vymezení základní funkční struktury (např. řešení postupu do vyššího ročníku, podmínky stanovujeme později)
definice jednotlivých projektů
Postup vypracování
mapování a popsání procesů
definování funkčních přínosů (něco navíc oproti minulému IS)
stanovení požadavků na technologii – komunikace, bezpečnost, rozvoj v budoucnosti, otevřenost systému (používání různých operačních systémů, vkládání a vyjímání modulů)
specifikace projektu
stanovení priorit
Aspekty informační strategie
porozumění mezi informatiky, manažery a odborníky
dohoda všech klíčových pracovníků
Definování přínosů
měřitelné – snížení počtu zaměstnanců, snížení skladových zásob, zvýšení zisku
neměřitelné – zvýšení konkurenceschopnosti, zlepšení komunikace
Problémy řešení
vedení podniku není připraveno hrát rozhodující roli
stanovení doby vypracování (2-3 měs.)
stanovení rozsahu vypracování (pouze pro určité moduly)
nejsou potřebné dokumenty
nevychází z podnikové strategie
preferují se technologické aspekty
SYSTÉMOVÁ INTEGRACE
používá se od 1. pol. 19. století
umožňuje vytvoření celkového konceptu IS/IT
nutno zavést pouze ve fungující firmě, IS přizpůsobit firmě, nevyužívat pouze k evidenčním charakteristikám
definování požadavků na jednotlivé velmi různorodé aplikace (v počátku uvažovat o modulech komplexně, zavádět je jednotlivě)
výběr adekvátních produktů, jejich úpravy a dotváření (firma nemusí mít vlastní modul, může spolupracovat se svými partnery, je však nutné přizpůsobit modul podmínkám)
vzájemná integrace produktů do jednotného IS/IT (nastavení spojení modulů i po jejich inovaci)
k zavedenému systému by měl být manuál (vhodné v elektronické podobě)
Konečný efekt SI
dosažená úroveň produktu – IS
úroveň služeb poskytovaných systémovým integrátorem (IS by měl mít jednotné prostředí, stejné ovládání modulů)
Problémy systémové integrace
vývoj aplikací SW se širokým funkčním spektrem (firma nemůže mít pouze 1 odběratele, musí mít moduly pro různé oblasti)
zajistit rozvoj vnější integrace (systém má obsahovat všechny používané fce – DPH, rozvrh, ...)
komunikace s dodavateli, bankami
horizontální a vertikální integrace
Úrovně řízení: strategická, taktická, operativní
IS – strategické IS, manažerské IS, TPS (na stejných úrovních)
OIS – prolínají se celou informační pyramidou (kancelářské)
eDM
8CM
DSS
Systémy si mezi sebou předávají data – vertikální integrace.
Vyšší IS čerpají data z nižších – horizontální integrace (MIS čerpá z TPS...)
strategický versus operativní způsob řízení
technologická integrace (využití stávajících počítačů, sítí...)
Rizika SI z pohledu podniku
vyšší složitost systému – nároky na projekci, úroveň IT, příprava řešitelů
stoupající nároky na uživatele
rychlejší a vyšší dopad havárií, nového ohrožení, lidského faktoru
Proces integrace
integrace vizí a idejí (s dodavatelem vyjasnit, co očekáváme, brainstormingová sezení) – pokud jsou neshody, je lepší odstoupit
integrace podnikové a informační strategie
integrace podniku s okolím
integrace interních podnikových procesů (návaznost, zodpovědnost, posun procesů vpřed)
technologická integrace (sjednocení dat, uživatelské prostředí, HW, SW)
Požadavky na systémového integrátora
stabilní firma (historie, preference)
dostatečně velký tým specialistů (i z našeho oboru)
k dispozici integrovanou linii SW produktů
SW kvalitně domestikován (přeložen do ČJ, odpovídající normám, ...)
kvalitní “project” manager (zástupce ve vztahu k podniku)
serióznost v ochraně informací
- zpracování dávkové – za určitý časový interval (v podniku např. mzdy)
TPS (Transaction Processing System)
následovníky dávkového zpracování
pro operativní řízení
provozní IS (systémy studium, SIC, výroba, sklad, účetnictví...)
MIS (Manažerské IS)
vznikly pro podporu taktického řízení
dříve pouze evidenční charakter
Peter Keen – definice – efektivně vyvinutý IS používaný v organizaci
David Kronke – podporuje management organizace produkováním strukturovaných souhrnných zpráv na regulérním a periodickém základě
Charakteristika
podporují taktickou a operativní úroveň řízení
zajišťují evidenční a zejména analytické operace
poskytuje průběžnou evidenci pr
Vloženo: 24.04.2009
Velikost: 134,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ETE05E - Informační systémy
Reference vyučujících předmětu ETE05E - Informační systémy
Podobné materiály
- AAE01E - Obecná fytotechnika - Přednášky
- AGE01E - Chov zvířat I. - Přednášky
- AGE01E - Chov zvířat I. - Přednášky
- EAE02E - Ekonomicko matematické metody II. - Přednášky
- EEE02E - Ekonomika agrárního sektoru PaA - Přednášky
- EEE16E - Ekonometrie PaA - Přednášky
- EEE33E - Investice a dlouhodobé financování - PaA - Přednášky
- EEE35E - Ekonomika veřejného sektoru - Přednášky
- EHE12E - Politologie - PAA - Přednášky (2)
- EHE12E - Politologie - PAA - Přednášky
- EJE04Z - Občanské právo - Přednášky - Pikola
- EJE05E - Obchodní právo - Přednášky
- EJE14E - Základy právních nauk - PAE - Přednášky
- EJE14E - Základy právních nauk - PAE - Přednášky
- ENE04E - Obecná ekonomie I. - Přednášky (2)
- ENE04E - Obecná ekonomie I. - Přednášky
- ENE05E - Obecná ekonomie II. - Prednasky - pokračování
- ENE05E - Obecná ekonomie II. - Přednášky - Pavelka
- ENE05E - Obecná ekonomie II. - Přednášky
- ENE15E - Obecná ekonomie III. - Přednášky
- ENE15E - Obecná ekonomie III. - Přednášky
- EPE09E - Psychologie a etika v podnikání - Přednášky - Kolman
- EPE10E - Psychologie osobnosti a komunikace - Přednášky
- ERE15E - Marketing I. PAA - Přednášky
- ERE49E - Kybernetika v řízení PAA - Přednášky
- ERE49E - Kybernetika v řízení PAA - Přednášky
- ERE61E - Teorie řízení PAA - Přednášky
- ESE15Z - Statistika I. - PAA - Přednášky
- ESE17E - Statistika II. - PAA - Přednášky (2)
- ESE17E - Statistika II. - PAA - Přednášky
- ETE05E - Informační systémy - Přednášky - celek
- ETE05E - Informační systémy - Přednášky - Šilerová
- ETE41E - ICT pro manažery - Přednášky
- EUE06E - Finance a úvěr - Přednášky
- EUE12E - Mezinárodní obchod - Přednášky
- EUE20E - Potravinářské zbožíznalství - Přednášky (2)
- EUE20E - Potravinářské zbožíznalství - Přednášky
- EUE21Z - Teorie účetnictví - PAA, INFO - Přednášky - Valder
- EUE21Z - Teorie účetnictví - PAA, INFO - Přednášky - Váchová
- EUE21Z - Teorie účetnictví - PAA, INFO - Přednášky
- EUE21Z - Teorie účetnictví - PAA, INFO - Přednášky
- EUE22E - Účetnictví pro podnikatele - PaE - Přednášky
- EUE28E - Základy obchodních nauk - Přednášky
- TAE21E - Matematika - Přednášky - Gurka
- ARE01E - Speciální fytotechnika - Přednášky - Vašák
- EEE08E - Ekonomika podniků I. PaE - Přednášky
- EEE08E - Ekonomika podniků I. PaE - Přednášky
- ERE02E - Administrativní technika VSRR - Přednášky ve wordu
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - přednášky
- AGE01E - Chov zvířat I - přednášky + výpisky ze skript
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - přednášky
- EJA05E - Základy právních nauk - Přednášky
- ABE01E - Základy fytotechniky - přednášky - houby
- ABE01E - Základy fytotechniky - výpisky z přednášky
- ABE01E - Základy fytotechniky - výpisky z přednášky
- ABE01E - Základy fytotechniky - výpisky z přednášky
- ABE01E - Základy fytotechniky - výpisky z přednášky
- ABE01E - Základy fytotechniky - výpisky z přednášky
- ARE01E - Speciální fytotechnika - přednášky
- EHE10E - Politologie - PaE - přednášky
- ERE07E - Kybernetika v řízení PAE - přednášky
- ARE01E - Speciální fytotechnika - Výtah ze sladů - přednášky
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - Přednášky
- ERE86E - Marketingová komunikace - KS PaE - Přednášky KS
- EAE01E - Ekonomicko matematické metody I. - přednášky
- ESE27E - Základy statistiky - Přednášky
- ERE61E - Teorie řízení PAA - Přednášky Lhotská
- ERE39E - Teorie řízení PAE - Přednášky Lhotkská
- ERA09E - Teorie řízení - FAPPZ - Přednášky Lhotská
- ERE02E - Administrativní technika VSRR - Prednášky
- EAE01Z - Ekonomicko matematické metody I - přednášky
Copyright 2024 unium.cz