- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál1. přednáška:
Veřejný sektor – vymezení, ekonomické zdůvodnění existence veř. Sektoru
- veřejný sektor(VŘS) – zjednodušeně stát (parlament, ministerstva,…
- státní správa a samospráva (kraje, obce)
- institucionální hledisko (instituce státní správy)
- Státní správa – kancelář prezidenta rep.
- parlament – zákonodárná instituce
- sněmovna a senát
- vláda – výkonný orgán
- úřad vlády a jednotlivý ministři
- armáda – obrana země před vnějším nepřítelem
- policie – ochrana majetku a osob, vnitřní pořádek
- vězeňská služba, hasičský sbor
- justice – princip spravedlnost
- samospráva - kraje
- obce
- okresy byly zrušeny a pravomoci neneseny na kraje a obce s rozš. půs.
- VŘS - odpovídá za zákonnou problematiku(chování osob, vnitřní a vnější ochrana, služby
pro občany – osvětlení, telekomunikace, kultura, …= veřejné statky)
- musí fungovat podle určitých pravidel a zásad
= určitá část národního hospodářství
kt. je financována z veřejných zdrojů (účelové fondy, fondy samospráv,…)
je řízena veřejnou správou, rozhoduje se v ní veřejnou volbou
podléhá veřejné kontrole
politické strany představují určité zájmy, ideologie
hlavní okruhy problémů :
jak uspořádat VŘS, aby byl spravedlivý a zároveň neomezoval svobodu jednotlivce?
= na jaké úrovni je demokratické řízení, kdy se volí určitý kompromis mezi 2 stranami
rozsah VŘS (jaký by měl být)?
= velikost podle veřejný výdajů na HDP
o jaká se jedná teritoria
my jsme o trochu níž než průměr EU
jak uspořádat veřejné instituce a stanovit jejich dělbu práce a rozsah pravomocí?
= jaká je svoboda obyvatelstva, pravomoci samospráv
samosprávy nemají tolik informací jako centrum
důležitá je veřejná nabídka
jak zabezpečit příjmy pro fungování VŘS
základní zdroj příjmů jsou daně
rozpor mezi daň. poplatníkem (nechce platit) a státem (chce hodně)
kompromis v rozsahu zdanění – nízké daně – malé možnosti pro rozvoj všech
X více peněz pro podnikatele
- vysoké daně – vysoké dávky
X omezení podnikatelů
jak řídit výdaje VŘS?
nakládat s výdaji jako každý správný hospodář
při dostatku peněz je třeba investovat, aby byl dostatek i v budoucnu
důležitá otázka : „ Co bude?“
soužití veřejného a soukromého sektoru
soukromý sektor vytváří zdroje a potřebuje je
veřejný sektor zdroje potřebuje, ale nevytváří je
- VŘS - je otázkou i občanů, nejen ekonomů a filozofů
provází nás celý život
ve veřejném sektoru či soukromém, když něco nefunguje, tak se ptáme„ A co stát ?“
MERKANTILISMUS
merkantil = zboží
názorový proud 16. – pol. 18. století
prosazoval, že VŘS by měl podporovat průmysl a obchod, protože je v nich zakotveno bohatství
max. volnost v rozvoji
státy se nevyvíjely harmonicky (u pobřeží jsou bohatší)
FYZIOKRATÉ ( 2. pol. 18. stol.,)
docházelo k válkám a rozvratům
bohatí země je ta, která má zemědělství (půdu)
VŘS by neměl zasahovat do trhu a měl by zajišťovat takové statky o které soukromý sektor nemá zájem
VŘS musí zajistit vnější i vnitřní ochranu
ADAM SMITH
veřejně kritizoval merkantilisty
VŘS by měl zasahovat pouze vyjimečně
nakládání se soukromým majetkem je základní hybnou silou = bohatství celé země
- „dokonalá konkurence“- přispěje k výrobním faktorům
- rovné rozdělení zdrojů
- efektivnější VF
- „neviditelná ruka trhu“ – přispívá k prospěchu všech
- když bude někdo bohatý, bude platit daně a bude bohatý i stát
- VŘS zabezpečuje ty činnosti, které soukr. sektoru nepřináší zisk
- VŘS pro celospolečenské potřeby
- problém 30. léta – hospodářská krize
- nevyužité kapacity, omezená poptávka, nezaměstnanost
- neviditelná ruka trhu nefunguje
- řešení – KEYNES – podpora v nezaměstnanosti
- nutný zásah státu
=> výrazné posílení VŘS
- v současné době musí státy hledat cesty, jak se vymanit z VŘS = narůstají státní a veřejné dluhy
- koncem 19. století - přijata MAASTRICHTSKÁ DOHODA
= reformy – zřizování dávek, prodlužování pracovní doby
- MARX – veškeré problémy (nezaměstnanost, …) jsou zakotveny v soukromém majetku =>
vyvlastnění majetku (Lenin)
EKONOMICKÉ ZDUVODNĚNÍ EXISTENCE VŘS
podstata tržní ekonomiky
největší část výroby i distribuce statků se uskutečňuje pomocí soukrom. sektoru (SS)
SS funguje na bázi soukromého podnikání a má 2 přednosti :
statek s vyrábí, pokud splňuje požadavky trhu
trh zabezpečuje uspokojování potřeb
statek musí být vyráběn tak, aby byl ziskový a spotřebitel byl ochoten za něj
zaplatit
efektivnost výroby je zajištěna konkurencí
neefektivní firma je z trhu vytlačena
trh zabezpečuje optimální alokaci a využití zdrojů
projevy nefunkčnosti VŘS = nezaměstnanost
PODMÍNKY EFEKTIVNÍHO VYUŽÍVÁNÍ ZDROJU V TRŽNÍ EKONOMICE
za určitých podmínek vede konkurenční prostředí k takové alokaci zdrojů, kdy si nikdo nemůže polepšit, aniž by si někdo jiný polepšil
- mezní míra záměny užitku = 0
= o kolik se změní užitek první osoby, zvýší-li se užitek druhé
osoby o 1
MMZU2→U1 = ΔU1/ΔU2= 0
každý bod na křivce užitkových možností může být dosažen působením tržních mechanismů bez dalších zásahů při odpovídajícím rozdělení zdrojů mezi účastníky trhu
U1 užitek 1
Křivka užitkových možností
- předpoklad dokonalé konkurence
- změním zdroje, změní se mi užitek
užitek U2
-
2 podmínky pro rovnováhu mezi spotřebitelem a výrobcem
SPOTŘEBITEL
∆U1/∆Y = CY - optimum spotřebitele
- U1 – mezní užitek
- Cy – cena statku
- zvýšení užitku, když roste výrobek
VÝROBCE
∆N/∆Y = ∆T/∆Y => ∆T/∆Y = Cy - optimum výrobce
∆N/∆Y – mezní náklady
∆T/∆Y – mezní tržby
jak se změní N, když zvýším výrobu o jednotku (změna mezních tržeb)
rovnováha mezi nabídkou a poptávkou
∆U/∆Y = mN/∆Y = Cy - základ paretovské optimality
zdůvodnění, proč by VŘS nemohl zasahovat do ekonomiky při rovnováze a proč by měl při nerovnováze
2. přednáška11.10.
ZÁSAHY STÁTU DO EKONOMIKY
Stát zasahuje do ekonomiky ve dvou případech:
tržní selhání
rozdělování příjmů a obecně prospěšné statky
TRŽNÍ SELHÁNÍ
SELHÁNÍ KONKURENCE:
Konkurence je předpokladem fungování trhu
Při selhání konkurence vzniká monopol, omezuje se produkce, roste poptávka a klesá cena
NEDOSTATEČNÁ NABÍDKA VEŘEJNÝCH STATKŮ:
Stát může nedostatečný statek vyrábět buďto sám, nebo může zadat veřejnou zakázku soukromému sektoru
EXISTENCE EXTERNALIT:
Externalita: vedlejší efekt produkovaný určitou činností
Pozitivní: činnost jednotlivce nebo firem ve prospěch jiných výrobců nebo spotřebitelů
Negativní: činnost jednotlivce nebo firem způsobující zvyšování nákladů u jiných výrobců nebo spotřebitelů
Zásahy státu:
Negativní externalita: snížení ceny, zvětšení množství produkce, do nákladů firmy se započítávají i náklady na odstranění externalit. Stát může omezit firmu:
Administrativně: limity na vypouštění emisí, odpad. vod…
Ekonomicky: pokuty
Pozitivní externalita: formou dotací
EXISTENCE NEÚPLNÝCH TRHŮ:
Soukromý trh nezabezpečí určité statky i když je spotřebitel ochoten zaplatit za něj více než jsou náklady na jeho poskytnutí
Hlavně v úvěrování a pojišťovnictví
Stát může poskytnout záruky
CHYBĚJÍCÍ DOPLŇKOVÉ TRHY:
Někdo by chtěl vyrábět lampy, ale nikdo nevyrábí žárovky
Stát může sám vyrábět daný statek, nebo zainteresovat nějaký podnik na výrobě
NEDOSTATEK INFORMACÍ:
Soukromý sektor není ochoten poskytovat úplné informace, následkem může být poškození zdraví spotřebitele
Stát může upravit stav formou nařízení (zákon) a sankcí za jeho nedodržení
Veřejný sektor poskytuje informace sám, nebo kupuje informace od soukromého sektoru
CELKOVÁ NEROVNOVÁHA V EKONOMICE:
Nezaměstnanost:: sociální a politická nerovnováha – zvýšení nákladů
Inflace
Stát používá fiskální a monetární politiku
ROVNOVÁHA NA TRHU:
Mezní užitek = mezní náklady = cena
ROZDĚLOVÁNÍ PŘÍJMŮ A OBECNĚ PROSPĚŠNÉ STATKY
ROZDĚLOVÁNÍ PŘÍJMŮ:
I když je ekonomika v rovnováze, někdo je pod úrovní životního minima a jiný má zase přebytek – každý extrém má své zápory – životní prostředí, politika, společenské ztráty
Přerozdělování příjmů: nejdůležitější v liberálním přístupu – minimální zásahy státu do ekonomiky, trh je jen pro schopné a pro vynalézavé
OBECNĚ PROSPĚŠNÉ STATKY:
Jinak řečeno: přikázané statky
Jednotlivec se nechová tak, jak by bylo v jeho nejlepším zájmu – ocenění jeho vlastního užitku není objektivní
STÁT: může něco doporučit nebo přikázat
Příklad:
Alkohol je nezdravý tak na něj stát uvalí vysokou spotřební daň – ekonomický impuls
Omezení rychlosti v obcích – pokuty
CO BY MĚL VEŘEJNÝ SEKTOR DĚLAT:
Korigovat nedokonalou alokaci zdrojů
Stanovit pravidla podnikání v oblasti právní, měnové a sociální s ohledem na lidská práva a ochranu životního prostředí (optimální podmínky pro trh)
Čelit monopolním jevům v ekonomice
Produkovat veřejné statky
Vyrovnávat působení externalit
Uplatňovat stabilizační politiku v oblasti ekonomické a sociální
FUNKCE VEŘEJNÉ SPRÁVY:
Alokační:
Řeší problematiku zabezpečení veřejných statků. Alokace je rozdělování zdrojů mezi výrobu soukromého a veřejného sektoru. U soukromých statků rozhoduje cena.
Veřejné statky:Většinou jsou poskytovány zdarma
Veřejná volba – sjednocení individuálních zájmů jedinců ve
společnosti – politické strany
Kdo chce projevit svůj zájem – jde k volbám a volí urč. Polit. str.
Distribuční:
Někdy se jí také říká redistribuční funkce – zásahy do rozdělování důchodů a bohatství za účelem zmírnění důchodových a sociálních nerovností.
Chudý člověk je velmi špatný spotřebitel.
Stabilizační:
Vyplývá z makroekonomické působnosti veřejné správy.
Hlavní úkol:zajištění přiměřené stability cen
Maximální využití lidského faktoru
Zajištění růstu ekonomického potenciálu země
Stabilizační nástroje:Měnová politika (cena peněz, povinné rezervy, operace na
kapitálovém trhu,…)
Fiskální politika (daně, dotace, expanzivní i restriktivní pol.)
Regulační:
Omezování nežádoucích vlivů na vývoj výroby, cen, nezaměstnanosti a jiných faktorů ohrožujících rovnováhu na trhu
Stimulační:
Podpora a ovlivňování chování soukromého sektoru žádoucím směrem. Je to opak regulační funkce. Podpora pozitivních vlivů. Daňové úlevy a dotační politika.
Kontrolní:
Vyplývá z celostátní působnosti veřejné správy. Podstatou je aby efekty ekonomického vývoje odpovídaly zdrojům vynaloženým na jejich dosažení. Aby peníze poskytnuté z veřejných rozpočtů byly použity na to, na co byly poskytnuty – a to efektivně.
VÝZNAM FUNKCÍ V RŮZNÝCH EKONOMIKÁCH:
V různých zemích mají určité funkce různý význam. V zemích s velkým sociálním cítěním je větší význam funkce distribuční a kontrolní. Tam kde má větší podíl soukromý sektor – liberální vlády a tržní mechanismus – má větší význam funkce stabilizační a alokační. V totalitním režimu fungoval funkce redistribuční a režim si řídí vše sám.
VÝZNAM FUNKCÍ NA RŮZNÝCH ÚROVNÍCH VEŘEJNÉ SPRÁVY:
Státní sektor – ústředí – celostátní působnost:
Nejvíce se používá stabilizační a distribuční funkce – musí být jednotná pravidla pro rozdělování různých dávek (příspěvky, přídavky, důchody,…) částečně zde funguje i regulační a kontrolní funkce.
Samospráva - místní úroveň:
Aplikace mezi obyvatelstvem – funguje především alokační funkce – znají potřeby lidí, informace co je kde potřeba, následuje stimulační a kontrolní funkce, vyjímečně i redistribuční funkce.
PŘÍKLAD PROBLÉMU JEDNOTNÉ SPOTŘEBY:
P P
Cena
Mezní náklady
0 Q1 Q3 Q2 Množství
Q1 – optimální úroveň spotřeby 1. spotřebitele
Q2 – optimální úroveň spotřeby 2. spotřebitele
Q3 – vládou poskytované množství zdarma
Z toho vyplývá, že vládou poskytované množství někomu nestačí a jinému zase přebývá, alokační funkce má zajistit přerozdělení zdrojů podle individuálních potřeb (každému kolik potřebuje).
VEŘEJNÉ STATKY
je jich nedostatečná nabídka
veřejný statek = zboží a služby, které poskytuje veřejná správa (stát, obec) které stát vyrábí buďto sám ve svých podnicích, nebo je kupuje od soukromého sektoru
zdrojem financování je soustava veřejných rozpočtů
jde o takové statky, jejichž produkci nemůže zabezpečit trh v důsledku tržního selhání
celkový užitek pro všechny je větší než náklady na jejich výrobu, ale užitek pro jednotlivce je nižší než náklady na jeho výrobu – kolik by to stálo
hasiči, policie, veřejné osvětlení, veřejná doprava, školství, zdravotnictví, věda
3. přednáška 18.10.
ČLENĚNÍ VEŘEJNÝCH STATKŮ
podle způsobu spotřeby
čistě veřejné statky
částečně veřejné statky = smíšené
veřejně poskytované soukromé statky
1 a – ČISTĚ VEŘEJNÉ STATKY
spotřeba je nedělitelná v kvantitě i v kvalitě
jednotlivce nelze ze spotřeby vyloučit
nelze nikomu určit velikost jeho spotřeby ani nikomu předepsat podíl jednotlivce na jejich úhradě
soukromý sektor to nebude poskytovat, protože mu to nikdo nezaplatí
spotřeba žádného subjektu nesnižuje nabídku pro ostatní spotřebitele
Δ U1Δ N
MU = -------- = 0 MN = ------- = 0
Δ U2Δ Y
náklady na dodatečného uživatele (mezní náklady) jsou rovny nule
nemožnost a neprospěšnost výluční ze spotřeby (nelze nikoho vyloučit ze spotřeby)
př.: pouliční osvětlení, armáda, veřejná správa, policie, veřejné komunikace
1 b – ČÁSTEČNĚ VEŘEJNÉ STATKY
jejich spotřeba je dělitelná v kvantitě, ale nedělitelná v kvalitě
rozšiřování kvantity často vede ke snižování kvality
jednotlivce lze vyloučit ze spotřeby, ale bývá to často neprospěšné
mezní náklady na dodatečného spotřebitele jsou větší, ale jsou velmi malé (0,02)
př.: školství, kultura, veřejné parky
1 c – VEŘEJNĚ POSKYTOVANÉ SOUKROMÉ STATKY
spotřeba je dělitelná kvantitou, ale nikoli kvalitou
vyloučení ze spotřeby je možná, ale nebylo by to spravedlivé
jedná se o statky soukromé poskytované veřejně, stát to dotuje z důvodu, že by si tento statek někdo nemohl dovolit ze sociálních důvodů (finančně)
mezní náklady spojené se zvýšením počtu spotřebitelů jsou vysoké
př.: vysoké školy
podle vlivu státu na rozhodování o alokaci zdrojů na produkci a na rozhodování o rozdělení mezi spotřebitele
netržní veřejné statky
polotržní veřejné statky
poručnické veřejné statky
2 a – NETRŽNÍ VEŘEJNÉ STATKY
nejsou alokovány prostřednictvím trhu, do alokace zasahuje stát
jejich produkce nepřináší zisk,volná směna mezi výrobcem a spotřebitelem neprobíhá
př.: armáda, státní správa, justice, policie, veřejné osvětlení
2 b – POLOTRŽNÍ VEŘEJNÉ STATKY
veřejně prospěšné statky, cena je sjednávána na trhu, stát však cenu ovlivňuje zásahy do produkce a spotřeby
soukromý sektor tyto statky poskytuje, ale stát nechce, aby byly poskytovány za tržní cenu – může je dotovat, rozsah cen se vývojem mění – dle sociál. Situace obyvatel
př.: nájem, elektrická energie, pošta, telecom, dopravné, plyn
2 c – PORUČNÍCKÉ = PŘIKÁZANÉ VEŘEJNÉ STATKY
stát má důvody rozhodovat za jednotlivce podle vlastních preferencí, omezuje individuální preference při rozhodování o alokaci zdrojů nebo užití statků
spotřebu může uložit zákonem (paternalismus = stát se chová jako otec)
př.: základní vzdělání, povinné prohlídky dětí (očkování)
podle ekonomických vlastností
statky s vlastností nerivality
statky s vlastností nevylučitelnosti
statky s vlastností vylučitelnosti
3 a – STATKY S
Vloženo: 26.04.2009
Velikost: 501,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu EEE35E - Ekonomika veřejného sektoru
Reference vyučujících předmětu EEE35E - Ekonomika veřejného sektoru
Podobné materiály
- AAE01E - Obecná fytotechnika - Přednášky
- AGE01E - Chov zvířat I. - Přednášky
- AGE01E - Chov zvířat I. - Přednášky
- EAE02E - Ekonomicko matematické metody II. - Přednášky
- EEE02E - Ekonomika agrárního sektoru PaA - Přednášky
- EEE16E - Ekonometrie PaA - Přednášky
- EEE33E - Investice a dlouhodobé financování - PaA - Přednášky
- EHE12E - Politologie - PAA - Přednášky (2)
- EHE12E - Politologie - PAA - Přednášky
- EJE04Z - Občanské právo - Přednášky - Pikola
- EJE05E - Obchodní právo - Přednášky
- EJE14E - Základy právních nauk - PAE - Přednášky
- EJE14E - Základy právních nauk - PAE - Přednášky
- ENE04E - Obecná ekonomie I. - Přednášky (2)
- ENE04E - Obecná ekonomie I. - Přednášky
- ENE05E - Obecná ekonomie II. - Prednasky - pokračování
- ENE05E - Obecná ekonomie II. - Přednášky - Pavelka
- ENE05E - Obecná ekonomie II. - Přednášky
- ENE15E - Obecná ekonomie III. - Přednášky
- ENE15E - Obecná ekonomie III. - Přednášky
- EPE09E - Psychologie a etika v podnikání - Přednášky - Kolman
- EPE10E - Psychologie osobnosti a komunikace - Přednášky
- ERE15E - Marketing I. PAA - Přednášky
- ERE49E - Kybernetika v řízení PAA - Přednášky
- ERE49E - Kybernetika v řízení PAA - Přednášky
- ERE61E - Teorie řízení PAA - Přednášky
- ESE15Z - Statistika I. - PAA - Přednášky
- ESE17E - Statistika II. - PAA - Přednášky (2)
- ESE17E - Statistika II. - PAA - Přednášky
- ETE05E - Informační systémy - Přednášky - celek
- ETE05E - Informační systémy - Přednášky - Šilerová
- ETE05E - Informační systémy - Přednášky
- ETE41E - ICT pro manažery - Přednášky
- EUE06E - Finance a úvěr - Přednášky
- EUE12E - Mezinárodní obchod - Přednášky
- EUE20E - Potravinářské zbožíznalství - Přednášky (2)
- EUE20E - Potravinářské zbožíznalství - Přednášky
- EUE21Z - Teorie účetnictví - PAA, INFO - Přednášky - Valder
- EUE21Z - Teorie účetnictví - PAA, INFO - Přednášky - Váchová
- EUE21Z - Teorie účetnictví - PAA, INFO - Přednášky
- EUE21Z - Teorie účetnictví - PAA, INFO - Přednášky
- EUE22E - Účetnictví pro podnikatele - PaE - Přednášky
- EUE28E - Základy obchodních nauk - Přednášky
- TAE21E - Matematika - Přednášky - Gurka
- ARE01E - Speciální fytotechnika - Přednášky - Vašák
- EEE08E - Ekonomika podniků I. PaE - Přednášky
- EEE08E - Ekonomika podniků I. PaE - Přednášky
- ERE02E - Administrativní technika VSRR - Přednášky ve wordu
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - přednášky
- AGE01E - Chov zvířat I - přednášky + výpisky ze skript
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - přednášky
- EJA05E - Základy právních nauk - Přednášky
- ABE01E - Základy fytotechniky - přednášky - houby
- ABE01E - Základy fytotechniky - výpisky z přednášky
- ABE01E - Základy fytotechniky - výpisky z přednášky
- ABE01E - Základy fytotechniky - výpisky z přednášky
- ABE01E - Základy fytotechniky - výpisky z přednášky
- ABE01E - Základy fytotechniky - výpisky z přednášky
- ARE01E - Speciální fytotechnika - přednášky
- EHE10E - Politologie - PaE - přednášky
- ERE07E - Kybernetika v řízení PAE - přednášky
- ARE01E - Speciální fytotechnika - Výtah ze sladů - přednášky
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - Přednášky
- ERE86E - Marketingová komunikace - KS PaE - Přednášky KS
- EAE01E - Ekonomicko matematické metody I. - přednášky
- ESE27E - Základy statistiky - Přednášky
- ERE61E - Teorie řízení PAA - Přednášky Lhotská
- ERE39E - Teorie řízení PAE - Přednášky Lhotkská
- ERA09E - Teorie řízení - FAPPZ - Přednášky Lhotská
- ERE02E - Administrativní technika VSRR - Prednášky
- EAE01Z - Ekonomicko matematické metody I - přednášky
Copyright 2024 unium.cz