- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálTeorie řízení 4. semestr Přednášky Ing. Lhotská
1/44
Přednáška č. 1
1. Charakteristika řízení a vývoj řízení
1.1. Předmět teorie řízení
-řízení-specializovaná činnost
-složitý, mnohostranný proces vyskytující se ve všech oblastech sociálních ekonomických a výrobně
technických, propojených vzájemnými vazbami
-potřeba řídit-se vznikem organizovaného lidského života
head2left Jako vědní disciplína se začíná utvářet začátkem 20. století
-řízení je předmětem interdisciplinárním, využívající vlastní obsah a terminologii jednotlivých věd, které se na
budování řízení podílejí
-vychází ze života exaktních disciplin i života lidí
Teorie řízení
-opírá se o poznatky z oblasti více disciplín:
▪ ekonomiky
▪ psychologie
▪ kybernetiky ŘÍZENÍ
▪ statistiky
▪ sociologie a další
▪ na řízení má značný vliv i praxe a manažerské jednání
head2left Značný podíl na vývoji řízení mají velké osobnosti z oblasti řízení podniků a poradenství (Baťa, Koovtz Hammer)
head2left Poměr vědy a umění-silný vliv subjektivního prvku vázaného na osobu manažera, jako rozhodujícího činitele
Na kvalitě manažerů závisí:
-hospodářská politika firmy
-vytyčování cílů
-účelnost organizačního uspořádání....
1.2. Vymezení předmětu teorie řízení
-zkoumání vztahů a principů v procesu řízení
▪ 1. Oblast vnitřních vztahů mezi řídícím a řízeným systémem
-zkoumání struktur organizačního systému-princip, funkce podmíněnost a souvislost
-zkoumání cyklu
▪ 2. Oblast vnějších vztahů daného systému s vnějším okolím
-přírodní, společenské prostředí-faktory řízení
head2left Specifičnost faktorů řízení v zemědělství-biologický charakter zemědělské výroby, závislost
zemědělství na přírodních podmínkách-půda jako zvláštní VP
▪ 3. Požadavky na činnost řídícího subjektu
-objektivní podmíněnost
-obecné a podstatné požadavky na činnost řídícího subjektu
▪ 4. Požadavky na řídící subjekt-subjektivní podmíněnost
-kvalifikace, styl řízení, organizace práce
Teorie řízení 4. semestr Přednášky Ing. Lhotská
2/44
1.3. Metody a techniky v řízení
-metoda-promyšlený postup činnosti k dosažení vytýčeného cíle při realizaci daného úkolu
-uspořádaná množina činností na sebe určitým způsobem navazující
-metodologie-nauka o metodách přístupů
▪ metody kybernetických přístupů
▪ metody organizačních přístupů
▪ metody sociálně psychologické
a) metody kybernetických přístupů
-1. metoda černé schránky (black box)
▪ metoda pokusů a omylů
▪ empirické působení podnětů na systém, jehož strukturu nelze poznat
▪ vyvozována závislost mezi podněty a reakcemi
-2. metoda analogií-podobností
▪ poznání struktury a chování sledovaných systémů na základě podobných systémů
▪ předpoklad je homomorfní vztah mezi systémy
-3. metoda modelování-napodobení podstatných vlastností pomocí modelu
▪ model-zjednodušená skutečnost (systém)
-použití:
▪ výhodnější-stavby
▪ nebezpečné-výuka pilotů
▪ příliš drahé-rozvoj NH
▪ neaktuální výsledky-časové zpoždění
▪ originál není fyzicky dostupný-mikro a makro svět
-b) metody organizačních přístupů-podle faktoru času
▪ analytické-rozbor stávající úrovně
▪ normativní-vytvoření charakteristik prvků organizačního systému
▪ syntetické-vytvoření struktury a chování organizačního systému (rozhodovací analýza tabulky,
mat.-logické modely)
▪ prognostické-vývoj organizačních systémů-brainstorming (burza nápadů)
▪ cíl-získání nových nápadů pro řešení daného
problému
▪ podle vymezení podmínek:
-objektivní-založeno na kvantitativních znacích
-subjektivní-závislé na úrovni jednotlivce
-systémové-dynamika organizačních systémů z hlediska struktury a chování
-c) metody sociálně psychologické
▪ procedura-organizační uspořádání poznávacího procesu
▪ technika-vyjadřuje dílčí operace procedury
-procedura: -1. technika výběru:
-a) statistická -náhodný výběr-losování
-b) monografická -záměrný výběr-předvýzkum
-c) typologická -smíšený výběr-kombinace
-d) experimentální
-e) historická
Teorie řízení 4. semestr Přednášky Ing. Lhotská
3/44
-2. technika zkoumání
▪ přímé pozorování na základě smyslů
▪ nepřímé pozorování:
-dotazníková technika-anketa
-rozhovor (interview)-nestandardizovaný rozhovor (značná volnost výzkumu)
-standardizovaný rozhovor (předem dané otázky)
▪ studium dokumentů-veřejné (statistický úřad)
-osobní (autobiografie)
-3. technika zpracování dat
▪ určité vlastnosti-znaky (kvalitativní, kvantitativní)
Historie managementu
-pojem management
▪ s pojmem řízení se setkáváme v nejrůznějších systémech
▪ někdy skrytě pod jinými termíny-správa, vedení, dirigování
head2left angl. „to manage“-vést, řídit, mít vedoucí funkci, být ve vedoucím postavení, ovládat, umět si poradit, mít
úspěch, dosáhnout cíle
-v užším slova smyslu-cílové usměrňování procesů v již existujících systémech
-v širším slova smyslu-jako proces, jako souhrn různorodých činností jako např. plánování, organizování,
rozhodování, delegování, kontrolování, motivování, atd., který vede k využití všech
zdrojů podniku,ke stanovení a dosažení cílů podniku
-rozvoj managementu
-od okamžiku, kdy se lidé poprvé pokusili dosáhnout cílů prostřednictvím skupinové práce
-vývoj managementu a různé přístupy managementu-od období rozvoje dělby práce
-v období průmyslové revoluce
-z hlediska času-4. vývojové etapy
1. Etapa od počátku 20. století
-klasický management
-triumvát klasického managementu
-zakladatelé-TAYLOR (Američan), FAYOR (Francouz), WEBER (Němec)
2. Etapa-započala během 2. světové války
-plánování v makro i mikro měřítku, důraz kladem na iniciativní (pobídkové) metody
-manažeři překonávají vlastníky, stávají se hlavními iniciátory inovací a podnikání
-manažerská revoluce
3. Etapa-konec 70. let
-zvyšování spolupráce (zaměstnanec-manažer-vlastník)
-snaha o širokou spoluúčast zaměstnanců-podíl na zisku i na vlastnictví
-zostřující se externí konkurence
4. Etapa-začátek 90. let 20. století
-samosprávná firma, využívání počítačů, robotizace, pružné výrobní systémy
-vývojové tendence-participace na podnikání, řízení, zisku vlastnictví
Teorie řízení 4. semestr Přednášky Ing. Lhotská
4/44
Přednáška č. 2
FRIEDERIC WINSLOW TAYLOR(1856-1912)-Američan
-představitel vědeckého řízení
-považován za “otce vědeckého managementu“
-díval se na management jako na vědu
-začínal jako úředník – propracoval se na dělníka – předák – hlavní inženýr ocelářské společnosti ve Filadelfii
-začínal zespoda
-jeho zkušenosti mu umožnily poznat zblízka problémy a postoje práce.
Taylorův vědecký přínos (!!zapamatovat!!)
-byl přesvědčen, že pomocí vědeckých metod řízení, lze dosáhnout zvýšení produktivity práce bez zvýšení
pracovního úsilí a při tom dosáhnout vyšších zisků a i vyšších mezd pro pracující
-zavedl normování práce a pracovních operací – vzal ty nejlepší a na nich stavěl, dělníci co by chtěli pracovat,
nestihají tempo a vyvolává to u nich stres – normy byly velice tvrdé na ten čas – bouře mezi dělníky –
sanitace – záměrné neplnění povinností, výroba zmetků. Cílem bylo vrátit zpět staré tempo
-doporučuje zavádět školení pracovníků, správně rozdělit práci dělníkům a zodpovědnost vedoucích
pracovníků
-kladl důraz a prosazoval vytváření skupinové harmonie a spolupráce
-autorem mnoha patentů a vynálezů, zbohatl na nich natolik, že ve 45 letech mohl jít do důchodu a poskytoval
bezplatné poradenství
-průkopník vědeckého managementu, dělal i chyby
-jedině normování nesplnilo účinek-bouře mezi dělníky
-byl kritizován mnoha psychology, sociology-říkají, že z dělníků vytváří automatizované stroje
HENRY FAYOL (1841-1925)-Francouz
-představitel správního řízení
-považoval za prvky managementu jeho funkce = průmyslové činnosti
-činnosti rozdělil do 6 skupin:
▪ technické
▪ komerční
▪ finanční
▪ bezpečnostní
▪ účetní
▪ manažerské
-manažerským věnována nejvíce pozornosti
Fayolův přínos:
-poznal, že je třeba se učit managementu
-formuloval 14 principů managementu-jako například:
▪ pravomoc a odpovědnost-každý má pravomoc něco dělat, je odpovědný za práci svou ale i za práci
svých podřízených
▪ jednota přikazování-každý pracovník musí mít jen 1 vedoucího/nadřízeného
▪ pocit solidarity-mezi pracujícími navzájem a vedoucím a podřízeným
-jeho závěry jsou stále platné a poskytují teoretická i praktická východiska
MAX WEBER ( 1864-1920)-Němec
-německý sociolog
představitel byrokratické organizace řízení
-snažil se postihnout problematiku fungování společenské moci a pořádku v řízených kolektivech.
-vytváří ideální typ administrativní organizace, která se opírá o silný vliv pořádku.
Weberovy principy:
-práce je služba, ve které je nutno dodržovat přesně vymezená pravidla
-vedoucí řídí neosobně, ale spravedlivě (žádná familiárnost, žádný přátelský vztah)
-v každé organizaci musí fungovat soustava pravidel – normy, popisy činností
-přesně definoval práva a povinnosti každého pracovníku….
Teorie řízení 4. semestr Přednášky Ing. Lhotská
5/44
Taylorovi následníci:
-později spolupracovníci: manželé Frank a Lilian Gilbertovi
▪ FRANK GILBERT (1868 – 1924)-zásluhy:
-na zdokonalení řízení pohybové studie = nalézt nejmenší počet nejúčinnějších pohybů, které jsou
zapotřebí k vykonávání práce (zbytečné nutno odstranit)
-zabýval se studiem vlivu pracovních podmínek na dělníky
-začal zdokonalovat pracovní prostředí a nově organizovat podmínky práce
-zabýval se pracovním prostředím a podmínkami práce a pohybovými studiemi
▪ LILIAN GILBERT (1878 – 1972)
-podílela se na výzkumech svého manžela
-psycholožka
-věnovala se lidským aspektům práce (vliv osvětlení, záření, oděvu, barvy, hudby, vytápění, větrání,
jakosti materiálu, odměn a trestů a i vliv předpisů odborových organizací)
-podmínky práce rozšířila, věnovala se lidským aspektům práce(co působí na jejich výkon)
ŠKOLA: Psychologicko-sociálních přístupů
-psychologické aspekty na práci
-počátky od roku 1924-hawtorhský experiment-studie v továrně Hawthorne společnosti Western Elektric-
skupina studentů z univerzity provedla výzkum zabývající se sociálními postoji a vzájemnými vztahy
-prokázal se vliv sociálních postojů a vzájemných vztahů pracovní skupiny na výkonnost
představitel:
-ELTON MAYO (1880-1949)
▪ kritizoval koncepci vědeckého řízení (teorie X – krátké vodítko)
▪ teorie X - pracující pracují, protože musí, aby si vydělali na živobytí:Práce je vůbec nezajímá,
potřebují přesné instrukce, platí na ně krátké vodítko. Do práce jsou nuceni, protože lidé jsou od
přírody líní
▪ krátké vodítko – forma odměn a trestu(budeš pracovat, budeš odměněn)
▪ užívání trestu a odměn (cukr a bič)
▪ využívá pozitivních motivačních faktorů: uznání, pochvala, odměna = dlouhé vodítko
ŠKOLA: Pracovních přístupů
-hlavní směr: jasné a jednoduché členění manažerských funkcí
-práce a přístupy rozdílné-např. Koontz, Weihrich-5 funkcí:
▪ plánování
▪ organizování
▪ vedení
▪ personalistika
▪ kontrola (vždy!!)
-nedostatek-malá pozornost lidského faktoru v řízení: motivace pracovníků, komunikace, neformální
organizování práce….pro složité situace málo operativní, zdůrazňují spíše uspořádání procesů než
obsahovou náplň řídícího procesu
ŠKOLA: Systémových přístupů
-navazují na klasický management, komplexní chápání uvažovaných jevů a procesů ve vnitřních a vnějších
souvislostech
-důraz kladen především na modelování rozhodovacích úloh a technik jejich matematického řešení
-nedostatky-velmi silně zjednodušovaly realitu čím dál složitější, nesrozumitelné…
ŠKOLA: Empiricko-pragmatických přístupů
-empirie = zkušenost
-tento přístup prostupuje celou historií
-je založen na analýze, zhodnocení, zevšeobecnění poznatků manažerské praxe¨
-projevuje se silná tendence chápat management jako umění řídit, založené na intuici při rozhodování,
zevšeobecnění zkušeností jiných řídících pracovníků
Teorie řízení 4. semestr Přednášky Ing. Lhotská
6/44
-konkrétní doporučení pro manažerské jednání-do jednoduchých a všem srozumitelných pokynů a pravidel.
-představitelé se snaží dívat na řízení očima manažerů a podávat návody na řešení konkrétních problémů
každodenního života
-silný subjektivní vliv člověka, který musí umět sladit 3 základní funkce:
▪ řídit podnikatelskou činnost
▪ řídit své spolupracovníky
▪ řídit pracovní kolektivy
Vývojové tendence
-založeno na spoluúčasti zaměstnance na hospodářském výsledku (zisku či ztrátě)
-snaha vtáhnout zaměstnance do procesu řízení, rozhodování formou spoluvlastnictví
Manažer v procesu řízení
2.1. Vymezení pojmu manažer
Manažer:
-vykonává v podniku určité funkce, má specifické vlastnosti, schopnosti, které ho zřetelně oddělují od
ostatních odborníků
-využívá odborníků na dosažení vytýčených cílů, přičemž ostatní odborníci vykonávají úzce specializovanou
činnost získanou studiem a praxí
-rozhoduje co dělat a jak to uskutečnit prostřednictvím lidí
2.2. Vznik profese manažera
I. fáze
-podnikatel (zaměstnanec, manažer, vlastník – vše současně)
-člověk (podnikatel) měl svoji firmu, byl sám sobě zaměstnancem,manažerem, vlastníkem (sám se kontroloval,
sám se odměňoval)
II. fáze
-zaměstnanec …………. Vlastník
-vydělení pozice zaměstnanec
-byl vlastník-ten mohl a nemusel pracovat
-na druhé straně byl zaměstnanec
III. fáze zaměstnanec …… manažer …… vlastník
-vydělení profese manažer
-postupná diferenciace do jednotlivých úrovní:
▪ manažer 1. linie (vedoucí, kteří mají pod sebou manuelně pracující pracovníky)
▪ manažer střední úrovně (nejčetnější skupina: vedoucí ekonomických úseků, účtáren)
▪ TOP manažeři (vedení: ředitelé, předsedové..)
-vlastník sám nestačí práci, najímá si lidi = manažeři
-manažeři vstupují mezi vlastníka a zaměstnance => mezi vlastníkem a zaměstnancem není žádný vztah
IV. fáze zaměstnanec ……. manažer ……vlastník
-samosprávný celek, účast na rozhodování, zisku, vlastnictví
-snaha vtáhnout manažera do procesu rozhodování, řízení-díl podílů na zisku, akcií, odměny…
Teorie řízení 4. semestr Přednášky Ing. Lhotská
7/44
2. 3. Vlastnosti ideálního manažera
-úspěšně řídit = znát + mít pravomoc + chtít + stačit
▪ znát = kvalifikace, vzdělání
▪ mít pravomoc = právo rozhodovat
▪ chtít = člověk musí být rozený manažer – musí chtít od přírody někoho vést,..
▪ stačit = dobrá fyzická a duševní kondice
-vůdcem se člověk z části rodí a z části jsou to získané zkušenosti
Úspěšná činnost každého vedoucího pracovníka předpokládá:
▪ potřeba řídit-jen ti, co chtějí a mají z této činnosti uspokojení
▪ potřeba moci-autorita a špičkové znalosti, zkušenosti, dovednosti
▪ schopnost vcítit se-empatie-cit a pochopení pro své protihráče
Jak by měl vypadat ideální manažer?
-Vlastnosti ideálního manažera
▪ A. vrozené
-potřeba řídit
-potřeba mít moc
-umění vcítit se do postavení spolupracovníků
▪ B. získané
-ekonomické teorie
-teorie podnikání
-sociologie, psychologie
-metody řízení
-dobrá tělesná a duševní kondice
Teorie řízení 4. semestr Přednášky Ing. Lhotská
8/44
Přednáška č. 3
Psychologie osobnosti člověka
-osobnost:
▪ uspořádaný celek
▪ jednota člověka-jednota jeho duševních vlastností a dějů založena na jednotě těla
▪ každý člověk je originál
-struktura osobnosti:
▪ určitá skladba psychických vlastností
-charakteristika člověka:
▪ schopnosti
▪ temperament
▪ motivy postoje
Výklad těchto pojmů (Růžička 1986) určující osobnost:
-Co člověk může?
▪ souhrn předpokladů, které určují úspěšné nebo neúspěšné zvládnutí určité činnosti-jsou to vlohy a
schopnosti člověka (znalosti, dovednosti a zkušenosti)-s čím se rodíme
-Co člověk je?
▪ základní znaky a vlastnosti, které tvoří profil člověka
▪ jedná se o soubor vrozených osobních vlastností, které charakterizují člověka
▪ temperament
-Co člověk chce?
▪ co tvoří vnitřní hnací síly člověka
▪ jedná se o souhrn vnitřních předpokladů, které aktivizují, podněcují-motivují
1. Schopnosti
-souhrn vlastností, které podmiňují úspěšnost splnění určité činnosti
-hierarchie činností:
▪ vlohy-anatomicko-fyziologické předpoklady k rozvoji schopností a dovedností člověka
-dispozice, na jejichž základě v procesu určení a výchovy-schopnost (člověk se s nimi rodí)
head2left potencionální, v budoucnosti-vrozené
head2left reálná v pohotovosti, kdykoli se může stát
-členění schopností:
▪ nadání-souhrn vloh k určitým činnostem
▪ talent-vysoká úroveň některé schopnosti
▪ dovednost-způsob úspěšného plnění činností na základě vědomostí a praxe
head2left aktuální, právě probíhající
▪ vědomosti a dovednosti-výsledek záměrného učení a cviku, vymezený okruh poznámek
head2left jsou labilnější, podléhají snadnější změně (např. když nebudeme trénovat,
schopnost či vědomosti ztratíme)
▪ schopnosti-výsledkem vývoje osobnosti, zasahují do psychiky
head2left jsou stabilnější a obecnější
▪ nadání a talent-vyvinou se v dovednosti a vědomosti
Teorie řízení 4. semestr Přednášky Ing. Lhotská
9/44
head2left Schopnosti obecné a speciální
-obecné-inteligence
▪ souhrn psychických procesů, které umožňují člověku rychle porozumět situaci a zaujmout k ní
správné stanovisko a správně jednat
-dvě složky:
▪ tekutá inteligence-důvtipnost, přirozená bystrost, dána biologicky (kvalita mozkové tkáně)
▪ krystalická inteligence-vytváří se během života (naučené myšlenkové obraty, osvědčené pojmy,
strategie...)
IQ = Vm x 100 Vm... věk mentální
Vf Vf... věk fyzický
▪ 120-140... vysoký nadprůměr
▪ 110-120... mírný nadprůměr
▪ 90-110... průměrná inteligence
▪ 70-90... podprůměrná inteligence
-speciální schopnosti:
▪ verbální schopnost-schopnost chápat složité vztahy vyjádřené slovy
▪ prostorová představivost-např. architekti si představí, jak bude vypadat dům
▪ kinestetická představivost-představit si něco v pohybu
▪ numerická schopnost-práce s čísly (např. z hlavy zpaměti spočítat odmocniny atd.)
▪ percepční schopnost-postřeh, pohotovost
▪ paměťové schopnosti-schopnost něco si zapamatovat
▪ umělecké schopnosti-mají umělci
2. Temperament
-vlastnosti duševní dynamiky v prožív
Vloženo: 8.03.2011
Velikost: 254,31 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ERE61E - Teorie řízení PAA
Reference vyučujících předmětu ERE61E - Teorie řízení PAA
Podobné materiály
- AAE01E - Obecná fytotechnika - Přednášky
- AGE01E - Chov zvířat I. - Přednášky
- AGE01E - Chov zvířat I. - Přednášky
- EAE02E - Ekonomicko matematické metody II. - Přednášky
- EEE02E - Ekonomika agrárního sektoru PaA - Přednášky
- EEE16E - Ekonometrie PaA - Přednášky
- EEE33E - Investice a dlouhodobé financování - PaA - Přednášky
- EEE35E - Ekonomika veřejného sektoru - Přednášky
- EHE12E - Politologie - PAA - Přednášky (2)
- EHE12E - Politologie - PAA - Přednášky
- EJE04Z - Občanské právo - Přednášky - Pikola
- EJE05E - Obchodní právo - Přednášky
- EJE14E - Základy právních nauk - PAE - Přednášky
- EJE14E - Základy právních nauk - PAE - Přednášky
- ENE04E - Obecná ekonomie I. - Přednášky (2)
- ENE04E - Obecná ekonomie I. - Přednášky
- ENE05E - Obecná ekonomie II. - Prednasky - pokračování
- ENE05E - Obecná ekonomie II. - Přednášky - Pavelka
- ENE05E - Obecná ekonomie II. - Přednášky
- ENE15E - Obecná ekonomie III. - Přednášky
- ENE15E - Obecná ekonomie III. - Přednášky
- EPE09E - Psychologie a etika v podnikání - Přednášky - Kolman
- EPE10E - Psychologie osobnosti a komunikace - Přednášky
- ERE15E - Marketing I. PAA - Přednášky
- ERE49E - Kybernetika v řízení PAA - Přednášky
- ERE49E - Kybernetika v řízení PAA - Přednášky
- ERE61E - Teorie řízení PAA - Přednášky
- ESE15Z - Statistika I. - PAA - Přednášky
- ESE17E - Statistika II. - PAA - Přednášky (2)
- ESE17E - Statistika II. - PAA - Přednášky
- ETE05E - Informační systémy - Přednášky - celek
- ETE05E - Informační systémy - Přednášky - Šilerová
- ETE05E - Informační systémy - Přednášky
- ETE41E - ICT pro manažery - Přednášky
- EUE06E - Finance a úvěr - Přednášky
- EUE12E - Mezinárodní obchod - Přednášky
- EUE20E - Potravinářské zbožíznalství - Přednášky (2)
- EUE20E - Potravinářské zbožíznalství - Přednášky
- EUE21Z - Teorie účetnictví - PAA, INFO - Přednášky - Valder
- EUE21Z - Teorie účetnictví - PAA, INFO - Přednášky - Váchová
- EUE21Z - Teorie účetnictví - PAA, INFO - Přednášky
- EUE21Z - Teorie účetnictví - PAA, INFO - Přednášky
- EUE22E - Účetnictví pro podnikatele - PaE - Přednášky
- EUE28E - Základy obchodních nauk - Přednášky
- TAE21E - Matematika - Přednášky - Gurka
- ARE01E - Speciální fytotechnika - Přednášky - Vašák
- EEE08E - Ekonomika podniků I. PaE - Přednášky
- EEE08E - Ekonomika podniků I. PaE - Přednášky
- ERE02E - Administrativní technika VSRR - Přednášky ve wordu
- EHE55E - Věda, filosofie a společnost - PAE - přednášky
- AGE01E - Chov zvířat I - přednášky + výpisky ze skript
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - přednášky
- EJA05E - Základy právních nauk - Přednášky
- ABE01E - Základy fytotechniky - přednášky - houby
- ABE01E - Základy fytotechniky - výpisky z přednášky
- ABE01E - Základy fytotechniky - výpisky z přednášky
- ABE01E - Základy fytotechniky - výpisky z přednášky
- ABE01E - Základy fytotechniky - výpisky z přednášky
- ABE01E - Základy fytotechniky - výpisky z přednášky
- ARE01E - Speciální fytotechnika - přednášky
- EHE10E - Politologie - PaE - přednášky
- ERE07E - Kybernetika v řízení PAE - přednášky
- ARE01E - Speciální fytotechnika - Výtah ze sladů - přednášky
- EHE60E - Věda, filosofie a společnost - PAA - Přednášky
- ERE86E - Marketingová komunikace - KS PaE - Přednášky KS
- EAE01E - Ekonomicko matematické metody I. - přednášky
- ESE27E - Základy statistiky - Přednášky
- ERE39E - Teorie řízení PAE - Přednášky Lhotkská
- ERA09E - Teorie řízení - FAPPZ - Přednášky Lhotská
- ERE02E - Administrativní technika VSRR - Prednášky
- EAE01Z - Ekonomicko matematické metody I - přednášky
- ERE39E - Teorie řízení PAE - Varianta Lhotská
- ERA09E - Teorie řízení - FAPPZ - Lhotská
- ERT08E - Teorie řízení TF - Lhotská
- ERT08E - Teorie řízení TF - Lhotská
Copyright 2024 unium.cz