- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálPreromantismus;Osvícenství 18. století z hlediska politického vyvrcholilo r. 1789 Velkou francouzskou revolucí, která svrhla panovnický absolutismus. Padly překážky, které bránily neprivilegovaným vrstvám uplatnit svá lidská práva. Otevřela se cesta ke společenskému uspořádání, v němž přestanou platit rodové výsady a o povaze životní dráhy v daleko větší míře začnou rozhodovat přirozené kvality člověka.Souběžně s osvícenstvím signalizovaly v literatuře tento blížící se zvrat tendence, které se označují termínem preromantismus či sentimentalismus.Preromantismus na rozdíl od osvícenství odmítá racionální pojetí světa a zdůrazňuje citovost. Na obhajobě práva každého jedince na plný, ničím neomezovaný citový živo je založen i jeho odmítavý postoj k despocii a nesvobodě. Cit již není pokládán za sílu, která vnáší do počínání člověka chaotické prvky, hrozící tragedií, pokud nejsou zvládnuta regulujícím působením rozumu, ale naopak na nápovědi citu se může člověk plně spolehnout, stojí-li před nějakým osudovým životním rozhodnutím. On je zdrojem a projevem skutečných morálních hodnot, z jeho záchvěvů můžeme vyčíst, co je správné a co nikoli.Příklon k citu vychází ze zklamání z rozumových schopností člověka, z přesvědčení, že rozumem není svět plně poznatelný. Nelze totiž rozumem předem odhadnout, co se v příštím okamžiku stane. Přesvědčení, že existují otázky, na něž nám rozum prostě neodpoví a které jsou zvládnutelné spíše vcítěním, opírali zastánci preromantismu především o pozorování přírody. Na rozdíl od racionalistů ji ale nechápali jako komplikovaný stroj, řídící se ve všem všudy určitými zákony, které se dají bezezbytku poznat a využít k jejímu naprostému ovládnutí. Příroda je podle nich naopak tajemným, nevyzpytatelným fenoménem, který vzbuzuje úžas právě svou mnohotvárností a nevypočitatelností. Tyto závěry pak platí v plné míře i o člověku. Ani lidskou bytost nelze redukovat na mechanismus o konečném počtu součástí a s naprosto předvídatelným chováním. Naopak, má-li být člověk svobodným, pak nemůže být dopředu jeho chování a jednání předurčeno nějakými pravidly a zákonitostmi.Ve srovnání s přírodou připadala preromantikům lidská civilizace velmi chudá a nicotná. A příčinu tohoto neutěšeného stavu spatřovali především v omezujících tendencích rozumu. Rozum je podle nich příčinou toho, že člověk sám sobě nasazuje pouta a tak se zbavuje své přirozenosti, lidství.Proto se preromantismus snaží najít vzory především v prostředí, které je nepoznamenané lidskou civilizací, nebo v takovém, kde tento vliv není tak silný. Odtud vyrůstal jeho zájem o dávné doby, o exotická prostředí a také o prostředí venkova. Venkovan nebo divoch žijící mimo dosah civilizačních vlivů si podle jejich přesvědčení zachovává přirozené hodnoty právě z toho důvodu, že žije v souladu s přírodou.Nejdokonalejší výraz lidského ducha proto spatřoval preromantismus v uměleckých projevech vznikajících v lidovém prostředí. Lidová píseň, pohádka, pověst atd. začaly být sbírány, vydávány ve sbírkách lidové slovesnosti a podrobovány vědeckému studiu. Svou prostotou a nefalšovaností citu představovaly estetický ideál, kterému se chtěla přiblížit i nezanedbatelní část tvorby preromantismu.Jiní autoři se orientovali na mimořádné posílení emocionální intenzity uměleckého obrazu. Na rozdíl od klasicismu připisovali rovněž představitelům měšťanstva schopnost prožívat ty nejušlechtilejší city a vyrovnávat se s tlakem tragických životních okolností. Spolu s tím se podobně jako osvícenci odpoutávali od strohých estetických pravidel klasicismu, rozvolňovali strnulé formy předepisované jeho poetikou a uchylovali se k takovým postupům uměleckého zobrazení, které svou formou demonstrovaly jejich touhu po svobodě.Tak vznikal pro preromantismus charakteristický systém literárních žánrů, jemuž dominovaly sentimentální román, povídka a lyrický cestopis, který dovoloval autorovi časté odbočky, úvahové pasáže, citové hodnocení zážitků. Dalšími žánry byly: měšťanská neboli tzv. plačtivá tragédie, v níž už jako hlavní hrdinové nevystupovali pouze šlechtici, a gotický neboli černý román (příp. román hrůzy) předchůdce moderní hororové literatury, který vznikl na půdě anglické literatury a jehož tvůrci objevili řadu nových postupů, jak ve čtenáři probouzet silné emoce.Anglická literaturaPrvní romány v duchu nového směru napsal Samuel Richardson [semjuel ričardsn] (1689 - 1761), jeden ze zakladatelů moderního románu. Největší popularity dosáhl jeho druhý román Clarissa aneb Historie mladé dámy (1747 – 1748) s podtitulem, že následující dílo ukazuje „zvláště neštěstí, ke kterému mohou vésti neshody mezi rodiči a dětmi ohledně sňatků".Obsáhlé vyprávění, jehož dopisová forma umožnila podat autentický obraz niterného světa jednajících postav, vyznívá jako kritika bezohlednosti zbohatlických vrstev i aristokratické neschopnosti brát druhého jako rovnocenného životního partnera. Hlavní hrdinka, vystavená neblahému působení okolí, si zachovává schopnost přirozeného citu. V závěru románu nechává autor navzdory očekávání čtenářů hrdinku zemřít, aby tak vyvolal intenzivnější citovou odezvu a probudil ve čtenáři stejnou nesmiřitelnost k těm, kdo nerespektují práva každého člověka rozhodovat o vlastním osudu nebo si s ním cynicky zahrávají.Clarissa aneb Příběh mladé dámy (Clarissa, Or The History Of A Young Lady), 1747-8Dopisy známým (Familiar Letters), 1741Historie sira Charlese Grandisona (The History Of Sir Charles Grandison), 1753-4Pamela aneb Odměněná ctnost (Pamela, Or Virtue Rewarded), 1740Dalším významným romanopiscem anglického preromantismu byl Laurence Stern [lorens stern] (1713 - 1768). Jeho nejvýznamnějším dílem je román Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho [šendy] (1759-67). Autor v něm téměř úplně rozkládá dosavadní zvyklosti utváření epického textu a hlavního hrdinu v podstatě nenechává jednat a tak větší roli než hrdinovi přisuzuje vypravěči, tedy sobě samému. Na svoji přítomnost ustavičně v textu upozorňuje, ironizuje vlastní akt spřádání plynulého příběhu, aby dal čtenáři najevo jeho relativnost, umělost a spjatost s tím, kdo rozhoduje o jeho konečné podobě. Sterne se tak stal vzorem zejména pro představitele těch pozdějších literárních směrů, které propagovaly svobodu umělecké tvorby.A Political Romance/The History Of A Good Warm Watch-Coat, 1759 Deník Elize (Journal To Eliza) Sentimentální cesta po Francii a Itálii (A Sentimental Journey Through France And Italy), 1768 Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho (The Life And Opinions Of Tristram Shandy, Gentleman), 1759-67 (9 dílů)První sbírku lidové slovesnosti v období preromantismu pořídil kněz Thomas Percy [persi] (1729-1811). Jeho třísvazkové Památky starodávné anglické poezie (1765), obsahující převážně texty z 15. až 17. století, si získaly oblibu zejména svou výrazovou prostotou a baladičností, jejichž působivost zvýšil autor citlivými zásahy odpovídajícími charakteru předloh a očekáváním soudobého čtenáře. Percyho soubor vyvolal vlnu sběratelského zájmu o lidovou poezii v celé Evropě a stal se i vzorem pro umělou baladickou tvorbu.O něco dříve vydal mladý skotský učitel James Macpherson [mekfersn] (1736-1796) soubor písní bájného keltského barda Ossiana [ošjen] z 3. století, známý pod pozdějším názvem Básně Ossianovy (1765). Krátce po jejich vydání ale vzniklo podezření, že se jedná o autorovo vlastní zpracování keltských pověstí v duchu soudobých představ o hrdinství dávných hrdinů. Pozdějším rozborem těchto textů bylo toto pak i potvrzeno. Ale i přesto bylo toto dílo vysoce ceněno za svoje umělecké kvality. Macphersonův příklad pak našel celou řadu následovníků a v 19. století se v řadě evropských literatur a i v literatuře české objevily podobné literární podvrhy.Francouzská literaturaK nejvýznamnějším představitelům francouzského preromantismu patřil filosof, pedagog a spisovatel Jean-Jacques Rousseau.Jean-Jacques RousseauJean-Jacques Rousseau (1712 - 1778) pocházel ze švýcarské Ženevy, spoluautor 'Encyklopedie' a přítel Diderotův. Demokrat a ideový předchůdce jakobínů, stoupenec sensualismu (veškeré poznatky odvozoval z požitků). V názorech průkopník rovnosti a občanských svobod odvíjených z teorie přirozeného práva, stoupenec teorie společenské smlouvy. Idealizoval "přírodní stav" i v teorii společnosti a pedagogice. Všichni lidé by si měli být rovni, neměli by poznat sociální útlak, bídu ani nespravedlnost - sám však spoléhal na podporu šlechtických mecenášů. Roku 1762 na něj byl pařížským soudním dvorem vydán zatykač, tudíž se stal štvancem. Vlastní nesnášenlivostí a podezíravostí si znepřátelil i své blízké a dokonce byl málem zlynčován fanatickými švýcarskými sedláky. Ve svých dílech v různých souvislostech rozvíjel myšlenku, že člověk je od přirozenosti (přírody) dobrý, a pokud jedná v rozporu se svou přirozeností, je to dáno tím, že podléhá vlivu civilizace. Jedinou cestu k nápravě viděl v návratu k přírodě a k životu, který je v souladu s jejími zákonitostmi. Tento názor je nejvíce rozpracován v pedagogickém románu Emil aneb O výchově (1762), který podává návod, jako správně vychovávat ideálního jedince právě stranou lidské civilizace, na venkově.Emil vyrůstá na venkově - uprostřed přírody a vně zkaženého světa - plně odkázán na svého vychovatele. V kontaktu s vesnickými dětmi nabude tělesné zdatnosti a obratnosti. Za vychovatelova řízení získá užitečné znalosti, k nimž lidstvo dospělo v oblasti vědy a techniky. Naučí se prakticky zmáhat přírodu vlastní prací, vyučí se řemeslu. Zásady přirozené morálky a principy, jimiž by se měla řídit lidská společnost, mu nakonec vysvětlí vychovatel a bude je ilustrovat analogií s krásou neporušené přírody. Základ přirozené zbožnosti, jež vyvěrá z nezkaženého lidského srdce, mu zjeví prostý savojský vikář. Teprve potom si Emil vše ověří ve skutečném životě. Mladík bude zkrátka vychován k tomu, aby zásady opravdového lidství zakořenily v jeho srdci natolik, že se stane imunním vůči svodům zkaženého světa. Rousseau sklidil obrovský úspěch, zároveň však na něj byl vydán zatykač. Stal se štvancem a musel uprchnout z Paříže. Posléze ho chtěli lynčovat i švýcarští sedláci, zfanatizovaní protestantskými pastory. Všechny na sebe poštval jejich vlastní nesnášenlivostí. Lidé nejsou od přírody ani králi, ani velmoži, ani dvořany, ani boháči, všichni se rodí nazí a chudí, všichni podrobeni životním neštěstím, zármutkům, nehodám, potřebám, bolestem všeho druhu; konečně všichni jsou odsouzeni k smrti. To jest pravý stav člověka, z něhož není vyňat žádný smrtelník. Začnete tedy studovat v lidské přirozenosti to, co je od té přirozenosti neodlučitelné; to nejlépe působí pravou humanitu. V šestnácti letech mladík již ví, co znamená trpět; vždyť trpěl již sám; ale sotva ví, že jiné bytosti trpí též; strasti vidět a necítit jich není ještě znát je, a protože, jak jsem již stokráte řekl, dítě si nemůže představit, co cítí ostatní, nezná žádných nehod, leč nehody své; jakmile však první vývin smyslnosti roznítí v něm oheň obraznosti, začíná se vmýšlet do postavení svých bližních, začíná být dojímán i jejich nářky a cítit i jejich bolest. To je doba, v níž smutný obraz trpícího lidstva musí vzbudit v jeho srdci první soucit, kterého kdy zakusil. Nepoznáte snadno tuto dobu u vašich dětí, komu to budete přičítat? Učíte je tak záhy hrát si s pocity, učíte je tak brzy mluviti řečí citu, že, mluvíce vždy přízvukem týmž, obracejí vaše učení proti sobě samým a nenechávají nám žádný prostředek, podle kterého byste rozeznali, kdy přestávají lhát a začínají cítit to, co mluví. Srovnejte však mého Emila. Až do věku, do kterého jsem ho dosud vychoval, nepoznal ani pocitu, ani lži. Dříve než věděl, co jest láska, neřekl nikomu: "Miluji tě velice"; nepředpisovalo se mu nijak, jak se má chovat, když vstoupí do světnice svého otce, své matky nebo svého nemocného vychovatele; nikdy se mu neukazovalo umění předstírat smutek, který necítí. Nestavěl se nikdy, jako by nad něčí smrtí plakal; neboť neví, co je smrt. Táž necitelnost, kterou chová ve svém srdci, je tak v jeho způsobech. Lhostejný ke všemu mimo sebe, jako všechny ostatní děti, nemá zájem na nikom.Protože Emil málo uvažoval o bytostech, obdařených citem, doví se pozdě, co jsou strasti a smrt. Nářky a křik začnou dojímat jeho mysl; pohled na krev tuhnoucí způsobí, že odvrátí svůj zrak; trhání zvířete dokonávajícího způsobí mu velikou úzkost dříve, nežli bude vědět, odkud jsou tyto nové pohyby. Kdyby byl zůstal hloupý a barbarský, neměl by tyto pocity, kdyby byl cvičenější, znal by jejich příčinu: porovnal vespolek již mnoho pojmů, takže má pocit, avšak nemá ho dosti, aby pochopil to, co cítí. Tak povstane soucit, první pocit vztahující se k jiným (relativní), který vchází do srdce lidského přirozeným řádem. Aby dítě bylo citlivé a soucitné, musí vědět, že jsou bytosti jemu podobné, které trpí, co on trpěl, které cítí bolest, kterou on cítil. Skutečně, jak bychom mohli mít soucit jinak, ne-li tím, že vystoupíme sami ze sebe a že se ztotožníme s trpícím živočichem, že zanecháváme svou vlastní bytost a přijímáme bytost jeho? Trpíme jen tolik, kolik trpí podle mého soudu jiná bytost; a netrpíme v sobě, nýbrž v ní. A tak nikdo se nestane citlivým dříve, než se jeho obraznost rozvine a začne ho přenášet z jeho osoby.V novodobé variaci na středověký příběh lásky Abélarda a Heloisy Julie neboli Nová Heloisa (1761) zřetelněji vsazuje své názory do společenského kontextu, aby ukázal, jak neblahý vliv na život člověka a na lásku jako jeho nejpřirozenější projev má sociální nerovnost. Posmrtně vydaná Vyznání (1781, 1788) jsou pak autobiografickou zpovědí člověka, který ne vždy dokázal vyslyšet hlas svého svědomí a jednat tak, jak mu napovídaly jeho city.Emil čili O výchově, 1762 Nová Heloisa, 1761 O společenské smlouvě/O smlouvě společenské, 1762 Rozprava o původu nerovnosti mezi lidmi, 1754 Rozprava o vědách a uměních, 1750 VyznáníAntoine-Francoise PrévortVýznamným románem francouzského preromantismu je Příběh rytíře des Grieux a Manon Lescaut (1728-31) od Antoina-Francoise Prévorta d`Exiles [antuán fransua prévo] (1697 - 1763). Prostřednictvím vzpomínek hlavní postavy, rytíře des Grieux, jsou jakoby znovu rekonstruovány události a postavy spojené s historií jeho lásky k neurozené krásné dívce Manon, v níž se pravidelně střídají okamžiky štěstí a neštěstí. Klíčový význam v této historii mají zásahy vnějších okolností /peněz/ do tohoto vztahu. Rytíř na jedné straně osudové lásce k neurozené ženě obětuje postupně rodinné vztahy, kariéru i čest a Manon mu přitom neoplácí ani vytouženou dokonalou oddaností, neboť získal jen "věrnost jejího srdce". S moralistickým vyzněním příběhu však kontrastují vnější okolnosti, které zasahují do jejich vztahu, a to o to víc, že je uvádí sám hrdina. Ty vlastně usvědčují rytíře z toho, že ve své milostné revoltě vlastně nikdy nepřekračuje rámec svého stavu. Rytíře nikdy ani nenapadne, aby se živil prací a tak raději přihlíží tomu, jak Manon se podvodem snaží získat prostředky pro jejich pohodlný život. Jeho vzpoura proti společenské konvenci mu na druhé straně ani nebrání využívat privilegií relativní beztrestnosti svého stavu a na konci příběhu se vlastně opět včleňuje do společnosti, proti níž se vzbouřil. Vlastně až na samotném závěru příběhu je ochoten legalizovat svůj vztah k Manon a oženit se s ní, čemuž ale opět zabrání vnější okolnosti.Milenci se náhodně seznámí v Amiensu a milostný cit je vede k tomu, že se rozhodnou uprchnout do Paříže, aby tak překonali nepřekročitelnou bariéru rozdílného původu a mohli být spolu. Oba jsou ale bez prostředků a strach před chudobou dovede Manon k tomu, že naváže známost s lichvářem B., aby tak získala prostředky pro jejich společný život. Ale právě jeho přičiněním je des Grieux objeven svým otcem a donucen k návratu domů. Po dvou letech se znovu náhodně milenci setkávají v Paříži a Manon rytíře podnítí k útěku z kněžského semináře. Finanční obtíže ale posléze opět donutí Manon postarat se o jejich zabezpečení a využít své krásy. Naváže známost s finančníkem G. M., kterého pak společně přelstí a okradou. Ten je ale odhalí a nechá uvěznit. Rytíř je ale z věznice propuštěn a musí se vrátit zpět do kněžského semináře a Manon je odsouzena k pobytu v polepšovně. Rytíři se ale opět podaří uprchnout ze semináře a Manon osvobodit. V druhé části příběhu se do Manon zamiluje syn finančníka G. M. a podaří se mu obloudit ji leskem bohatství. Ovšem láska k jejímu rytíři trvá, a když se opět spolu setkají, rozhodnou se pomstít finančníkovi tím, že okradou jeho syna. Záměr je ale odhalen a oba jsou opět uvězněni. Na zásah des Grieuxova otce je rytíř pak propuštěn z vězení a Manon odsouzena k deportaci do Ameriky. Tehdy se pokusí des Grieux Manon osvobodit, ale neúspěšně. Proto ji následuje až do Ameriky a také se konečně rozhodne legalizovat jejich poměr a oženit se s ní. Tomu ale zabrání starý guvernér, jenž slíbí Manon svému synovci. Des Grieux svého soka v souboji zraní a v domnění, že jej zabil, prchá s Manon. Ta na cestě umírá a rytíř se pak vrací zpátky do Francie.Manon Lescaut (Histoire du Chevalier des Grieux et de Manon Lescaut), 1731 Mémoires et aventures d'un homme de qualité qui s'est retiré du monde, 1728-31 (7 dílů)Německá literaturaNěmecký preromantismus vzniká za poněkud odlišných podmínek, než je tomu v literatuře anglické a francouzské. Tehdejší Německo je územně roztříštěno na 235 víceméně zaostalých států a státečků a jedenapadesáti svobodných měst. Tato situace vyvolává úsilí o vyrovnání se zprvu alespoň v kulturním ohledu vyspělejším evropským národům. Tato snaha se opírá o přesvědčení o principiální rovnosti mezi lidmi a o vědomí osobitosti každého národního společenství v rodině ostatních národů a o prosazování práva na plnou národní rovnoprávnost. Německé vlastenectví tedy v této době nebylo na rozdíl od období následujících ještě spjato s přezíráním práv ostatních národů na vlastní život.Z tohoto chápání významu národní pospolitosti pak vychází i velká pozornost, která je německou literaturou tehdejší doby věnována lidové slovesnosti a kultuře vůbec, protože ta je chápána jako výraz svébytných kvalit národního ducha jakožto příspěvku do kulturní pokladnice všeho lidstva. Zvláště promyšleně formuloval tyto názory osvícenský filosof a literární vědec, evangelický duchovní Johann Gottfried von Herder, autor první sbírky německé lidové poezie, kterou vydal pod titulem Lidové písně v roce 1778. Johann Gottfried von HerderJohann
Vloženo: 5.02.2011
Velikost: 60,31 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- 01 - Pedagogika TV a sportu - _Instituce_telesne_handicapovanych_sportovcu_v_CR_a_ve_svete
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světě
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance ve světě
- LIT - Literatura - Nejvýznamnější představitelé současné české literatury ve světě
- LIT - Literatura - Preromantismus a romantismus ve světě, tvorba K. H. Máchy
- LIT - Literatura - Realismus 20 stol. ve svete
- LIT - Literatura - Realismus ve světě
- LIT - Literatura - Realismus_ve_svete
- LIT - Literatura - Renesance ve světě
- LIT - Literatura - Romantismus ve světě a u nás
- Z - Zeměpis - Integrace ve svete
- 1 - Český jazyk - Renesance ve světě
- D - Dějepis - 2. pol. 20. století ve světě
- LIT - Literatura - Literatura přelomu 19.st.a 20.st. světě
- D - Dějepis - Vývoj ve světě po druhé světové válce (Amerika, Evropa, Asie, Afrika).
- Z - Zeměpis - Mezinárodní organizace ve světě
- Z - Zeměpis - Ohniska napětí ve světě
- CJ - Český jazyk - Literární moderna ve světě a u nás
- LIT - Literatura - Počátky moderního umění ve světě i v Čechách v druhé polov
- CJ - Český jazyk - Romantismus, u nás a ve světě, Mácha
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus ve svetě
- CJ - Český jazyk - Preromantismus a romantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a Preromantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismu ve světě i v českých zemích (13. 17.
- CJ - Český jazyk - Vývoj divadla ve světě a u nás od nejstarší doby do konce 1
- CJ - Český jazyk - Literatura 17. a 18. století doma i ve světě
- CJ - Český jazyk - Vznik kinematografie ve světě a u nás
- CJ - Český jazyk - Vývoj kinematografie ve světě a u nás
- LIT - Literatura - PROZA VE SVĚTĚ
- D - Dějepis - konflikty ve svete
- LIT - Literatura - Proza ve světě - FRANCIE
- CJ - Český jazyk - Literární moderna ve světě i u nás
- CJ - Český jazyk - Renesance + Humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světě a v Čechách
- D - Dějepis - politická situace ve světě a v Evropě po r. 1945
- D - Dějepis - ČESKÝ STÁT ZA JIŘÍHO Z PODĚBRAD, VLÁDA JAGELLONCŮ, ZMĚNY V EVROPĚ A VE SVĚTĚ
- Z - Zeměpis - Mezinárodní organizace ve světě
- Z - Zeměpis - Ohniska napětí ve světě
- ZSV - Základy společenských věd - VOJENSKÁ INTEGRACE V EVROPĚ A VE SVĚTĚ, NATO, STUDENÁ VÁLKA
- ZSV - Základy společenských věd - Vojenská integrace vEvropě a ve světě. NATO.Studená válka
- CJ - Český jazyk - BAROKO VE SVĚTĚ A U NÁS, J. A. KOMENSKÝ (17. - 18. ST.)
- CJ - Český jazyk - Počátky literárního vývoje ve světě, písemný projev
- CJ - Český jazyk - POČÁTKY LITERÁRNÍHO VÝVOJE VE SVĚTĚ
- CJ - Český jazyk - Realismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světě a u nás
- CJ - Český jazyk - ROMANTISMUS VE SVĚTĚ A U NÁS2
- D - Dějepis - Buržoázní revoluce ve světě
- D - Dějepis - Vývoj ve světě 2.pol.19.stol. a poč.20.stol.
- LIT - Literatura - Moderní básnické směry a charakter literatury v závěru 19. století ve světě
- LIT - Literatura - kritický realismus a naturalismus ve světě
- Ke - Křesťanská etika - Rodina v dnešním světě
- D - Dějepis - 4 D konflikty ve svete
- E - Ekonomie - Vztah mezi úrokovou paritou a paritou kupní síly, cíle a nástroje měnové politiky
- LIT - Literatura - Literatura našeho kraje - Trutnovsko
- LIT - Literatura - POČÁTKY PÍSEMNICTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ
- LIT - Literatura - Realismus ve světové literatuře a počátky realismu u nás
- D - Dějepis - Naši vynálezci
- CH - Chemie - NENASYC. UHLOVODÍKY.doc
- CH - Chemie - Nasycené uhlovodíky
- CH - Chemie - Nenasycené uhlovodíky
- CJ - Český jazyk - Balada v naší i světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Balada v naší literatuře
- CJ - Český jazyk - Beatnici,basniciskytarouunasivesvetoveliterature
- CJ - Český jazyk - Boj proti fašismu v naší isvětové literatuře
- CJ - Český jazyk - Lidová slovesnost jako inspirační zdroj naší literatury
- CJ - Český jazyk - Literatura nejstaršího období v našich zemích až po dobu Karlovu
- CJ - Český jazyk - Obraz fašistické okupace a 2.světové války v literatuře naší a světové
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje naší lingvistiky (1)
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje naší lingvistiky
- D - Dějepis - Dovršení rozkladu feudalismu a nástup kapitalismu v rakouské monarchii
- D - Dějepis - Nástup Habsburků na český trůn_ doba rudolfinská
- D - Dějepis - První státní útvary na našem území a počátky českého státu
- D - Dějepis - První státní útvary na našem území
- D - Dějepis - První státní útvary na našem území_1
- LIT - Literatura - Boj proti fašismu v naší a světové literatuře 30. let.doc, obraz české literatury za okupace
- LIT - Literatura - Humanismus u nás, J.A. Komenský
- LIT - Literatura - Humanismus u nás
- LIT - Literatura - Jan Otčenášek - Romeo, Julie a tma
- LIT - Literatura - Karel Poláček - Bylo nás pět
- LIT - Literatura - Lidová slovesnost jako inspirační zdroj naší literatury
- LIT - Literatura - Mezivalecne drama u nas
- LIT - Literatura - Naše národní obrození
- LIT - Literatura - Obraz 1. světové války v dílech zahraničních a našich autorů
- LIT - Literatura - Poezie druhé poloviny 20.století u nás
- LIT - Literatura - Proza druhé poloviny 20. století u nás
- LIT - Literatura - Realismus u nas
- LIT - Literatura - Realismus u nás
- LIT - Literatura - Romantismus v tvorbě našich autorů - dílo K.H.Máchy
- LIT - Literatura - Slovanské kořeny našeho písemnictví a vznik českých literárních památek v době raného feudalismu
- CJ - Český jazyk - J. Očenášek -Romeo, Julie a tma
- CJ - Český jazyk - Otčenášek Romeo, Julie a tma
- CJ - Český jazyk - Poláček Bylo nás pět
- LIT - Literatura - Bylo nás pět_Karel Poláček
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 1
- D - Dějepis - Poválečné uspořádání světa, vznik SSSR, nástup totalitních režimů
- D - Dějepis - Nástup nacismu s Německu
- E - Ekonomie - Vnitřní obchod, Nástroje komunikace
- D - Dějepis - Nástup fašismu v Itálii, mezinárodní vztahy
- D - Dějepis - Osvícenský absolutismus u nás a v Evropě, české země od třicetileté války do konce 18. století.
- D - Dějepis - Pravěký vývoj lidstva, pravěk v našich zemích.
- D - Dějepis - Protifašistický odboj u nás za 2. světové války.
- D - Dějepis - Revoluční rok 1848 v Evropě i u nás.
- D - Dějepis - Vznik mnohonárodní (jagellonské a habsburské) monarchie, naše země a třicetiletá válka.
- LIT - Literatura - PO NÁS AŤ PŘIJDE POTOPA
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v Evropě a u nás
- D - Dějepis - Válka a násilí
- E - Ekonomie - Marketing - nástroje marketingového mixu
- LIT - Literatura - Citový život mladé generace v naší a světové literatuře 20
- LIT - Literatura - Naše nejstarší kulturní tradice
- LIT - Literatura - Nástin vývojových tendencí a tématiky české poválečné poez
- LIT - Literatura - Vývoj dramatu do nástupu moderny
- LIT - Literatura - Člověk a válka v umění, odraz války v naší a světové próze
- CJ - Český jazyk - Bylo nás pět (Poláček)
- D - Dějepis - Nástup Kolonialismu
- CJ - Český jazyk - První literatura na našem území
- CJ - Český jazyk - Bylo nás pět - Poláček 1.
- CJ - Český jazyk - Bylo nás pět - Poláček
- CJ - Český jazyk - Michail Afanasjevič Bulgakov - Don Quijote
- CH - Chemie - Nenasycené mastné kyseliny
- CJ - Český jazyk - Nejstarší literární památky na našem území
- VV - Výtvarná výchova - Barokní architektura na našem území
- VV - Výtvarná výchova - Barokní malířství na našem území
- VV - Výtvarná výchova - Barokní sochařství na našem území
- VV - Výtvarná výchova - Renesanční umění na našem území
- VV - Výtvarná výchova - Románské umění u nás
- CJ - Český jazyk - Česká literatura od nástupu Lucemburků do 15. stol
- CH - Chemie - Nasycené uhlovodíky - část I
- CH - Chemie - Nasycené uhlovodíky - část II
- CH - Chemie - Nenasycené uhlovodíky
- CJ - Český jazyk - Beatnici,basniciskytarouunasivesvetoveliterature
- CJ - Český jazyk - Manifest Česká moderna a jeho vliv na rozvoj poezie u nás,
- CJ - Český jazyk - Středověk ve světové a naší literatuře (bible, hrdinské epo
- D - Dějepis - První státní útvary na našem území
- LIT - Literatura - Počátky literatury na našem území
- CH - Chemie - Nenasycené uhlovodíky
- CJ - Český jazyk - Literatura období renesance a humanismu v naší i světové li
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.11- Kritický realismus v naší a světové
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.15- Cesty naší poezie po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.16- Boj proti fašismu v naší i světové l
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.2- Romantismus v evropské a naší literat
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.22- Nástup moderního umění na přelomu 19
- CJ - Český jazyk - Nejstarší literární památky na našem území
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus u nás
- CJ - Český jazyk - Staroslověnské písemnictví na našem území
- LIT - Literatura - Bylo nás pět K. Poláček
- LIT - Literatura - Romeo, Julie a tma J. Otčenášek
- BI - Biologie - Hormony jsou chemické látky které jsou přenášeny krví
- BI - Biologie - Ropucha obecná,rosnička zelená, naši skokani
- LIT - Literatura - Počátky písemnictví v našich zemích, husitství
- CJ - Český jazyk - Proměny (Publius Ovidius Naso)
- CJ - Český jazyk - Lidová slovesnost jako inspirační zdroj naší literatury
- CJ - Český jazyk - Obraz války v naší i světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Písemnictví na našem území v 9.-15.století
- CJ - Český jazyk - Spisovatelé proti válce a násilí ve 20. stol
- E - Ekonomie - Nástroje marketingu
- LIT - Literatura - Počátky literární tvorby na našem území
- KKO/DZGEN - Základy genetiky 1 - Základy genetiky-přednášky
- CJ - Český jazyk - První písemné památky u nás
- CJ - Český jazyk - Obraz venkova a přírody v naší literatuře v 19. až 20. století
- D - Dějepis - NÁSTUP KOLONIALISMU
- MNG - Management - Nástroje motivování
- AJ - Anglický jazyk - The Tudor Dynasty
- AJ - Anglický jazyk - THE TUDOR DYNASTY
- CJ - Český jazyk - Nejstarší literatura na Našem území
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje naší jazykovědy
- D - Dějepis - NÁSTUP HABSBURKŮ NA ČESKÝ TRŮN, VÝVOJ MONARCHIE DO PORÁŽKY DRUHÉHO STAVOVSKÉHO ODBOJE
- D - Dějepis - NÁSTUP LUCEMBURKŮ
- D - Dějepis - PRVNÍ STÁTNÍ CELKY NA NAŠEM ÚZEMÍ
- D - Dějepis - PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ, ZÁPADNÍ A VÝCHODNÍ EVROPA
- D - Dějepis - první státní útvary na našem území
- D - Dějepis - REVOLUČNÍ ROK 1848 – 1849 V EVROPĚ A U NÁS
- CJ - Český jazyk - Karel Polacek - Bylo nas pet
- LIT - Literatura - Bylo nás pět- Karel Poláček obsah
- CJ - Český jazyk - literární život u nás od roku 1989 do současnosti
- CJ - Český jazyk - Bylo nás 5
- D - Dějepis - Nástup nacismu s Německu
- CJ - Český jazyk - 1.světová válka v naší i světové literatuře
- CJ - Český jazyk - jazyk jako nástroj myšlení a dorozumívání
- CJ - Český jazyk - Karel Poláček-Bylo nás pět
- CJ - Český jazyk - Obraz 1.sv.v.v naší a světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Písemnictví na našem území
- CJ - Český jazyk - slovanské kořeny našeho písemnictví
- CJ - Český jazyk - Úsilí naší literatury o vyrovnání se se světovým kulturním děním
- D - Dějepis - Habsburská monarchie a naše země ve 2. polovině 19. stol
- D - Dějepis - HOSPODÁŘSKÉ, POLITICKÉ A NÁRODNOSTNÍ POMĚRY V ČSR PO VZNIKU REPUBLIKY DO NÁSTUPU SVĚTOVÉ HOSPODÁ
- D - Dějepis - NAŠE NÁRODY ZA 1. SVĚTOVÉ VÁLKY, VZNIK ČSR
- D - Dějepis - Naše země za WW1 a vznik ČSR
- D - Dějepis - Nástup fašismu ve 30. letech
- D - Dějepis - Nástup novověku (15. - 17. století)
- D - Dějepis - První státní útvary na území našeho státu
- D - Dějepis - SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSKÁ KRIZE V LETECH 1929-1933, JEJÍ PŘÍČINY, DŮSLEDKY, NÁSTUP FAŠISMU 15A
- D - Dějepis - UDÁLOSTI LET 1938-1939 U NÁS V RÁMCI SVĚTOVÉHO DĚJINNÉHO VÝVOJE, JEJICH DŮSLEDKY 17B
- D - Dějepis - Vývoj české společnosti od 15. století po nástup Habsbur
- D - Dějepis - Vývoj české společnosti od nástupu Habsburků do národníh
- D - Dějepis - VĚDA, KULTURA A UMĚNÍ V ČESKÝCH ZEMÍCH V 19. STOLETÍ, NÁSTUP MODERNÍCH SMĚRŮ V UMĚNÍ A ARCHITEKT
- MKT - Marketing - Produkt, Nástroje MK komunikace
- CJ - Český jazyk - Bylo nás pět - Poláček 1.
- CJ - Český jazyk - Bylo nás pět - Poláček
- CJ - Český jazyk - Bylo nás pět
- CJ - Český jazyk - Karel POláček - Bylo nás pět
- CJ - Český jazyk - Michail Afanasjevič Bulgakov - Don Quijote
- LIT - Literatura - Karel Poláček- Bylo nás pět
- BI - Biologie - Ropucha obecná,rosnička zelená, naši skokani
- CJ - Český jazyk - Nejstarí období našeho písemnictví
- CJ - Český jazyk - VLIVY CIZÍHO UMĚNÍ NA VÝVOJ NAŠEHO
- CJ - Český jazyk - Bylo nás pět
- CJ - Český jazyk - FAŠISMUS A 2 SVĚTOVÁ VÁLKA V NAŠÍ A SVĚTOVÉ LIT
- CJ - Český jazyk - Fašismus a 2.světová válka v naší a světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Nase literarni pamatky po dobu husitskou - upraveno
- CJ - Český jazyk - naše próza po 45
- CJ - Český jazyk - Nejstarí období našeho písemnictví
- CJ - Český jazyk - Obrazy našeho venkova
- CJ - Český jazyk - OBRAZY NAŠEHO VENKOVA2
- CJ - Český jazyk - Počátky našeho písemnictví
- CJ - Český jazyk - Renasance a humanismus v evropských zemích a u nás
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropských zemích a u nás
- CJ - Český jazyk - Vlivy cizího umění na vývoj našeho
- CJ - Český jazyk - vyvoj jazyka na nasem uzemi
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ LITERATURY NA NAŠEM ÚZEMÍ V 9. - 15. ST.
- CJ - Český jazyk - Česká literatura v boji x fašismu a nastupující okupace
- D - Dějepis - Události 1938-39 u nás
- D - Dějepis - 21 Světová hospodářsaká krize, nástup fašismu v Něm.
- D - Dějepis - Nástup Habsburků v čes. zemích, doba rudolfinská1
- D - Dějepis - Nástup nacismu k moci v Německu
- D - Dějepis - Poslední Přemyslovci a nástup Lucemburkové
- D - Dějepis - Pravek u nas
- D - Dějepis - PRAVĚK U NÁS
- D - Dějepis - Prvni utvary na nasem uzemi
- D - Dějepis - První státní útvary na území našeho státu
- D - Dějepis - Revoluční rok 1848 u nás
- D - Dějepis - SPOLEČENSKÝ A POLITICKÝ VÝVOJ V NAŠICH ZEMÍCH V 2
- D - Dějepis - Světová hospodářsaká krize, nástup fašismu v Něm.
- D - Dějepis - Světová hospodářská krize a nástup fašismu v Německu
- D - Dějepis - Světová hospodářská krize, nástup fašismu
- D - Dějepis - Události 1938-39 u nás
- D - Dějepis - Vznik ČSR a utváření našich hranic
- LIT - Literatura - Charakter světové literatury v období středověku do nástupu renesance
- LIT - Literatura - Vliv baroka na literaturu v Evropě i u nás
- VV - Výtvarná výchova - Dadaismus, surrealismus u nás
- CJ - Český jazyk - Karel Poláček - Bylo nás pět
- CJ - Český jazyk - Poláček-Bylo nás 5
- PG1 - Programování 1 - Přednášky
- TZI - Teoretické základy informatiky - přednášky
- PG2 - Programování 2 - Přednášky doc. Müller
- AVC - algoritmy v c - Přednášky
- DS1 - databázové systémy 1 - Přednášky
- DS2 - databázové systémy 2 - Přednášky
- D - Dějepis - Revoluce 1848-1849 u nás a v Evropě
- E - Ekonomie - Mnohostranné nástroje vnější obchodní politiky
- CJ - Český jazyk - Bylo nás pět
- LIT - Literatura - Nas kraj v dilech ceske literatury
- LIT - Literatura - Baroko v naší i světové literatuře, Jan Amos Komenský
- LIT - Literatura - Kritický realismus a naturalismus v dílech našich a světových au
- MKT - Marketing - marketingove komunikacni nastroje -tesco
- LIT - Literatura - počátky písemnictví u nás, liter. období středověku
- CJ - Český jazyk - Otčenášek, Jan - Romeo, Julie a tma
- D - Dějepis - Utváření raně středověkých forem státu na našem území
- CJ - Český jazyk - Pocatky pisemnictvi na nasem uzemi a vyvoj jazyka do konce 14. s
- BL005 - Betonové konstrukce I - Přednášky 2021
Copyright 2024 unium.cz