- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
přednáška 1
BN02 - Železniční stavby II
Hodnocení materiálu:
Vyučující: doc. Ing. Otto Plášek Ph.D.
Popisek: Členění a stavba železničního spodku. Přažcové podloží - typi kcí
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálKonstrukce železničního spodku
Konstrukční části a názvosloví. Typy pražcového podloží.
Otto Plášek, doc. Ing. Ph.D.
Ústav železničních konstrukcí a staveb
Tato prezentace byla vytvořen pro studijní účely studentů 4. ročníku bakalářského studia oboru
„Konstrukce a dopravní stavby“ na Fakultě stavební VUT v Brně a nesmí být použita k žádným
jiným účelům.
Některé pasáže mohou být bez komentáře podané na přednášce málo srozumitelné.
Konstrukční části a názvosloví. Typy pražcového podloží.
Konstrukce železničního spodku
square6 Železniční trať se ze stavebního hlediska dělí:
square6 železniční spodek
boxshadowdwn je konstrukce vybudovaná z největší části stavební úpravou terénu
square6 železniční svršek
boxshadowdwn tvoří vlastní vodicí a nosnou dráhu železničních vozidel.
Železniční svršek
Železniční spodek Pražcové podloží(vrstva kolejového lože
pod pražcem, konstrukční vrstva
tělesa železničního spodku
zemní těleso)
Kolejový rošt
(kolejnice, upevňovadla, pražce)
Pláň tělesa železničního spodku
Zemní pláň
Konstrukční části a názvosloví. Typy pražcového podloží.
Části železničního spodku
square6 Železniční spodek – těleso železničního spodku, stavby železničního
spodku, dopravní plochy a komunikace, drobné stavby a zařízení
železničního spodku.
square6 Těleso železničního spodku – zemní těleso, konstrukční vrstvy tělesa
železničního spodku a odvodňovací zařízení.
square6 Stavby železničního spodku – konstrukce, které nahrazují z části nebo
úplně těleso železničního spodku, zvyšují jeho stabilitu nebo jej chrání,
případně slouží jinému účelu. (Patří sem například propustky, mosty,
objekty mostům podobné, tunely, galerie, zdi, stavby ochranné).
square6 Dopravní plochy a komunikace – plochy a komunikace, které jsou určeny
k nastupování a vystupování cestujících, k manipulaci a skladování a
k zajištění dopravní obsluhy při provozu dráhy a podobně. (Patří sem
například nástupiště, nákladiště, rampy, příjezdy na nákladiště, účelové
komunikace ČD a pod.).
square6 Drobné stavby – prohlídkové a čistící jámy.
square6 Zařízení železničního spodku – zarážedla, oplocení a zábradlí.
Konstrukční části a názvosloví. Typy pražcového podloží.
Těleso železničního spodku
square6 Zemní těleso – část železničního spodku, vybudovaná ze zemin (příp. náhradních materiálů - např. vysokopecní struska, výsivky)
nebo skalních hornin určenou technologií do předem stanoveného tvaru, závislém na průběhu terénu, poloze nivelety, typu a
vlastnostech jej tvořících materiálů.
square6 Svah – skloněná plocha omezující náspy, zářezy, odřezy a ostatní
plochy omezující zemní díla (např. svahy příkopů). Podle druhu
hornin rozeznáváme skalní svah a zemní svah.
square6 Svah skalní – umělý nebo přirozený svah skalní horniny.
square6 Svah zemní – umělý nebo přirozený svah zeminy.
square6 Sklon svahu – úhel sevřený plochou svahu s vodorovnou rovinou,
vyjádřený tangentou tohoto úhlu, nebo poměrem 1:n.
square6 Lavička – vodorovná nebo mírně skloněná plocha ve svahu náspu
nebo zářezu.
square6 Přisypávka – rozšíření zemního tělesa přisypáním vhodného
materiálu.
Konstrukční části a názvosloví. Typy pražcového podloží.
Těleso železničního spodku
Pláň tělesa železničního spodku = zemní pláň
Pláň tělesa železničního spodku
Svah náspu
Zemní pláň
Konstrukční vrstva
Zemina nepropustná a
1: n
1
Stezka
Zemina propustná
O s
a z
e m
n í h
o t
ě l e
s a
Dno příkopu 5 %
Svah zářezu
Kolejové lože
Kol. podpory
- kol. podpory Železničnísvršek
- konstrukční vrstva
- vrstva štěrku
- zemní těleso
Pražcové podloží
spodek
Železniční
- podkladnice
- kolejnice
Kolejový rošt
1: n
2
square6 Odvodňovací zařízení, které zachycuje a odvádí povrchové a podzemní
vody nebo snižuje hladinu podzemní vody, musí zajistit její rychlý odtok
mimo těleso železničního spodku.
square6 Svahy zemního tělesa musí být chráněny před nepříznivými
povětrnostními vlivy narušujícími jejich stabilitu. Ochrana svahů
zemního tělesa se provádí jako vegetační, technická nebo
kombinovaná.
namrzavá a nenamrzavá
O s
a z
e m
n í h
o t
Zářez Násep Dno příkopu
Lavička
Konstrukční části a názvosloví. Typy pražcového podloží.
Těleso železničního spodku
square6 Pláň tělesa železničního spodku – vrchní omezující plocha tělesa
železničního spodku; nemá-li těleso železničního spodku konstrukční
vrstvu tělesa železničního spodku (např. podkladní vrstvu), je totožná
se zemní plání.
square6 Šířka pláně tělesa železničního spodku – součet vzdáleností os kolejí
a vzdáleností okrajů pláně tělesa železničního spodku od os krajních
kolejí.
square6 Zemní pláň – horní plocha zemního tělesa.
square6 Příčný sklon zemní pláně – sklon zemní pláně měřený kolmo k
podélné ose koleje.
square6 Vyrovnávací vrstva zemní pláně – tenká vrstva materiálů na
vyrovnání nerovností zemní pláně ve skalním zářezu nebo vrstva z
nesoudržného materiálu na zemní pláni, na které je uložena další
konstrukční vrstva tělesa železničního spodku.
square6 Izolace zemní pláně – ochrana zemní pláně před účinky srážkové
vody.
square6 Stezka – část pláně tělesa železničního spodku mezi patou kolejového
lože a okrajem pláně tělesa železničního spodku; při zapuštěném
kolejovém loži je stezka v úrovni úložné plochy pražců.
Konstrukční části a názvosloví. Typy pražcového podloží.
Tvary zemního tělesa
c) odřez
b) zářez
a) násep
terén
terén
N.K.
N.K.
d) zářez a násep
terén
terén
N.K.
N.K.
Konstrukční části a názvosloví. Typy pražcového podloží.
Pláň tělesa železničního spodku
square6 Pláň tělesa je plocha, na které je uloženo kolejové lože a která musí
svými rozměry, tvarem a deformační odolností zajišťovat plynulý a
bezpečný železniční provoz.
square6 Pláň tělesa může být:
boxshadowdwn vodorovná – zeminy nesoudržné, propustné a nenamrzavé;
boxshadowdwn v příčném sklonu - z nepropustných materiálů se provádí zásadně v
příčném sklonu 5 %, v odůvodněných případech může být pláň tělesa
železničního spodku v příčném sklonu nejméně 4 %.
Konstrukční části a názvosloví. Typy pražcového podloží.
Konstrukční části a názvosloví. Typy pražcového podloží.
Zdroj: Stavební správa Olomouc
Konstrukční části a názvosloví. Typy pražcového podloží.
Zdroj: Stavební správa Olomouc
Šířka pláně tělesa železničního spodku
square6 Šířka vodorovné pláně tělesa železničního spodku nových a
rekonstruovaných jednokolejných tratí musí být na tratích
normálního rozchodu nejméně 6,00 m.
1,701,70
3,00 3,00
6,00
min. 0.40
1 :
1,2
5 1 : 1,
25
min. 0.40
D = 0
Konstrukční části a názvosloví. Typy pražcového podloží.
Šířka pláně tělesa železničního spodku
square6 Šířka skloněné pláně tělesa železničního spodku nových
a rekonstruovaných jednokolejných tratí musí být na tratích
normálního rozchodu nejméně 6,20 m.
1,701,70
3,10 3,10
6,20
min. 0.40
1 :
1,2
5 1 : 1,
25
min. 0.40
D = 0
5 %5 %
Konstrukční části a názvosloví. Typy pražcového podloží.
Šířka pláně tělesa železničního spodku
(stykovaná kolej)
square6 V obloucích se pláň tělesa železničního spodku rozšiřuje na vnější
stranu v závislosti na převýšení koleje o hodnoty a:
boxshadowdwn při převýšení 30 mm ≤ D < 80 mm o hodnotu a = 0,10 m
boxshadowdwn při převýšení 80 mm ≤ D ≤ 160 mm o hodnotu a = 0,20 m.
6,10
3,00+a3,00
1,
Vloženo: 13.01.2011
Velikost: 932,27 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz