- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál18. století. Námětem je svár dvou bratrů, schematicky stylizovaných postav, Karla a France Moora. Obě tyto postavy narušují, překračují společenské normy, ale každý z nich z jiných pohnutek. Zatímco Karel je symbolem revolty, sociálního a politického osvoboditele (prométheovský kult génia), který překračuje normy společenského řádu ve jménu svobody a spravedlnosti, je jeho mladší bratr Franc ztělesněním svévole, která překračuje normy z pohnutek osobního prospěchu. Franc dosáhne pomluvami a podvrženým dopisem o špatném chování svého bratra na studiích v Lipsku u otce Maxmiliána bratrova vydědění a svého nástupnictví v rodovém jmění a zároveň usiluje i o Karlovu milenku Amálii. Karel z rozhořčení a smutku nad otcovým rozhodnutím a z touhy po pomstě světu za příkoří, kterého se mu dostalo, zakládá loupežnickou bandu a odchází s ní do Čech. Tam se po čase setkává se šlechticem Kosinským, který ho svým příběhem upomene na dávnou lásku. Probíjí se zpátky do Frank, kde se zatím jeho bratr ujal vlády, a to s nezměrnou krutostí. Jeho touha po moci došla tak daleko, že dal dokonce uvěznit i svého otce. Karel otce osvobodí z hladomorny, dává se jemu i Amálii poznat, ale otec ze žalu nad krutou pravdou, nad tím jak hluboko Karel klesl, umírá. Amálie se ale rozhodne svého bývalého milence následovat, ale je tím vehnán do neřešitelné situace. Podle loupežnické vůdcovské přísahy by ji musel vydat svým kumpánům, jimž podle přísahy náleží. A tak aby ji zachránil před pošpiněním, raději ji zastřelí. Jeho bratr Franc se ze strachu před Karlovou pomstou uškrtí a tím je tragický děj dovršen. Karel, již předtím zmítán pochybnostmi o etické oprávněnosti své vzpoury, ztratí smysl svého jednání a opouští loupežnickou družinu, rozhodnut nechat se odevzdat do rukou úřadů prvním nahodilým chuďasem, kterému by tak připadla odměna vypsaná za jeho dopadení, jež by mu mohla přinést úlevu v jeho těžkém životě.Uvedení této hry v roce 1782 pak přineslo ohromující úspěch. Přestože se z cenzurních důvodů si von Dalberg vyžádal na autorovi, aby provedl i časový posun příběhu, namísto 18. století, do něhož byl děj situován, do konce 15. století, byla tato hra diváky pochopena jako obraz poměrů německé společnosti své doby. Po uvedení hry zakázal vévoda Carl Eugen Schillerovi jakoukoli literární činnost, ten proto roku 1782 tajně opustil Württembersko i kariéru vojenského lékaře.Ve své další dramatické tvorbě, především v měšťanské truchlohře Úklady a láska (1784), Schiller navázal na žánr měšťanské truchlohry, který již do německé literatury uvedl Lessing, ale povznesl jej nad běžnou produkci tehdejší dojímavé tzv. "plačtivé komedie", která přinášela sentimentální příběhy ukazující důvěrnou shodu měšťanstva s dobrotivou, lidu nakloněnou šlechtou, v nichž se stírají rozpory mezi těmito skupinami a vztahy lidí jsou líčeny s co největší tolerantností a s co nejmenší bojovností. Schiller naopak zakládá rozvržení celé hry na vyhroceném dramatickém napětí a úsilí po maximální divácké účinnosti. Hlavní postavy, místy až schematicky zjednodušené, jsou neustále konfrontovány ve vypjatých situacích; proti násilnické povaze dvorské šlechty a motivu démonických úkladů intrikána Wurma (červ) je postavena čestná chudoba, pokora a odevzdanost světa drobného měšťanstva v postavě Luisy a její rodiny. Účinnost děje je vystupňována i dobovými kritickými narážkami (například scéna se sluhou, jemuž panovník prodal jeho syny jako žoldnéře do cizí armády - narážka na prodej německých vojáků do anglických a holandských služeb).Drama bylo často přijímáno ve své době jako ostrá sociální a politická kritika a autor byl považován - v rozporu s jeho vlastním smýšlením i záměrem - za uvědomělého obhájce utiskovaných a za revolucionáře. To dokonce našlo i odraz v tom, že v roce 1792 mu bylo uděleno čestné občanství Francouzské republiky.Základem příběhu se mu stala pro tehdejší společnost vzrušivá zpráva o společné sebevraždě dvou mladých lidí, dcery muzikanta Kritze a majora von Böllera, kterou otiskly stuttgartské noviny. Pohnutkou, která vedla milence k tomuto tragickému činu, bylo to, že jejich lásce stály v cestě podle tehdejších společenských konvencí nepřekročitelný odlišný sociální původ a s tím spojené překážky, které tomuto vztahu kladl president von Böller, majorův otec.Příběh je zasazen do blíže neurčeného malého německého vévodství 2. poloviny 18. století. Dívčí hrdinkou občanské tragedie je Luisa, dcera muzikanta Müllera, jejím nápadníkem major Ferdinand von Walter, syn presidenta dvorské kanceláře. Podobně jako v předloze se jedná o lásku mezi příslušníky dvou společenských vrstev, oddělených nepřekročitelnou hranicí, která je předem odsouzena ke zmaru. Ferdinandův otec chce svého syna oženit s bývalou vévodovou milenkou, Angličankou lady Milfordovou, aby ještě více posílil své postavení u dvora. Když se Ferdinand nechce Luisy vzdát a dokonce otevřeně se přihlásí k vážnému úmyslu vzít si ji za ženu, rozhodne se prezident překazit tento vztah. Vypraví se do měšťanského domu a tam nevybíravě uráží Luisu a vyhrožuje i jejím rodičům. Tehdy do děje zasáhne jeho syn-Ferdinand a hájí čest své dívky. Když president zjistí, že hrozbami nic nezmůže, nabídne mu služby jeho tajemník Wurm, který se sám o Luisu uchází a má také její ruku přislíbenou Luisinými rodiči. Nastrojí takové intriky, že se mu podaří milence rozdělit. Pod hrozbou uvěznění Luisina otce, ji donutí, aby napsala milostný dopis starému nevýznamnému generálovi, a zajistí, aby se tento list dostal do Ferdinandových rukou. Ferdinand zraněn milenčinou nevěrou se rozhodne ztrestat její proradnost:„to děvče je mé! Já kdysi byl jejím bohem, nyní budu jejím ďáblem."Navštíví Luisu v jejím domě a s předstíraným klidem s ní vede neutrální rozhovor, aby ji v nestřeženém okamžiku nalil jed do nápoje. Luisa sbírá sílu k tomu, aby mu sdělila pravdu o všech okolnostech sepsání milostného listu, a když mu vypoví pravdu, Ferdinand pozná, že trestá nevinnou, ale již je pozdě vrátit události zpět, a proto se i on rozhodne vzít si život. Das Ideal und das Leben (Life And The Ideal) Dějiny třicetileté války (Geschichte des dreißigjähriges Krieges/History Of The Thirty Years' War), 1791-3 (3 díly) Demetrius, 1805Der Geisterseher (The Apparitionist), 1789 Der Spaziergang (The Walk) Der Taucher (The Diver) Der Verbrecher aus verlorener Ehre (The Criminal From Lost Honour), 1786 Die Macht des Gesanges (The Power Of Song) Divadlo jakožto mravní instituce (Die Schaubühne als eine moralische Anstalt betrachtet), 1784 Don Carlos (Don Carlos, Infant von Spanien), 1787 Estetická výchova (Briefe über die ästhetische Erziehung des Menschen/On The Aesthetic Education Of Man), 1795 Estetické úvahy o umění Gedichte, 1800-3 (2 díly) Korespondence (Letters With J. W. von Goethe), 1794 Loupežníci (Die Räuber/The Robbers), 1781 Marie Stuartovna (Maria Stuart/Mary Stuart), 1800 Messinská nevěsta (Die Braut von Messina oder die feindlichen Brüder/The Bride Of Messina), 1803 Óda na radost (An die Freude/Ode To Joy), 1785 On Relation Between Man's Animal And Spiritual Nature, 1780 Panna Orleánská (Die Jungfrau von Orleans/The Maid Of Orleans), 1801 Píseň o zvonu Polykratův prsten Rukavička (Der Handschuh/The Glove) Rukojmí Spiknutí Fieska v Janově/Fiesco (Die Verschwörung des Fiesko zu Genua/Fiesco, Or The Genoese Conspiracy), 1783 The Philosophical And Aesthetic Letters And Essays, 1845 Über naive und sentimentalische Dichtung (On The Naive And Sentimental In Literature), 1796 Úklady a láska (Kabale und Liebe/Cabal And Love/The Minister), 1783 Valdštýn (Wallenstein, ein dramatisches Gedicht), 1796-9 Piccolominiové (The Piccolomini) Valdštýnova smrt (Death Of Wallenstein) Valdštýnův tábor Vilém Tell (Wilhelm Tell), 1803 Werke, 1847-9 (4 díly) Xenien, 1796Obrozenecký preromantismusLiterární podvrhy a RukopisyStejně tak jako v jiných evropských literaturách tak i v literatuře české přináší preromantismus zájem o lidovou slovesnost a starší literaturu. Zde to bylo podníceno i tím, že utvářející se česká společnost hledala v lidových tradicích a v dávné historii posilu pro vlastenecké cítění. Zvláště pak ve vztahu k německému konkurenčnímu prostředí.Proto se vedle vydávání staročeské literatury začínají objevovat i literární podvrhy, díla nově vytvořená, která byla ale předkládána jako díla hlásící se dobou svého vzniku do období středověku. Pozornost autorů těchto děl byla zaměřena především na okruh hrdinské epiky, která na rozdíl od západoevropských literatur, mj. i německé (Píseň o Nibelunzích) ale i některých literatur slovanských, ruské (byliny) či srbské (junácké písně), není v české literatuře doložena vůbec.Hrdinská literatura totiž svým charakterem nejlépe mohla naplnit cíle národního uvědomování díky kladnému vyznívání jejich hrdinů a jejich místnímu patriotismu a navíc staročeské pověsti zachycené zvláště v Hájkově Kronice české jsou s takovými postavami spojeny.Představitelé českého preromantismu byli přesvědčeni, že literatura obdobného typu musela nutně vzniknout i v českém prostředí, byť nebyla dochována. Proto se také ujali toho, aby tento typ literatury na základě starých českých pověstí nově vytvořili a tak napravili nepřízeň osudu i tím, že tato nově vzniklá díla záměrně budou předkládat jako díla doby uplynulé. Nutným předpokladem pro tyto snahy byla vedle literárního nadání i důkladná znalost staré české literatury, pravidel její tvorby a i znalost dobového jazyka spolu se znalostmi techniky tvorby tehdejších rukopisů. Tyto předpoklady splňovali a tohoto dobře míněného zásahu do dějin českého písemnictví se tehdy zřejmě ujali Václav Hanka, Josef Linda a Václav Alois Svoboda (1791-1849), byť vlastně dodnes jejich podíl na vzniku literárních padělků nebyl průkazně potvrzen.Václav HankaVáclav Hanka (1791 - 1861), básník, jazykovědec, literární historik, překladatel, editor a bibliograf staročeských památek a lidové slovesnosti. Knihovník a archivář 'Českého musea'. Vystudoval filosofii a práva v Praze, v roce 1813 se účastnil Dobrovského přednášek. Byl nadšeným stoupencem slovanské vzájemnosti, ve vlastní tvorbě však zůstal spíše podprůměrným. Navrhl a prosadil tzv. "analogickou reformu" českého pravopisu. Zemřel v Praze. Dvanáctero písní, 1815/6 (2 díly) Moravo, Moravo Písně, 1819 Pravopis český podle základu gramatiky Josefa Dobrovského Prostonárodní srbská múza do Čech převedená, 1817 Rukopis královédvorský, 1817 Rukopis zelenohorský, 1818Josef LindaJosef Linda (1789/1792 - 1834), novinář a nadaný spisovatel čerpající z Hájkovy kroniky látku z nejstarší české historie. Představitel obrozenského preromantismu. Nedokončil práva. Redigoval 'Vlasteneckého zvěstovatele' (1820-4) a 'Pražské noviny' (1825-33). Žil ve stálé bídě a nedostatku. Zemřel v Praze. Jaroslav Šternberg v boji proti Tatarům, 1823 Jiří Poděbrad Píseň vyšehradská Rukopis královédvorský, 1817 Rukopis zelenohorský, 1818 Záře nad pohanstvem aneb Václav a Boleslav, 1818Tak roku 1816 objevil Josef Linda ve starých listinách oslavnou báseň na Vyšehrad, údajné sídlo starých českých knížat. Tato sedmnáctiveršová skladba je označována jako Píseň Vyšehradská. O rok později, v roce 1817, nalezl Václav Hanka ve sklepě kostelní věže ve Dvoře Králové ucelenější dílo skládající se z 12 pergamenových listů a 2 proužků, které podle místa nálezu bylo nazváno Rukopis královedvorský. Sama neúplnost rukopisu na jedné straně posilovala věrohodnost nálezu, na straně druhé vytvářela i představu o tom, že pochází z díla mnohem rozsáhlejšího. Podle všech příznaků se jednalo pouze o 25. až 28. kapitolu třetí knihy obsáhlého sborníku staročeské poezie ze 13. století.Rukopis obsahuje šest básní epických, dvě básně lyricko- epické a šest básní lyrických. I v tom, že nešlo jen o básně epické, které byly nejvíce národní společností postrádány, byl dotažen záměr až k dokonalosti, protože právě tak to nevzbudilo podezření.Epické básně:Báseň Oldřich a Boleslav se svým obsahem váže k roku 1004 a líčí vyhnání Poláků z Prahy vojskem českých knížat, Oldřichem a Jaromírem.Báseň Beneš Hermanóv se zaobírá líčením vítězství Beneše, syna Hermanova nad saským vojskem v bitvě pod Hrubou skálou kolem roku 1203.Báseň O velikých bojech křesťan s Tatary, n. Jaroslav se zaměřuje na vylíčení vítězné bitvy českého vojska vedeného Jaroslavem ze Šternberka nad Tatary pod Hostýnem u Olomouce v roce 1241.Báseň O vícestvie nad Vlaslavem n. Čestmír připomíná období tzv. lucké války, kdy vojevůdce knížete Neklana, Čestmír porazil vojska luckého knížete Vlaslava.Báseň O slavném sědání n. Ludiše a Lubor líčí rytířský turnaj na dvoře knížete zalabského, při němž dcera tohoto knížete Ludiše odměňuje věncem vítězného rytíře Lubora.Báseň O velikém pobití vypráví o slavných činech vojevůdců Sámových, Záboje a Slavoje.Básně lyricko-epickéBáseň Zbyhoň. Hlavní hrdina osvobozuje svoji dívku zmoci násilnického Zbyhoně.Jelen mladý hoch zabitý svým protivníkem je připodobňován k ubitému jelenu.Básně lyrickéKytice. Mladá dívka přemýšlí o tom, kdo vhodil do vody kytici, která k ní připlula.Jahody. Dívky, která se zraní v lese při sbírání jahod se ujme milující hoch.Růže. Dívka oslovuje povadlou růži, obraz své povadlé lásky.Žežhulice.Opuščená. Nářek opuštěné dívky.Skřivánek. Dívka posílá milému vzkaz po skřivánkovi.Tento rukopis byl přijat českou národní společností s nadšením. Brzy toto dílo získalo kladný ohlas i v cizině, především ve slovanských zemích. Současníky především přitahoval idealizovaný obraz českého středověku, vášnivý odpor k nepřátelům vlasti, dějová stránka epických příběhů a i krásná přírodní líčení a citová upřímnost lyrických básní psaných v duchu lidové slovesnosti.Hned následující rok, rok 1818, přinesl další objev. Anonymní nálezce zaslal purkrabímu Kolovratovi pro Národní muzeum rukopis, který byl údajně nalezen na Zelené Hoře u Nepomuka. Podle místa nálezu je pak označen jako Zelenohorský rukopis. I v tomto případě se jednalo o pouhou část většího celku, tentokrát dvě neúplné básně typem písma a podobou jazyka se hlásící do 9. století. Pokud by šlo o pravý rukopis, bylo by to vlastně nejstarší dochované česky psané literární dílo.Báseň Sněm je krátkým osmiveršovým zlomkem, který podává obraz ukončení jakéhosi staročeského sněmu kmetů a vladyků.Zlomek básně, označovaný Libušin soud, zachycuje spor dvou bratří Chrudoše a Šťáhlava (Stiaglava) o dědictví po otci. Starší z bratrů Chrudoš chtěl podle cizího práva (jak plyne ze souvislosti, dle práva německého) vládnout celou pozůstalostí na úrok Stiaglava. Do sporu zasahuje kněžna Libuše (Lubuše), která, když se o tomto doslechla, dala svolat zemský soud a před něj předvést oba bratry. Rozsudek je vynesen podle domácího práva a podle něho mají dědictvím vládnout oba bratři společně. Chrudoš se neovládne při vyslechnutí rozsudku a projeví svůj nesouhlas s jeho vyzněním a navíc urazí i samotnou kněžnu."Gora ptencem, k nimže zmija vnorí!gore mužem, imže žena vlade!“ Ta uražena vzpupností a výroky Chrudošovými vyzve vladyky, aby mezi sebou vyvolili muže, který by se ujal vlády, protože, jak se ukazuje, dívčí ruka je na to slabá.Objevením rukopisu Zelenohorského ale objevy nekončí, v poměrně krátkém časovém sledu následují díla další. Tak v roce 1819 to byla tzv. Milostná píseň krále Václava, zřejmě záměrně podstrčená nic netušícímu skriptorovi pražské universitní knihovny Janu Zimmermannovi, v roce 1827 bylo objeveno okolo 900 tzv. českých glos v latinském slovníku Mater verborum atd. Společným vedlejším průvodním znakem všech těchto nálezů je to, že shodou okolností u každého z nich byl přítomen i Václav Hanka.Přijetí Zelenohorského rukopisu už nebylo tak jednoznačné. Obraz české minulosti je zde až tak zidealizovaný, že to vzbudilo hned od počátku u některých vzdělanců pochybnosti o jeho pravosti. Zejména Josef Dobrovský vyjádřil hned po objevení tohoto rukopisu podezření, že se jedná o podvrh, a dokonce za autora označil Václava Hanku. Rukopis nalezl ale i řadu nadšených obhájců, a protože mezi nimi byly i takové autority jako Palacký a Šafařík (1840), byl nakonec rukopis přijat jako autentické dílo. Palacký pod vlivem těchto rukopisných podvrhů zpracoval i obraz českých dějin.Pochybnosti o pravosti rukopisů tím ale neustaly. Od roku 1847 se začínají odehrávat boje mezi přívrženci a odpůrci jejich pravosti. Zpolitizovaný problém pravdivosti či nepravdivosti rukopisů byl pak po dlouhou dobu i kritériem pro poměřování pravověrnosti českého vlastenectví. Řešení tohoto sporu se dokonce dostalo až před soud, kde se Václav Hanka musel bránit nařčení, že je padělatelem Rukopisu hradeckého.V osmdesátých letech 19. století (1886) se spory rozhořely s novou intenzitou, když s kritikou rukopisů vystoupila i skupina českých universitních profesorů v čele s Janem Gebauerem. Gebauer přináší argumenty o jejich nepravosti na základě jazykovědných rozborů, T. G. Masaryk sociologickými rozbory, Jaroslav Goll historickými důkazy, Otakar Hostinský rozbory estetiky a Jaroslav Vlček literárně historickými rozbory. Tyto rozbory poukázaly na četné podobnosti lyriky rukopisu Královedvorského s ruskou lidovou poezií. Dále pak na to, že zvláště lyrická líčení přírody, která rukopis přináší, nemají u jiných objektivně historických děl analogii, navíc pro období, ke kterému se básně svým vznikem hlásí, je příznačné přehlížení smyslového světa. U epiky obsažené v RK je poukázáno na vlivy jihoslovanské epiky. Z hlediska historie líčí rukopisy sjednocení Čech již v době předhistorické, což odporuje historicky doloženým údajům. Dále pak je poukazováno, že celá řada názorů vyjadřovaných v těchto básních je v rozporu se smýšlením doby středověku, především myšlenky demokratismu. Největší výhrady pak byly shromážděny v oblasti jazykové. Jazyk totiž neodpovídá plně češtině starých památek, a shoduje se ale s názory obrozenecké generace na jeho podobu. Ke zkoumání pravosti těchto rukopisů se v 60. letech 20. století vrací i moderní věda.Přes všechny výhrady, které lze s rukopisy spojovat, jako je například záměrné falšování českých dějin, mají tato díla velký národně kulturní význam. Posílily národní vědomí a staly se i inspirací pro pozdější literární tvorbu (Mácha, Zeyer), pro výtvarné umění (Mánes, Aleš, Myslbek) i pro hudbu (Smetana). Navíc samy o sobě si uchovávají i význam z hlediska literárního, jsou významným dokladem rané české romantiky 19. století. Rukopisy ale i obohacují českou slovní zásobu, například zde mají například původ slova pěvec, družný, vévodit.
Vloženo: 5.02.2011
Velikost: 60,31 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- 01 - Pedagogika TV a sportu - _Instituce_telesne_handicapovanych_sportovcu_v_CR_a_ve_svete
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světě
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance ve světě
- LIT - Literatura - Nejvýznamnější představitelé současné české literatury ve světě
- LIT - Literatura - Preromantismus a romantismus ve světě, tvorba K. H. Máchy
- LIT - Literatura - Realismus 20 stol. ve svete
- LIT - Literatura - Realismus ve světě
- LIT - Literatura - Realismus_ve_svete
- LIT - Literatura - Renesance ve světě
- LIT - Literatura - Romantismus ve světě a u nás
- Z - Zeměpis - Integrace ve svete
- 1 - Český jazyk - Renesance ve světě
- D - Dějepis - 2. pol. 20. století ve světě
- LIT - Literatura - Literatura přelomu 19.st.a 20.st. světě
- D - Dějepis - Vývoj ve světě po druhé světové válce (Amerika, Evropa, Asie, Afrika).
- Z - Zeměpis - Mezinárodní organizace ve světě
- Z - Zeměpis - Ohniska napětí ve světě
- CJ - Český jazyk - Literární moderna ve světě a u nás
- LIT - Literatura - Počátky moderního umění ve světě i v Čechách v druhé polov
- CJ - Český jazyk - Romantismus, u nás a ve světě, Mácha
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus ve svetě
- CJ - Český jazyk - Preromantismus a romantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a Preromantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismu ve světě i v českých zemích (13. 17.
- CJ - Český jazyk - Vývoj divadla ve světě a u nás od nejstarší doby do konce 1
- CJ - Český jazyk - Literatura 17. a 18. století doma i ve světě
- CJ - Český jazyk - Vznik kinematografie ve světě a u nás
- CJ - Český jazyk - Vývoj kinematografie ve světě a u nás
- LIT - Literatura - PROZA VE SVĚTĚ
- D - Dějepis - konflikty ve svete
- LIT - Literatura - Proza ve světě - FRANCIE
- CJ - Český jazyk - Literární moderna ve světě i u nás
- CJ - Český jazyk - Renesance + Humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světě a v Čechách
- D - Dějepis - politická situace ve světě a v Evropě po r. 1945
- D - Dějepis - ČESKÝ STÁT ZA JIŘÍHO Z PODĚBRAD, VLÁDA JAGELLONCŮ, ZMĚNY V EVROPĚ A VE SVĚTĚ
- Z - Zeměpis - Mezinárodní organizace ve světě
- Z - Zeměpis - Ohniska napětí ve světě
- ZSV - Základy společenských věd - VOJENSKÁ INTEGRACE V EVROPĚ A VE SVĚTĚ, NATO, STUDENÁ VÁLKA
- ZSV - Základy společenských věd - Vojenská integrace vEvropě a ve světě. NATO.Studená válka
- CJ - Český jazyk - BAROKO VE SVĚTĚ A U NÁS, J. A. KOMENSKÝ (17. - 18. ST.)
- CJ - Český jazyk - Počátky literárního vývoje ve světě, písemný projev
- CJ - Český jazyk - POČÁTKY LITERÁRNÍHO VÝVOJE VE SVĚTĚ
- CJ - Český jazyk - Realismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světě a u nás
- CJ - Český jazyk - ROMANTISMUS VE SVĚTĚ A U NÁS2
- D - Dějepis - Buržoázní revoluce ve světě
- D - Dějepis - Vývoj ve světě 2.pol.19.stol. a poč.20.stol.
- LIT - Literatura - Moderní básnické směry a charakter literatury v závěru 19. století ve světě
- LIT - Literatura - kritický realismus a naturalismus ve světě
- Ke - Křesťanská etika - Rodina v dnešním světě
- D - Dějepis - 4 D konflikty ve svete
- E - Ekonomie - Vztah mezi úrokovou paritou a paritou kupní síly, cíle a nástroje měnové politiky
- LIT - Literatura - Literatura našeho kraje - Trutnovsko
- LIT - Literatura - POČÁTKY PÍSEMNICTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ
- LIT - Literatura - Realismus ve světové literatuře a počátky realismu u nás
- D - Dějepis - Naši vynálezci
- CH - Chemie - NENASYC. UHLOVODÍKY.doc
- CH - Chemie - Nasycené uhlovodíky
- CH - Chemie - Nenasycené uhlovodíky
- CJ - Český jazyk - Balada v naší i světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Balada v naší literatuře
- CJ - Český jazyk - Beatnici,basniciskytarouunasivesvetoveliterature
- CJ - Český jazyk - Boj proti fašismu v naší isvětové literatuře
- CJ - Český jazyk - Lidová slovesnost jako inspirační zdroj naší literatury
- CJ - Český jazyk - Literatura nejstaršího období v našich zemích až po dobu Karlovu
- CJ - Český jazyk - Obraz fašistické okupace a 2.světové války v literatuře naší a světové
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje naší lingvistiky (1)
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje naší lingvistiky
- D - Dějepis - Dovršení rozkladu feudalismu a nástup kapitalismu v rakouské monarchii
- D - Dějepis - Nástup Habsburků na český trůn_ doba rudolfinská
- D - Dějepis - První státní útvary na našem území a počátky českého státu
- D - Dějepis - První státní útvary na našem území
- D - Dějepis - První státní útvary na našem území_1
- LIT - Literatura - Boj proti fašismu v naší a světové literatuře 30. let.doc, obraz české literatury za okupace
- LIT - Literatura - Humanismus u nás, J.A. Komenský
- LIT - Literatura - Humanismus u nás
- LIT - Literatura - Jan Otčenášek - Romeo, Julie a tma
- LIT - Literatura - Karel Poláček - Bylo nás pět
- LIT - Literatura - Lidová slovesnost jako inspirační zdroj naší literatury
- LIT - Literatura - Mezivalecne drama u nas
- LIT - Literatura - Naše národní obrození
- LIT - Literatura - Obraz 1. světové války v dílech zahraničních a našich autorů
- LIT - Literatura - Poezie druhé poloviny 20.století u nás
- LIT - Literatura - Proza druhé poloviny 20. století u nás
- LIT - Literatura - Realismus u nas
- LIT - Literatura - Realismus u nás
- LIT - Literatura - Romantismus v tvorbě našich autorů - dílo K.H.Máchy
- LIT - Literatura - Slovanské kořeny našeho písemnictví a vznik českých literárních památek v době raného feudalismu
- CJ - Český jazyk - J. Očenášek -Romeo, Julie a tma
- CJ - Český jazyk - Otčenášek Romeo, Julie a tma
- CJ - Český jazyk - Poláček Bylo nás pět
- LIT - Literatura - Bylo nás pět_Karel Poláček
- BN02 - Železniční stavby II - přednáška 1
- D - Dějepis - Poválečné uspořádání světa, vznik SSSR, nástup totalitních režimů
- D - Dějepis - Nástup nacismu s Německu
- E - Ekonomie - Vnitřní obchod, Nástroje komunikace
- D - Dějepis - Nástup fašismu v Itálii, mezinárodní vztahy
- D - Dějepis - Osvícenský absolutismus u nás a v Evropě, české země od třicetileté války do konce 18. století.
- D - Dějepis - Pravěký vývoj lidstva, pravěk v našich zemích.
- D - Dějepis - Protifašistický odboj u nás za 2. světové války.
- D - Dějepis - Revoluční rok 1848 v Evropě i u nás.
- D - Dějepis - Vznik mnohonárodní (jagellonské a habsburské) monarchie, naše země a třicetiletá válka.
- LIT - Literatura - PO NÁS AŤ PŘIJDE POTOPA
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v Evropě a u nás
- D - Dějepis - Válka a násilí
- E - Ekonomie - Marketing - nástroje marketingového mixu
- LIT - Literatura - Citový život mladé generace v naší a světové literatuře 20
- LIT - Literatura - Naše nejstarší kulturní tradice
- LIT - Literatura - Nástin vývojových tendencí a tématiky české poválečné poez
- LIT - Literatura - Vývoj dramatu do nástupu moderny
- LIT - Literatura - Člověk a válka v umění, odraz války v naší a světové próze
- CJ - Český jazyk - Bylo nás pět (Poláček)
- D - Dějepis - Nástup Kolonialismu
- CJ - Český jazyk - První literatura na našem území
- CJ - Český jazyk - Bylo nás pět - Poláček 1.
- CJ - Český jazyk - Bylo nás pět - Poláček
- CJ - Český jazyk - Michail Afanasjevič Bulgakov - Don Quijote
- CH - Chemie - Nenasycené mastné kyseliny
- CJ - Český jazyk - Nejstarší literární památky na našem území
- VV - Výtvarná výchova - Barokní architektura na našem území
- VV - Výtvarná výchova - Barokní malířství na našem území
- VV - Výtvarná výchova - Barokní sochařství na našem území
- VV - Výtvarná výchova - Renesanční umění na našem území
- VV - Výtvarná výchova - Románské umění u nás
- CJ - Český jazyk - Česká literatura od nástupu Lucemburků do 15. stol
- CH - Chemie - Nasycené uhlovodíky - část I
- CH - Chemie - Nasycené uhlovodíky - část II
- CH - Chemie - Nenasycené uhlovodíky
- CJ - Český jazyk - Beatnici,basniciskytarouunasivesvetoveliterature
- CJ - Český jazyk - Manifest Česká moderna a jeho vliv na rozvoj poezie u nás,
- CJ - Český jazyk - Středověk ve světové a naší literatuře (bible, hrdinské epo
- D - Dějepis - První státní útvary na našem území
- LIT - Literatura - Počátky literatury na našem území
- CH - Chemie - Nenasycené uhlovodíky
- CJ - Český jazyk - Literatura období renesance a humanismu v naší i světové li
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.11- Kritický realismus v naší a světové
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.15- Cesty naší poezie po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.16- Boj proti fašismu v naší i světové l
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.2- Romantismus v evropské a naší literat
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.22- Nástup moderního umění na přelomu 19
- CJ - Český jazyk - Nejstarší literární památky na našem území
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus u nás
- CJ - Český jazyk - Staroslověnské písemnictví na našem území
- LIT - Literatura - Bylo nás pět K. Poláček
- LIT - Literatura - Romeo, Julie a tma J. Otčenášek
- BI - Biologie - Hormony jsou chemické látky které jsou přenášeny krví
- BI - Biologie - Ropucha obecná,rosnička zelená, naši skokani
- LIT - Literatura - Počátky písemnictví v našich zemích, husitství
- CJ - Český jazyk - Proměny (Publius Ovidius Naso)
- CJ - Český jazyk - Lidová slovesnost jako inspirační zdroj naší literatury
- CJ - Český jazyk - Obraz války v naší i světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Písemnictví na našem území v 9.-15.století
- CJ - Český jazyk - Spisovatelé proti válce a násilí ve 20. stol
- E - Ekonomie - Nástroje marketingu
- LIT - Literatura - Počátky literární tvorby na našem území
- KKO/DZGEN - Základy genetiky 1 - Základy genetiky-přednášky
- CJ - Český jazyk - První písemné památky u nás
- CJ - Český jazyk - Obraz venkova a přírody v naší literatuře v 19. až 20. století
- D - Dějepis - NÁSTUP KOLONIALISMU
- MNG - Management - Nástroje motivování
- AJ - Anglický jazyk - The Tudor Dynasty
- AJ - Anglický jazyk - THE TUDOR DYNASTY
- CJ - Český jazyk - Nejstarší literatura na Našem území
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje naší jazykovědy
- D - Dějepis - NÁSTUP HABSBURKŮ NA ČESKÝ TRŮN, VÝVOJ MONARCHIE DO PORÁŽKY DRUHÉHO STAVOVSKÉHO ODBOJE
- D - Dějepis - NÁSTUP LUCEMBURKŮ
- D - Dějepis - PRVNÍ STÁTNÍ CELKY NA NAŠEM ÚZEMÍ
- D - Dějepis - PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ, ZÁPADNÍ A VÝCHODNÍ EVROPA
- D - Dějepis - první státní útvary na našem území
- D - Dějepis - REVOLUČNÍ ROK 1848 – 1849 V EVROPĚ A U NÁS
- CJ - Český jazyk - Karel Polacek - Bylo nas pet
- LIT - Literatura - Bylo nás pět- Karel Poláček obsah
- CJ - Český jazyk - literární život u nás od roku 1989 do současnosti
- CJ - Český jazyk - Bylo nás 5
- D - Dějepis - Nástup nacismu s Německu
- CJ - Český jazyk - 1.světová válka v naší i světové literatuře
- CJ - Český jazyk - jazyk jako nástroj myšlení a dorozumívání
- CJ - Český jazyk - Karel Poláček-Bylo nás pět
- CJ - Český jazyk - Obraz 1.sv.v.v naší a světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Písemnictví na našem území
- CJ - Český jazyk - slovanské kořeny našeho písemnictví
- CJ - Český jazyk - Úsilí naší literatury o vyrovnání se se světovým kulturním děním
- D - Dějepis - Habsburská monarchie a naše země ve 2. polovině 19. stol
- D - Dějepis - HOSPODÁŘSKÉ, POLITICKÉ A NÁRODNOSTNÍ POMĚRY V ČSR PO VZNIKU REPUBLIKY DO NÁSTUPU SVĚTOVÉ HOSPODÁ
- D - Dějepis - NAŠE NÁRODY ZA 1. SVĚTOVÉ VÁLKY, VZNIK ČSR
- D - Dějepis - Naše země za WW1 a vznik ČSR
- D - Dějepis - Nástup fašismu ve 30. letech
- D - Dějepis - Nástup novověku (15. - 17. století)
- D - Dějepis - První státní útvary na území našeho státu
- D - Dějepis - SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSKÁ KRIZE V LETECH 1929-1933, JEJÍ PŘÍČINY, DŮSLEDKY, NÁSTUP FAŠISMU 15A
- D - Dějepis - UDÁLOSTI LET 1938-1939 U NÁS V RÁMCI SVĚTOVÉHO DĚJINNÉHO VÝVOJE, JEJICH DŮSLEDKY 17B
- D - Dějepis - Vývoj české společnosti od 15. století po nástup Habsbur
- D - Dějepis - Vývoj české společnosti od nástupu Habsburků do národníh
- D - Dějepis - VĚDA, KULTURA A UMĚNÍ V ČESKÝCH ZEMÍCH V 19. STOLETÍ, NÁSTUP MODERNÍCH SMĚRŮ V UMĚNÍ A ARCHITEKT
- MKT - Marketing - Produkt, Nástroje MK komunikace
- CJ - Český jazyk - Bylo nás pět - Poláček 1.
- CJ - Český jazyk - Bylo nás pět - Poláček
- CJ - Český jazyk - Bylo nás pět
- CJ - Český jazyk - Karel POláček - Bylo nás pět
- CJ - Český jazyk - Michail Afanasjevič Bulgakov - Don Quijote
- LIT - Literatura - Karel Poláček- Bylo nás pět
- BI - Biologie - Ropucha obecná,rosnička zelená, naši skokani
- CJ - Český jazyk - Nejstarí období našeho písemnictví
- CJ - Český jazyk - VLIVY CIZÍHO UMĚNÍ NA VÝVOJ NAŠEHO
- CJ - Český jazyk - Bylo nás pět
- CJ - Český jazyk - FAŠISMUS A 2 SVĚTOVÁ VÁLKA V NAŠÍ A SVĚTOVÉ LIT
- CJ - Český jazyk - Fašismus a 2.světová válka v naší a světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Nase literarni pamatky po dobu husitskou - upraveno
- CJ - Český jazyk - naše próza po 45
- CJ - Český jazyk - Nejstarí období našeho písemnictví
- CJ - Český jazyk - Obrazy našeho venkova
- CJ - Český jazyk - OBRAZY NAŠEHO VENKOVA2
- CJ - Český jazyk - Počátky našeho písemnictví
- CJ - Český jazyk - Renasance a humanismus v evropských zemích a u nás
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropských zemích a u nás
- CJ - Český jazyk - Vlivy cizího umění na vývoj našeho
- CJ - Český jazyk - vyvoj jazyka na nasem uzemi
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ LITERATURY NA NAŠEM ÚZEMÍ V 9. - 15. ST.
- CJ - Český jazyk - Česká literatura v boji x fašismu a nastupující okupace
- D - Dějepis - Události 1938-39 u nás
- D - Dějepis - 21 Světová hospodářsaká krize, nástup fašismu v Něm.
- D - Dějepis - Nástup Habsburků v čes. zemích, doba rudolfinská1
- D - Dějepis - Nástup nacismu k moci v Německu
- D - Dějepis - Poslední Přemyslovci a nástup Lucemburkové
- D - Dějepis - Pravek u nas
- D - Dějepis - PRAVĚK U NÁS
- D - Dějepis - Prvni utvary na nasem uzemi
- D - Dějepis - První státní útvary na území našeho státu
- D - Dějepis - Revoluční rok 1848 u nás
- D - Dějepis - SPOLEČENSKÝ A POLITICKÝ VÝVOJ V NAŠICH ZEMÍCH V 2
- D - Dějepis - Světová hospodářsaká krize, nástup fašismu v Něm.
- D - Dějepis - Světová hospodářská krize a nástup fašismu v Německu
- D - Dějepis - Světová hospodářská krize, nástup fašismu
- D - Dějepis - Události 1938-39 u nás
- D - Dějepis - Vznik ČSR a utváření našich hranic
- LIT - Literatura - Charakter světové literatury v období středověku do nástupu renesance
- LIT - Literatura - Vliv baroka na literaturu v Evropě i u nás
- VV - Výtvarná výchova - Dadaismus, surrealismus u nás
- CJ - Český jazyk - Karel Poláček - Bylo nás pět
- CJ - Český jazyk - Poláček-Bylo nás 5
- PG1 - Programování 1 - Přednášky
- TZI - Teoretické základy informatiky - přednášky
- PG2 - Programování 2 - Přednášky doc. Müller
- AVC - algoritmy v c - Přednášky
- DS1 - databázové systémy 1 - Přednášky
- DS2 - databázové systémy 2 - Přednášky
- D - Dějepis - Revoluce 1848-1849 u nás a v Evropě
- E - Ekonomie - Mnohostranné nástroje vnější obchodní politiky
- CJ - Český jazyk - Bylo nás pět
- LIT - Literatura - Nas kraj v dilech ceske literatury
- LIT - Literatura - Baroko v naší i světové literatuře, Jan Amos Komenský
- LIT - Literatura - Kritický realismus a naturalismus v dílech našich a světových au
- MKT - Marketing - marketingove komunikacni nastroje -tesco
- LIT - Literatura - počátky písemnictví u nás, liter. období středověku
- CJ - Český jazyk - Otčenášek, Jan - Romeo, Julie a tma
- D - Dějepis - Utváření raně středověkých forem státu na našem území
- CJ - Český jazyk - Pocatky pisemnictvi na nasem uzemi a vyvoj jazyka do konce 14. s
- BL005 - Betonové konstrukce I - Přednášky 2021
Copyright 2024 unium.cz