- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálIII. Renesanční literatura ve světě
- literatura 14. - 16.st.
- renesance = obrození nebo znovuzrození především antiky a všech principů → obrací se ke světu a jeho radostem
- kolébkou renesance je Itálie - zbohatla obchodem a díky tomu si chce člověk užít pozemského života → odráží se to v literatuře
žánry: - sonet – druh básně
- villonská balada – druh básně
- novela – prozaické dílo
- esej – úvaha na vyšší úrovni
- komedie
architektura – sgrafity (vyškrabávaná omítka do zdi → Louvre v Paříži)
malíři - Leonardo da Vinci – Mona Lisa
- Michelangelo Buanaroti – socha Davida, maloval Sixtinskou kapli → renesanční osobnost
- Sandro Botticelli – Zrození Venuše
- Rafael Santi
humanismus - filozofický základ v této době
- snaží se o všestranné poznání člověka (na Zemi)
- sledují antiku a latinu a podporují literaturu v národním jazyce
reformace - Martin Luther; Jean Kalvín
- zachycovala kritiku církve → jejího mravního života
- psaly texty s náboženskou tematikou, ale modernější přístup ► kritičtější
1. Italská renesance
A, Dante Alighieri (1265-1321)
- významná italská osobnost → největší básník
- pochází z Florencie – měšťanská vrstva (vysoké vzdělání)
- po smrti Beatrice (ideál) studuje → vstup do svazu lékárníků a lékařů
- je proti papeži a je vyhnán → Itálie (Verona, Ravena)
- 1315 odmítá přiznání viny a zaplacení pokuty ► uvězněn → domů se nevrátí
- 1321 umírá v Raveně
dílo:
Božská komedie - duchovní epos
- má tři části Peklo, Očistec a Ráj → peklem a očistcem ho provází Vergilius(pohan), nemá přístup do ráje → rájem ho provází Beatrice
- alegorická skladba o 100 zpěvech, její pomyslný děj začíná nocí zeZeleného čtvrtka na Velký pátek r. 1300 a končí o půlnoci příštího pátku
-námět je renesanční (pojetí hlavní postavy jako aktivního člena) i středověký (cesta za spasením duše)
- středověký hrdina s tím nemůže nic dělat, ale renesanční ano ► cesta
- komedie je to proto, že cesta je úspěšná
- děj Pekla: Dante putuje peklem a potkává 3 šelmy (lva=pýcha, pardál=smyslnost, vlčice=lakota) → brání mu v cestě, Vergilius posílá Beatrice jako pomoc → musí tudy projít, aby se dostal do Ráje → procházejí první branou – 8 kruhů (zde zemřeli ti, kdo nebyly pokřtěni a ty bez pravé víry) – jsou zde osobnosti jako Homér, Horatius, atd. a ty mu sdělují své myšlenky, 2. kruh - Minos soudí duše a určuje trest, další kruhy - obžerství a marnotratnictví (musí valit proti sobě kameny), prchlivci a střeží je Pluto → procházejí přes močál a přicházejí k hradbám města Dis a zde jsou ďáblové,kteří je nechtějí pustit → přiletí anděl a otevírá bránu → vstoupí do města a směřují ke hřbitovu, kde hoří kacíři → z 1. hrobu vstane Florenťan a začne rozmlouvat s Dantem o politice → prochází hřbitovem a dozvídá se od Vergilia, že v dalších kruzích jsou násilníci, zhřešilci (proti sobě i Bohu) → opouští hřbitov a opouští bránu střeženou Minotaurem a kentauři střeží násilníky → vstupují do dalšího kruhu – sebevrazi(harpie – používají listy) → lesem → přes písčinu(podvodníci, svůdci žen, pochlebovači a kuplíři, ti kdo zhřešili ve svatokupectví, astrologové, kouzelníci) → další kruhy (hadi uštknou zloděje)-Dantův největší nepřítel, → další kruhy Odysseus, Mohamed → zrádci jsou na dnu zamrzlé řeky → Brutus, Jidáš, Casius – trčí z tlamy ďábla → vylézají po jeho srsti na zem
- citát napsaný na bráně Pekla:
„Mnou vchází se od trýznivého města,
mnou vchází se do věčné bolesti,
mnou vchází se k těm, jež Bůh věčně trestá,
mnou dal Pán průchod spravedlnosti,
jsem z boží moci, dílem lásky jdete,
jsem sklenuta nejvyšší moudrostí,
patřím k těm věcem, které v tomto světě
jsou od věků, a navždy potrvám.
Zanechte naděje, kdo vstupuje.“
B, Francesco Petrarca (1304-1374)
- bojoval za sjednocení Itálie
- platonická láska Laura (byla vdaná)
- znám i v Čechách – dopisoval si s Karlem IV., navštívil Čechy
- sonet = znělka, útvar velice využívaný při milostné lyrice
- má závaznou kompozici = pravidelnou stavbu → kompoziční plán: 4 sloky (2 čtyřveršové a 2 dvouveršové)
dílo:
Zpěvník - soubor 366 lyrických básní (soubor sonetů)
- podstatná část je věnovaná Lauře - jeho nenaplněné lásce → je o ženě, ke které má velmi kladný vztah a přivádí ho to k šílenství → je tam spousta různých protikladů → kontrasty → prožívá vnitřní boj a nenávidí se zato, povařuje to za slabost → protiklady: mír × válka, vzlétám × spadnu, nic × mnoho, vězení × volnost, bez očí × vidí, křičí × bez jazyka
- díky kontrastům je to dynamická báseň
C, Giovanni Boccaccio (1313-1375)
- Italský básník, novelista a humorista, INK "http://www.literatura.kvalitne.cz/huma.htm" humanista. Narodil se ve Florencii nebo blízkém Certaldu jako nemanželský syn společníka florentského bankovního domu Bardiů. Otec ho poslal na praxi do Neapole, kde měla banka filiálku. Příslušnost k domu Bardiů, financujících anjouovskou dynastii, mu zaručovala přístup ke dvoru, kde prožil nešťastnou lásku. Po úpadku Bardiů a po otcově smrti se vrátil do Florencie. Proslul především sbírkou stovky převážně erotických novel, v nichž paroduje středověký asketický světonázor a proti němu staví renesanční smyslovost a pozemskost. Chtěl dokázat, že italský jazyk je vhodný stejně jako latina pro všechny žánry "vysoké ". Ve stáří ho představy posmrtné odplaty přiměly k zavržení vlastních děl - nespálil je jen díky Petrarcovu zásahu. Boccacciova tvorba je považována za závazný vzor literárního jazyka
- román - časově dlouhé rozmezí, hodně postav, náročnější kompozice
- povídka - méně rozsáhlá, málo postav
- novela - rozsahem mezi povídkou a románem, má výrazný závěr (pointa)
- proslul novelami a erotickou mystikou
- múza královna Marie
- chtěl dokázat, že italština je stejně důležitá jako latina
- Dekameron psal, když byl na útěku před morem → celek příběhu vyjadřuje nalezení cesty ke štěstí
- zdůrazňuje rafinovanost
- v novelách se snaží ukázat chytrost, Dekameron je součástí různých předloh
dílo:
Dekameron - cyklus stovky novel, rozdělených po deseti na deset dní. Vypráví si je společnost tří mladíků a sedmi dívek, kteří utekli z Florencie na venkov v době moru v roce 1348. → na šlechtické sídlo, kde si jednotlivé příběhy vypráví (láska, sex, nevěry, ...) → vladař zadal téma
- rámcová novela spojuje novely v organický celek, komponovaný s didaktickým záměrem ukázat na hierarchicky seřazených příkladech neřestí a ctností cestu ke šťastnému životu.
- vystupuje v nich celá galerie postav ztělesňujících různé projevy lidské inteligence, od ušlechtilé moudrosti až po vychytralost, využívanou ke klamání hlupáků. I v novelách s erotickými náměti Boccaccio zdůrazňuje především rafinovanou hru chytrosti, s níž milenci dovedou překonávat překážky.
- na rozdíl od Dantovy 'Božské komedie' se vše odehrává v pozemské rovině – i proto bývá Dekameron nazýván též "lidskou komedií". Dodnes je zdrojem inspirace pro mnoho druhů umění.
- průlomová kniha → řeší vztah mezi mužem a ženou
- deka = deset, kemera = den
- dal 10 lidem jména → Eiammeta - plamen, v ní spatřoval Marii
- 1 den - 4. příběh - mnich spatřil dívku, vodil si ji i do cely → přemýšlel jak ji ukrýt → zamkli ji a klíč dal opatovi → opat veš
Vloženo: 8.11.2010
Velikost: 347,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Filozofie renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v Čechách
- CJ - Český jazyk - Česká literatury renesance
- D - Dějepis - Renesance, Humanismus
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V EVROPSKÉ LITERATUŘE
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
- CJ - Český jazyk - Evropská literatura od renesance po klasicismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evr. lit.
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance ve světové literatuře
- D - Dějepis - Renesance_ humanismus_ objevné plavby
- D - Dějepis - Renesance a reformace
- FIL - Filozofie - Filozofie renesance a baroka
- LIT - Literatura - Evropský humanismus a renesance
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance v Cechach, baroko
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance ve světě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evr. a české lit
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v Evropě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v české literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus ve světové literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance
- 1 - Český jazyk - Renesance a Humanismus
- 1 - Český jazyk - Renesance ve světě
- 1 - Český jazyk - Renesance a Humanismus ve Francii a ve Španělsku
- D - Dějepis - Zánik Byzance, Renesance ,Reformace
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - renesance a humanismus (Shakespeare)
- LIT - Literatura - renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v Evropě a u nás
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Českých zemích
- D - Dějepis - Renesance, humanismus
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- D - Dějepis - Renesance
- CJ - Český jazyk - Světová lit od renesance k osvícenství
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Německu
- VV - Výtvarná výchova - Renesance ve Francii
- VV - Výtvarná výchova - Renesance ve Španělsku
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance
- LIT - Literatura - HUMANISMUS A RENESANCE VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
- LIT - Literatura - Literatura humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v českých zemích
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v literatuře
- CJ - Český jazyk - Česká literatury renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v literatuře světové a české
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismu - zkl. info
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evr. lit
- D - Dějepis - Renesance, humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Cestopisy renesance a baroka
- LIT - Literatura - Kroniky období renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v Cechach
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Literatura období renesance a humanismu v naší i světové li
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.5- Renesance a Humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus u nás
- CJ - Český jazyk - Renesance v Evropě
- CJ - Český jazyk - Renesance
- FIL - Filozofie - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance
- CJ - Český jazyk - - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismu ve světě i v českých zemích (13. 17.
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus v Čechách
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance, Humanismus
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Čechách a na Moravě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- D - Dějepis - RENESANCE
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance + Humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance v ČR
- CJ - Český jazyk - Renesance
- D - Dějepis - renesance a humanismus, objevné plavby
- D - Dějepis - renesance, humanismus
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus ve světové i české literatuře
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance ve svět. lieratuře
- CJ - Český jazyk - Ideál harmonicky rozvinutého člověka v literatuře humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Myšlenkové a kulturní dědictví humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance, humanismus a baroko v české literatuře
- CJ - Český jazyk - RENESANCE, HUMANISMUS A BAROKO
- D - Dějepis - Humanizmus a renesance + Velké zámořské objevy
- D - Dějepis - RENESANCE, REFORMACE, HUMANISMUS
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
- FIL - Filozofie - Filozofie v obdobi stredoveku, renesance, reformace
- LIT - Literatura - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropsky humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance ve svetove literature- upraveno
- CJ - Český jazyk - renesance a human.
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropských zemích a u nás
- CJ - Český jazyk - RENESANCE A HUMANISMUS V
- CJ - Český jazyk - Renesance humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance3
- D - Dějepis - Humanismus a renesance
- D - Dějepis - Humanismus a renesance2
- D - Dějepis - Humanismus a renesance3
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Charakter světové literatury v období středověku do nástupu renesance
- LIT - Literatura - Evropská renesance a český humanismus v literatuře
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Čechách a na Moravě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - RENESANCE
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Evropě
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Čechách
- 01 - Pedagogika TV a sportu - _Instituce_telesne_handicapovanych_sportovcu_v_CR_a_ve_svete
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světě
- LIT - Literatura - Nejvýznamnější představitelé současné české literatury ve světě
- LIT - Literatura - Preromantismus a romantismus ve světě, tvorba K. H. Máchy
- LIT - Literatura - Realismus 20 stol. ve svete
- LIT - Literatura - Realismus ve světě
- LIT - Literatura - Realismus_ve_svete
- LIT - Literatura - Romantismus ve světě a u nás
- Z - Zeměpis - Integrace ve svete
- D - Dějepis - 2. pol. 20. století ve světě
- LIT - Literatura - Literatura přelomu 19.st.a 20.st. světě
- D - Dějepis - Vývoj ve světě po druhé světové válce (Amerika, Evropa, Asie, Afrika).
- Z - Zeměpis - Mezinárodní organizace ve světě
- Z - Zeměpis - Ohniska napětí ve světě
- CJ - Český jazyk - Literární moderna ve světě a u nás
- LIT - Literatura - Počátky moderního umění ve světě i v Čechách v druhé polov
- CJ - Český jazyk - Preromantismusve světě a u nás
- CJ - Český jazyk - Romantismus, u nás a ve světě, Mácha
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus ve svetě
- CJ - Český jazyk - Preromantismus a romantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a Preromantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Vývoj divadla ve světě a u nás od nejstarší doby do konce 1
- CJ - Český jazyk - Literatura 17. a 18. století doma i ve světě
- CJ - Český jazyk - Vznik kinematografie ve světě a u nás
- CJ - Český jazyk - Vývoj kinematografie ve světě a u nás
- LIT - Literatura - PROZA VE SVĚTĚ
- D - Dějepis - konflikty ve svete
- LIT - Literatura - Proza ve světě - FRANCIE
- CJ - Český jazyk - Literární moderna ve světě i u nás
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světě a v Čechách
- D - Dějepis - politická situace ve světě a v Evropě po r. 1945
- D - Dějepis - ČESKÝ STÁT ZA JIŘÍHO Z PODĚBRAD, VLÁDA JAGELLONCŮ, ZMĚNY V EVROPĚ A VE SVĚTĚ
- Z - Zeměpis - Mezinárodní organizace ve světě
- Z - Zeměpis - Ohniska napětí ve světě
- ZSV - Základy společenských věd - VOJENSKÁ INTEGRACE V EVROPĚ A VE SVĚTĚ, NATO, STUDENÁ VÁLKA
- ZSV - Základy společenských věd - Vojenská integrace vEvropě a ve světě. NATO.Studená válka
- CJ - Český jazyk - BAROKO VE SVĚTĚ A U NÁS, J. A. KOMENSKÝ (17. - 18. ST.)
- CJ - Český jazyk - Počátky literárního vývoje ve světě, písemný projev
- CJ - Český jazyk - POČÁTKY LITERÁRNÍHO VÝVOJE VE SVĚTĚ
- CJ - Český jazyk - Realismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světě a u nás
- CJ - Český jazyk - ROMANTISMUS VE SVĚTĚ A U NÁS2
- D - Dějepis - Buržoázní revoluce ve světě
- D - Dějepis - Vývoj ve světě 2.pol.19.stol. a poč.20.stol.
- LIT - Literatura - Moderní básnické směry a charakter literatury v závěru 19. století ve světě
- LIT - Literatura - kritický realismus a naturalismus ve světě
- Ke - Křesťanská etika - Rodina v dnešním světě
- D - Dějepis - 4 D konflikty ve svete
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: