- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálí funkce
Mozeček
- slouží k regulaci pohybů a centrum rovnováhy
Střední mozek
- koordinuje zrak a sluch
Mezimozek
-centrum paměti
a. thalamus
b. hypothalamus – produkuje hormony
Koncový mozek
- centrum hybnosti
Limbický systém
- potlačuje pudy u člověka
Podvěšek mozkový = hypofýza
- řídí činnost žláz
Šišinka = epifýza
v dětském věku potlačuje funkci pohl. žláz
Periferní nervová soustava
část vláken periferního nervstva je odstředivá, vedoucí vzruchy od buněk CNS ke svalům => motorický periferní nervový systém
efektor
část vláken je dostředivá vedoucí vzruchy do čidel k buňkám CNS => senzitivní
receptor
Hormonální systém
zahrnuje žlázy s vnitřní sekrecí
hladina hormonů má vliv na chování a duševní vývoj člověka
Dědičnost
je určitý mechanismus, jimiž se přenášejí určité tělesné znaky a vlastnosti z generace na generaci
Prostředí
člověk získává souhrn kvalit a vlastností osvojením sociálních zkušeností
Socializace
- proces v němž dochází k postupné přeměně člověka jako biologické bytosti na bytost společenskou
Etapy vývoje osobnosti
vývoj osobnosti člověka ovlivňuje etapy života, které mají biologická, sociální a psychologická specifika
dělení z hlediska věku:
Symbolické před narozením
prenatální
perinatální
postnatální
toto období je velmi důležité pro vývoj člověka
rané dětství
novorozenec – do 1 měsíce
kojenec – do 1 roku
batole – do 3 let
předškolní věk – 3-6 let
mladší školní věk – 6-11 let
střední a starší školní věk – 11-15 let
pubescence (puberta) – 11-15 let
adolescence – 15-22 let
dospělost
mladší dospělost – 22-30 let
- zakládají se rodiny, práce
b. střední dospělost – 30-45 let
- hodně rozvodů
c. pozdní dospělost – 45-65 let
7) stáří – 65- (
8) smrt
dělení z hlediska Piageta:
Jean Jacques Piaget (Žán Žak Piažet) – 19.-20. století
Senzomotorická inteligence
Symbolické předmětové myšlení
Názorné myšlení
Konkrétní operace
Abstraktní myšlení
dělení z hlediska Eriksona:
dítě musí v každém období překonat určitý konflikt
Bazální důvěra x nedůvěra – 0-1 rok
Pocit autonomie x stud – 1-3 roky
Vlastní iniciativa x pocit viny – 3-6 let
Snaživost x pocit méněcennosti – 6-12 let
Identita x neuznání – 12-19 let
Intimita x izolace – 19-25 let
Produktivnost x stagnace – 25-50 let
Vnitřní pevnost x beznaděj – 50- (
dělení z hlediska Freuda:
pudový vývoj života člověka
v jednotlivých periodách vývoje dochází k zákonitému přechodu erotogenních zón
orální
v 1. roce života, uspokojení ze stimulace orální zóny
anální
2. a 3. rok života
dítě získává upokojení při zadržování a vypouštění exkrementů
falické
rané genitální stádium
do 4. let života
je zvědavé na anatomické rozdíly mezi pohlavími
vytváří se sexuální vztah k rodičům opačného pohlaví
latentní (skrytá)
do 12 let
statické období, přechodní
příznaky by se měli ukončit do 12 let
genitální
12- dospělost
reaktivace sexuálních pudů
Psychické vědy osobnosti
= osobnost – souhrn procesů, vztahů a vlastností, které tvoří celistvou strukturu konkrétního člověka
struktura osobnosti – Freud
má 3 složky:
Id (Ono) – je středem nevědomí a to jsou instinkty, pudy a sexualita
Ego (Já) – je středem vědomí, harmonizuje konflikty mezi pudy a morálkou
Superego (nad já) – svědomí
Psychické jevy
dělení psychických jvů
Psychické vlastnosti
temperament
schopnost
charakter
motivy a postoje
volní vlastnosti
Psychické procesy
poznávací
vnímání
fantazie
myšlení
řeč
představy
procesy paměti
zapamatování
uchování
vybavování
motivační proces
citové
volní
Psychické stavy
stavy pozornosti
citové stavy
Psychické vlastnosti
představují dlouhodobé, relativně trvalé znaky osobnosti
Temperament:
temperamentum – poměr
soubor převážně vrozených vlastností, které určují dynamiku celého prožívání a chování osobnosti (např. způsob zareagování)
projevuje se způsobem reagování člověka
teorie – Hippokrates
jsou 4 typy teorií:
cholerik
sangvinik
flegmatik
cholerik
cholerik – vzteklý, rychlý, samostatný
flegmatik – klidný až lhostejný, pomalý
melancholik – vážný, svědomitý, zodpovědný
sangvinik – čilý, veselý, společenský
2 rozšířené typy – podle Junga
introvert – plachý, nejistý, málo průbojný
extrovert – společenský, přístupný, otevřený
Eysenck (rozdělení)
labilní
náladovýnedůtklivý
úzkostlivýneklidný
regidníimpulzivní
rezervovanýútočný
střízlivývznětlivý
nespolečenskývrtkavý
pesimista
tichý
MCH
FS
obezřetnýspolečenský
rovnovážnýpřístupný
smířlivýčilý
ovládá sehovorný
spolehlivýbezstarostný
vyrovnanýnenucený
klidnýoptimista
dobrý vůdce
stabilní
Charakter:
je souhrn psychických vlastností osobnosti, které se projevují v mravní stránce jejího chování a jednání
reguluje jedincovo chování podle společenských a mravních norem
svědomí – je systém morální kontroly a autoregulace
Motivy a postoje:
motivy – pohnutky (potřeba) činností a jednání člověka zaměřené na uspokojení potřeb
potřeba – stav nedostatku nebo nadbytku a máme potřebu tento nedostatek odstranit
SEBEREALIZACE
POTŘEBA UZNÁNÍ
LÁSKA A SOUNÁLEŽITOST
POTŘEBA BEZPEČÍ A JISTOTY
ZÁKLADNÍ POTŘEBY
Druhy motivů:
1) pudy
2) zvyk
3) zájem
4) ambice
5) vzor, ideál
postoje – sklony člověka reagovat ustáleným způsobem na předmět osoby a situace
Volní vlastnosti:
vlastnosti podmíněné vůli člověka
Schopnost:
jsou vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem pro úspěšné vykonávání určité činnosti
Stupně schopnosti:
nadání – schopnosti, které vykonávají pozoruhodné až nadprůměrné výkony
talent – vynikající výkony
genialita – umožňuje vytvářet vrcholná díla
Typy schopností:
verbální – slovní – schopnost se vyjádřit
prostorová představivost – dokážeme se orientovat podle mapy
numerické – umíme v duchu počítat
paměťové – jsme schopni si něco pamatovat
percepční pohoto
Vloženo: 10.02.2011
Velikost: 163,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ZSV - Základy společenských věd
Podobné materiály
- XX1 - Manažerská psychologie - Práce do man. psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Historie a metody psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie hry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako veda
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - soc psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- PSY - Psychologie - obecna psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Základy psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogická psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda, determinace lidské psychiky
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná Psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie 2
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Zsv psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Skupinová struktura společnosti
- PSY - Psychologie - Existenciální a humanistická psychologie
- PSY - Psychologie - Gestaltismus tvarová psychologie
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Psychodynamická psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Transpersonální psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- PSY - Psychologie - Psychologie poznávání
- PSY - Psychologie - Předmět psychologie
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - základy psychologie
- PSY - Psychologie - Zaklady psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie, obory psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Humanistická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- PSY - Psychologie - obecná psychologie
- PSY - Psychologie - psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- ZSV - Základy společenských věd - DISCIPLÍNA PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - Predmet psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie
- PSY - Psychologie - Forenzní psychologie
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychologie jako vědní disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Temperament, spánek, charakter, psychologie poznávání
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
Copyright 2024 unium.cz