- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálHlavní směry psychologie 20. století
Úvod
Z filozofického a psychologického dění na přelomu 19. a 20. století se postupně vydělilo několik hlavních směrů psychologie, z nichž každý definoval předmět jejího studia odlišným způsobem, vytvářel svébytné teorie a pojmový aparát; u zrodu gestapismu, psychoanalýzy i behaviorismu stály výrazné osobnosti; další významné psychologické směry, tj. existenciální, humanistickou a kognitivní psychologii, založily spíše skupiny odborníků, kteří nebyli spokojeni se stavem teoretické i akademické psychologie; transpersonální psychologie (druhá polovina 20. století) představuje izolovaný antiscientistický výkřik, který se od počátku rozvíjel mimo hlavní proud psychologie; její stoupenci však přinesli některé pozoruhodné podněty ke studiu vědomí
Gestaltismus – tvarová psychologie
Název školy odvozen od Gestalt – tvar, útvar, vzorec… - každé vystihuje část jeho významu, ale ne zcela přesně
Základní myšlenkové paradigma, které formulovali zejména představitelé tzv. berlínské školy, lze shrnout slovy: celek je něco jiného než suma částí, z nichž je složen; gestap je komplexní kvalita, která má fenomenální, genetický i funkční primát nad částmi; psychické děje vystupují jako celky, což je nejmarkantnější u vnímání, ale platí to i pro jiné mentální procesy, zejména pro myšlení a učení; duševní dění je proces strukturování, tvoření celků; fenomenální (psychické) tvary odpovídají určitým geneticky daným mozkovým strukturám (princip izomorfie); prožívání je vestavěno do předem daných forem (struktur)
Vznik gestaltismu
Řada předchůdců – např. Kanta, ten předpokládal existenci určitých apriorních (předem daných) forem nazírání (prostor, čas, kauzalita); podle něj není percepce kombinací senzorických elementů, ale jejich aktivním zpracováním do podoby koherentní zkušenosti
Christian von Ehrenfels – bezprostřední předchůdce; termín – transpozice – příklad: melodie, kterou rozpoznáme i po převedení do jiné tóniny; také geometrický obrazec nebo písmeno zůstávají stále stejným obrazcem či písmenem, i když je nakreslíme v libovolné barvě či velikosti; z toho vyvozuje, že melodie nebo optické tvary nemohou být chápány aditivně jakou pouhé souhrny počitků, nýbrž obsahují ještě něco víc – tzv. tvarovou kvalitu
Edgar Rubin – obohatil terminologii; zabývá se figurou (na ni zaměřujeme pozornost, ohraničena konturou, zdá se být zřetelnější a bližší než) pozadí (které je jednotnější či chaotičtější); Ferdinand Kratina (český představitel) upozornil na to, že tyto termíny použil již v roce 1819 J. E. Purkyně k popisu optických zážitků
Filozofickým předpokladem gestapismu byla Husserlova fenomenologie
Hnutí se dělí na: berlínskou školu (mezinárodní proslulost) a na lipskou celostní školu
Lipská celostní škola
Felix Krueger – Wundtův nástupce v Psychologickém ústavu lipské univerzity; rozdělil mentální celky do dvou skupin:
1. tvary – uzavřené a učleněné (geometrické obrazce, akordy, melodie, rytmické a logické členitosti...)
2. neučleněné, nediferencované celky – ty studovala právě tato škola; sem patří zážitky nižších smyslů, zážitky při tělesných pohybech, zážitky vysokého vzrušení, silné únavy, primitivního myšlení
naši psychologové byli už za první republiky s idejemi této školy obeznámeni, a to díky brněnskému psychologovi Ferdinandu Kratinovi; významný představitel tvarové psychologie, a to díky dílům: Studie z tvarové psychologie, Úvod do celostní a tvarové psychologie, v nichž referuje nejen o lipské škole, ale také o teoriích a výzkumech Wertheimera, Köhlera, Koffky...
Berlínská škola
zabývala se studiem uzavřených psychických tvarů, a to nejen v oblasti percepce, ale také učení a myšlení; zakládající členové – Wertheimer, Köhler, Koffka...
vzájemný vztah mysli a těla řešili gestaltisté z hlediska psychofyzického paralelismu, resp. Jeho zvláštní varianty, tzv. principu izomorfie; izomorfie – shoda forem, vede k předpokladu, že pohyby atomů a molekul v mozku nejsou fundamentálně odlišné od myšlenek a citů, ale jsou ve svých molárních aspektech totožné
Max Wertheime
Vloženo: 19.02.2011
Velikost: 59,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- XX1 - Manažerská psychologie - Práce do man. psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Historie a metody psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie hry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako veda
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - soc psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- PSY - Psychologie - obecna psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Základy psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogická psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda, determinace lidské psychiky
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná Psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie 2
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Zsv psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Skupinová struktura společnosti
- PSY - Psychologie - Existenciální a humanistická psychologie
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Psychodynamická psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Transpersonální psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- PSY - Psychologie - Psychologie poznávání
- PSY - Psychologie - Předmět psychologie
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - základy psychologie
- PSY - Psychologie - Zaklady psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie, obory psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Humanistická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- PSY - Psychologie - obecná psychologie
- PSY - Psychologie - psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- ZSV - Základy společenských věd - DISCIPLÍNA PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - Predmet psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie
- PSY - Psychologie - Forenzní psychologie
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychologie jako vědní disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Temperament, spánek, charakter, psychologie poznávání
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: