- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálPSYCHOLOGIE
- * v 70. Letech 1+9.st. ( mladá věda)
- názory se objevují už ve starověku = Platón
- * odštěpením od filozofie => velký rozvoj ve 20.l.20.st. => na úroveň ostatních věd – rozvíjí se její metody.
- Rozvoj jednotlivých psychologických škol=> např.: BEHAVIORISMUS , PSYCHOANALÝZA…
- Název z řečtiny : Psyché = duše, Logos = rozum, řád,slovo…
- 1.definice = „ věda o duši“ ( duše = theologický termín => vlna odporu). Vědecká definice => věda o duševních = psychických jevech.
Při * psychologie, má tato věda problémy => ostatní vědy je nepřijímají. Důvod=> předmětem je něco nehmatatelného, neuchopitelného…=> psychologie v době svého * nemá téměř žádné metody zkoumání . Ve 20.l. => rozvoj metodologie v souvislosti s rozvojem těch škol.
Je to věda, která není jednoznačně zařaditelná do systému věd.
Vědy: - Formální
-Neformální - přírodní
- humanitní
Psychologie leží na rozhraní přírodních a humanitních věd.
Dílčí disciplíny psychologie
Obecná psychologie – nejnáročnější, nejdůležitější. Stanovuje základní pojmy a definice, stanovuje předmět psychologie, zařazení do systému věd.
Psychologie osobnosti – Předmětem je osobnost jako celek a její jednotlivé vrstvy. Charakter, temperament, schopnosti…ale každá psychologická škola považuje jinou složku osobnosti za dominantní( Psychoanalýza –sexuální pud, Behaviorismus – chování = top co je vidět = to co je pozorovatelné ostatními.( nervozita, temperament…Geštaltismus => vnímání.
Vývojová psychologie – zabývá se změnami lidské psychiky od početí = od prenatálního období do smrti.Psychoanalýza( nechtěné dítě se narodí s pocity úzkosti, bez sebevědomí…)
Sociální psychologie – interakce jednotlivce a společnosti=> jednotlivec ovlivňuje okolí a okolí ovlivňuje toho jedince .Nejvíce ovlivňuje rodina, třída, zájmové kolektivy…
METODOLOGIE
zabývá se metodami psychologie => z počátku ne moc rozpracované => rozvoj metod ve 2o.letech
2. Vlna 6.léta
1) Rozhovor – dotazník => nejsou objektivní => trpí subjektivní chybou tázaného)
2) Pozorování => vidíme jenom jednu vrstvu osobnosti = chování
3) Hypnóza => pouze 1 škola – psychoanalýza , experiment.
Dějiny psychologie
. zabývá se vývojem psychologie a jednotlivým psychologickými školami.
Psychopatologie
Zabývá se odchylkami od normálu a chorobnými změnami psychiky.
Psycholog=> vším x Psychiatr=> jen patologické jevy =>poruchy, choroby…
Aplikované disciplíny
= disciplíny využívající poznatky psychologie v praxi.
Klinická psychologie – zabývá se diagnostikou, léčbou ( Poradenská psychologie= manželské poradny, úzkoprofilové poruchy zaměřené na určité jevy pedagogickoporadenská, sexuální, partnerská…
Pedagogická psychologie- využívá poznatky psychologie ve vzdělávání ve formě výchovy…
Psychologie reklamy – jaký typ reklamy na určitou skupinu lidí zabere….Podprahová reklama =>
Psychologie sportu- obrovský rozvoj, zabývá se koncentrací, motivací
Psychologie umění – zabývá se tím, jak umění působí, jaké emoce vyvolává u koho=>jednotlivé druhy umění se používají při terapii.
-Psychologie se dělí do 2 základních oblastí: 1) Klinická – poznatky z vědomí
2) Hlubinná – soustředí se na podvědomí ( nevědomí)
Psychické jevy
Podle délky trvání :
A) PROCES = nejkratší psychický jev. Vteřiny až minuty. Součástí rozsáhlejší duševní činnosti ( zapamatování, vybavení=součást paměti, leknutí )
B) STAV = hodiny až dny. Nálada – extrémy = deprese, náladovost.
C) PSYCHICKÉ VLASTNOSTI = Nejdelší, změna poměrně náročná. Typické rysy lidské osobnosti ( zapomnětlivý, roztržitý. Nějaká schopnost ( plavání- dost těžce se stane, že by zapomněl)
Determinanty lidské psychiky
Vše co se podílí na utváření psychiky jedince-
Faktory: 1. Biologické( vázány na tělo) – A) Hormony – činnost žláz s vnitřní sekrecí. Mají vliv na náladu
B) CNS – paměť, myšlení , inteligence. Retardace-po úrazu…
C) Geny – temperamentové rysy, myšlení.
2. Sociální determinanty – jedinec je ovlivněn prostředím ve kterém vyrůstá. Mezi jednotlivcem a prostředím dochází k interakci.Jedinci, kteří vyrostli v izolaci jsou defektní.
Psychologie osobnosti
Osobnost = odborný termín.= Je každé individuum, každý je jednotlivec.
Jednotlivé vrstvy osobnosti:
Z počátku se zkoumali odděleně => vzájemně se ovlivňují ( Geštaltismus)- podmiňují, determinují => začíná se zkoumat jako celek => * dílčí disciplína Psychologie osobnosti
1) Charakter
Z řeč.=Vrýt, vtisknout.
Skládá se z vlastností : Fyzické ( hbitost,síla,zručnost,vytrvalost, jemná motorika..
Duševní -K sobě samému – sebekritický,sebevědomí, soběstačný, samolibý…
K okolí – upřímný, stydlivý, vznětlivost, ochota, kritičnost…
K hodnotám – šetrný, lakomý, cílevědomý,uvědomělý, altruismus…
charakter vzniká v průběhu života, zkušenostmi, pod vlivem okolí…
Faktory podílející se na utváření lidského faktoru:
1) Proces imitace a identifikace => charakteristické pro období dospívání.
- Imitace = vnější napodobení ( gesta, chování, jazyk , výrazy, idoly, oblečení)
- Identifikace = vnitřní napodobení .Celoživotní. Nejsilněji probíhá v dětství, dospívání .Ztotožňujeme se s názory, životní postoje, reakce. Největší podíl na identifikace mají rodiče. Probíhá na nevědomé úrovni a proti naší vůli.
2) Ontogeneze
= vývoj jednotlivce. Každému vývojovému stadiu odpovídá určitý typ charakteru.
Vývoj charakteru
AMORÁLNÍ – Období „jájství“ , egocentrický charakter => po narození do batolete. Člověk neklade vůbec žádný význam následkům svého jednání, své chování bezezbytku podřizuje uspokojování vlastních potřeb.
PROSPĚŠNÝ CHARAKTER – Rané dětství (3-6 let) . Dítě je schopné podřídit se normám, buď za odměnu nebo pod pohrůžkou trestu…
KONFORMNÍ CHARAKTER – Pozdní dětství => od nástupu do školy po pubertu (6-11,12 let). Jedinec se podřizuje normám nápodobou( Konformní x nekonformní => podřizuje se normě, protože všichni ostatní se podřídí.
IRACIONÁLNÍ CHARAKTER – VĚDOMÍ – Dospívání –pubescence (11,12 – 14 l) a adolescence (16-20,30 l.). Člověk normy zná ( přesně ví jak se má chovat, záměrně se podle nich nechová => podle vlastních, zvnitřelých norem ( stanovené x sám si je umí zdůvodnit).
RACIONÁLNÍ –ALTRUISTICKÝ – Nezištně pomáhá ostatním=> dospělost. Člověk své chování přizpůsobuje možným následkům a potřebám ostatních.
Typy charakteru:
PRAVÝ – ten, který člověk skutečně má ( projevuje se v krizové situaci)
NEPRAVÝ – snaží se o něm ostatní přesvědčit ( obvykle se činíme lepšími => při seznámení, v práci,před rodiči x negativní => při otravování, zapadnout do skupiny. Přesvědčujeme o něm okolí, někdy i sami sebe.
-Člověk je nositelem 3 charakterů 1) Ten, který si myslí že má
2) Ten, o kterém chce přesvědčit ostatní
3) Ten, který opravdu má
V psychologii je charakterní člověk ( v obecné řeči – dobrý, spolehlivý, člověk) => jeho reakce se dají odhadnout ( pozitivní i negativní) x bezcharakterní – jeho charakter má ustálený , reakce jsou nepředvídatelné.
2) Temperament
další složka osobnosti, vrozený.
= citové ladění osobnosti => naše temperamentové rysy podbarvují všechny reakce ( i ty co nejsou vidět).
je vrozený x usilovnou prací se dá pozměnit => jen 30 % . Pokus o změnu temperamentu musí být nenásilný => pokud opak, tak to vede k neurózám.
Rozlišujeme 4 typy, které vzniknou nakombinováním 4 rysů:
1) Podle vztahu k okolí:
EXTORVERT:
Otevřený v komunikaci – mnohomluvný. Společenský – má ji radši než samotu. => snadno navazuje vztahy. Má velmi široký okruh přátel => čí, širší okruh, tím mělčí a krátkodobější vztahy jsou. Každé životní etap náleží určitý okruh přátel.
INTROVERT:
Uzavřený, málomluvný. Vyhledává samotu. Má málo přátel x přátelství je hlubší a dlouhodobější
2)Podle reakce na zátěž:
STABILITA – na zátěž reaguje v klidu, s rozmyslem.
LABILITA – překotné, unáhlené reakce bez rozmyslu.
TYPY * nakombinováním rysů:
FLEGMATIK - stabilní introvert
SANGVINIK - stabilní extrovert
CHOLERIK - labilní extrovert
MELANCHOLIK - labilní introvert
neexistuje člověk jen s jedním temperamentovým typem => vždy kombinované.
CHOLERIK
+ hluboké prožívání, nejvíce miluje, vnímavý, vášnivý, živý,zásadový, důsledný, pracovitý,práce schopný,přesný, sdílný, vysoké pracovní tempo. Buď věci nedělá nebo je dělá na 100%- Velmi výrazná řeč ( mluví hlasitě, melodie, temperament)
- hněvivý,agresivní,netrpělivý, podrážděný,věčně nespokojený, prudký, zdvořilý, urážlivý.
SANGVINIK
+ optimista, aktivní, snadno překoná potíže, iniciativní, bezkonfliktní, hodně zájmů. Řeč- výřečný,, neustále něco breptá je jedno jestli ho někdo poslouchá. Neumí poslouchat druhé, hodně zájmů.
- mělké prožívání, povrchní, teatrální = přetváření, nerozvážný, nedokáže se nadchnout, nesoustředěný, málo sebekritický.
FLEGMATIK
+ vyrovnaný, spokojený, chladnokrevný, vytrvalý, rozvážný, samostatný, snášenlivý, má rád svůj stereotyp.
- lhostejný apatický, slabé city, těžkopádný, nevýrazná a pomalá řeč, nedostatek pracovního nadšení málo zájmů, nepřesný, nepořádný, v konfliktech ústupný, pomalu se zbavuje špatných návyků.
MELANCHOLIK
+ hloubka citového prožívání, hlubokomyslný,ukázněný, trvalé city, svědomitý, věrný, oddaný, smysl pro povinnost, vážný, důkladný a pečlivý.
Definice osobnosti:
Soubor fyzických a duševních vlastností, projevující se v chování a v interakci s okolím.
3) Schopnosti
VLOHY
= 1. Stupeň schopností, dány při narození.
= předpoklad k vykonávání nějaké činnosti.
- Vázané na tělo
DEF.: Vlohy jsou anatomickofyziologické zvláštnosti organismu, v každí fázi vývoje člověka se rozvíjí nějaká vloha => pokud k tomu nedojde => může * defekt., nemusí být odstraněn.
SCHOPNOSTI
vzniká rozvinutím vlohy.
DEF.: Psychická vlastnost naučit se a dobře vykonat určitou činnost.
Typy schopností:
Obecné – má každý průměrný, zdravý člověk.( Chodit, mluvit, číst, jemná ,motorika, psát, počítat.
Specifické – Vysoce rozvinuté obecné – paměť, chůze, běh.
Estetické ( umělecké) – výtvarný talent,rozeznat barvy.
Vysoce rozvinutá vloha = TALENT
Vysoce rozvinutý talent = GENIALITA
DOVEDNOST
= schopnost převedená do praxe ( zmaterializovaná vloha) – Výuka jazyků – domluvit se.
- INTELIGENCE – konkrétní schopnost.
= schopnost řešit abstraktní ( teoretické) problémy.
= schopnost řešit problémy novým způsobem.
= schopnost rychle se učit.
- Míra inteligence - IQ = mentální věk x 100
fyzický věk
Mentální věk … pomocí IQ testu. Správný IQ test je zaměřen na 3 části –Prostorová představivost + verbální+ numerická. Do 16 let jsou objektivní, pak jsou výkyvy ve výkonu až o 1/3. Opakováním testů si člověk cvičí mozek..
Inteligence = IQ + EQ ( emoční kvocient)
EQ = zjišťuje sociální inteligenci schopnost řešit problémy, praktické a schopnost orientace ve společnosti.
INTELIGENČNÍ PÁSMA :
Nad 130 – 2,5% = Vysoký nadprůměr
130 -120 – 6 % = Nadprůměr
120 -110 – 16% = Lehký nadprůměr
110 - 90 – 50% = Průměr
90 - 80 - 16% = Lehký podprůměr ( problémy se zvládnutím ZŠ)
80 - 70 - 7% = Hraniční pásmo defektu ( hranice, níže už jde o mentální retardace,není schopen žít sám)
70 - 50 – 2,5 – 3% = Debilita
50 - 25 – 0,2 – 0,4 % = Imbecilita
25 - 0 = Idiotie
Mentální retardace:
- může být vrozená, v průběhu narození i života. Nebezpečný je zápal mozkových blan. I po velkém objemu alkoholu a u drog ( 8 let)
Motivy
velké množství.
= Pohnutka k nějaké činnosti. Ne každá vede k uskutečnění.
MOTIVACE = realizace motivu, jeho uvedení do praxe
1) PUD
Nejsilnější a nejstarší motiv. Termín psychoanalýzy => autorem Sigmund Freud.
= Vnitřní síla organismu, motivující jedince k činnosti, která ho uspokojí.
Motivuje člověka na nevědomé úrovni. Pudy mívají na instinktivní úrovni i zvířata => přibližuje člověka ke zvířatům
2 kategorie :
Sloužící k zachování individua = sebezáchova, obživný…
K zachování rodu – sexuální…
Poruchy pudu obživného
1) anorexie = porucha obrazu o sobě (hubená holka, co se v zrcadle vidí jako tlustá)
- psychická nemoc, odmítání potravy + velká fyzická zátěž
- důsledky: porucha metabolismu; může končit smrtí, nejohroženější skupinou jsou dívky v době dospívání x anorexií trpí i dospělí muži, následky po vyléčení: až neplodnost
2) bulimie = „Vlčí hlad“= příčinou je frustrace – např. vztahová frustrace, či frustrace spojená s postavou, mezi 1) a 2) není velká hranice + mohou se i kombinovatkoloběh bulimie → pacient se snaží nejíst → nevydrží to → přejí se → výčitky svědomí → zvracení → a tak to jde dokola → * podmíněný reflex = cokoli co sním, to vyzvracím
kanibalismus = pojídání členů vlastního druhu (není normální ani v přírodě). Německo 90tá léta (sekta –
satan), Rusko, Ukrajina 40tá léta , z hlediska psychologie se považuje za kanibalismus i
pojídání např.králíka, který byl před tím jako domácí mazlíček
nekrofanie = pojídání mrtvol (souvisí s kanibalismem)nemusí se jednat o mrtvolu člověka x důležitá je
mrtvolnost (smrad, rozklad…)
5 ) sitofobie = odmítání potravy → strach z jídla (krátký krok k anorexii)
- příčiny vědomé: protestní hladovky, hladovka za účelem zeštíhlení…
nevědomé: vrcholný stres (v 1.fázi se jí hodně x pak už jíst nejde)
následek šoku (hodně u dětí – např.smrt rodiče,
přepadení…)
Poruchy pudu sebezáchovy
1) panika - příčinou = strach ( velmi silné emoce a málo racionálního jednání → vede k destrukci (např: při
požáru: lidé skáčou z oken, jak běží ke dveřím udupou se…)
2) automutilace = sebepoškozování
- úroveň:
a) vědomá: vidina nějakého zisku – peníze od pojišťovny, vojáci, vězni (chtějí na marodku), ubližování za
účelem vyhnutí se vojny…
b) nevědomá: způsobena frustrací – z neuspokojení potřeb - podvědomě se zraní, protože fyzická bolest
přeruší fyzickou-děti jsou frustrované v oblasti citů x dospělí na místech, kde to není
vidět ( nebezpečné
3) sebevražda = souvisí s automutilací – její vyvrcholení - studie sebevražd: již v R-U → doktorantská práce o
sebevraždách – TGM (dodnes se používá) → 2 základní přístupy:
jedná se o poruchu pudu sebezáchovy – není normální
jedná se o svobodnou volbu (60tá léta)
dokonaná = záměrem při aktu je smrt, odchod ze světa (hlavně muži)
demonstrativní = tzv. „volání o pomoc“ → cílem není zemřít, ale přilákat na sebe pozornost, nebo na sebe upozornit
- porucha = hysterie
bilanční: sumarizuje klady a zápory života → zhodnocení života → když
nevidí východisko, zabije se
II) v afektu: okamžitá reakce; popadnutí v okamžiku (bez východiska…)
- příčinou: vztahové potíže, nemoc…
→ počet sebevražd se v ČR ve 20tém století snižuje → dnes 1 500
→ nejčastější způsoby: 1) skok – všeobecně málo x více u žen
2) oběšení – nejvíce x více u mužů
3) zastřelení – nejvíce u mužů
4) předávkování léky – u žen x jedná se spíše o dem. sebevr.
→ hodně sebevražd: v ČR, Maďarsku, Rakousku ( ve střední Evropě
→ dále hodně s. v → Rusku
→ Japonsku (japonská tradice: chlap neuživí rodinu ( zabije se,
aby rodina měla příjem z pojistného…, protože pojistka se vyplácí
i v případě sebevraždy)
→ ve Finsku (málo slunečních dní → deprese → sebevraždy →
nejvíce v Evropě)
→ nejvíce sebevražd na jaře
→ příčiny sebevražd: 1) zdravotní problémy – deprese, nevyléčitelná choroba, staroba…
2) osobní problémy – citové…
+ sílící příčina = nezaměstnanost
Poruchy pudu sexuálního
a) kvantitativní poruchy:
- kvantita produkce hormonů
1) hermafroditismus = oboupohlavnost
- kombinace sekundárních znaků mužů a žen (vousy, hluboký hlas, prsa…)
- - // - primárních znaků - výjimečně
- sekundární znaky jsou jednoznačně
2) genitální infantilismus = nízká hladina hormonů
pohlavní orgány jsou ve stádiu před pubertou s bez sekundárních
pohlavních znaků + nedozralé primární znaky ( nelze rozmnožovat
3)předčasná pohlavní zralost = opak G.I. → dochází k předčasnému dozrání pohlavních
znaků (dříve než 11,12 let)
4) zvýšení sexuálního pudu
→ erotománie = hypersexualita – u žen nymfománie x u mužů satiriáza
5) snížení sexuálního pudu
→ porucha touhy – u žen frigida- u mužů impotence - hodně psychické problémy
→ neschopnost sexuálního styku: u mužů impotence u žen vaginismus (99 % psychické příčiny → stažení hrdla ( nelze soulož provést)→ anorgasmie = neschopnost dosáhnout orgasmu
b) kvalitativní poruchy:
1) úchylný způsob ukájení (způsob dosažení sexuálního uspokojení)
→ znásilnění – použití násilí
- násilí a odpor vzrušuje
- trestný čin
→ exibicionismus – odhalování se na veřejnosti
- moment překvapení – hodně u mužů
→ vogerismus – ukájení se pozorováním
→ froterismus – ukájení se otíráním se o někoho, třením (výtahy, MHD…)
→ incest – trestný čin
- podle českého práva → po přímé linii – sourozenci, děti, rodiče…
x bratranec a sestřenice mohou
→ sadismus – často kombinované- někomu způsobit bolest
→ masochismus – způsobit bolest sám sobě nebo někomu druhému
2) nestandartní předmět touhy
→ pygmalionismus = předmětem touhy jsou sochy
→ fetišismus = nevzrušuje ho jedinec jako celek, ale pouze část x pak i věci, předměty …
→ narcisismus – předmětem touhy je jedinec sám
→ zoofílie
→ nekrofilie
→ podofilie x geron_ofilie
Poruchy pubu sebeuplatnění
1) Diogenismus: snížená hladina pudu sebeuplatnění
- velmi potlačená touha po sebeuplatnění
- podřizují zájmy, objetují se ostatním…
- mučedníci (křesťanství)
2) Herostratismus: zvýšení pudu sebeuplatnění
- prosazuje se na úkor kolektivu → až ke ___________ činům
- touží po slávě
- žháři, terorismus…
II. Potřeby
= pocit nedostatku vyvolávající napětí v organismu, které je odstraněno uspokojením
- některé psychické školy pod ně řadí i pudy
- pokud nedojde k uspokojení, vzniká frustrace
a) primární = biologické = fyziologické potřeby
→ např. potřeba jídla, pohybu, spánku, vzduchu, tepla, světla,… + některé školy i potřeba
Vloženo: 6.02.2011
Velikost: 209,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ZSV - Základy společenských věd
Podobné materiály
- XX1 - Manažerská psychologie - Práce do man. psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Historie a metody psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie hry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako veda
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - soc psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- PSY - Psychologie - obecna psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Základy psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogická psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda, determinace lidské psychiky
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná Psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie 2
- ZSV - Základy společenských věd - Zsv psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Skupinová struktura společnosti
- PSY - Psychologie - Existenciální a humanistická psychologie
- PSY - Psychologie - Gestaltismus tvarová psychologie
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Psychodynamická psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Transpersonální psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- PSY - Psychologie - Psychologie poznávání
- PSY - Psychologie - Předmět psychologie
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - základy psychologie
- PSY - Psychologie - Zaklady psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie, obory psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Humanistická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- PSY - Psychologie - obecná psychologie
- PSY - Psychologie - psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- ZSV - Základy společenských věd - DISCIPLÍNA PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - Predmet psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie
- PSY - Psychologie - Forenzní psychologie
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychologie jako vědní disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Temperament, spánek, charakter, psychologie poznávání
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: