- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálZáklady psychologie
Psychologie
psyché (duše)logos (slovo)
- věda o psychice člověka (psychické jevy) a jejich vnějších projevech (chování, prožívání)
- je to nauka o zákonitostech vzniku, vývoje a o projevech psychiky a vědomí člověka
- nemluvíme o psychologii jako o jedné vědě, ale mluvíme o psychologických vědách
Vznik psychologie
Psychologie vznikla na přelomu 19.-20.stol., do té doby se vyvíjela v rámci filozofie. Věda vznikne tehdy, když má dostatečné množství svých vlastních vědeckých pojmů a vlastní metody zkoumání
Psychologické vědy (disciplíny)
Obecné (teoretické) vědy
a) Obecná psychologie
- zkoumá obecně platné psychologické jevy a procesy. Předmětem obecné psychologie jsou otázky vnímání, pamatování, učení a myšlení
b) Vývojová psychologie
- zkoumá složitý proces vývoje psychických jevů (stavů, prožitků osobnosti) od početí (prenatální období) do smrti
c) Sociální psychologie
- zkoumá mechanismy chování, jednání a prožívání jednotlivce v sociálních skupinách (společnosti). Studuje vlivy skupin (společnosti) na jednotlivce
d) Psychologie osobnosti
- vysvětluje a popisuje podobnosti a odlišnosti mezi lidmi
e) Srovnávací psychologie
- zkoumá a srovnává poznatky jednotlivých disciplín
Aplikační psychologické vědy
a) Pedagogická psychologie
- zkoumá závislosti výchovně vzdělávacího procesu
b) Klinická psychologie
- věnuje se řešení klinických problémů, diagnostice, prevenci a terapii duševních potíží, poruch a onemocnění
c) Poradenská psychologie
- napomáhá k lepší organizaci při složitých životních situacích
d) Forezní psychologie
- zkoumá chování a prožívání lidí v situacích regulovaných právem
e) Patopsychologie
- zabývá se psychickými funkcemi
Speciální psychologické vědy
a) Psychopatologie
- nauka popisující symptomatiku duševních poruch
*Pozor! Patopsychologie není psychopatologie. Poznámka autora.
b) Zoopsychologie
- zkoumá organismy z říše živočichů, především jejich chování
c) Psychodiagnostika
- zkoumá člověka, úroveň vývoje, vlastnosti osobnosti
d) Psycholingvistika
- zkoumá schopnosti a předpoklady člověka mluvit z psychologického hlediska
Hraniční psychologické vědy
a) Matematická psychologie
- zkoumá matematické modely psychických jevů, psychika vyjádřena čísly
b) Psychologie umění
- zabývá se studiem výtvarného díla, jak dílo působí na člověka
c) Kybernetická psychologie
- zabývá se umělou inteligencí, experimentuje s léčbou pomocí počítače
Vědomí x Nevědomí
integruje činnost (je funkcí psychiky
Vědomí má dvě funkce * MERGEFORMAT
reguluje činnost
zapomenuté vzpomínky
Nevědomí má dvě části
potlačené touhy, přání a potřeby
Pojem chování a prožívání
Vnější
- chování = všechno to, co je zjevné (co člověk dělá)
- řeč - verbální
- neverbální (vzniká činností psychiky, patří také do vědomí, ale vědomá není)
- pohyby
Vnitřní
- Prožívání = to co cítíme
- Zážitek = láska, přátelství, starost, bolest
Fyziologie psychiky
Působení vnějších podnětů na smyslové orgány
Smyslový orgán
Dostředivá síla
Prostředí Nervové centrum
Odstředivá síla
Výkonný orgán
Působení výkonného orgánu (svalu) na prostředí
- mluvíme-li o fyziologii psychiky, mluvíme o činnosti mozku a celé nervové soustavy
Mozek – orgán psychiky
- nervová soustava plní své funkce pomocí reflexů a to podmíněných a nepodmíněných
- člověk i zvířata mají společné jak podněty podmíněné, tak nepodmíněné
Úkolem reflexů je:
1. Přizpůsobování organismu prostředí
2. Spolupráce jednotlivých orgánů
Z psychologického hlediska je důležité vědět, že nižší centra mozku působí při uspokojování základních potřeb člověka a vyšší centra potom fungují při myšlení a složitých úkolech.
Psychologii vysvětlujeme pomocí podmíněných reflexů, vnímání i ostatních psychických procesů včetně učení
Mozek má dvě polokoule (hemisféry). Každý člověk má dominantní jednu hemisféru. Tato dominantní hemisféra (většinou levá) je zdrojem našeho myšlení, řeči, vůle.
Pravá je většinou zdrojem našeho názorového poznání, vjemu, fantazie, představ, tvořivosti atp.
U zdravého člověka spolu obě hemisféry spolupracují pomocí nervových spojení.
1. a 2. signální soustava – tento pojem zavádí I.P.Pavlov jako soubor poznatků o podmíněných reflexech
1.signální
- množina podmíněných reflexů na konkrétní signál(y)
2.signální
- množina reflexů, jejichž podnětem je slovo
U každého člověka musí dojít k těsnému spojení biologického a psychologického a každý student psychologie, aby dobře chápal psychické jevy konkrétního člověka, jeho chování a prožívání, musí nutně znát zdravotní stránku, tělesné vlastnosti, chápat jednotu tělesného a psychického.
Vztah psychiky k člověku
Život člověka se skládá z různých druhů činnosti – je jich mnoho a jsou rozmanité
Pojem činnost se v běžné řeči využívá jak v širším slova smyslu, tak v užším slova smyslu.
(v širším slova – činnost jater, činnost strojů, sopečná činnost…)
V psychologii – užití – rozumí se pouze činnost člověka – hra, učení, práce, zajímavé činnosti
Z historického pohledu – se činnost člověka velmi liší – tím se také liší požadavky na vzdělání, na myšlení, …
V činnosti se člověk projevuje, ale také podle úrovně činnosti člověka se člověk posuzuje a hodnotí, hodnotí i sebe sama
Mezi lidmi jsou rozdíly, které činnosti si volí, kolik času jim věnují, jakým způsobem je vykonávají a jaké výsledky dosahují. V činnostech se projevuje psychika člověka, jeho psychické jevy.
Průběh činnosti.
V každé činnosti je možno vysledovat 3 fáze – přípravná fáze (ujasnění cíle, nástroje, pomůcek)
- výkonová (řízení činnosti, pohyby)
- závěr (kontrola výsledků, oprava, úklid)
Na naše činnosti působí mnoho činitelů – vnitřních
- vnějších
PROSTŘEDÍ ČLOVĚK A PSYCHIKA
Vnější činitelé Vnitřní činitelé
- rodina ČINNOST ČLOVĚKA -psychické procesy
- škola - hra -psychické stavy
- bydliště - učení - dílčí psych.předpoklady
- kamarádi - práce - psychické vlivy
- příroda - zajímavé činnosti
- klima
- atd.
Činnost člověka a jeho psychika se formují od dětství působením druhých lidí a společnosti, předáváním zkušeností, kladením požadavků, norem a kontrolou jejich dodržování. Tento proces probíhá ve společenském styku, při společné činnosti a působením výchovy. Působením společnosti jsou ovlivňovány všechny psychické jevy. K psychologickému poznání určitého člověka potřebujeme znát nejen jeho osobnost , ale také vlivy, které na něho působily z okolí – rodiče, vrstevníci, skupiny, jak se chová sám k lidem i k sobě samému.
Hemisféry mozku
- je dokázáno, že obě mozkové hemisféry mají významnou úlohu, při učení každá z nich rozdílnou, ale jedna bez druhé nemůže fungovat. Pokud nejsou správné spoje mezi oběma hemisférami a nebo ke každé z nich, člověk má poruchy učení.
L = logická, lineárníP= praktická, obrázková
logickyintuitivně
analytickysymbolicky
lineárněvícedimensionálně
matematickynázorně
aktivnězvědavě
detailněcelostně
verbálněvizuálně
v částechkoncepčně
kontrolovaněnetrpělivě
intelektuálnětvořivě
realistickys fantazií
racionálněcitově
objektivněsubjektivně
digitálněanalogicky
Rozdílné pracovní způsoby obou mozkových hemisfér:
Levá hemisféra Pravá hemisféra
- je příslušná pro teorii – je příslušná pro praxi
- je řečovým centrem – myslí v obrazech
- analyzuje – celistvě pracuje
- zpracovává detaily – komplexně myslí
- myslí racionálně – je podřízena pocitům
- je centrem inteligence – je centrem kreativity
Učení
= získávání zkušeností během vývoje člověka
- významná psychologické činnost
- definujeme širší a užší vymezení
Užší vymezení učení – cílevědomé; systematické; záměrné plánování; získávání vědomostí, návyků, postojů, forem chování, vlastností osobnosti. Většinou se děje pod vedením pedagoga (učitel, rodič) nebo formou sebevýchovy a sebeovládání.
Druhy učení
1. Záměrné
2. Bezděčné
3. Napodobováním
1) Záměrné učení
- cílem je něco se naučit – máme určitý cíl. Probíhá zejména ve vzdělávacích institucích (škola, jazykové kurzy…)
2) Bezděčné učení
- náhodně v každodenním životě, zejména při hře. Velký význam pro dítě.
Podnětné prostředí → rozvoj psychiky (možnost se ptát, zkoušet, účastnit se)
Nepodnětné prostředí → zbržděný vývoj
3) Učení napodobováním
- úzká souvislost s bezděčným učením
- většinu senzomotorických činností si osvojíme napodobováním. Obtížnější činnosti → dílčí úseky, procvičování detailů → soustava pohybů.
Negativní vliv na učení – agresivní pořady, agresivní PC hry atp.
K dosažení lepšího výsledku při učení pomáhá pochvala, odměna, uznání…
Formy učení
- Senzomotorické učení – nácvik pohybových činností (chůze, kreslení, psaní…)
- Učení se systematickým poznatkům a pojmům – především školní výuka
- Učení se jak řešit problémy – rozvíjení myšlení, intelektových dovedností (matematické problémy, gramatická pravidla…)
- Sociální učení – umožňuje vycházet s lidmi, rozumět jejich chování, cvičit se v komunikaci, rozumět svému chování, rozvíjet sociální vnímání…
Učením si osvojujeme vědomosti, dovednosti a vytváříme si návyky. Návyky jsou osvojené psychické předpoklady.
Učením se rozvíjí zájmy, schopnosti, vlastnosti charakteru.
Osobnost a její utváření
Pojem osobnost
V psychologii termín osobnost zpravidla označuje člověka se všemi jeho biologickými, psychickými i sociálními znaky.
- nejsnáze popíšeme vzhled osoby
- při častějším styku zjistíme co umí, zjistíme její schopnosti o dovednosti. Dále pozorujeme chování a temperament. Poznáme plány, perspektivy, motivaci, zájmy, cíle = charakterové vlastnosti
Rozdíly mezi osobnostmi
- rozdíly individuální
- rozdíly typologické (skupiny)
- vlastnosti osobnosti se projevují v činnostech
Utváření osobnosti
- na vývoj osobnosti působí společně:
vnit
Vloženo: 13.11.2010
Velikost: 348,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- 11 - Základy somatologie - Základy somatologie - poznámky
- 11 - Zákaldy účetnictví - Základy účetnictví
- 9 - Technická dokumentace - Základy geometrie
- ZSV - Základy společenských věd - Základy politologie
- E - Ekonomie - Základy + pokročilá ekonomika
- E - Ekonomie - Základy makroekonomie
- UCE - Účetnictví - Základy účetnictví
- AJ - Anglický jazyk - Základy angličtiny
- BI - Biologie - Molekulární základy dědičnosti
- BI - Biologie - Molekulární základy dědičnosti.doc
- BI - Biologie - Základy obecné biologie
- CH - Chemie - Základy biochemie.doc
- CH - Chemie - Základy chemických výrob.doc
- CH - Chemie - Základy organické chemie.doc
- E - Ekonomie - Zaklady teorie penez
- F - Fyzika - Základy astrofyziky I.
- F - Fyzika - Základy astrofyziky II.
- PRA - Právo - 1MO základy práva
- UCE - Účetnictví - Základy řízení aktiv a pasiv
- 7 - Základy elektrotechniky - Sš Infotech FM, učební text ke studiu Základy elektrotechniky 1 © Petr Sikora - 1 - Spojování rezistorů
- PSY - Psychologie - Základy sociologie
- CJ - Český jazyk - Základy slohu
- CJ - Český jazyk - Základy tvarosloví
- ZSV - Základy společenských věd - Základy mikroekonomie - teorie nabídky a poptávky
- BI - Biologie - Molekulární základy dědičnosti
- UCE - Účetnictví - Základy podvojného účetnictví, rozvaha
- BI - Biologie - Molekulární základy dědičnosti
- UCE - Účetnictví - Finanční účty – evidence a základy účtování
- ZSV - Základy společenských věd - Základy politologie
- ZSV - Základy společenských věd - Základy teorie peněz
- ZSV - Základy společenských věd - Základy tržní ekonomie Právní subjektivita
- E - Ekonomie - Zaklady ekonomie 2
- E - Ekonomie - zaklady ekonomie
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Základy kryptografie
- PRA - Právo - zaklady a pracovni
- PSY - Psychologie - základy psychologie
- PRA - Právo - Zaklady medicinskeho prava
- E - Ekonomie - Zaklady teorie penez a menove politiky
- PRA - Právo - Základy práva
- PRA - Právo - Základy státoprávní teorie
- PSY - Psychologie - Zaklady psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - základy sociologie
- KKO/DZGEN - Základy genetiky 1 - Základy genetiky-přednášky
- MKT - Marketing - Základy marketingu
- PRA - Právo - Základy práva
- BI - Biologie - Základy genetiky
- CJ - Český jazyk - Zaklady anticke a stredoveke literatury
- UCE - Účetnictví - Právní úprava účetnictví, základy účetniství
- ZSV - Základy společenských věd - základy ekonomie (vývoj, školy, rozdělení, hospodářský proces, tržní systém, zákony trhu)
- ZSV - Základy společenských věd - základy filozofie a východního myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - základy neformální logiky
- BI - Biologie - Molekulární základy dědičnosti
- PSY - Psychologie - Základy sociologie
- ZSV - Základy společenských věd - PRÁVNÍ ZÁKLADY ČESKÉHO STÁTU, ČESKÝ ÚSTAVNÍ VÝVOJ OD ROKU 1848
- E - Ekonomie - zaklady ekonomie
- Z - Zeměpis - Základy astronomie
- 444-2 - Konstrukční cvičeni - Zakreslovani ,zaklady kresleni
- F - Fyzika - Základy termodynamiky
- F - Fyzika - Základy kvantové fyziky
- F - Fyzika - Základy astrofyziky
- Zákl. M - Základy marketingu - Základy marketingu - databáze otázek
- ZSV - Základy společenských věd - Základy politologie
- LIT - Literatura - Základy teorie literatury
- LIT - Literatura - Základy teorie literatury 2
- LIT - Literatura - Základy teorie literatury 3
- LIT - Literatura - Základy teorie literatury 4
- LIT - Literatura - Základy teorie literatury 5
- LIT - Literatura - Základy teorie literatury 6
- BI - Biologie - Základy ekologie
- XX1 - Manažerská psychologie - Práce do man. psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Historie a metody psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie hry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako veda
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - soc psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- PSY - Psychologie - obecna psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogická psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda, determinace lidské psychiky
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná Psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie 2
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Zsv psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Skupinová struktura společnosti
- PSY - Psychologie - Existenciální a humanistická psychologie
- PSY - Psychologie - Gestaltismus tvarová psychologie
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Psychodynamická psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Transpersonální psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- PSY - Psychologie - Psychologie poznávání
- PSY - Psychologie - Předmět psychologie
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie, obory psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Humanistická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- PSY - Psychologie - obecná psychologie
- PSY - Psychologie - psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- ZSV - Základy společenských věd - DISCIPLÍNA PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - Predmet psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie
- PSY - Psychologie - Forenzní psychologie
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychologie jako vědní disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Temperament, spánek, charakter, psychologie poznávání
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: