- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálPsychologie osobnosti - přednáška
požadavky ke zkoušce:
Smékal: Pozvání do studia psychologie osobnosti
Drápela, Nakonečný, Balcar – doplňující četba (Nevřala)
persona = maska, z antiky, představovala charakter, → osobnost
1. osobnost = souhrn součástí
2. osobnost = integrace, příčinou jedinečnosti je uspořádání prvků
3. osobnost = teorie vrstev – hierarchie,
4. osobnost = interakce osobnosti a prostředí
5. osobnost = soubor odlišujicích znaků, které vytváří jedinečnou individualitu
něco co je individuální nebo něco co máme společného se všemi ??
definice:
Allport
Cattel
Nakonečný
nomotetický přístup = nomos – zákon, založené na zákonitostech kvantitativních, statistický přístup, něco co je společné všem, fakta
ideografický přístup = co má člověk společného s ostatními lidmi
→ nejlepší kombinace obou
systémový přístup = celek se preferuje oproti částem, funkce oproti struktuře, stálost proti nestálosti,
člověk se narodí s vrozenými a dědičnými vlastnostmi – vlastnosti vznikající v nitroděložním vývoji
později vstupuje proces socializace a vliv kultury (enkulturace)
jsou lidé s poruchami vyplývajících s biologických determinant, a lidé s poruchami, které byly dány sociálním prostředím
děti s vrozenými problémy, děti narozené zdravé, u kterých se vlivem prostředí objevil problém
struktura osobnosti = uspořádanou, uzavřenou skladbu elementu, struktur, které podmiňují lidské prožívání, tvoří analogii s tělem (inteligence)
statická struktura
dynamická struktura
dynamika osobnosti = soubor činností, procesů, dynamických dějů, které v osobnosti existují (smích)
vzájemně se doplňují a ovlivňují
horizontální struktura = vlastnosti které jsou souřadné
vertikální struktura = jedna vlastnost nadřazená druhé
vrstvové struktury osobnosti = předpokládají vlastnosti, které tvoří strukturu
temperament:
patří do struktury ale vytváří i dynamiku osobnosti
není zcela zařaditelná
soubor relativně stálých vlastnosti, které ovlivňují dynamiku osobnosti
jak budeme citově prožívat určité podněty, které na nás působí (pláč, smích)
je formální charakteristika všech procesů, které můžeme v osobnosti najít
určuje formu emocionálních procesů, ovlivňuje psychomotoriku
má celou řadu teorií
morální teorie:
Hypokrates
Galénos – člověk je složen ze šťáv; některé šťáva převažuje → nějak pohybuje a citově reaguje; odpovídají jim i 4 živly od Empedokla; teorie má klasický význam (nelze tak popsat člověka, rozdělit ho na 4 typy); sangvinik – krev, cholerik – žluč, melancholik – černá žluč; flegmatik - hlen
psychologie věří na dimenze, rozdělení na 4 typy je násilné
s touto teorii pokračoval Remplay: 4 typy nálad; sangvinik – prožívá slabě, povrchní, rychlý pohyb prchavé; melancholik -silně, hluboký, trvalé, pomalý; cholerik – silná, povrchní, prchavé, rychlé; flegmatik – slabá, častečně hluboká, částečně trvalé, pomalý
I. P. Pavlov
buď mozek vede vzruch a nebo nevede
2 základní procesy: odrážení a odklon
pokud je vzruch tak kolem pásmo inhibice
psychická činnost zvířat
efekt podráždění a útlumu
jak silný je vzruch a jak silná reakce
vyváženost
pohyblivost – jak rychle a do jaké míry muže být vzruch vystřídán utlumem
→ vzpomněl si na Galéna → sangvinik: silný vzruch, vyrovnaný, pohyblivý; flegmatik – silný, vyrovnaný, pomalý; cholerik: silný, nevyrovnaný, pomalý; melancholik – slabý, nevyrovnaný, pomalý
Grayova teorie temperamentu …,
Kretchmer
psychiatr
2 druhy onemocnění: psychozy (maniodepresivní psychoza), neurozy (kazí radost ze života) poruchy osobnosti
neurozy: funkční poruchy mozku, úzkost, třesy, závratě, strachy (fobie), tělesné syptomy, iluze, nutkavé představy, nemá halucinace – představa, která se neopírá o nic ve skutečnosti (sluchová, zraková), bludy,
schizofrenie – psychóza, nejsou si vědomi že jsou nemocní, dochází k rozpadu já, vážná nemoc, původ endogenní, špatně komunikuje, jako bychom mluvili přes sklo, autismus, nízká úroveň vřelosti
sledoval psychozy a všiml si, že nemocní lidé inklinují k tělesnému typu:
schizofrenici: leptozomní neboli astenický typ (Don Quchite, úzký, velký, dlouhé končetiny, nízká tělesná hmotnost,
piknický typ (Sancho Panza): kulatý, objemné břicho, užší ramena, kulatá hlava, ochablé svalstvo, vyšší hmotnost, krátké končetiny
atletický (vyskytuje se u epileptiku – nebezpeční, nevyspytatelní): silná kostra, široká ramena, vyvinutý hrudník, kostnatý obličej, pevnost, síla (kulturusti)
displastický – smišený typ
atipik – neodpovídá ničemu, originální
bipolární porucha: 2 fáze: manická – nespí, jede, naučí se kvanta materiálů, spoustu plánu, euforie; melancholická – hluboká deprese, zpomalení, sebevražedné myšlenky, patická nálada, ležení celý den v posteli; léčba elektrošoky; nenarušuje intelekt
unipolární – pouze jedna fáze
lidé, kteří mají pyknickou konstituci jsou spojení s cyklotimním (tymos = pocit) temperamentem; zaměřen na lidi kolem sebe, nezabývá se svým nitrem, výkyvy mezi smutnými a veselými náladami, zvrušení a uklidení, zásady chápe flexibilně, poznávací procesy spíše do šíře než do hloubky, inklinují ke smyslovým požitkům, společenský, lehkomyslný, přátelský
schizotymní temperament– leptozomní konstituce: těžiště vidí ve svém nitru, složití lidé, společenský odstup, málo přátel ale hluboký vztah, hluboké prožitky, plaší, přecitlivělý, chladnější citově, sklon k romantismu, pořádkumilovnost, vypočítavost, teoreticky zaměření nejsou praktičtí,
atletická konstituce – viskozní temperament– výbušní, neteční, tempo tuhé, těžkopádná motorika, dukladnost, menší proměnlivost v chování,
používá se stále u psychiatrů, psychologů
Faktorová teorie temperamentu:
faktor = činitel
adjektiva vyjadřují temperament člověka
testy složené z adjektiv byly předloženy lidem, kteří měli posoudit jak spolu souvisí jak se liší, jak spolu koreluji záporně nebo kladně
faktorová analýza: 16 bipolárních faktorů (Cattel)
podle něho jsou 4 faktory Eysank nejdůležitější jsou dva: neuroticismus: dá se vyjádřit dvěma póly – emocionálně labilní (emoce kolisavé, labilní, nestálé) emocionální stabilita; každého můžeme umístit na škálu mezi těmito dvěma póly; extraverze (pustí všechny do zahrady ale ne do domu) x introverze (pár lidí pustí do domů ale jen vybraný počet, ale ne do zahrady) (převzal od C. G. Junga) – podle něho jsou to nezávislé dimenze; 3. dimenze inteligence, 4. dimenze psychoticismus (dnes se neuznává), teorie temperamentu později zobecněna pro celou osobnost
extrovert: vyhraněný extrovert – družná, společenská osoba, riziko, vzrušení, okamžité dojmy, jedná impulzivně, lehkomyslný, rychle zapomíná na hněv, nesnáší jednotvárnost, nekontroluje city, sklon k agresi, přátelský, společenský (Petr Novotný)
introvert: klidný, intimní, plánuje činnost, málo přátel, ale hluboký cit, všechno naplánované, nerad mění své zažité zvyky, etické normy, stydlivý, uzavřený, nemá rád vzrušení, málo kdy agresivní
Schopnosti
rysy, psychické vlastnosti – jedna z nich, předpoklady – formuje se v procesu učení, imitace, identifikace, sociální posilování
kam můžeme výkon dovést, kam se může výkonnost pohybovat; určuje limit výkonnosti
měřit a testovat
vlohy
mohou být dědičné či vrozené (v době nitroděložního života), jsou biologicky dané, soubory, které odrážejí fyziologické či biologické vlastnosti osobnosti; vymezuje schopnosti jedince,
rozvoj je dán jejich stimulací
vhodná stimulace dětí -> rozšíření jejich vlastnosti na vyšší úroveň (švýcarští vědci a rozvoj IQ)
pro komplex vloh se užívá pojmu nadání
je třeba rozlišit schopnosti – soubor předpokladů, za vhodných podmínek je možno realizovat určitou strukturu; dovedností – realizované a osvojené schopnosti; opírají se o omezený počet schopností
neví se kolik je schopností, nebude to však velký počet, kombinují se a vytvářejí neomezený počet dovedností
¨s rozvojem techniky dochází k rozvoji dovedností
talent – nadměrné množství schopností, muže to být až genialita, schopnost v mnoha oblastech
schopnosti spíše obecné, komplexní, elementárnější, četnější a variabilnější
schopnosti v mnoha úlohách
dovednosti se týkají konkrétních situací
dovednosti = realizované, konkretizované schopnosti
cirkulárně kauzální vztah mezi dovednostmi a schopnostmi = vzájemně se ovlivňují
klasifikace:
obecné schopnosti
specifické schopnosti
Gillford:
faktorová analýza a z toho 3 druhy:
percepční schopnosti – kvalita procesů vnímání, pozornosti
psychometrické schopnosti – psychomotorika, pohyb řízený psychikou, koordinace
intelektové schopnosti – soubor všech rozumových činností
z hlediska oblasti, ve kterých se projevují
verbální
neverbální
hudební
jazykové
sportovní
manuální
sociální …
aktuální výkon je třeba chápat jako funkci schopnosti a faktorů prostředí
výkon je pod hranici jeho schopností, výkon, který se blíží k našim schopnostem muže vést ke stresu, k neuróze
inteligence
dnes už psychologie nachází i zajímavější témata
je to dobře prozkoumaná schopnost
důležitá je motivace, kreativita, emočně sociální zázemí, aby se projevila výrazně nadprůměrná inteligence
prastarý pojem, vztahuje se k rozumovému poznání, řídící složka duše
psychologie nedospěla k jednotné definici inteligence
chápána v aspektech:
adaptace vůči měnícímu se prostředí – člověk se umí přizpůsobit svému prostředí; je problematická, neboť někdy musí člověk bojovat s prostředím (totalitarismus); inteligentní lidé bývají bojovníci za pokrok a změnu ve státě; pokud se adaptujeme na špatné prostředí nemůžeme říct, že jsme inteligentní
schopnost abstraktního myšlení – důležité je však i konkrétní myšlení, je to veliké zúžení inteligence,
schopnost vhledu – poskytnout nějakou zkušenost, Keller a jeho pokus se šimpanzy, kdy šimpanz více kroků pochopil najednou, řešíme rébus a dostaví se „aha“ zážitek; rychle nacházet souvislosti a vztahy
efektivní učení - kdo se účinně učí, je člověk inteligentní; ostatní lidé jsou méně inteligentní;
proces řešení problémů, pokusy o to, z čeho se inteligence skládá – 3. způsoby myšlení: chápat věci pravděpodobnostně (činnost, která má určitou pravděpodobnost (nikdo neumře v učebně, ale jisté to není); myšlení dimenzionálně (ne černá a bílá) – na všechno se můžeme dívat mnoha pohledy; cirkulární kruhová kauzalita – příčina -> následek -> následek ovlivňuje příčinu;
inteligence má mnoho druhů – sociální, matematická, logická, kulturní …
Spearman: 2 faktorová analýza inteligence: každá činnost, kterou dělám je podmíněná inteligencí; každý výkon je podmíněn obecným faktorem (general factor) a specifickým faktorem (specific factor) (schopnost koordinovat ruku a oko) G faktor (nonverbální testy) – činnost bez specifického faktoru, obecný faktor všude + specifický faktor dané činnosti
Binnet – vybral děti, které musí
Vloženo: 6.07.2011
Velikost: 119,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- XX1 - Manažerská psychologie - Práce do man. psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Historie a metody psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie hry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako veda
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - soc psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- PSY - Psychologie - obecna psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Základy psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogická psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda, determinace lidské psychiky
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná Psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie 2
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Zsv psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Skupinová struktura společnosti
- PSY - Psychologie - Existenciální a humanistická psychologie
- PSY - Psychologie - Gestaltismus tvarová psychologie
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Psychodynamická psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Transpersonální psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- PSY - Psychologie - Psychologie poznávání
- PSY - Psychologie - Předmět psychologie
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - základy psychologie
- PSY - Psychologie - Zaklady psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie, obory psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Humanistická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- PSY - Psychologie - obecná psychologie
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- ZSV - Základy společenských věd - DISCIPLÍNA PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - Predmet psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie
- PSY - Psychologie - Forenzní psychologie
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychologie jako vědní disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Temperament, spánek, charakter, psychologie poznávání
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- 02 - IT - Prezentace - Osobnosti v historii českého státu
- 01 - Němčina - Osobnosti -BRD, OST,SCH
- 22 - Základy a aplikovaná psychologie - Seminární práce testy osobnosti, čára života
- D - Dějepis - Osobnosti 21
- BI - Biologie - Problematické typy osobností, komunikace s nimi.ppt
- CJ - Český jazyk - Charakteristika a osobnosti svetove prozy po druhe svetove valce
- CJ - Český jazyk - Nejvyznamnejsi osobnosti moderni svetove poezie
- CJ - Český jazyk - Osobnosti svetove realisticke literatury
- LIT - Literatura - Hlavní proudy a osobnosti české prózy 1. pol. 20. stol
- LIT - Literatura - Nejvýraznější osobnosti české exilové a samizdatové literatury
- LIT - Literatura - Proudy a osobnosti české prózy
- LIT - Literatura - Ženské osobnosti v české literatuře
- PSY - Psychologie - Základní poznatky o vývoji osobnosti
- CJ - Český jazyk - Vývojové etapy, osobnosti a díla starší české literatury
- D - Dějepis - Osobnosti dějin - část II
- LIT - Literatura - Meziválečně světová próza,osobnosti a dilo
- ZSV - Základy společenských věd - Dynamika osobnosti I.Kant - německá filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Výroba a výrobní faktory Osobnosti české filosofie 19.-20.s
- PSY - Psychologie - Přehled teorií osobnosti J. Drapela
- PSY - Psychologie - Teorie osobnosti
- CJ - Český jazyk - Ženské osobnosti v české literatuře spisovatelky i hrdinky
- LIT - Literatura - Významné osobnosti české literatury po r.1945
- PSY - Psychologie - osobnosti a poruchy
- PSY - Psychologie - Zamerenost osobnosti, Predstavy, Zajmy, Citove procesy
- CJ - Český jazyk - Nejvyznamnejsi osobnosti exilove a samizdatove literatury
- CJ - Český jazyk - Nejvýraznější osobnosti 20. století (dle vlastního výběru)
- CJ - Český jazyk - Nejvýznamnější osobnosti exilové a samizdatové literatury
- CJ - Český jazyk - velké osobnosti světové poezie 1. pol. 20. stol
- CJ - Český jazyk - významné osobnosti české prózy 1. pol. 20. stol
- LIT - Literatura - poezie a próza - osobnosti 1968- 1989
- PSY - Psychologie - big five (pětifaktorový model osobnosti)
- CJ - Český jazyk - významné osobnosti světového dramatu
- CJ - Český jazyk - Antiromán, antidrama, postmodernismus - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20.stol.
- CJ - Český jazyk - expresionismus, ruralismus - osobnosti české meziválečné prozy, žurnalistiky a literární kritik
- CJ - Český jazyk - Magický realismus, Sci-fi - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20.stol.
- CJ - Český jazyk - Obraz války v literatuře - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20.stol.
- CJ - Český jazyk - Osobnosti české literatury mezi válkami
- CJ - Český jazyk - Rozhněvaní mladí muži, beat generation, existencialismus - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - TYPOLOGIE OSOBNOSTI, TEMPERAMENT
- ZSV - Základy společenských věd - Typologie_osobnosti,_temperament
- ZSV - Základy společenských věd - UTVÁŘENÍ OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - utváření_osobnosti
- CJ - Český jazyk - NEJVÝZNAMNĚJŠÍ OSOBNOSTI A PROUDY..
- CJ - Český jazyk - osobnosti ceske mezivalecne prozy II
- CJ - Český jazyk - významné osobnosti současné prózy a poezie
- LIT - Literatura - Prvořadé osobnosti současné české i světové literární produkce
- PSY - Psychologie - Poruchy osobnosti
- PSY - Psychologie - Stádia ve vývoji osobnosti - prenatální období - batole
- PSY - Psychologie - Stádia ve vývoji osobnosti - předškolní věk - smrt
- PSY - Psychologie - Typologie osobnosti
- PSY - Psychologie - 4 PSY big five (pětifaktorový model osobnosti)
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 1. Historické pojetí determinace lidské psychiky a vymezení osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 3. Vrozený základ osobnosti, temperament a modely osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 13. Dimenze osobnosti a modely osobnosti
- AJ - Anglický jazyk - Slavné osobnosti
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: