- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálREM - rychlé pohyby očí – „ Rapid eye monuments“
4, Bdělé snění – na vědomé úrovní, v období dospívání, bezprostředně vázány na osobu, která sní, slouží k ventilování napětí.
5, Fantastičnost – nejbujnější představy, nemají základ v realitě, není možné je v reálu uskutečnit.Pohádkové postavy – hranice fantastičnosti se může posouvat ( rozvoj vědy)
III. Myšlení
nevyšší stupeň poznání reality, závislé na předchozích stupních vnímání, pouze člověk, vnímáním se liší od ostatních druhů.
Zobecňuje zprostředkovaný způsob poznání => myslíme v obecných pojmech( prostřednictvím paměťových představ)
Myšlení vede k osvojení poznání obecných a podstatných vlastností předmětu.
Myšlení je proces komplexnější a dlouhodobý.
Myšlenkové operace:
1, Analýza – rozklad celku na části
2, Syntéza – složení celku z částí
3, Komparace – porovnávání
4, Dedukce – od obecného ke konkrétnímu
5, Indukce – od konkrétního k obecnému
6, Abstrakce – schopnost zobecnění, schopnost poznat podstatné
7, Analogie – usouzené na základě podobnosti
Formy myšlení: ( 3 pojmy od Aristotela)
1, POJEM – podoba slova, slovo vzniká abstrakcí=> má teoretickou podobu ( zobecňující). Každý pojem
má svůj ROZSAH ( = množství skutečností, které lze po daný pojem zahrnout) a OBSAH (=
tvořen charakteristickými rysy skutečnosti, kterou pojem pojmenovává) . Čím podrobnější
obsah tím menší rozsah ( a naopak) – nepřímá úměrnost.
Def.: vymezení, úzce souvisí s obsahem , odvíjí se od typických rysů.
2, SOUD – podoba věty A, Predikativní – jednotlivým pojmům přisuzujeme vlastnost( strom-zelený)
B, Vztahové – pojmy ve vztazích ( Petr je menší než Pavel)
3,ÚSUDEK- vrchol myšlení. Podoba věty, na základě již známých soudů, usoudíme ( vyvodíme) soud
nový.Nemusíme mít bezprostřední zkušenost.
( Sokrates je člověk + Člověk je smrtelný => Sokrates je smrtelný.)
Soudy se skládají z pojmů a úsudek ze soudů. Rozhraní mezi psychologii a logikou.
Vztahy mezi řečí a myšlením:
Člověk přemýšlí prostřednictvím slov. Prostřednictvím obohacování slovní zásoby se rozvíjí myšlení ( a naopak) ( děti na které se nemluví – zpomalený vývoj)
Vlastnosti myšlení:
Základní vlastnosti HLOUBKA – je schopen rozeznat souvislosti ( poznat vztahy, to co není na 1.pohled
jasné)
ŠÍŘKA – všestranné, používat myšlení ve všech vědách.
PRUŽNOST – originalita, přijít na nový způsob řešení nových problémů.
KRITIČNOST – schopnost kriticky posoudit názory ostatních.
PŘESNOST- důslednost myšlení, výstižnost. Důležité při vědeckých hypotézách.
Poruchy myšlení:
I. Bludy – vtíravá nevyvratitelná myšlenka
A, Makromanické: člověk se domnívá, že je lepší než ve skutečnosti
Megalomanský blud( nejlepší na celém světě)
Reformátorský blud ( pocit že změní celý svět)
Inventorní blud( velký vynálezce)
B, Mikromanické :
Autoakuzační ( sebeobviňující, může za všechny útrapy světa)
Pseudomegalomanský ( nejhorší na světě)
Hypochondrie ( upozorňuje tím že má chorobu, strach ze smrti)
C,Paranoidní :
Žárlivecký ( ničí život okolí)
Pronásledovatelský ( někdo mě sleduje)
Erotomanický ( každý je do něj zamilován)
D, Absurdní: nespecifikované
Pochovám si dítě > zemře
Nemůžu usnout > na zem spadne asteroid
II.OBSESE – vtíravé jevy, zautomatizované, nesmyslné jednání, Rituály vykonávají proto, aby předešli
nějakému zlu ( které se má stát jim nebo blízkým)
III. FÓBIE – vtíravý strach, Fobie = silný strach, že znemožňuje vykonávat běžné činnosti. Strach je
zdravý- emoce, která pomáhá přežít - pud sebezáchovy!
Klaustrofobie – uzavřené prostory
Agorafobie – otevřené prostory
Zoofóbie – strach ze zvířat.
Nozofóbie – strach z nemoci
Kanátofóbie – strach ze smrti
-dobře se léčí hypnózou…způsobeno starým zážitkem, na který si nedokážeme vzpomenout ( S.Freud)
Paměť
Není kognitivní proces. Je to schopnost, která bezprostředně souvisí s kognitivními procesy.Souvisí s životem
Def.: Schopnost uchovat a vybavit si obsahy vědomí ( informace, zážitky, vědomosti)
Proces – 3 základní fáze: 1, Zapamatování ( Vštípení) – moment, kdy dochází k vytvoření stop.
( v šedé kůře mozkové)
2, Uchování – doba mezi zapamatováním a vybavením.Na nevědomé úrovni.
3, Vybavení – obnova informace.Člověk je schopen uvědomit si že ji někdy
slyšel.Někteří si je vybaví.
Druhy paměti:
Podle délky – 1, Krátkodobá – několik sekund ( až minuty), „ operační paměť“. Působí okamžitě, pouze
dokud to potřebujeme.
2, Střednědobá – hodiny až dny, hodinové relace, dokud to potřebujeme.
3,Dlouhodobá – dny, týdny, celý život. Jméno, rodina….
Drogy poškozují střednědobou paměť….
Podle způsobu zapamatování:
1, Záměrná (Úmyslná) – vědomá, vůlí si dovedeme něco zapamatovat.
2, Neúmyslná (Bezděčná) – nahodile, zbytečně…
Podle smyslového vjemu:
1, Vizuální ( viděné)- fotografická, vysoce rozvinutá vizuální paměť.
2, Auditivní ( slyšená) – dobrá při učení cizích jazyků, hudebníci…
3, Motorická ( pohybová) – tanečníci, zapamatování děje a procesu.
Podle myšlenkových operací:
1, Mechanická – bez poznání souvislostí
2, Logická – zapamatování s poznáním vztahů a souvislostí.
V dětství převažuje paměť mechanická. Od dospívání se již rozvíjí i logická paměť. Ideální paměť je mezi 18-20 lety => největší paměť. Poté postupně mechanická paměť slábne.
Proces zapomínání:
Vymizení informací a vědomostí z paměti, mozek se brání přehlcení, nové informace vytlačují informace staré ( nepoužívané)
Vzpomínkový optimismus:
Člověk si spíše vybaví to pěkné , a to zlé zapomíná.
Závislý na temperamentových rysech – stabilní jedinci ( Flegmatik a Sangvinik) mají sklon k vzpomínkovému optimismu. X Nestabilní jedinci ( Cholerik a Melancholik)=> vzpomínkový pesimismus.
Dochází ke změnám KVALITY ( pamatuje si to, ale špatně) x KVANTITY ( změna množství)
Na zapamatování mají vliv EMOCE => předmět, který nás baví se učíme snáze => radostné a traumatické okamžiky si pamatujeme lépe než neutrální.
Množství materiálu: malé množství dlouhou dobu je lépe zapamatovatelné než velké množství na krá
Vloženo: 6.02.2011
Velikost: 78,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ZSV - Základy společenských věd
Podobné materiály
- XX1 - Manažerská psychologie - Práce do man. psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Historie a metody psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie hry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako veda
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - soc psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- PSY - Psychologie - obecna psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Základy psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogická psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda, determinace lidské psychiky
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná Psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Zsv psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Skupinová struktura společnosti
- PSY - Psychologie - Existenciální a humanistická psychologie
- PSY - Psychologie - Gestaltismus tvarová psychologie
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Psychodynamická psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Transpersonální psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- PSY - Psychologie - Psychologie poznávání
- PSY - Psychologie - Předmět psychologie
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - základy psychologie
- PSY - Psychologie - Zaklady psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie, obory psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Humanistická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- PSY - Psychologie - obecná psychologie
- PSY - Psychologie - psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- ZSV - Základy společenských věd - DISCIPLÍNA PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - Predmet psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie
- PSY - Psychologie - Forenzní psychologie
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychologie jako vědní disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Temperament, spánek, charakter, psychologie poznávání
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: