- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál8
Psychologie osobnosti
Pojem osobnost slouží v psychologii k označení celistvosti duševního života člověka. Používá se v běžné řeči, kde má hodnotící význam (osobnost = výjime čný člověk, který nad ostatními v něčem vyniká). V psychologii slovo osobnost hodnotící význam nemá, jeho synonymem jsou výrazy jedinec, individuum. V psychologickém vý znamu je osobností téměř každý, tedy i zcela průměrný jedinec. Je jím ten člověk, který je schopen seberegulace (sebeřízení), tzn. že si uvědomuje své prožívání a chování , vztahuje je k sobě a dovede své projevy usměrňovat. Osobnost si je vědoma autorství svých činů. Jejím podstatným znakem je jedinečnost, neopakovatelnost, každá osobnost je originálem, nikoliv kopií jiné osobnosti.
Znaky osobnosti:
1. biologické (tělesné) - postav, rysy tváře, úprava, styl oblékání...
2. psychické - duševní vlastnosti, povaha člověka
3. sociální - sociální role
Některé znaky osobnosti jsou vrozené, jiné se vytvářejí v průběhu života. K ozna čení vlastní osobnosti používáme osobní zájmeno já (latinsky ego) . Jeho užívání je projevem sebeuvědomění a př edpokladem seberegulace. K pochopení významu slova já člověk dospívá postupně, většinou mezi 2. a 3. rokem života. Já , tedy osobnost nemají pouze lidé h l uboce mentálně retardovaní a ztrácejí ho lidé vážně duševně nemocní (duševní nemoc schizofrenie).
Své já umisťuje duševně zdravý člověk do svého těla . Za součást svého já považuje člověk i část vnějšího prostoru, který bezprostředně obklopuje jeho tělo - osobní prostor. Každý má svůj osobní prostor různě velký. Nejmenší ho má extrovert, vyšší introvert a největší autista (jedinec chorobně uzavřený).
Sebepojetí osobnosti
= obraz sebe sama, představa o sobě
Složky sebepojetí
1. sebepoznání (rozum)
2. sebehodnocení (cit)
3. seber e alizace (vůle)
ad 1 . = věděn í o sobě, znalost svých předností i slabých stránek, jakási osobní mapa. Vychází ze sebepozorování, ale i z informací, které se o sobě dozvídáme ze svého okolí.
ad 2 . = citový vztah k sobě sama, sebecit. Jeho důležitými složkami jsou sebeláska a sebeúcta. Porucha sebecitu - narcismus (erotické cítění k vlastn í osobě). S e becit závisí na poměru reálného já (jaký opravdu jsem) a ideálního já (jaký bych chtěl být). Další je prezentované já (co o sobě sděluji okolí svým chováním). P řes sebecit si vytváříme vztahy k druhým lidem.
ad 3. = představa o sobě v budoucnosti, soustava osobních plánů, směřování k ideálnímu já.
Vývoj sebepojetí
Asi do 3 let dítě já nemá. Do vstupu do školy je dítě zaměřeno na hru, volnou aktivitu, poznávání okolního světa - Já = to, co mohu svobodně dělat . Ve školním věku je dítě směřováno k výkonu, jím poměřuje hodnotu naší osobnosti - Já = to, co dovedu . V d ospívání je jedinec soustředěn na hledání vlastní identity (totožnosti), svého místa mezi druhými - Já = to, čemu věřím . Ústředn ími tématy dospělosti jsou láska (partnerská, rodičovská) a práce - Já = to, co miluji a co poskytuji . Stáří je obdobím retrospe kce, rekapitulace a hodnocení - Já = to, co po mě zůstane .
Struktura osobnosti
Tvoří ji následující složky:
1. motivace – (od latinského moveó – hýbám, pohybuji) hybná složka naší osobnosti, zahrnuje veškeré pohnutky našeho chování, jakýsi motor a současně brzda osobnosti. V souvislosti s motivací si klademe otázky: Co člověk potřebuje, co ho zajímá, o co usiluje…
2. schopnosti – výkonová složka osobnosti. Co člověk umí, co dovede
3. charakter – mravní složka osobnosti, která vypovídá o tom, jaký člověk je (zjednodušeně řečeno dobrý nebo špatný)
4. temperament – dynamický složka osobnosti, která vypovídá o tom, jak člověk reaguje (pomalu x rychle, klidně x vzrušeně)
Motivace
Zahrnuje vnitřní pohnutky chování – motivy a vnější pobídky – incentivy .
Motivy se dělí na vrozené – pudy a biologické potřeby, a naučené – psychosociální potřeby, zá jmy, cíle, aspirace, hodnoty…
Pudy – vrozená hnací síla našeho chování.
S individuální existencí jedince souvisí:
· Pud sebezáchovy – nutí nás vyhýbat se nebezpečí, bolesti, chování aktivní (útok nebo útěk) a pasivní (stupor – znehybnění). Poruchy pudu sebezáchovy – automutilace (sebepoškozování) a suicidium (sebevražda)
· Pud obživný – vede nás k aktivnímu vyhledávání potravy. Poruchy obživného pudu – mentální anorexie a bulimie .
S druhou existencí souvisí:
· Pud pohlavní (sexuální) – vede k plození další generace, jeho poruchy se nazývají sexuální deviace (např. pedofile, fetišismus, sexuá lní agresivita…)
· Pud mateřský – vyvolává u ženy pečovatelské a ochranitelské chování vůči dít ěti. Porucha pudu může vést k odmítnutí dítěte, případně vyústit v otevřené nepřátelské chování k dítěti.
Potřeby – tvoří základ lidské motivace. Jsou výrazem nadbytku nebo nedostatku v biologické č i psychické stránce naší existence. Dělíme je na:
· Primární (biologick é, fyziologické) – potřeba potravy, vody, kyslíku, vylučování, odpočinku, spánku, tepla, světla… Jsou vrozené, uspokojují se ve vztahu člověk – pří roda, bez jejich uspokojení nemůže organismus existovat.
· Sekundární (psychosociální) – potřeba kontaktu s lidmi, komunikace, lásky, št ěstí, úcty k uznání, poznání, krásy, zábavy, společenské prestiže, pomoci… Nejsou vrozené, tvoří se v průběhu života, uspokojovány jsou ve vztahu člověk – člověk, člově k – lid. Společnost. Bez jejich přiměřeného uspokojování člověk psychicky strádá.
Primární i sekundární potřeby jsou vzájemně propojeny.
Abraham Maslow – autor známé teorie hierarchického uspořádání potřeb. Potřeby uspořá dal vzestupně do pyramidy. Podstatné je, že jedinec dospívá k vyšším potřebám až tehdy, když dosáhl uspokojení potřeb nižších:
1. fyziologické potřeby (potřeba přežít)
2. potřeba jistoty a bezpečí
3. potřeba lásky, někomu patřit , být milován
4. potřeba uznání, úcty a sebeúcty
5. potřeba seberealizace (potřeba uplatnit se v životě , využít své schopnosti , dosáhnout vzdělání, „být tím, kým mohu být“)
Deprivace (strádání) – nemožnost dlouhodobě uspokojit některou životně důležitou potř ebu.
Frustrace ( pocit zklamání, nespokojenost) – nemožnost mom e n tálně uspokojit potřebu pro ně jakou překážku.
Další složky motivace:
Zájmy – naučená tendence člověka zabývat se předměty nebo činnostmi, které ho uspokojují po stránce poznávací a citové.
Aspirace, ambice (míra ctižádosti, usilovnosti) – spojeno se snahou po seberealizaci.
Cíle – to, k čemu směřuje naše činnost, mohou být krátkodobé či dlouhodobé. Mohou být spojeny s dosažením něčeho nebo naopak k zřeknut ím se něčeho. Doporučuje se pozitivní formulace cílů.
Životní plány – soustava dlouhodobých cílů, v nichž si člověk stanovuje svůj životní program.
Návyky – podněcují nás, abychom v určitém čase nebo za určitých podmínek vykonali příslušnou činnost – cvičení, hygiena, zdravení … ale i kouření … (zlozvyky).
Hodnoty – to, čeho si jedinec váží, je ochoten investovat čas, energii, finance.
Hodnoty dočasné (krajíc chleba pro hladového x sytého) a trvalé (zdraví, rodinné zázemí, vzdělání…)
Německý psycholog Spranger popsal následující typy hodnotové orientace:
· t eoretický – hlavní hodnotou je poznání, smyslem života je hledání pravdy, snaha popsat svět pomocí vzorců, definic, zákonů.. poznání neosobní, necitový ráz.
· e stetický – hlavní hodnotou je krása, smyslem je hledání harmonie. Svět se jev í jako hra barev, tvarů, zvuků, je prožíván citově.
· e konomický – upřednostňuje materiální hodnoty, důležitý je osobní prospěch, užitek. Často si klade otázku: „Vyplatí se to?“
· sociální – hodnoty tohoto typu spočívají v oblasti mezilidských vztahů, důle žitá je láska k člověku, smyslem je pomoc druhým.
· m ocenský – hlavní hodnotou je moc, snaha ovládat druhé. Klade dů raz na sebe sama, nesnáší konkurenci, prožívá libost ze zá
Vloženo: 13.11.2010
Velikost: 118,01 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- XX1 - Manažerská psychologie - Práce do man. psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Historie a metody psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie hry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako veda
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - soc psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- PSY - Psychologie - obecna psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Základy psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogická psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda, determinace lidské psychiky
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná Psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie 2
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Zsv psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Skupinová struktura společnosti
- PSY - Psychologie - Existenciální a humanistická psychologie
- PSY - Psychologie - Gestaltismus tvarová psychologie
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Psychodynamická psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Transpersonální psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- PSY - Psychologie - Psychologie poznávání
- PSY - Psychologie - Předmět psychologie
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - základy psychologie
- PSY - Psychologie - Zaklady psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie, obory psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Humanistická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- PSY - Psychologie - obecná psychologie
- PSY - Psychologie - psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- ZSV - Základy společenských věd - DISCIPLÍNA PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - Predmet psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie
- PSY - Psychologie - Forenzní psychologie
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychologie jako vědní disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Temperament, spánek, charakter, psychologie poznávání
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- 02 - IT - Prezentace - Osobnosti v historii českého státu
- 01 - Němčina - Osobnosti -BRD, OST,SCH
- 22 - Základy a aplikovaná psychologie - Seminární práce testy osobnosti, čára života
- D - Dějepis - Osobnosti 21
- BI - Biologie - Problematické typy osobností, komunikace s nimi.ppt
- CJ - Český jazyk - Charakteristika a osobnosti svetove prozy po druhe svetove valce
- CJ - Český jazyk - Nejvyznamnejsi osobnosti moderni svetove poezie
- CJ - Český jazyk - Osobnosti svetove realisticke literatury
- LIT - Literatura - Hlavní proudy a osobnosti české prózy 1. pol. 20. stol
- LIT - Literatura - Nejvýraznější osobnosti české exilové a samizdatové literatury
- LIT - Literatura - Proudy a osobnosti české prózy
- LIT - Literatura - Ženské osobnosti v české literatuře
- PSY - Psychologie - Základní poznatky o vývoji osobnosti
- CJ - Český jazyk - Vývojové etapy, osobnosti a díla starší české literatury
- D - Dějepis - Osobnosti dějin - část II
- LIT - Literatura - Meziválečně světová próza,osobnosti a dilo
- ZSV - Základy společenských věd - Dynamika osobnosti I.Kant - německá filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Výroba a výrobní faktory Osobnosti české filosofie 19.-20.s
- PSY - Psychologie - Přehled teorií osobnosti J. Drapela
- PSY - Psychologie - Teorie osobnosti
- CJ - Český jazyk - Ženské osobnosti v české literatuře spisovatelky i hrdinky
- LIT - Literatura - Významné osobnosti české literatury po r.1945
- PSY - Psychologie - osobnosti a poruchy
- PSY - Psychologie - Zamerenost osobnosti, Predstavy, Zajmy, Citove procesy
- CJ - Český jazyk - Nejvyznamnejsi osobnosti exilove a samizdatove literatury
- CJ - Český jazyk - Nejvýraznější osobnosti 20. století (dle vlastního výběru)
- CJ - Český jazyk - Nejvýznamnější osobnosti exilové a samizdatové literatury
- CJ - Český jazyk - velké osobnosti světové poezie 1. pol. 20. stol
- CJ - Český jazyk - významné osobnosti české prózy 1. pol. 20. stol
- LIT - Literatura - poezie a próza - osobnosti 1968- 1989
- PSY - Psychologie - big five (pětifaktorový model osobnosti)
- CJ - Český jazyk - významné osobnosti světového dramatu
- CJ - Český jazyk - Antiromán, antidrama, postmodernismus - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20.stol.
- CJ - Český jazyk - expresionismus, ruralismus - osobnosti české meziválečné prozy, žurnalistiky a literární kritik
- CJ - Český jazyk - Magický realismus, Sci-fi - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20.stol.
- CJ - Český jazyk - Obraz války v literatuře - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20.stol.
- CJ - Český jazyk - Osobnosti české literatury mezi válkami
- CJ - Český jazyk - Rozhněvaní mladí muži, beat generation, existencialismus - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - TYPOLOGIE OSOBNOSTI, TEMPERAMENT
- ZSV - Základy společenských věd - Typologie_osobnosti,_temperament
- ZSV - Základy společenských věd - UTVÁŘENÍ OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - utváření_osobnosti
- CJ - Český jazyk - NEJVÝZNAMNĚJŠÍ OSOBNOSTI A PROUDY..
- CJ - Český jazyk - osobnosti ceske mezivalecne prozy II
- CJ - Český jazyk - významné osobnosti současné prózy a poezie
- LIT - Literatura - Prvořadé osobnosti současné české i světové literární produkce
- PSY - Psychologie - Poruchy osobnosti
- PSY - Psychologie - Stádia ve vývoji osobnosti - prenatální období - batole
- PSY - Psychologie - Stádia ve vývoji osobnosti - předškolní věk - smrt
- PSY - Psychologie - Typologie osobnosti
- PSY - Psychologie - 4 PSY big five (pětifaktorový model osobnosti)
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 1. Historické pojetí determinace lidské psychiky a vymezení osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 3. Vrozený základ osobnosti, temperament a modely osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 13. Dimenze osobnosti a modely osobnosti
- AJ - Anglický jazyk - Slavné osobnosti
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: