- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Sociální a vývojová psychologie
ZSV - Základy společenských věd
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál8. Sociální a vývojová psychologie
I. Vývojová psychologie
Ontogeneze = zkoumá zákonitosti a činitele psych. vývoje člověka od narození (početí)
Fylogeneze = zkoumá původ a vývoj psych. jevů v celém živočišném světě(psych. dítěte, dospělých, stáří-gerontopsychologie)
Duševní vývoj = proces duševních změn, které se uskutečňují v čase a v jejichž důsledku se psychika dostává na kvalitativně vyšší úroveň
- znaky duševního vývoje:
1. socializace - z biologické bytosti se stává bytost společenská (osvojování si spol. zvyků, rolí, rozčlenění se do společnosti)
2. individualizace - člověk se postupně stává osobností, sám sebou; vytváří si vlastní stupnici hodnot; je to porces osamostatňování
3. změny vlastností – kvalitativně a kvantitativně; jedny přetrvávají, některé zanikají, jiné vznikají; nemění se jen vlastnosti, ale i jejich rozsah
- činitelé ovlivňující duševní vývoj:
1. biologičtí - vlohy, talent, smyslové orgány
2. vlastní aktivita jedince - učení, činnost, sebevzdělávání, koníčky
3. prostředí - přírodní, sociální(hromadné sdělovací prostředky – media)
4. výchova - nejdůležitější činitel (podle psychologů)
- zákonitosti vývoje:
1. nepřetržitost - vývoj je nepřetržitý proces, psychika člověka se neustále vyvíjí a mění
2. nerovnoměrnost vývojového tempa - v dětství je vývoj rychlý, v dospělosti se zpomaluje
- opožďování nebo zaostávání duševního vývoje - retardace
3. stadiálnost - vývoj je plynulý proces, uskutečňuje se v určitých fázích (etapách), které mají určité znaky a nejdou přeskočit
4. harmoničnost – psych. vývoj je celiství proces
- vývojová stádia:
Dětství (od narození do 20, 22 let)- novorozenec (narození - 1-2 měsíce)
- kojenec (1-2 měsíce - 1 rok)
- batole (1-3 roky)
- předškolní věk (3-po vstup do školy)
- školní věk - mladší (vstup do školy - 10 až 12 let)
- střední - puberta (10 až 12 - 15 let)
- starší - adolescence (15 - 20 až 22 let)
Dospělost (do 60 let)- Vytyčování životních cílů (do 30 let)
- Nejproduktivnější období, profesní specializace (30-50 let)
- Jednání vycházející z životní zkušenosti a moudrosti (do 60 let)
Stáří- 60 - do konce života
1) Dětství:
Prenatální vývoj - předporodní
- 280 dní čili 9 měsíců
1. období zygoty – od početí do 14 dní, množení buňek
2. embryonální stádium – 14dní až 3 měsíce (znaky nižších živočichů)
3. fetální stádium - od 3 měsíců až porod (specifické lidské znaky, vývoj vnitřních org. a NS)
- v prenatálním období zabezpečuje základní fyziologické potřeby matka
- reakce plodu na silné akustické,polohové a dotykové podněty; reakce ve formě pohybu v matčině těle
- negativní rekce na stres, psych. rozpoložení matky, alkohol, nikotin, rentgen
Perinatální období – doba porodu
- důležitý mezník, příchod dítěte do nových podmínek
Novorozenec
- průměrně 3 kg, 50 cm
- přizpůsobení se dítěte k novým živ. podmínkám
- vzhled - velká hlava, tvoří 1\3 výšky
- lebka - nesrostlé lebeční kosti - fontanela
- páteř do oblouku
- činnost - spí, přijímá potravu, vylučuje; negativní pasivita - 20 hodin spí a 4 hodiny bdí;
- nekoordinované pohyby reflexního rázu
- reakce na podněty - světlo, hluk, změna polohy, bolest, dotyk, tlak - senzomotorické chování
Kojenec
- velký růst a přibývání na váze
- váží kolem 13kg, 75cm
- stavba těla – hlava tvoří Ľ celého těla; dlouhý trup a krtáké končetiny
- motorika - pohybový vývoj
- cefalokaudální postup - zvedá hlavu, převracení na bříško a zpět, vzpor na rukou, na čtyřech, sed (kolem půl roku), stání (3\4 roku), první kroky (kolem roku)
- jemná motorika - práce rukou - uchopovací reflex - dlaňové uchopení - prsty proti dlani
- nůžkové uchopení - palec a ukazováček
- palec proti prstům - pinzetové uchopení
- rozvoj smyslových orgánů - zrak- 2-3 měsíce- sleduje pohybující se předmět
-4-6měsíců-rozlišuje jednobarevné a pestrobarevné předměty
- sluch - 2-3 měsíce- registruje zdroj zvuku- zvuková dominance
- rozeznává známé hlasy kolem
- duševní vývoj - úmyslná pozornost
- paměť - mechanický, zvětšuje se rozsah a trvanlivost
- myšlení - konkrétní a názorné, vychází z bezprostřední zkušenosti
- city - intelektuální - radost z poznávání, estetické, morální, tzv. vyšší city
- vůle - vhodná motivace, splnitelné úkoly
- smyslové orgány * zrak – od půl roku rozeznávání barev - upřednostňuje červenou
* sluchová dominanta (2-3měs.) = první důkazy o sluchu dítěte
* rozvoj řeči - předřečové období (broukání, žvatlání), nejfrekventovanější je pro dítě samohláska
„A“; jednoleté dítě zná v průměru 10 slov,které mají více významů
- první projevy myšlení – prostřednictvím účelových reakcí (k dosažení určitého cíle používá nějakého prostředku cílevědomně a záměrně)
- hra - nesleduje cíl, ale důležitá je činnost, jediným spoluhráčem je dospělý člověk
- manipulační a napodobovací (první hračkou je ruka)
Batole
- motorika - chůze: chůze do schodů a ze schodů; vylézání, prolézání, slézání, skákání
- jemná motorika - uchopování předmětů a manipulace s nimi
- vyhraňování - lateralita - dávání přednosti jedné ruky před druhou
- duševní vývoj * rozvoj řeči (kolem 3.roku 1000 slov, jednoduché věty)
* rozvoj paměti - neúmyslná = zapamatování špatných nebo kladných zážitků spojené s pláčem
* rozvoj citů - láska k rodičům, radost, smutek, strach z cizích lidí, ze tmy, změny prostředí,
nepříjemný zážitek
- zlost ve formě afektu (omezování svobody, pohybu, neúspěchy činnosti)
- žárlivost = reakce na skutečnou nebo možnou ztrátu lásky
znaky citů: a) krátkodobé
b) přechod citů ve svůj protiklad
c) rychle vznikají a rychle zanikají
d) jsou přenosné, jsou navenek viditelné
- dětský prezentismus - není schopno vnímat minulost ani budoucnost, žije v přítomnosti
- utváření sebevědomí - období prvního vzdoru; uvědomění sebe sama; rozvoj řeči, negativismus(dítě nechce); jánství; kladení otázek
- hra – veškerý volný čas; napodobovací charakter, konstruktivní (primitivní, nesložité), pohybové hry se zpěvem, jednoduchá hračka
- sociální vztahy - hra mezi vrstevníky možná, ale bývá narušena konflikty o hračky, typický je dospělý rádce a společník ke hrám
Předškolní věk
- motorika - méně přebývá na váze a více roste
- schopno náročnějších pohybů
- sport (cyklistika, bruslení, lyžování…)
- jemná motorika - manipulace s předměty, zavázat si tkaničky, zapnout knoflíky, manipulace s příborem, s nůžkami
- kreslení:
a) první pokusy kolem druhého roku života - čmárání
b) symb
Vloženo: 6.09.2010
Velikost: 187,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ZSV - Základy společenských věd
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Služby sociální péče, bezpečnost
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální situace
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální struktura, otázka rovnosti
- LIT - Literatura - Socialni tema realismu
- FIL - Filozofie - Sociální filosofie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- CJ - Český jazyk - Sociální tendence v poezii 20.let
- CJ - Český jazyk - Územní a sociální diferenciace češtiny
- E - Ekonomie - Daně, poplatky, zdravotní a sociální pojištění
- E - Ekonomie - Rozpoctova a socialni politika statu
- E - Ekonomie - Sociální a vnější hospodářská politika
- LIT - Literatura - Obraz sociálních vztahů na vesnici v literární tvorbě 19. století
- LIT - Literatura - Sociální a imaginativní linie v české meziválečné próze
- PSY - Psychologie - Rodina jako primární, neformální , sociální skupina
- PSY - Psychologie - Sociální skupiny
- PSY - Psychologie - Sociální a biologická determinace
- UCE - Účetnictví - ZÚČTOVÁNÍ SE ZAMĚSTNANCI A INSTITUCEMI SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČ
- E - Ekonomie - Sociální a zdravotní pojištění
- E - Ekonomie - Pojišťovnictví komerční, sociální a zdravotní pojištění
- ZSV - Základy společenských věd - Antropologický obrat k antické filosofii Sociální interakce
- CJ - Český jazyk - Mezivalecna poezie socialniho citeni
- PSY - Psychologie - Sociální a biologická determinace psychiky
- ZSV - Základy společenských věd - Socialni utvary
- E - Ekonomie - Sociální dávky
- PSY - Psychologie - sociální učení
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIÁLNÍ DYNAMIKA
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální skupiny
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIÁLNÍ STRUKTURA
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální vztahy
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIÁLNÍ ÚTVARY
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální útvary
- E - Ekonomie - Sociální dávky
- E - Ekonomie - Sociální zákon
- FIL - Filozofie - sociální filosofie
- PRA - Právo - právo v sociální praxi
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Sociální interakce
- PSY - Psychologie - Sociální skupiny
- PRA - Právo - Sociální tématika Zásady trestního řízení
- ZSV - Základy společenských věd - PRAKTICKÁ A SOCIÁLNÍ ETIKA
- ZSV - Základy společenských věd - sociální skupiny, Praktická a sociální etika
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIÁLNÍ SKUPINY
- ZSV - Základy společenských věd - SPOLEČNOST, POJEM SOCIALIZACE, PROCES SOCIALIZACE, SOCIÁLNÍ INTERAKCE A KOMUNIKACE, SOCIÁLNÍ P
- D - Dějepis - Hospodářské a sociální problémy třetího světa
- E - Ekonomie - Socialni pojisteni
- PSY - Psychologie - Socializace, sociální učení
- LIT - Literatura - Anarchističtí buřiči a sociální poezie Petra Bezruče
- LIT - Literatura - socialni krize ve 14. a 15. stoleti, predhusitske, husitske a po
- E - Ekonomie - ekonomie, socialni ekonomie
- PSY - Psychologie - Malé sociální skupiny
- PSY - Psychologie - Sociální konflikty
- PRA - Právo - Sociální politika
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojová období sociologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- CJ - Český jazyk - vývojová období české literatury od doby zrodu až po dobu K
- BI - Biologie - Vývojová období člověka
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- 0048 - psychologie - Eriksonova vývojová teorie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- XX1 - Manažerská psychologie - Práce do man. psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Historie a metody psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie hry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako veda
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - soc psychologie
- PSY - Psychologie - obecna psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Základy psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogická psychologie
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda, determinace lidské psychiky
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná Psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie 2
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Zsv psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Skupinová struktura společnosti
- PSY - Psychologie - Existenciální a humanistická psychologie
- PSY - Psychologie - Gestaltismus tvarová psychologie
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Psychodynamická psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Transpersonální psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- PSY - Psychologie - Psychologie poznávání
- PSY - Psychologie - Předmět psychologie
- PSY - Psychologie - základy psychologie
- PSY - Psychologie - Zaklady psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie, obory psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Humanistická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - obecná psychologie
- PSY - Psychologie - psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- ZSV - Základy společenských věd - DISCIPLÍNA PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - Predmet psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie
- PSY - Psychologie - Forenzní psychologie
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychologie jako vědní disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Temperament, spánek, charakter, psychologie poznávání
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: