- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálvost – jsme schopni rychlého postřehu
psychomotorické – jsme schopni zkoordinovat 2 pohyby
umělecké – schopnost namalovat obraz
Se schopností souvisí:
inteligence – označuje rozsah určitých poznávacích schopností, které umožňují řešit určité problémy; k měření jsou IQ testy (průměr – 100; podprůměr – 80; nadprůměr – 120)
- může být vrozená nebo získaná
dovednosti – učením získaná dispozice ke správnému, rychlému vykonávání určité činnosti
vědomost – učením osvojený poznatek
návyk – opakováním získaný sklon k vykonávání určité činnosti
tvořivost (kreativita) – tyto schopnosti umožňují tvůrčí činnost jejímž výsledkem je něco nového
Psychické procesy
Poznávací procesy
vnímání – zachycujeme to, co zrovna v daním okamžiku působí na naše smysly
Druhy vnímání:
hmatové
sluchové
chuťové
zrakové
čichové
pohybový analyzátor – kontroluje naše pohyby a postoje těla
kožní analyzátor – pociťujeme bolest, teplo, chlad, doteky
Druhy zážitků u vnímání:
vjem – zobrazuje obraz předmětu jako celku
počitek – soustředí se na znak předmětem
představa – názorný obraz něčeho, co v daném okamžiku nepůsobí na naše smysly, zakládá se na minulém vnímání
fantazie – vytváříme si nové představy, není spojen s realitou
myšlení – je schopnost člověka na základě smyslového poznání poznávat určité souvislosti
Styly myšlení:
analýza a syntéza
analýza – rozdělení celků na jednotlivé části
syntéza – je opak, část se slučuje do celku
abstrakce a konkretizace
abstrakce – z konkrétního vyvozujeme obecné
konkretizace – z něčeho obecného vyvozujeme něco konkrétního
indukce a dedukce
indukce – jsme schopni z nějakých případů vyvozovat obecné
dedukce – z něčeho obecného se vyvozuje něco konkrétního
generalizace a zobecňování
generalizace, zobecňování – odvození společných znaků
srovnávání a třídění
stanovení kritéria pro třídění
sjednocení, ekvivalence, negace, …
stanoví se fakty
S myšlením souvisí:
intuice – vyvozujeme závěry bez použití rozumu
řeč – nástroj myšlení
vnější – slova, komunikace, dopis
vnitřní – vnitřní hlas, myšlenky
Paměťové procesy
paměť (zapamatování)
soubor procesů, které umožňují osvojování uchovávání a vybavování informací
Druhy paměti:
krátkodobá – na několik minut
dlouhodobá – trvalá
S pamětí souvisí:
zapomínání – proces ztrácení informací (možnost vybavování)
učení (uchování)
proces, kterým rozšiřujeme vrozené dispozice
Získávání informací:
bezděčné – učíme se něco, co nechceme a zůstane to v paměti
záměrné – chtěné učení
Druhy učení:
senzomotorické – učení se pohybů
vědomostní – osvojování poznatků
intelektové – umíme řešit nějaké problémy
sociální – učíme se vztahů k lidem
S učením souvisí:
asociace – s jednou informací se nám vybaví více věcí
Motivační procesy
city (emoce)
procesy hodnotící různé skutečnosti
vyjadřují prožívání
Znaky emocí:
subjektivní – vnitřní procesy
spontánní – bez rozmyšlení, automaticky
předmětnost – vztahují se k něčemu
aktuálnost – prožívají se ihned
polarita – emoce se mění rychle na úplně opačnou emoci
Druhy emocí:
afekty – velmi nepřiměřená reakce (v ohrožení života, ze strachu)
estetické emoce – z obrazu, oblečení
sociální – vztahy mezi lidmi
S city souvisí:
nálada – citový stav – měla by být dlouhodobější
vůle
řízení činnosti a dosahování cílů
Psychické stavy
závisí na úrovni aktivace
aktivace – celkový stav organismu, zejména CNS
Stupně aktivace (stupeň vědomí)
nízká – ve spánku – pomalá mozková aktivita
snížená – když jsme ospalí
střední – běžný každodenní běh
zvýšená – pokud něco zaujme (kofeinové nápoje)
vysoká – při podráždění, vzrušení
Stavy pozornosti
projevuje se soustředěním a vnímáním na určitý jev
bezděčná – pozornost jde jinam
záměrná – soustředěně vnímáme učení
S pozorností souvisí:
vědomí – psychický stav jedince, který je schopen reagovat na určité podněty
nevědomí (podvědomí) – jevy mimo obsah vědění jedince
spánek – stav organismu, při kterém je dušení i fyzická obnovena, slouží k obnově organismu
Zátěžové situace
konflikt – překračujeme mnoho překážek k uspokojení potřeby a dosažení cílů
Druhy konfliktů:
+ x + : 2 kladný, kina x disko
– x - : 2 záporný, luxování x mytí nádobí
– x + : kladný, záporný, luxování x kino
+ - x + - : obchodní akademie, ale ne VŠ humanitní x gymnázium, ale nutnost VŠ
stres – vyjadřují stav psychické zátěže, který vzniká působením rušivého faktoru na člověka během uspokojování potřeby a dosahování cílů
frustrace – existují určité překážky, které nám brání uspokojit potřebu nebo cíl
Způsoby reakce na frustraci:
agrese => 4 fáze
probíhá pouze v mysli
projevuje se nadávkami
destrukce – zničení
fyzické napadení
bagatelizace – dáváme na nižší úroveň
racionalizace – rozumové zdůvodnění
kompenzace – nahrazení cíle
únik – snažíme se uniknout z dosažení cílů
somatizace – uchylujeme se do nemoci => simulace
regrese – neúměrné chování k situace
deprivace – dlouhodobé neuspokojování potřeb a cílů
fyzická – uspokojujeme fyzické potřeby – spánek
duševní – láska, seberealizace
senzorická
sociální – nedostatek přátel
Duševní hygiena
soubor pravidel, která slouží k udržení nebo znovuzískání rovnováhy duševního zdraví
Význam psychohygieny:
prevence sematických (tělesných) a psychických nemocí
dobrá pracovní výkonnost
dobré sociální vztahy
subjektivní spokojenost
Metody psychohygieny:
dostatečný spánek
správná výživa
správné dýchání, dostatek pohybu
správné hospodaření s časem
relaxační cvičení
Duševní poruchy
změna některých psychických jevů, které se projevují v chování a prožívání
Dělení psychický poruch:
psychózy – narušují osobnost člověka – schizofrenie (rozdvojená osobnost), maniodepresivní psychóza (chorobné změny nálad)
neurózy – nejčastější psychické poruchy – neurastenie (nějaké poruchy, třeba spánku)
poruchy osobnosti – dlouhodobá odchylka od normálu, explozivní psychopatie (na nepatrný podnět neúměrná reakce)
oligofrenie – slabomyslnost
Vloženo: 10.02.2011
Velikost: 163,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ZSV - Základy společenských věd
Podobné materiály
- XX1 - Manažerská psychologie - Práce do man. psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Historie a metody psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie hry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako veda
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - soc psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- PSY - Psychologie - obecna psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Základy psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogická psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda, determinace lidské psychiky
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná Psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie 2
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Zsv psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Skupinová struktura společnosti
- PSY - Psychologie - Existenciální a humanistická psychologie
- PSY - Psychologie - Gestaltismus tvarová psychologie
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Psychodynamická psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Transpersonální psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- PSY - Psychologie - Psychologie poznávání
- PSY - Psychologie - Předmět psychologie
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - základy psychologie
- PSY - Psychologie - Zaklady psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie, obory psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Humanistická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- PSY - Psychologie - obecná psychologie
- PSY - Psychologie - psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- ZSV - Základy společenských věd - DISCIPLÍNA PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - Predmet psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie
- PSY - Psychologie - Forenzní psychologie
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychologie jako vědní disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Temperament, spánek, charakter, psychologie poznávání
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
Copyright 2024 unium.cz