- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Umění klasicismu, osvícenství a preromantismu
LIT - Literatura
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál8. Umění klasicismu, osvícenství a preromantismu
Klasicismus (z lat. classicus= dokonalý, vzorový)– umělecký směr, jenž vznikl a vyvrcholil na francouzském královském dvoře za panování „krále slunce“ Ludvíka XIV. (1643-1715) a odtud se šířil do Evropy- 17. a 18. století. Jeho vyznavači viděli smysl umění v napodobování přírody, ale pouze v tom, co je v ní podstatné a neměnné, a poněvadž byli přesvědčeni, že ideálně v tomto ohledu napodobil přírodu už antický starověk a ve svých dílech postihl věčnou, nadčasovou podstatu přírody i člověka, stalo se klasicistům vzorem antické umění. Vzorem byl Aritotelův spis Poetika (kvalitní dílo má být formálně uhlazené, vyvážené, propracované; jsou stanovena umělěecká pravidla; umělec nemá prostor pro vlastní fantazii; měřítkem krásy je pravda).
Klasicismus souvisel s racionalismem (= myšlenkový proud; krása se hodnotí z hlediska rozumu) a především s racionalistickou filozofií, jejímž představitelem byl René Descartes (1596-1650). Proslul výrokem:“Myslím, tedy jsem.“ Pravdy se lze dobrat poznáním.
Proti mysticismu baroka a dualismu těla a ducha stavěl klasicismus střídmost, rozumovou kázeň a vyrovnanost, abstraktně pojímané ideály pravdy, harmonie a krásy. Hájil stávající společenský řád. Soukromé cíle individua je nutno podřídit nadosobním, veřejným úkolům.
Klasicismus také souvisí s architektonickým směrem= empír (=císařský sloh)- z franc. empire (císařství). Rozvíjí se začátkem 19. století a přesně kopíruje antické stavby.
Podle antického vzoru si klasicisté stanovili přesná estetická pravidla a předpisy, jimiž se má umělecká tvorba řídit. Žánry rozdělili na vysoké a nízké a jejich míšení nepřipouštěli.
Vysoké žánry: óda, epos, tragédie (píše se o nadčasových tématech)
Nízké žánry: bajka, satira, komedie, píseň
Nastává rozvoj dramatu, němž se dodržuje Aristotelova zásada tří jednot: místa, času a děje.
Tragédie – vznešený žánr, ze života vysokých vrstev, náměty většinou z antiky
Komedie – lidové postavy, náměty směly být ze současnosti
V poezii převládá rozum nad citem, objevují se básně popisné, úvahové a satirické, v lyrice óda.
Vysoká literatura:
Pierre Corneille (1606-1684)
Francouzský dramatik, je tvůrcem slavné moderní tragédie. Hry mají pevnou kompoziční zákonitost. Řeší se v nich otázky cti, povinnosti, lásky k vlasti, oddanosti panovníkovi, hrdinství.
*Cid – tragédie, střet osobních citů s představami o cti a nadosobní povinnosti. Končí smírně
zásahem krále.
Jean Racine (1639-1699)
Francouzský dramatik, tvůrce psychologické tragédie. Konflikt v jeho hrách vzniká střetnutím citu s egoistickými vášněmi. Pod antickými náměty se skrývají soudobé postavy a problémy. Hlavní hrdinky podléhají zuřivým vášním.
*Faidra- hlavní hrdinka ničí svůj život kvůli neopětované lásce; antický námět převzat od Euripida
Nízká literatura:
Moliére (1622-1673)
Vlastním jménem Jean Baptiste Poquelin. Francouzský dramatik, autor komedií. Druhý nejlepší a nejslavnější autor komedií. Působil u kočovných hereckých společností jako herec, režisér, autor frašek a komických her. Později ředitel Královského divadla v Paříži. V odvážných satirách zesměšňoval pokrytectví (Tartuffe), cynismus mocných, lakotu, donašečství aj. Měl neustálé konflikty s církevními kruhy a s nepřáteli u dvora. Při posledním dějství své hry Zdravý nemocný upadl do bezvědomí a zemřel.
*Tartuffe
*Scapinova šibalství
*Škola žen
*Měšťák šlechticem
*Lakomec (postava Harpagon)- Klasicistní komedie o 5 dějstvích vypráví o nesmrtelné postavě Harpagonovi a jeho chorobné touze po penězích. Moliere se proslavil svými nadčasovými komediemi kritizujícími špatné lidské vlastnosti - lakotu, přetvářku, vypočítavost a povrchnost. Harpagon je natolik lakotný, že okrádá svoje služebnictvo, ale tomu, aby získal, co nejvíce peněz přizpůsobuje i vztahy ve svojí rodině. Dceru Elišku touží provdat za bohatého starce, který až zemře, tak Harpagon zdědí jeho majetek. Chce také získat mladou ženu Marianu, ač ji miluje jeho syn, jemuž vybral bohatou vdovu. Na scénu se dostává Kleant (sluha Kleanta), který pomůže svému pánovi tak, že ukradne Harpagonovi skřínku s penězi. Ten pak přislíbí, že se vzdá Mariany, když mu budou peníze navráceny. Nakonec dopadne vše dobře, neboť se objeví skutečnost, že partneři Harpagonových dětí pocházejí z bohaté a urozené rodiny a tak lakomý otec souhlasí s jejich svatbami - Valér se ožení s Eliškou a Kleantes s Marianou.
*Zdravý nemocný- Argan se domnívá, že je nemocen, a musí mít ustavičně lékaře a léky po ruce. Pro svou utkvělou myšlenku stává se sobeckým a zaslepeným. Aby se mohl věnovat sobě a své domnělé chorobě, chce provdat dceru Angélique mladému hlupákovi Tomáši Diafoirusovi, synovci svého lékaře Purgona. Marně usilují všichni, aby mu v tom zabránili. Jednou Argan zapomene užít lék, který mu předepsal Purgon, a tu se Purgon rozhněvá, odejde od něho a v zlosti mu předpovídá nejhorší věci, poněvadž nedodržel jeho předpis. Ubohý ?nemocný? je přestrašen. Ale jeho služka Toinette neztrácí hlavu a vymyslí si lest, která mu vrátí klid, aniž jej smíří se strýcem Tomášovým. Převleče se za lékaře a udílí mu rady. Když si jej takto získá, vylíčí mu lásku Angéliky k vyvolenému jejího srdce tak, že Argan jí dá svolení provdat se za něho. Sám je pak přijat do lékařského cechu.
Jean de La Fontaine (1621- 1095)
Francouzský básník. Měl neobyčejný úspěch v drobných básnických útvarech – alegorických bajkách, které vycházejí ze znalosti starších autorů (od Ezopa) a sloužily k vyslovení společenské kritiky. Roku 1684 byl zvolen do Francouzské akademie.
*Bajky- nejvýznamnější dílo o 12ti knihách s bajkami
Opakem vznešené klasicistní tragédie byla italská commedia dell arte (=barokní improvizované divadlo), neobyčejně oblíbená u lidového publika. Hry neměly pevnou stavbu, herci improvizovali podle stručně nastíněného obsahu, znali jen základní děj. Komedie měla své ustálené postavy (bohatý obchodník Pantalone, vychytralí sluhové Scapino a Arlecchino, služka Colombina).
Carlo Goldoni (1707-1793)
Italský dramatik, zakladatel italské národní komedie.Ve svých hrách zavedl pevný dramatický text. Vytvářel psychologicky a sociálně propracované charaktery soudobého měšťanského a lidového světa. Postavy měly pevné charaktery: 1.typ- bohatý obchodník Pantalone, 2. typ- vychytralý sluha Scappino, odstranil však improvizaci.
Napsal 267 her, zanechal také cenné paměti. Dodnes nejhranějším italským dramatikem.
* hry: → Poprask na laguně
→ Sluha dvou pánů- Florindo zabije v souboji Federiga, bratra své milenky Beatrice. Ze strachu př
Vloženo: 12.09.2010
Velikost: 108,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Tomáš Kulka - Umění a kýč
- CJ - Český jazyk - Film jako specifické umění
- CJ - Český jazyk - Zobrazení života dětía mládeže v literatuře a umění
- VV - Výtvarná výchova - Druhy výtvarného umění
- VV - Výtvarná výchova - Předpoklady výtvarného umění
- VV - Výtvarná výchova - Starověké umění
- VV - Výtvarná výchova - Vznik a charakter renesančního umění a jeho porovnání s uměním gotickým
- VV - Výtvarná výchova - Základní rysy umění 70. a 80. let 20. století, zvláště situace v české moderní malbě
- CJ - Český jazyk - Literatura jako specifické umění
- LIT - Literatura - Počátky moderního umění ve světě i v Čechách v druhé polov
- LIT - Literatura - Člověk a válka v umění, odraz války v naší a světové próze
- VV - Výtvarná výchova - Byzantské umění
- VV - Výtvarná výchova - Etruské umění
- VV - Výtvarná výchova - Gotické umění
- VV - Výtvarná výchova - Významné sbírky výtvarného umění v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Významné sbírky výtvarného umění v Čechách
- VV - Výtvarná výchova - Římské umění
- CJ - Český jazyk - Bible a její vliv na kulturu a umění
- CJ - Český jazyk - Praha v literatuře a umění
- LIT - Literatura - BAROKNI LITERATURA A UMENI 3
- LIT - Literatura - Barokní literatura a umění 2
- LIT - Literatura - Barokní literatura a umění 3
- LIT - Literatura - Barokní literatura a umění
- LIT - Literatura - Renesanční literatura a umění 2
- LIT - Literatura - Renesanční literatura a umění
- LIT - Literatura - UMENI MEHO REGIONU
- LIT - Literatura - Úloha umění v životě člověka
- VV - Výtvarná výchova - Pravěké umění
- VV - Výtvarná výchova - Raně křesťanské umění
- VV - Výtvarná výchova - Renesanční umění na našem území
- VV - Výtvarná výchova - Románské umění u nás
- VV - Výtvarná výchova - Románské umění v zahraničí
- VV - Výtvarná výchova - Umění starověkého Egypta
- VV - Výtvarná výchova - Umění Velké Moravy
- VV - Výtvarná výchova - Zakladatelé abstraktního umění
- CJ - Český jazyk - Literatura jako součást umění
- ZSV - Základy společenských věd - Druhy umění - film, dějiny filmu
- CJ - Český jazyk - Baroko v umění světovém a českém
- CJ - Český jazyk - Dramatické umění v životě člověka, vývoj a význam divadla
- CJ - Český jazyk - Zrod moderního umění v poslední čtvrtině 19. století, nejvý
- ZSV - Základy společenských věd - Porozumění psychice
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- LIT - Literatura - O divadelnom umení B. Brecht
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.17- Vývoj českého dramatického umění ve
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.22- Nástup moderního umění na přelomu 19
- VV - Výtvarná výchova - Secese ve světovém a českém umění
- D - Dějepis - ROMÁNSKÝ STYL ŽIVOTA A UMĚNÍ V ČECHÁCH
- D - Dějepis - EVROPSKÉ VÝTVARNÉ UMĚNÍ, KULTURA, ARCHITEKTURA A HUDBA V 19. STOLETÍ 22B
- D - Dějepis - Pravěké umění
- D - Dějepis - Umeni od konce 18
- D - Dějepis - VĚDA, KULTURA A UMĚNÍ V ČESKÝCH ZEMÍCH V 19. STOLETÍ, NÁSTUP MODERNÍCH SMĚRŮ V UMĚNÍ A ARCHITEKT
- VV - Výtvarná výchova - Druhy umění, prostředky, žánry, individualita
- VV - Výtvarná výchova - Základní pojmy ve výtvarném umění
- CJ - Český jazyk - VLIVY CIZÍHO UMĚNÍ NA VÝVOJ NAŠEHO
- CJ - Český jazyk - Počátky slovesného umění
- CJ - Český jazyk - praha v literature a umeni
- CJ - Český jazyk - Vlivy cizího umění na vývoj našeho
- CJ - Český jazyk - ČLOVĚK A PŘÍRODA V UMĚNÍ
- CJ - Český jazyk - ČLOVĚK A PŘÍRODA V UMĚNÍ2
- D - Dějepis - Pravěké umění
- D - Dějepis - Umění, kultura,..v Evropě v 19.stol.
- D - Dějepis - Umění, kultura,..v ČR v 19.stol.
- LIT - Literatura - Odcizení a absurdita v umění 20. století
- NJ - Německý jazyk - Kultur und Kunst - kultura a umění
- VV - Výtvarná výchova - Secese ve světovém a českém umění
- LIT - Literatura - Umeni na prelomu 19. a 20. stoleti
- LIT - Literatura - Vznik cesky psane literatury, umeni gotiky
- LIT - Literatura - Literatura jako druh umění, její funkce, starověká literatura, n
- LIT - Literatura - BAROKNÍ UMĚNÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie osvícenství a německá klasická filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Filozofické aspekty osvícenství
- LIT - Literatura - BAROKO, OSVÍCENSTVÍ, KLASICISMUS, PREROMANTISMUS, HNUTÍ STURM UND DRANG
- FIL - Filozofie - Francouzské osvícenství Montesquieu
- CJ - Český jazyk - Evropský klasicismus, osvícenství 17. - 18. století
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a osvícenství
- CJ - Český jazyk - Osvícenství
- D - Dějepis - Absolutismus_ osvícenství_ osvícenský absolutismus
- D - Dějepis - Osvícenství a Velká francouzská buržoazní revoluce
- FIL - Filozofie - Filosofie osvicenstvi
- FIL - Filozofie - Osvícenství
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství a preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus,osvicenstvi a preromantismus v evr.
- D - Dějepis - Baroko, Osvícenství, Středověká města
- D - Dějepis - Osvícenství a osvícenský absolutismus
- CJ - Český jazyk - Baroko, klasicismus, osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a osvícenství v evropské literatuře
- D - Dějepis - Osvícenství v Evropě
- D - Dějepis - Osvícenství
- CJ - Český jazyk - Světová lit od renesance k osvícenství
- D - Dějepis - Osvicenstvi
- FIL - Filozofie - OSVÍCENSTVÍ
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Osvícenství
- FIL - Filozofie - Empirismus ( anglický) a Osvícenství
- ZSV - Základy společenských věd - Státní správa a samospráva Francouzské osvícenství
- LIT - Literatura - Klasicismus,osvícenství
- CJ - Český jazyk - Osvícenstvi a jeho promitnuti do literatury
- D - Dějepis - Osvicenstvi a ceske zeme do r. 1848
- FIL - Filozofie - Osvicenstvi
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus v evropské litera
- LIT - Literatura - Osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - klasicismus, osvicenstvi, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Osvícenství, klasicismus, preromantismus(sentimentalismus)
- FIL - Filozofie - Francouzské osvícenství, encyklopediste a materialiste
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství a preromantismus
- D - Dějepis - Osvicenstvi a osvicensky absolutismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, Osvícenství
- CJ - Český jazyk - Osvícenství, preromantismus a romantismus ve světovém písemnictví
- D - Dějepis - absolutismus, osvícenství, osvicenský absolutismus
- ZSV - Základy společenských věd - FILOZOFIE DOBY BAROKA A OSVÍCENSTVÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Osvícenství ve filozofii
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS OSVICENSTVÍ, PREROMANTISMUS
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS, OSVÍCENSTVÍ
- CJ - Český jazyk - Osvícenství
- LIT - Literatura - Osvícenství a preromantismus
- ZSV - Základy společenských věd - FRANCOUZSKÉ OSVÍCENSTVÍ A MATERIALISMUS 18.STOLETÍ
- LIT - Literatura - Osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Evropsky klasicismus a osvicenstvi
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS, OSVÍCENSTVÍ, PREROMANTISMUS
- D - Dějepis - Osvícenství v českých zemích
- LIT - Literatura - Vývoj evropské literatury v 17. a 18. stol. - klasicismus, osvícenství,
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, nový filozofický směr osvícenství
- D - Dějepis - Osvícenství a Velká fr. revoluce
- D - Dějepis - České země v době osvícenství
- CJ - Český jazyk - Evropský klasicismus, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Vyvoj svetove literatury od baroka po preromantismus
- LIT - Literatura - Preromantismus a romantismus ve světě, tvorba K. H. Máchy
- CJ - Český jazyk - Preromantismus a romantismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - Světový klasicismus, osvícenectví, preromantismus, romanti
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenectví a preromantismus v evropské liter
- CJ - Český jazyk - Preromantismusve světě a u nás
- LIT - Literatura - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Preromantismus a romantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Préromantismus1
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a Preromantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Preromantismus 2
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - klasicismus,preromantismus
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Evropska literatura od klasicismu po preromantismus
- CJ - Český jazyk - Evropsky preromantismus a romantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvíscenství, preromantismus
- LIT - Literatura - PREROMANTISMUS
- CJ - Český jazyk - Preromantismus, národní obrození, romantismus
Copyright 2024 unium.cz