- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálRaně křesťanské umění
– 1 až 6.století n.l.
– křesťanství bylo tajným náboženstvím, nebylo oficiálně uznáno – křesťané byli pronásledováni
(pronásledoval je hl.Nero) až do r.313, kdy byl císařem Konstantinem vydán tzv.Edikt Milánský
⎡ křesťanství se stalo oficiálním náboženstvím
KATAKOMBY
– nejstarší umělecké památky křesťanů nacházíme v katakombách
– jde o podzemní chodby v několika patrech nad sebou, do vyhloubených výklenků ve stěnách se
pohřbívaly mrtvoly (někde jsou chodby rozšířeny v menši prostory sloužící k pohřebním obřadům)
– v Římě – Kallixtovy, Domicilliny a Priscilliny katakomby, Palestině, Alexandrii, na Sicílii a v Neapoli
– kromě pohřbívání sloužily katakomby křesťanům i jako útočiště v době pronásledování
– nacházíme zde projevy nástěnného malířství – stěny a stropy pokryty ornamentální dekorací
i figurálními obrazy (křesťanské symboly)
2 typy zobrazování Krista: 1. bezvousý, mladý Kristus jako „dobrý pastýř“
2. vousatý, starší Kristus s podlouhlým obličejem (po ediktu)
symboly: orant – postava prosebníka, zdvižené ruce
palma – vítězství nad smrtí
oliva – mír
kotva – naděje atd.
– jsou zde uloženy také sarkofágy se skulpturální výzdobou
ARCHITEKTURA
– dříve se křesťané scházeli v katakombách (v době pronásledování), ve školách, soukromých domech
a vilách bohatých křesťanů
– potřebovali vybudovat shromaždiště X římský chrám nevhodný (tmavý, malý)
hl.typem křesťanského kostela byla bazilika – vznikla z římské baziliky
– 3 části – atrium – čtvercový dvůr se sloupovým ochozem a studnou
nartex – předsíň pro dosud nepokřtěné
vlastní bazilika – podélná stavba o lichém počtu lodí
– hlavní (střední) loď vyšší a širší než vedlejší (boční) lodě
– osvětlena okny ve zdech nad bočními loděmi
– 3 největší římské baziliky – sv. Petra ve Vatikánu
sv. Pavla za hradbami
sv. Jana v Lateránu
kostely v Palestině – Narození Páně v Betlémě
sv. Hrobu
2. typ kostela – centrála
– půdorys kruhu, oktogonu nebo řeckého kříže (všechna ramena stejně dlouhá)
– sloužila jako kostel a také baptistérium (křtící kaple)
Nanebevstoupení Páně v Jeruzalémě
SOCHAŘSTVÍ
– volná socha téměř neexistovala X pouze sochy dobrého pastýře (Kristus a jeho péče o zbloudilé duše)
– sarkofágy – typ (domek se sedlovou střechou) a výzdoba (figury v arkádách) přejaty z římské antiky
– drobné výtvory ze slonoviny (diptychy, relikviáře apod.)
MALÍŘSTVÍ
– 4 až 6.století
– hl.postavou je Kristus v majestátu (sedí na trůně v císařském hávu)
– častým symbolem je kříž, svatozář (nimbus) kolem hlavy Krista nebo světců
1. mozaiky, méně fresky – nádherné, zářící barvy mozaik (barevné skleněné kostičky)
– zlaté nebo temně modré pozadí
– stylizace obličejů (velké mandlové oči, lemovány tmavou linkou, dlouhý nos)
v chrámu Sant Apollinare Nuovo, Sant Vitale…
2. knižní malba – velmi málo rukopisů
– v podobě kodexu – ze čtvercových listů
Rossanský kodex – červený pergamen
– ilustrace náboženských knih – bible, žaltáře, evangaliáře
Vídeňská Genesis – 1.kniha Starého zákona
3. nástěnné v katakombách
UŽITÉ UMĚNÍ
řezby do slonoviny – zdobily diptycha, relikviáře, skříňky, nábytek…
zlatnictví – světské potřeby – prsteny, náušnice, koruny, kříže
hedvábí – výroba hedvábí podle perských vzorů
6.
Raně-křesťanské umění a křesťanské motivy v umění 20. a 21. století
raně-křesťanské umění 1. - 6. století
– pronásledování bránilo prvním křesťanům vyznávat veřejně víru a budovat k poctě boží monumentální
stavby, jak bylo zvykem u pohanů. Protose křesťanská architektura začala objevovat teprve na začátku
4. století, když Konstantin povolil zákonné vyznávání křesťanství. Skupiny věřících se zpočátku
shromažďovaly v soukromých domech (např.: Dúra Európos na Eufratu).
– křesťané používali těchto pohřebišť jako shromaždiště, a když byl ve 4. století povoleno křesťanství,
byly katakomby nahrazeny bazilikami a martyrii. Od té doby se staly poutními místy, ale sloužily jen
jako pohřebiště.
– v katakombách se neobjevuje kříž, který se sám o sobě začal používat od 4. století.
– nejstarší nástěnné malby v katakombách pocházejí již z 2. století.
– výzdoba je neobyčejně střídmá, kresba je jednoduchá
motivy: inspirovány římským pohanským uměním z téže doby – př. ptáci zobající hrozny z révových úponek
křesťanský symbolický význam – výjevy hostin, námět pastýře s ovcí na ramennou
Ke konci 4. století se objevily triumfální náměty – výtvarné vyjádření božského původu církve, téma
vítězného Krista a Krista na trůně s apoštoly a mystickým beránkem (freska v katakombách sv. Petra a
Marcellina)
Adama a Eva – 3. století
Kleopatra se zmijí v pšeničném poli – pol. 4. stol., katakomby na via Latina
Mozaiková tvorba – největší rozkvět, na stěnách kostelů, používaly se kamínky, perleť a zlato, na
mozaikách jsou často znázorněny rostlinné motivy s ptáky a postavičky při vinobraní, připomínají světské
mozaiky pozdního římského umění – (např. ochoz kostelu Sta Constanza), dále motivy ryze křesťanské
jako Zvěstování, Klanění tří králů nebo Herodův rozkaz k vraždění neviňátek (např. kostel Sta Maria
Maggiore v Římě)
mozaika v kostele Sta Pudenziana – nejmonumentálnější římská raně křesťanská mozaika, počátek 5.
století, Kristus – kolem hlavy zlatozář (=nimbus), na trůně, protože se chystá soudit, drží svitek s nápisem
učenost, moudrost, poselství, apoštolové, latinský kříž, symboly evangelistů
Použité symboly, které znali jen křesťané: David- pastevec, Kristus – Orfeus, Apollón, křesťanský ráj –
římský venkov, duše – Amor a Psyché, Poslední večeře – jídlo; Kristus jako dobrý pastýř, který pase
ovečky (= ti, kterým káže), samotná ovečka/ryba = Kristus
kříž – latinský kříž vznikl již dávno před křesťany v různých náboženstvích – symbol všeho, co bylo 4x
(roční období, Země), pokud je zelený symbolizuje zmrtvístání, červený zas mučení, listí – připomínka
ráje
atributy apoštolů – Petr – klíč, Pavel – meč, Ondřej – ondřejšský kříž U
sochařství
pohřební skulptura : vznik – 3.st., vychází z pohanské tradice, výjevy z Bible. Centrum v Římě, po jeho
vyplenění se přesouvá do Ravenny a Provence.
ARCHITEKTURA:
a) křesťanská bazilika - podélný, k východu orientovaný chrám se střední lodí převyšující lodi boční a
osvětlenou řadou oken, po obou stranách zasazenou nad nižšími pultovými střechami. Lodě oddělovala
řada sloupů nesoucích architráv nebo archivolty. Typ této baziliky vycházel z římské "baziliky soudní"
nebo "tržní", která stávala na fóru. Její střední loď někdy zakončovala apsida obsahující vyvýšené místo
pro soudního úředníka. Kromě toho sehrála velkou roli "bazilika palácová" neboli císařský trůnní sál, kde
ve východní apsidě na zvýšeném pódiu pod baldachýnem stál trůn císaře. V křesťanské bazilice zaujal
místo císaře Kristus, zobrazovaný na klenbě apsidy jako trůnící vládce Všehomíra a Nejvyšší soudce.
Všechny nejstarší baziliky shora uzavíral podle Konstantinova nařízení p
Vloženo: 1.01.2011
Velikost: 403,96 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu VV - Výtvarná výchova
Podobné materiály
- BI - Biologie - Poraneni pohyboveho aparatu.doc
- BI - Biologie - Poranění obličeje.doc
- BI - Biologie - termicka poraneni.doc
- CH - Chemie - Vybrané skupiny přechodných prvků.doc
- D - Dějepis - Kultura raného a rozvinutého feudalismu
- LIT - Literatura - Slovanské kořeny našeho písemnictví a vznik českých literárních památek v době raného feudalismu
- UCE - Účetnictví - Vybrané problémy účtování VOS, KS, IP
- VV - Výtvarná výchova - Italské raně renesanční sochařství a malířství
- D - Dějepis - Dějiny raného novověku Jan Kalvín
- D - Dějepis - Dějiny raného novověku Martin Luther
- D - Dějepis - Dějiny raného novověku Zápas masopustu s postem
- D - Dějepis - Dějiny raného novověku Čarodějnické procesy
- LIT - Literatura - Rozina sebranec Z. Winter
- CJ - Český jazyk - Od starověku k ranému středověku
- BI - Biologie - Tepelná poranění
- E - Ekonomie - Konkurence na straně poptávky, na straně nabídky, konkurence napříč trhem
- D - Dějepis - Evropa za raného a vrcholného středověku
- D - Dějepis - kultura raného středověku
- BI - Biologie - Tepelná poranění
- UCE - Účetnictví - vybrané problémy účtování v a.s. a s. r. o.
- BI - Biologie - poranění břicha
- D - Dějepis - Vznik středověkých států a jejich vývoj za raného středověku
- D - Dějepis - Utváření raně středověkých forem státu na našem území
- ZSV - Základy společenských věd - Křesťanství a křesťanské církve
- ZSV - Základy společenských věd - Tomáš Kulka - Umění a kýč
- CJ - Český jazyk - Film jako specifické umění
- CJ - Český jazyk - Zobrazení života dětía mládeže v literatuře a umění
- LIT - Literatura - Umění klasicismu, osvícenství a preromantismu
- VV - Výtvarná výchova - Druhy výtvarného umění
- VV - Výtvarná výchova - Předpoklady výtvarného umění
- VV - Výtvarná výchova - Starověké umění
- VV - Výtvarná výchova - Vznik a charakter renesančního umění a jeho porovnání s uměním gotickým
- VV - Výtvarná výchova - Základní rysy umění 70. a 80. let 20. století, zvláště situace v české moderní malbě
- CJ - Český jazyk - Literatura jako specifické umění
- LIT - Literatura - Počátky moderního umění ve světě i v Čechách v druhé polov
- LIT - Literatura - Člověk a válka v umění, odraz války v naší a světové próze
- VV - Výtvarná výchova - Byzantské umění
- VV - Výtvarná výchova - Etruské umění
- VV - Výtvarná výchova - Gotické umění
- VV - Výtvarná výchova - Významné sbírky výtvarného umění v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Významné sbírky výtvarného umění v Čechách
- VV - Výtvarná výchova - Římské umění
- CJ - Český jazyk - Bible a její vliv na kulturu a umění
- CJ - Český jazyk - Praha v literatuře a umění
- LIT - Literatura - BAROKNI LITERATURA A UMENI 3
- LIT - Literatura - Barokní literatura a umění 2
- LIT - Literatura - Barokní literatura a umění 3
- LIT - Literatura - Barokní literatura a umění
- LIT - Literatura - Renesanční literatura a umění 2
- LIT - Literatura - Renesanční literatura a umění
- LIT - Literatura - UMENI MEHO REGIONU
- LIT - Literatura - Úloha umění v životě člověka
- VV - Výtvarná výchova - Pravěké umění
- VV - Výtvarná výchova - Renesanční umění na našem území
- VV - Výtvarná výchova - Románské umění u nás
- VV - Výtvarná výchova - Románské umění v zahraničí
- VV - Výtvarná výchova - Umění starověkého Egypta
- VV - Výtvarná výchova - Umění Velké Moravy
- VV - Výtvarná výchova - Zakladatelé abstraktního umění
- CJ - Český jazyk - Literatura jako součást umění
- ZSV - Základy společenských věd - Druhy umění - film, dějiny filmu
- CJ - Český jazyk - Baroko v umění světovém a českém
- CJ - Český jazyk - Dramatické umění v životě člověka, vývoj a význam divadla
- CJ - Český jazyk - Zrod moderního umění v poslední čtvrtině 19. století, nejvý
- ZSV - Základy společenských věd - Porozumění psychice
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- LIT - Literatura - O divadelnom umení B. Brecht
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.17- Vývoj českého dramatického umění ve
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.22- Nástup moderního umění na přelomu 19
- VV - Výtvarná výchova - Secese ve světovém a českém umění
- D - Dějepis - ROMÁNSKÝ STYL ŽIVOTA A UMĚNÍ V ČECHÁCH
- D - Dějepis - EVROPSKÉ VÝTVARNÉ UMĚNÍ, KULTURA, ARCHITEKTURA A HUDBA V 19. STOLETÍ 22B
- D - Dějepis - Pravěké umění
- D - Dějepis - Umeni od konce 18
- D - Dějepis - VĚDA, KULTURA A UMĚNÍ V ČESKÝCH ZEMÍCH V 19. STOLETÍ, NÁSTUP MODERNÍCH SMĚRŮ V UMĚNÍ A ARCHITEKT
- VV - Výtvarná výchova - Druhy umění, prostředky, žánry, individualita
- VV - Výtvarná výchova - Základní pojmy ve výtvarném umění
- CJ - Český jazyk - VLIVY CIZÍHO UMĚNÍ NA VÝVOJ NAŠEHO
- CJ - Český jazyk - Počátky slovesného umění
- CJ - Český jazyk - praha v literature a umeni
- CJ - Český jazyk - Vlivy cizího umění na vývoj našeho
- CJ - Český jazyk - ČLOVĚK A PŘÍRODA V UMĚNÍ
- CJ - Český jazyk - ČLOVĚK A PŘÍRODA V UMĚNÍ2
- D - Dějepis - Pravěké umění
- D - Dějepis - Umění, kultura,..v Evropě v 19.stol.
- D - Dějepis - Umění, kultura,..v ČR v 19.stol.
- LIT - Literatura - Odcizení a absurdita v umění 20. století
- NJ - Německý jazyk - Kultur und Kunst - kultura a umění
- VV - Výtvarná výchova - Secese ve světovém a českém umění
- LIT - Literatura - Umeni na prelomu 19. a 20. stoleti
- LIT - Literatura - Vznik cesky psane literatury, umeni gotiky
- LIT - Literatura - Literatura jako druh umění, její funkce, starověká literatura, n
- LIT - Literatura - BAROKNÍ UMĚNÍ
Copyright 2024 unium.cz