- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Klasicismus, osvícenství, preromantismus
LIT - Literatura
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálKLASICISMUS, OSVÍCENSTVÍ, PREROMANTISMUS
Klasicismus
umělecký směr, který vznikl ve Francii v 17. století, proto mělo umění této doby jednotný řád
navazuje formou i zpracovanými látkami na odkaz antiky
jeho vrchol spadá do doby vlády krále Ludvíka XIV.
nebyl omezen jen na Francii (Itálie, Anglie, Nizozemí), ale projevil se tu nejsilněji, rozhodující úloha francouzské kultury v Evropě vyplývala z politického a hospodářského postavení, francouzština se stala moderním jazykem šlechty a bohatého měšťanstva v celé Evropě
původem je slovo classicus = vzorový, vynikající – vzorem byla antika (Aristoteles – Poetika)
klasicismus souvisel v racionalistickou filosofií René Descarta (Myslím, tedy jsem – jediné, co je nezpochybnitelné je to, že pochybuji)
proti mysticismu a náboženství baroka klasicismus řeší etické problémy na zemi té doby
proti barokní rozevlátosti a dynamičnosti, patosu staví klasicismus rozumovou kázeň a střídmost
emotivní a mystické varhanní koncerty Bacha x lehká hudba Mozarta
v baroku vládly v umění katolické šlechty a duchovenstvo x v klasicismu je to aristokracie a královský dvůr
měřítkem krásy je v klasicismu pravda, rozvaha a rozumovost, životním ideálem vyrovnanost
klasicisté se neobraceli k člověku v intimní oblasti, ale vyděli jej ve veřejné sféře, proto měl klasicistní hrdina rysy svých současníků
autoři klasicismu většinou ani neprojevovali otevřeně názory na dobovou problematiku, ale zobrazovali normy a mravy, soukromí bylo utajeno, dominuje tedy racionální složka nad složkou citovou
příznačný je pro klasicismus * literárních salonů, které udávají vkus doby, spolu s literárními akademiemi vytvářejí veřejné mínění, důraz na jazyk, formu – s tím souvisí „uniformita“ klasicistické literatury
upřednostňovali Aristetelovo pravidlo 3 jednot: jednota času, jednota děje a jednota místa
vyšší žánry : óda, epos, tragédie – zobrazovaly historická témata, tragické konflikty či vnitřní rozpory hrdinů z vyšší společnosti
óda = píseň zpívaná za doprovodu – báseň oslavující to, co je vnímáno jako velké, vznešené
epos = rozsáhlé veršované vypravování, zaznamenávající mýty, činy mimořádných osobností, významné události
tragédie = hra s vážným, chmurným dějem, hlavní postavy narážejí na problémy, které nemohou řešit
nižší žánry: bajka, satira, komedie, píseň – obyčejná témata, běžné životní záležitosti, postavy z nižších vrstev, hovorový jazyk
když pozvolna rostl odpor x přílišnému rozumovému chápání tvorby, byl předznamenám nástup preromantismu
bajka = krátký alegorický příběh, psaný veršem, směřující k obecnému mravnímu či praktickému poučení
komedie = snaží se zachytit skutečnost z radostnější, především však směšnější stránky
píseň = texty určené ke zpěvu
Francie: zrodila tři velké dramatiky: Corneille, Racine, Moliére
PIERRE CORNEILLE - 17. st. představitel vyššího dramatického žánru
téma jeho tragédií : čest a hrdinství by měl člověk nadřadit lásce, citu, vášním
zpracoval antická témata: Horatius, Androméda, Oidipus
největší ohlas vzbudila jeho tragédie Cid – zpracoval španělský hrdinský epos
Cid – Rodrigo zabije otce své milé Chimeny, protože urazil jeho otce, Chimena ho miluje, ale nad tím stojí čest rodiny a dívka žádá krále, aby ho potrestal, i když se oba milují, konflikt končí smírně zásahem krále, Rodrigo si trest odčiní udatností v boji
JEAN RACINE – 17. st. (1639 – 1699) představitel vyššího dramatického žánru
rival Corneilla , psychologická tragédie: střet citu s egoistickými vášněmi
využil antické náměty, ale jsou řešeny problémy, vypl. z psychiky současníků
Faidra – v domnění, že je její manžel mrtev svádí svého nevlastního syna, ten ji odmítne, král se vrací a syn je obviněn, že matku zneuctil, vyhnán a umírá. Faidra s chůvou tuto lest připravily: chůva spáchá sebevraždu a Faidra vypije jed a ještě před smrtí řekne muži, že ho oklamala.
Racine se snažil, aby postavy nebyly tak odpuzující jako v antické tragédii, Faidra není ve skutečnosti ani vinná ani nevinná – z vůle osudu a bohů se stala obětí vášně, která v ní sama probudila ošklivost
MOLIÉRE – 17. st. (1622 – 1673) představitel nižšího žánru – komedie
vlastním jménem Jean- Baptiste Poquelin (pseudonym kvůli rodině, dle které bylo herectví nedůstojné), divadlo ho od mládí přitahovalo. na jevišti i zemřel
syn čalouníka, poté herec, režisér a spisovatel
ředitelem královského divadla v Paříži, časté spory s církví
čerpal z antiky (Plautus), z italské commedie dell‘ arte
Moliére, ač autor nižšího žánru, dodržoval 3 jednoty a proslavil se ze všech nejvíce
předváděl mravní problematiku, vyrůstající ze své doby, ale nadčasovou, velice širokou: postavení ženy ve společnosti, lakota, náboženské pokrytectví...
na základě zdravého rozumu a lidové morálky velmi propracoval charaktery
dílo: Tartuffe = Podvodník – jeho nejodvážnější hra proti pokrytectví a církvi, musel ji i přepisovat → Tartuffe si získá důvěru hraběte Organa, postupně ovlivní rodinu, má si vzít jeho dceru, usiluje o ženu, i když se členové rodiny snaží, nechá na něj napsat i majetek...jen králův zásah vše vyřeší a díky smírnému konci je zachován komediální ráz; Misantrop = mrzout – je poznamenán dvorskými mravy, nespravedlností a povrchností a tak se uzavře sám do sebe, jelikož je fanatickým vyznavačem pravdy a upřímnosti, neuvědomuje si, co tím někdy způsobí a zároveň je paradoxem, že se zamiluje do jedné ženy, která se přetvařuje; Lakomec – hl. hrdina Harpagon – inspirace Plautovou hrou Komedie o hrnci – Harpagon je tak závislý na pokladničce, že to potlačuje i jeho cit k vlastním dětem; Zdravý nem
Vloženo: 7.06.2012
Velikost: 66,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- D - Dějepis - Rokoko, klasicismus, empír
- LIT - Literatura - BAROKO, OSVÍCENSTVÍ, KLASICISMUS, PREROMANTISMUS, HNUTÍ STURM UND DRANG
- CJ - Český jazyk - Evropský klasicismus, osvícenství 17. - 18. století
- CJ - Český jazyk - Evropský klasicismus, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství a preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus,osvicenstvi a preromantismus v evr.
- CJ - Český jazyk - Baroko, klasicismus, osvícenství, preromantismus
- D - Dějepis - Klasicismus, Bitva u Slavkova
- LIT - Literatura - Světový klasicismus, osvícenectví, preromantismus, romanti
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenectví a preromantismus v evropské liter
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus,osvícenství
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus v evropské litera
- CJ - Český jazyk - klasicismus, osvicenstvi, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Osvícenství, klasicismus, preromantismus(sentimentalismus)
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství a preromantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, Osvícenství
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS, OSVÍCENSTVÍ
- CJ - Český jazyk - klasicismus,preromantismus
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS, OSVÍCENSTVÍ, PREROMANTISMUS
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvíscenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Vývoj evropské literatury v 17. a 18. stol. - klasicismus, osvícenství,
- LIT - Literatura - Klasicismus, nový filozofický směr osvícenství
- D - Dějepis - Baroko, Osvícenství, Středověká města
- LIT - Literatura - Osvícenství, preromantismus
- FIL - Filozofie - Francouzské osvícenství, encyklopediste a materialiste
- CJ - Český jazyk - Osvícenství, preromantismus a romantismus ve světovém písemnictví
- D - Dějepis - absolutismus, osvícenství, osvicenský absolutismus
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS OSVICENSTVÍ, PREROMANTISMUS
- LIT - Literatura - Osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Vyvoj svetove literatury od baroka po preromantismus
- LIT - Literatura - Preromantismus a romantismus ve světě, tvorba K. H. Máchy
- CJ - Český jazyk - Preromantismus a romantismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Preromantismusve světě a u nás
- LIT - Literatura - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Preromantismus a romantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Préromantismus1
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a Preromantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Preromantismus 2
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- LIT - Literatura - Osvícenství a preromantismus
- CJ - Český jazyk - Evropska literatura od klasicismu po preromantismus
- CJ - Český jazyk - Evropsky preromantismus a romantismus
- LIT - Literatura - PREROMANTISMUS
- CJ - Český jazyk - Preromantismus, národní obrození, romantismus
Copyright 2024 unium.cz