- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Umění klasicismu, osvícenství a preromantismu
LIT - Literatura
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiáled spravedlností utíká do Benátek, kam se za ním vydá Beatrice. Ta si cestou najme sluhu Truffaldina, který se později stane i Florindovým sluhou a způsobí tak spoustu zmatků. Příběh končí šťastně třemi svatbami.
→ Mirandolina
Osvícenství = období uměleckého směru klasicismu; myšlenkový proud. Nová politická a společenská ideologie 18. st. usilující ve jménu „osvíceného rozumu“ a vědy o překonání náboženské ideologie a absolutismu.Vyhovovala potřebám měšťanstva.
Obohatila evropskou kulturu o nové hodnoty. Ovlivnila i podobu literatury. Díky politickým podmínkám se nejvíce rozšířila v Anglii a Francii.
Rysy: osvícenství zaměřeno proti církvi a panovníkovi; prosazuje se racionalismus= víra v lidský rozum, v jehož jménu osvícenci hlásali práva „přirozeného člověka“; prosazuje se svoboda a rovnoprávnost; věří v objektivitu lidského poznání; víra v neustálý pokrok; osvícenci jsou optimisté; vystupovali proti konzervatismu, odmítali tradice, zaměřovali se na praktické otázky současnosti, volali po zrovnoprávnění všech občanů.Ve Francii se rozvíjí a silně působí filozofické myšlení.
Voltaire (1694- 1778)
Vlastním jménem Francois Marie Aronet. Nejslavnější osvícenec. Francouz. Dramatik, spisovatel, historik. Ve svých dílech odsuzuje fanatismus, církev a monarchismus. Byl často ve vězení (Bastila), odstěhoval se na hranice se Švýcarskem. Odtud udržoval kontakty s evropskými učenci a osvícenskými panovníky. Po smrti ho církev odmítla pohřbít. Zachovalo se přes 7000 dopisů s význ. osobnostmi.
*Candide čili Optimismus - vrcholný osvícenský dobrodružný román o prostém mladíkovi.
*Prosťáček- filozofická povídka; řeší soudobé problémy a používá ironii
*Filozofické listy; Filozofický slovník
Denis Diderot (1713- 1784)
Francouz. Chytrý obchodník. Typická absolutní víra v lidský rozum. Byl hlavním organizátorem a vydavatelem *Encyklopedie – měla obsahovat všechno o umění,vědě a technice; církev Encyklopedii zakázala a autory označila za sektu nebezpečných ateistů, vydávala se tajně – vyšlo 17 svazků textu a 11 svyzků ilustrací.
*Jeptiška -román psaný formou dopisu v ichformě (v 1. osobě); Mladá dívka Marie Zuzana Simoninová pocházela z bohaté rodiny. Měla 3 sestry a nevlastního otce, proto musela odejít do kláštera. V jednom z klášterů byla týrána a zneužívána, v dalším klášteře jí matka představená prijevovala dokonce milostnou náklonnost. Po tom, co tato matka představená zemřela, nastoupila nová a trápení Zuzany nastalo znovu. Otec Lemonine jí poradil utéct z kláštera. Utekla však až na třetí pokus a při tom se poranila. Po čase následkům zranění podlehla a zemřela.
Charles Louis Montesquieu (1689-1755)
Reprezentuje politické cíle osvícenství. Je autorem rozpravy O duchu zákonů.
*Perské listy – satirickou formou kritizuje společenské a politické poměry
Neobyčejně závažnou úlohu při šíření osvícenských myšlenek sehrála Encyklopedie aneb Racionální slovník věd, umění a řemesel (1751-1765, 28 svazků) – shrnovala znalosti a možnosti současné vědy . Přispěli do ní mj.: Denis Diderot – hlavní redaktor, autor asi 1000 hesel; Jean D´ Alembert; Voltaire.
Slavné osvícenské dobrodružné romány v Anglii (18. stol.):
Daniel Defoe (1660-1731)
Anglický spisovatel a novinář, tajný agent ve Skotsku, psal dobrodružné romány a politické eseje (úvahy). Proslavil se jen jediným románem:
*Robinson Crusoe – dobrodružný román vycházející ze skutečného příběhu námořníka Selkirka; psáno v ich formě; u nás převyprávěl a upravil Pleva. Robinson Crusoe (vlastním jménem Kreutznauer) prožije po odchodu z domova motivovaném touhou po dobrodružství řadu příhod na moři, upadne do otroctví, po útěku se v Brazílii věnuje plantážnictví a obchodu s otroky. Při plavbě do Afriky jeho loď ztroskotá a Robinson, který se jediný zachránil na pustém ostrově, začíná vlastníma rukama s minimem prostředků zajišťovat svou existenci. Postupně se rozvíjející civilizovanost Robinsonova života na ostrově vyvrcholí v 25. roce pobytu, kdy se objektem hrdinova civilizačního úsilí stává i lidská bytost (vzdělávání zachráněného divocha Pátka). Do vlasti se Robinson vrací po 35 letech na anglickém korábu, jehož kapitánovi pomůže potlačit vzpouru. Po 7 letech pobytu v Anglii shledává při opětovné návštěvě ostrova, na němž byli zanecháni vůdci vzbouřenců, že tu civilizace pokročila do stadia soukromého vlastnictví půdy.
Henry Fielding (1707-1754)
Angličan, dramatik, romanopisec a soudce. Jeho prozaická tvorba někdy označována jako „romány hospody a silnice“.
*Jonathan Wild Veliký- ostrý kritický tón vůči společnosti
*Tom Jones, historie nalezence – popisuje osudy Toma, který byl jako nemluvně podstrčen do šlechtické rodiny, mládí prožil v Anglii a zbytek života v Londýně ve vysoké společnosti
Jonathan Swift (1667-1745)
Irský spisovatel a satirik, církevní hodnostář. Narodil se v Dublinu. Po smrti otce ho vychovával strýc. Chvíli žil jako venkovský farmář a také jako duchovní. Roku 1709 odešel do Anglie.
*Pohádka o sudu; *Bitva knih; *Důvod proti zrušení křesťanství v Anglii
*Gulliverovy cesty – imaginární cestopis, čtyřdílný utopický a filozofický román s ostrým satirickým (satira = výsměch) zabarvením; v první knize popisuje cestu k liliputánům (Ostrov Liliputánů) ve druhé cestu do země obrů (Ostrov obrů), třetí kniha vypráví o kouzelnících (Ostrov kouzelníků) a čtvrtá o koních (Země mluvících koní); jde o alegorii, autor kritizuje soudobé poměry v Anglii, nedostatky evropské civilizace a racionalismus.
Preromantismus= sentimentalismus; období mezi klasicismem a romantismem. Nová nastupující třída – měšťanstvo si vytváří nový životní postoj a umělecký styl. Zdůrazňuje citové hodnoty, hloubku vášně, fantazičnost, oblibu v popisování přírody, odmítá se racionalismus.Umění chápe ne jako soubor příkladů k následování, ale jako prostředek k proměně světa. Sentimentalismus byl ovlivněn kultem starořeckých autorů.
Literatura zobrazuje ideální svět a ideální prostředí, odlišné od existující přítomnosti. Proto buď uniká do minulosti (do pohanského a křesťanského dávnověku), nebo do exotických, hlavně orientálních krajů. Preromantičtí autoři si oblíbili určité scenérie, např. jezera, hřbitovy, zříceniny hradů, noční svit, a symboly, např. mnicha, poustevníka, vězně, poutníka.
Francie:
Jean Jacques Rousseau (1712-1778)
Francouzský filozof, spisovatel, sociální kritik. Byl přesvědčen, že rozum nepřináší jen pokrok, ale také negativní jevy – bídu, korupci apod. Proti rozumu vyzdvihoval cit. Jeho názory a myšlenky - člověk se rodí jako dobrý, ale kazí ho společnost, navrho
Vloženo: 12.09.2010
Velikost: 108,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Tomáš Kulka - Umění a kýč
- CJ - Český jazyk - Film jako specifické umění
- CJ - Český jazyk - Zobrazení života dětía mládeže v literatuře a umění
- VV - Výtvarná výchova - Druhy výtvarného umění
- VV - Výtvarná výchova - Předpoklady výtvarného umění
- VV - Výtvarná výchova - Starověké umění
- VV - Výtvarná výchova - Vznik a charakter renesančního umění a jeho porovnání s uměním gotickým
- VV - Výtvarná výchova - Základní rysy umění 70. a 80. let 20. století, zvláště situace v české moderní malbě
- CJ - Český jazyk - Literatura jako specifické umění
- LIT - Literatura - Počátky moderního umění ve světě i v Čechách v druhé polov
- LIT - Literatura - Člověk a válka v umění, odraz války v naší a světové próze
- VV - Výtvarná výchova - Byzantské umění
- VV - Výtvarná výchova - Etruské umění
- VV - Výtvarná výchova - Gotické umění
- VV - Výtvarná výchova - Významné sbírky výtvarného umění v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Významné sbírky výtvarného umění v Čechách
- VV - Výtvarná výchova - Římské umění
- CJ - Český jazyk - Bible a její vliv na kulturu a umění
- CJ - Český jazyk - Praha v literatuře a umění
- LIT - Literatura - BAROKNI LITERATURA A UMENI 3
- LIT - Literatura - Barokní literatura a umění 2
- LIT - Literatura - Barokní literatura a umění 3
- LIT - Literatura - Barokní literatura a umění
- LIT - Literatura - Renesanční literatura a umění 2
- LIT - Literatura - Renesanční literatura a umění
- LIT - Literatura - UMENI MEHO REGIONU
- LIT - Literatura - Úloha umění v životě člověka
- VV - Výtvarná výchova - Pravěké umění
- VV - Výtvarná výchova - Raně křesťanské umění
- VV - Výtvarná výchova - Renesanční umění na našem území
- VV - Výtvarná výchova - Románské umění u nás
- VV - Výtvarná výchova - Románské umění v zahraničí
- VV - Výtvarná výchova - Umění starověkého Egypta
- VV - Výtvarná výchova - Umění Velké Moravy
- VV - Výtvarná výchova - Zakladatelé abstraktního umění
- CJ - Český jazyk - Literatura jako součást umění
- ZSV - Základy společenských věd - Druhy umění - film, dějiny filmu
- CJ - Český jazyk - Baroko v umění světovém a českém
- CJ - Český jazyk - Dramatické umění v životě člověka, vývoj a význam divadla
- CJ - Český jazyk - Zrod moderního umění v poslední čtvrtině 19. století, nejvý
- ZSV - Základy společenských věd - Porozumění psychice
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- LIT - Literatura - O divadelnom umení B. Brecht
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.17- Vývoj českého dramatického umění ve
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.22- Nástup moderního umění na přelomu 19
- VV - Výtvarná výchova - Secese ve světovém a českém umění
- D - Dějepis - ROMÁNSKÝ STYL ŽIVOTA A UMĚNÍ V ČECHÁCH
- D - Dějepis - EVROPSKÉ VÝTVARNÉ UMĚNÍ, KULTURA, ARCHITEKTURA A HUDBA V 19. STOLETÍ 22B
- D - Dějepis - Pravěké umění
- D - Dějepis - Umeni od konce 18
- D - Dějepis - VĚDA, KULTURA A UMĚNÍ V ČESKÝCH ZEMÍCH V 19. STOLETÍ, NÁSTUP MODERNÍCH SMĚRŮ V UMĚNÍ A ARCHITEKT
- VV - Výtvarná výchova - Druhy umění, prostředky, žánry, individualita
- VV - Výtvarná výchova - Základní pojmy ve výtvarném umění
- CJ - Český jazyk - VLIVY CIZÍHO UMĚNÍ NA VÝVOJ NAŠEHO
- CJ - Český jazyk - Počátky slovesného umění
- CJ - Český jazyk - praha v literature a umeni
- CJ - Český jazyk - Vlivy cizího umění na vývoj našeho
- CJ - Český jazyk - ČLOVĚK A PŘÍRODA V UMĚNÍ
- CJ - Český jazyk - ČLOVĚK A PŘÍRODA V UMĚNÍ2
- D - Dějepis - Pravěké umění
- D - Dějepis - Umění, kultura,..v Evropě v 19.stol.
- D - Dějepis - Umění, kultura,..v ČR v 19.stol.
- LIT - Literatura - Odcizení a absurdita v umění 20. století
- NJ - Německý jazyk - Kultur und Kunst - kultura a umění
- VV - Výtvarná výchova - Secese ve světovém a českém umění
- LIT - Literatura - Umeni na prelomu 19. a 20. stoleti
- LIT - Literatura - Vznik cesky psane literatury, umeni gotiky
- LIT - Literatura - Literatura jako druh umění, její funkce, starověká literatura, n
- LIT - Literatura - BAROKNÍ UMĚNÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie osvícenství a německá klasická filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Filozofické aspekty osvícenství
- LIT - Literatura - BAROKO, OSVÍCENSTVÍ, KLASICISMUS, PREROMANTISMUS, HNUTÍ STURM UND DRANG
- FIL - Filozofie - Francouzské osvícenství Montesquieu
- CJ - Český jazyk - Evropský klasicismus, osvícenství 17. - 18. století
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a osvícenství
- CJ - Český jazyk - Osvícenství
- D - Dějepis - Absolutismus_ osvícenství_ osvícenský absolutismus
- D - Dějepis - Osvícenství a Velká francouzská buržoazní revoluce
- FIL - Filozofie - Filosofie osvicenstvi
- FIL - Filozofie - Osvícenství
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství a preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus,osvicenstvi a preromantismus v evr.
- D - Dějepis - Baroko, Osvícenství, Středověká města
- D - Dějepis - Osvícenství a osvícenský absolutismus
- CJ - Český jazyk - Baroko, klasicismus, osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a osvícenství v evropské literatuře
- D - Dějepis - Osvícenství v Evropě
- D - Dějepis - Osvícenství
- CJ - Český jazyk - Světová lit od renesance k osvícenství
- D - Dějepis - Osvicenstvi
- FIL - Filozofie - OSVÍCENSTVÍ
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Osvícenství
- FIL - Filozofie - Empirismus ( anglický) a Osvícenství
- ZSV - Základy společenských věd - Státní správa a samospráva Francouzské osvícenství
- LIT - Literatura - Klasicismus,osvícenství
- CJ - Český jazyk - Osvícenstvi a jeho promitnuti do literatury
- D - Dějepis - Osvicenstvi a ceske zeme do r. 1848
- FIL - Filozofie - Osvicenstvi
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus v evropské litera
- LIT - Literatura - Osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - klasicismus, osvicenstvi, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Osvícenství, klasicismus, preromantismus(sentimentalismus)
- FIL - Filozofie - Francouzské osvícenství, encyklopediste a materialiste
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství a preromantismus
- D - Dějepis - Osvicenstvi a osvicensky absolutismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, Osvícenství
- CJ - Český jazyk - Osvícenství, preromantismus a romantismus ve světovém písemnictví
- D - Dějepis - absolutismus, osvícenství, osvicenský absolutismus
- ZSV - Základy společenských věd - FILOZOFIE DOBY BAROKA A OSVÍCENSTVÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Osvícenství ve filozofii
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS OSVICENSTVÍ, PREROMANTISMUS
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS, OSVÍCENSTVÍ
- CJ - Český jazyk - Osvícenství
- LIT - Literatura - Osvícenství a preromantismus
- ZSV - Základy společenských věd - FRANCOUZSKÉ OSVÍCENSTVÍ A MATERIALISMUS 18.STOLETÍ
- LIT - Literatura - Osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Evropsky klasicismus a osvicenstvi
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS, OSVÍCENSTVÍ, PREROMANTISMUS
- D - Dějepis - Osvícenství v českých zemích
- LIT - Literatura - Vývoj evropské literatury v 17. a 18. stol. - klasicismus, osvícenství,
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, nový filozofický směr osvícenství
- D - Dějepis - Osvícenství a Velká fr. revoluce
- D - Dějepis - České země v době osvícenství
- CJ - Český jazyk - Evropský klasicismus, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Vyvoj svetove literatury od baroka po preromantismus
- LIT - Literatura - Preromantismus a romantismus ve světě, tvorba K. H. Máchy
- CJ - Český jazyk - Preromantismus a romantismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - Světový klasicismus, osvícenectví, preromantismus, romanti
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenectví a preromantismus v evropské liter
- CJ - Český jazyk - Preromantismusve světě a u nás
- LIT - Literatura - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Preromantismus a romantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Préromantismus1
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a Preromantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Preromantismus 2
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - klasicismus,preromantismus
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Evropska literatura od klasicismu po preromantismus
- CJ - Český jazyk - Evropsky preromantismus a romantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvíscenství, preromantismus
- LIT - Literatura - PREROMANTISMUS
- CJ - Český jazyk - Preromantismus, národní obrození, romantismus
Copyright 2024 unium.cz