- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálPravěké umění
– je to nejdelší, nejméně známá (bez písemných dokladů), počáteční epocha ve vývoji umění
periodizace
1. doba kamenná (do 3500 př.n.l.) – paleolit – starší paleolit (600 000 – 250 000 př.n.l)
střední paleolit (250 000 – 40 000př.n.l
mladší paleolit (40 000 – 10 000 př.n.l.)
– mezolit – střední doba kamenná (10 000 – 7 000 př.n.l.)
– neolit – mladší doba kamenná (7 000 – 3 500 př.n.l.)
2. doba bronzová (3500-1100 př.n.l.)
3. doba železná (od 1100 př.n.l.)
PALEOLIT
– první umělecké projevy vznikají v mladším paleolitu (40 000 – 10 000 př.n.l.)
– dochovali se 4 druhy výtvarné činnosti:
1. jeskynní malby – prvními „malbami“ byli otisky rukou a různé lineární vrypy a čáry
(chtěli naznačit drápy zvířat apod.)
– námětem jsou zvířata (mamuti, bizoni, koně, sobi, medvědi) X lidé se objevují velmi ojediněle
– zpočátku „kroucená perspektiva“ – zvířata zobrazena z profilu, s čelně uspořádanými rohy nebo parohy
– později jsou zobrazována v pohybu, dokonale realisticky X člověk zobrazen nerealisticky
– nejdříve jde o kresby pouze s obrysovou linkou nebo jsou vyryty X postupně plochy začínají
vyplňovat, později se objevuje i stínování
– barvy – hnědé, okrové, černé, červenohnědé – přírodní pigmenty, míchané s organickými pojidly
(moč, sliny, krev)
– k nejstarším památkám patří španělské jeskyně Altamira (na stropě a stěnách na 180 obrazů zvířat,
většinou bizonů), Pindal (obraz mamuta s anatomicky správně vyznačeným srdcem), francouzská jeskyně
Lascaux (až 6m velké obrysy zvířat, výjevy ze zápasu 2 kouzelníků) a další Madeleine, Niaux
2. sošky lidí a zvířat – hlavně žen (Venuše), muži téměř vůbec
– sošky jsou velké asi 25cm, nemají nohy, většinou ani ruce
– z mamutích kostí, kamene, hlíny…
3. rytiny a řezby – drobné předměty z kosti, slonoviny, parohu nebo kamene zdobené rytinami nebo
řezbou , náčelnické hole s vyřezávanými zvířecími figurkami…
4. šperky – náhrdelníky, náramky, čelenky a přívěsky s abstraktními ornamenty
– z kamene, zvířecích zubů, kostí, mušlí i jantaru
Paleolitické památky na našem území: asi kolem 250 000př.n.l.
Moravská jeskyně Šipka
Předmostí u Přerova – zde se našlo 5 venuší z mamutích kostí, figurka mamuta z mamutoviny,
rytina ženy na mamutím klu, náhrdelníky a další drobné předměty
Dolní Věstonice u Mikulova – Věstonická venuše, drobné sošky zvířat, kostní píšťalka (z prstního
článku soba – nejstarší hudební nástroj u nás)
jeskyně Pekárna – rytina na náčelnické holi (souboj bizonů), dýky, geometrické rytiny na oblázcích
MEZOLIT
– lidé se živili rybářstvím, lovem, sběrem ovoce, travin… začali si ochočovat zvířata
= osady se změnily z putujících na trvalé ⎡ z lovce se stává pastevec (zemědělec)
– opouštějí jeskyně a malby vytvářejí pod širým nebem – pokrývají jimi skalní stěny
– všední výjevy ze života lovců, sběračů (způsob obrázkové kroniky, seriálu)
– nejvýznamnější památky skalních maleb nacházíme ve Španělsku, v Alpách i Skandinávii,
prvn
Vloženo: 1.01.2011
Velikost: 325,25 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu VV - Výtvarná výchova
Podobné materiály
- D - Dějepis - Pravěké umění
- D - Dějepis - Pravěké umění
- ZSV - Základy společenských věd - Tomáš Kulka - Umění a kýč
- CJ - Český jazyk - Film jako specifické umění
- CJ - Český jazyk - Zobrazení života dětía mládeže v literatuře a umění
- LIT - Literatura - Umění klasicismu, osvícenství a preromantismu
- VV - Výtvarná výchova - Druhy výtvarného umění
- VV - Výtvarná výchova - Předpoklady výtvarného umění
- VV - Výtvarná výchova - Starověké umění
- VV - Výtvarná výchova - Vznik a charakter renesančního umění a jeho porovnání s uměním gotickým
- VV - Výtvarná výchova - Základní rysy umění 70. a 80. let 20. století, zvláště situace v české moderní malbě
- CJ - Český jazyk - Literatura jako specifické umění
- LIT - Literatura - Počátky moderního umění ve světě i v Čechách v druhé polov
- LIT - Literatura - Člověk a válka v umění, odraz války v naší a světové próze
- VV - Výtvarná výchova - Byzantské umění
- VV - Výtvarná výchova - Etruské umění
- VV - Výtvarná výchova - Gotické umění
- VV - Výtvarná výchova - Významné sbírky výtvarného umění v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Významné sbírky výtvarného umění v Čechách
- VV - Výtvarná výchova - Římské umění
- CJ - Český jazyk - Bible a její vliv na kulturu a umění
- CJ - Český jazyk - Praha v literatuře a umění
- LIT - Literatura - BAROKNI LITERATURA A UMENI 3
- LIT - Literatura - Barokní literatura a umění 2
- LIT - Literatura - Barokní literatura a umění 3
- LIT - Literatura - Barokní literatura a umění
- LIT - Literatura - Renesanční literatura a umění 2
- LIT - Literatura - Renesanční literatura a umění
- LIT - Literatura - UMENI MEHO REGIONU
- LIT - Literatura - Úloha umění v životě člověka
- VV - Výtvarná výchova - Raně křesťanské umění
- VV - Výtvarná výchova - Renesanční umění na našem území
- VV - Výtvarná výchova - Románské umění u nás
- VV - Výtvarná výchova - Románské umění v zahraničí
- VV - Výtvarná výchova - Umění starověkého Egypta
- VV - Výtvarná výchova - Umění Velké Moravy
- VV - Výtvarná výchova - Zakladatelé abstraktního umění
- CJ - Český jazyk - Literatura jako součást umění
- ZSV - Základy společenských věd - Druhy umění - film, dějiny filmu
- CJ - Český jazyk - Baroko v umění světovém a českém
- CJ - Český jazyk - Dramatické umění v životě člověka, vývoj a význam divadla
- CJ - Český jazyk - Zrod moderního umění v poslední čtvrtině 19. století, nejvý
- ZSV - Základy společenských věd - Porozumění psychice
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- LIT - Literatura - O divadelnom umení B. Brecht
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.17- Vývoj českého dramatického umění ve
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.22- Nástup moderního umění na přelomu 19
- VV - Výtvarná výchova - Secese ve světovém a českém umění
- D - Dějepis - ROMÁNSKÝ STYL ŽIVOTA A UMĚNÍ V ČECHÁCH
- D - Dějepis - EVROPSKÉ VÝTVARNÉ UMĚNÍ, KULTURA, ARCHITEKTURA A HUDBA V 19. STOLETÍ 22B
- D - Dějepis - Umeni od konce 18
- D - Dějepis - VĚDA, KULTURA A UMĚNÍ V ČESKÝCH ZEMÍCH V 19. STOLETÍ, NÁSTUP MODERNÍCH SMĚRŮ V UMĚNÍ A ARCHITEKT
- VV - Výtvarná výchova - Druhy umění, prostředky, žánry, individualita
- VV - Výtvarná výchova - Základní pojmy ve výtvarném umění
- CJ - Český jazyk - VLIVY CIZÍHO UMĚNÍ NA VÝVOJ NAŠEHO
- CJ - Český jazyk - Počátky slovesného umění
- CJ - Český jazyk - praha v literature a umeni
- CJ - Český jazyk - Vlivy cizího umění na vývoj našeho
- CJ - Český jazyk - ČLOVĚK A PŘÍRODA V UMĚNÍ
- CJ - Český jazyk - ČLOVĚK A PŘÍRODA V UMĚNÍ2
- D - Dějepis - Umění, kultura,..v Evropě v 19.stol.
- D - Dějepis - Umění, kultura,..v ČR v 19.stol.
- LIT - Literatura - Odcizení a absurdita v umění 20. století
- NJ - Německý jazyk - Kultur und Kunst - kultura a umění
- VV - Výtvarná výchova - Secese ve světovém a českém umění
- LIT - Literatura - Umeni na prelomu 19. a 20. stoleti
- LIT - Literatura - Vznik cesky psane literatury, umeni gotiky
- LIT - Literatura - Literatura jako druh umění, její funkce, starověká literatura, n
- LIT - Literatura - BAROKNÍ UMĚNÍ
Copyright 2024 unium.cz