- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Hlavní otázky školství v mezinárodním kontextu.
KPG/PEDGB - Pedagogika pro učitele B
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál9. Hlavní otázky školství v mezinárodním kontextu.
Srovnávací pedagogika jako věda, aktuální otázky srovnávací pedagogiky.
Postavení uč. v mezinár. kontextu, uč. kompetence, uč. kvalifikace a její dosahování.
Školská politika EU. Evropské projekty zaměřené na školství a vzdělávání.
Aplikace projektů EU v české škole.
Srovnávací pedga
( studuje výchovně vzdělávací soustavy jako modely výchovy a vzděl. v určité společnosti a
vzájemně je srovnává
( všímá si výchovně vzděl. cílů a zákl. principů
( zajímá se o strukturu těchto soustav (o systém institucí a organizací, kt. zajišťují vých. a
vzdělávání)
( sleduje obsah výchovně - vzděl. činnosti, vyjádřený v učeb. plánech, osnovách, …
( sleduje formy, metody a prostředky vých. vzděl. působení
( srovnává jednotl. instituce, jednotl. vyuč. předměty i jejich metodiky
definice:
objevuje, vysvětluje, podporuje a šíří znalosti o vzděl. systémech, idejích, problémech vzdělávání ve světě
analyzuje vzděl. systémy a problémy ve 2 či více zemích
( čerpá ze sociologie a ekonomie
studuje vých.-vzděl. soustavy jako konkrétně historicky určené modely výchovy a
vzdělávání (Jůva, Úvod do srovnávací pedgy)
zákl. úkolem:
( popis, zdůvodnění a kritické zhodnocení jednotl. vých. vzdělávacích soustav a
jejich srovnávání
synchronní – na základě dat získaných k určitému čas. termínu
chronologické – v rámci urč. soustavy, urč. instituce
( často se oba postupy spojují
původně porovnávání struktury školství jedné země se školstvím země jiné
1. zavedl tento termín Otakar Kádner (Základy obec. pedgy)
od 60. let rozšíření ( popis a analýza funkčnosti vzdělávacích systémů ve světě nebo regionu, čím jsou determinovány a jaké mají produkty
popisují a analyzují se shody a odlišnosti vzděl. systémů
( čím jsou odlišnosti způsobeny
( jaké mají důsledky
v polední době = popis, dokumentace, analýzy zprostředkující poznatky o vzděl. syst.
jedné země do druhé
( propojena s ostatními obory (dějiny výchovy, didaktika, teorie výchovy)
dělení: obecná
dílčí obory (dle věku, instituce, oborová)
provedená srovnání umožňují vytvoření typologie vých. vzdělávacích soustav (stanovení typických znaků)
snaží se také vystihnout vývojové tendence
význam:
( umožňuje hlubší poznání vých. vzděl. systémů
( poskytuje informace jiným pedg. oborům
( při tvorbě nových vých. vzděl. modelů umožňuje využít pozitiv. i negativ.
zkušeností jiných systémů
proces srovnávání = běžná myšlenková operace, vede k vytváření vlastních názorů a
k vytvoření vlastního stylu učitelské práce
bývá velice subjektivní, nepřesná
( kořeny tradičních způsobů výchovy – Komenský, Tereziánské reformy, Herbart
( nové názory přišly počátkem 20. st.
Itálie – Maria Montessoriová
stoupenkyně pedocentrismu, důraz na spontánnost dětského projevu, každé dítě se učí jinak – volnost ve výběru hraček, pomůcek
Francie – Celestin Freinet
opíral se o volnou školu a výchovu, orientoval se na praktický život
odsuzoval tradiční školu a výchovu pro její pasivitu
Německo – Peter Petersen – Jenský plán
10 školních let rozdělil do 4 věkových skupin
šlo mu o společnost, ne třřídu, role učitele potlačena
jenský plán – základem tzv. pedagogická situace, kt. vyvolávala v každém
potřebu jednat, konat jako samostatná osobnost
Rudolf Steiner – Waldorfská škola
otevřena každému, bez ohledu na původ (12ti letá)
svou teorii o člověku nazval antroposofie – chápe čl. jako bytost se stránkou tělesnou (ta se vyvíjí do 7 let), duševní (do 10 let) a duchovní (do 14 let)
několik týdnů je 1 předmět hlavní – věnuje se mu největší pozornost,
přistupuje se k němu ze všech stran, mezipředmětové vztahy
u nás – waldorfská, montessoriovská škola
alternativní vyučování ve formě projektového a problémového vyuč.
( v současnosti ve školských systémech odlišnosti – nelze vytvořit nejlepší, definitivní
model vých. a vzděl.
( stále hledáme nové cesty (díky nespokojenosti s tradičními způsoby a metodami práce)
( u nás bylo 50 let pro reformní myšlenky mrtvo ( po 89´ se i u nás hledají nové cesty
( novým konceptem práce angličanů (Pike, Selly) „Globální výchova“
pohlíží na dítě jako na celek, chce mu pomoci ho vybavit pro život ve světě
přistupuje k řešení problému z celosvětového hlediska
studenti by měli samostatně dospět ke znalostem a osobním postojům
aktuální otázky srovnávací pedgy
problém vzdělávacích příležitostí (z hlediska spravedl. přístupu k vzdělání pro mladé i dospělé ze všech sociálních, rasových, nábož. a jiných vrstev)
problém
Vloženo: 14.01.2010
Velikost: 86,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu KPG/PEDGB - Pedagogika pro učitele BPodobné materiály
- KPS/PSTEB - Psychoterapie B - Otazky
- KPG/PEDG2 - Pedagogika 2 - Otazky
- KPS/PSDI - Psychologická diagnostika - Otazky
- KPG/SPPG - Speciální pedagogika 2 - Otazky
- KPS/PSPAO - Psychopatologie - Otazky
- KPS/PSZD - Psychologie zdraví - Otazky
- KVD/ITV - Informační technologie ve výuce - Otazky
- KPS/VYPSO - Vývojová psychologie - Otazky
- KPS/PEPSB - Pedagogická psychologie B - Otazky
- KPS/DEPS - Dějiny psychologie - Zpracované otázky
- KPS/DEPS - Dějiny psychologie - Zpracované otázky
- KČJ/USL - Úvod do studia literatury - otázky ke zk - 30-38
- KČJ/USL - Úvod do studia literatury - otázky ke zk - 39-50
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SKL - Legislativa ve školství - Otázky k testu
- KPG/SCPT - Sociální patologie - SCPT-testové otázky
Copyright 2024 unium.cz