- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Otazky
KPG/SPPG - Speciální pedagogika 2
Hodnocení materiálu:
Vyučující: PhDr. Josef Slowík Ph.D.
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálSpeciální pedagogika
= vzdělávání osob s handicapem
= disciplína, věda, obor, kt. je orientován na výchovu, vzdělávání a také na celkový
osobnostní rozvoj znevýhodněného člověka, s cílem dosáhnout co největší integrace
(práce, další spol. možnosti)
- zaměření na intaktní (nepostiženou) populaci - integrace
Cíl: maximální rozvoj člověka s postižením a zároveň dosažení maximální úrovně socializace
Úzce souvisí:
- psychologií, sociologií, medicínou, biologií člověka, humanitními vědami, pedagogikou,
technickými vědami (protetika – protézy), ekonomie, právo (diskriminace, integrace do
škol…)
Pedologie = základ pro pochopení zvláštních potřeb některých dětí
Pedopatologie = zaměřena na děti, kt. se odlišovaly
Vznik speciální pedagogiky:
20.léta 20.století – léčebná nebo nápravná pedagogika
50.léta – 1. speciální pedagogika
60.léta – defektologie – přijetí názvu z tehdejšího sovětského svazu
Profesor H. SOVÁK
- dal základ speciální pedagogice
- zasloužil se o vznik první katedry SP v Praze
70.léta – učitelé a vychovatelé pro děti, kt. vyžadovaly zvlášní péči
- po 89. roce – návrat k pojmu speciální pedagogika
Vyvíjela se i terminologie: v 90. letech došlo k „zjeňování“
blázen - defektní jedinec – mentálně postižený
slepec – nevidomý
mrzák – tělesně postižený
Dnes tendence zvýraznit lidskou stránku – na prvním místě je slovo člověk např. Člověk tělesně postižený
Terminologie WHO
Zdraví = stav úplné tělesné a duševní pohody
Postižení = dlouhodobí či trvalý stav, kt. se nedá jen tak zbavit
= omezení nebo ztráta schopnosti vykonávat činnost způsobem nebo v rozsahu,
který je pro člověka považován za normální
Vada, porucha (Impairment) = narušení (amnormalita) psy, anatomické či fyziologické
struktury nebo fce)
Handicap (dříve defektivita) = znevýhodnění = omezení vyplývající z vady nebo postižení
člověka, kt. ztěžuje nebo znemožńuje, aby plnil roli, kt. je
pro něj ( spřihlédnutím k jeho věku, pohlaví, soc. či
kulturním činitelům) normální
- nemusí být trvalý, nebo nemusí nastat
Míra handicapu: - druh a míra postižení, rce společnosti, včasná pomoc
Klasifikace vad:
a) podle typu:
- orgánová (šedý zákal)
- funkční (šilhavost)
b) podle intenzity:
lehké
střední
těžké
c) podle příčin / doby vzniku
Vrozené x získané
Klasifikace speciální pedagogiky
Typ postižení
Obor speciální pedagogiky
Tělesné postižení Dlouhodobé nemoci Zdravotní oslabení
Somatopedie
Zrakové postižení
Tyflopedie (oftalopedie)
Sluchové postižení
Surdopedie (akupedie)
Mentální postižení (např. autisti)
Psychopedie
Řečová postižení (nebo narušená řečová schopnost)
Logopedie
Poruchy chování a sociální deviace
Etopedie
Spec. Poruchy, LMD
Speciální pedagogika osob s dílčimi nedostatky
Kombinované postižení (např. hluchoslepota)
Speciální pedagogika osob s kombinovanými vadami
Oblast jedinců speciálně nadaných – brzy by měla být speciálním oborem
Normy a normality speciální pedagogiky
Norma = původní význam – pravítko, měřítko
- pravidlo, směrnice, zákon
- etické normy (pozdrav), estetické normy (oblečení), právní (zákon vyhlášky),
technické, potravinářské ….
- sociokulturní – života společnosti a člověka v rámci života vespolečnosti
- pravidlo, kt. určuje pobývání jedince ve společnosti
- jsou lidmi přijímány různě a různě přijímány
Interiorizace = zvnitřňování norem
¨
Přijetí normy
Konformita – nejnižší stupeň, konformě ji respektuji snažím se přizpůsobit
(nechci zdravit, přesto zdravím← nechci se vymykat
Identifikace – souhlasím s normou, nevidím lepší východisko
Internalizace – hluboce souhlasím s danou normou, přijimám ji za svou
Pojetí normality:
Statistické
- normální je to co je ve spol. nejčastěji
- založeno na porovnávání jedinců ve skupině
- gausova křivka
Příklad měření IQ
Zdravotní – nenormální stav – ten kdo se vymyká
Funkční
Sociokulturní – podle naplňování sociokulturních norem (jiné chování, oblékání…)
Ďdeální – vzhledem k nějakému ideálnímu měřítku (např. Desatero)
Problém u minoritních skupin např. Romové a důležitost vzdělání
Individuální (subjektivní) – hodnotíme výkony jedince, vzhledem k jeho možnostem a
omezením (umožňuje motivovat,vidíme pokrok)
Faktory ovlivňující platnost norem:
← sociokulturní prostředí (i politika)
← jedinci
← čas
OSOBNOST ČLOVĚKA S HANDICAPEM
Osobnost = spojení fyzické, duševní a společenské stránky (+spirituální rovina)
- každý lidský jedinec, kt. žije v lidské společnosti, si na svět přináší určité
předpoklady a je ovlivňován určitými vnějšími vlivy
- každá lidská bytost
Dispozice: výhodná (talent, nadání…)
nevýhodná (smrtelná nemoc, dlouhodobá onemocnění, vrozená vada…)
3 roviny osobnosti:
1. integrace = spojení = osobnost je propojení všech stránek člověka, je celek
2. interakce
3. směřování k cíly – osobnost je integrace, kt. vede k seberealizaci skrze interakci
Charakteristiky osobnosti člověka
Temperament – vrozený, může být ovlivněný handicapem např. afázie (čl. nemůže mluvit-
je nervóznější)
Charakter – utváří se v prvních letech života
Vůle, motivace -čl. s handicepem může být motivován nebo naopak
Schopnosti a dovednosti – postižení má negativní vliv na některé schopnosti člověka,
některé se zase mohou vylepšovat (např. nevidomý mají lepší
hmat)
Intelekt – mentální postižení jej snižuje, u 50% lidí s dětskou mozkovou obrnou
- podle některých názorů je u neslyšících (již od narození) opožděný rozvoj
myšlení
- (absence vnitřní řeči) → problém s rzojem intelektových schopností
Emoce – např. mentálně postižení jsou velmi spontální → bariéra
Postižení se promítá do celé osobnosti člověka
Reakce osobnosti na postižení:
Agrese – proti sobě, proti jiným
Negativismus – slovní, letargie, nechuť k životu
Individuální nebo skupinové uzavření se: v rodině, nebo skupina neslyšících (chtějí být
bráni jako soc. menšina)
Únik – např. k drogám
- hyperkompenzace – snaha překonat své postižení, aby ostatní viděli že m mé postižení nijak neomezuje (Jan Kašpar+čtyřkolky, nevidomý horolezec 8000)
- omlouvání – člověk používá svůj handicep jako omluvu svého chování
- rezignace, pasivita
Smíření – pasivní (dobře už nebudu chodit, nemůžu s tím nic dělat…)
- negativní (přijetí situce, snaha využít všechny možnosti co mi takový stav
umožňuje)
Člověk s postižením a jeho sociální vztahy
- může si připadat stigmatizován (označen, znamení) – „nálepka“
- dnes jako negativní označení
- může jej mít i celá rodina
- i přátel, partnerů
- hůře hledají zaměstnání
RODINY S POSTIŽENÝM ČLENEM
Dnes se provádí řada vyšetření již v těhotenství, která umožňují odhalit různé vady
poruchy plodu
Rce na zprávu, že dítě bude mít nějaký handicap
1.Šok
- z psy hlediska se tato situace srovnává s momentem, kdy dítě zemře
- fungují hl. emoce (spojeno s velkým stresem), důležitý způsob sdělení
2. Popření
- snaha najít nějakou variantu popření takové reality a návrat k optimismu
- snaha zvrátit skutečnost (hledají absurdní řešení)
Služba rané péče- soc. služba, funguje již 30 let
- pro rodiny kde se narodí dítě se závažným smyslovým onemocněním (u nás)
- žena, kt. jim sdělí info o daném postižení, zkontaktuje je s rodinami, kt. se v dané situaci
rozhodli pro dítě i s rodinami, kt. se rozhodli pro potrat (svět)
3. Fáze akceptace
- přijímání a vyrovnávání se se situací
- musí zaujmout určitý postoj
- velké riziko – možnost rozpadu rodiny
- dochází k hledání viníka
- pokud rodina tuto fázi vydrží, její vazby jsou zpevněné, podle Matějčka se procento
rozvodovosti výrazně sníží
4. Fáze smíření a realismu
- nové očekávání, hledání způsobu nového režimu, přizpůsobení života dítěti s handicapem
Varianty výchovy dítěte s postižením:
1. Pr
Vloženo: 16.06.2009
Velikost: 145,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu KPG/SPPG - Speciální pedagogika 2Reference vyučujícího PhDr. Josef Slowík Ph.D.
Podobné materiály
- KPS/PSTEB - Psychoterapie B - Otazky
- KPG/PEDG2 - Pedagogika 2 - Otazky
- KPS/PSDI - Psychologická diagnostika - Otazky
- KPS/PSPAO - Psychopatologie - Otazky
- KPS/PSZD - Psychologie zdraví - Otazky
- KVD/ITV - Informační technologie ve výuce - Otazky
- KPS/VYPSO - Vývojová psychologie - Otazky
- KPS/PEPSB - Pedagogická psychologie B - Otazky
- KPS/DEPS - Dějiny psychologie - Zpracované otázky
- KPS/DEPS - Dějiny psychologie - Zpracované otázky
- KČJ/USL - Úvod do studia literatury - otázky ke zk - 30-38
- KČJ/USL - Úvod do studia literatury - otázky ke zk - 39-50
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/PEDGB - Pedagogika pro učitele B - Hlavní otázky školství v mezinárodním kontextu.
- KPG/SKL - Legislativa ve školství - Otázky k testu
- KPG/SCPT - Sociální patologie - SCPT-testové otázky
Copyright 2024 unium.cz