- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Skripta Uvod_do_pedagogiky
SZ7BP_DUP1 - Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálSeminář k úvodu do pedagogiky a základům pedagogického myšlení
- 1 -
Pedagogika jako vědecká disciplína
Termín pedagogika
Termín pochází z antického Řecka, kde byl slovem paidagógos označován otrok, který
pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení a do školy. Tento výraz se přesunul do
antické latiny – jakožto paedagogus s posunutým významem otrok – učitel, vychovatel.
- pais=dítě, aigen=vésti
- základy tomuto oboru jako systematické vědě o výchově mládeže i dospělých položil svými
pedagogickými spisy Jan Amos Komenský
- je úzce spojena s ostatními vědními obory, zejména s vědami přírodními, společenskými i
technickými
Definice pojmu pedagogika
- přesná definice není k dispozici, protože pedagogika je chápána jako věda s širokým
spektrem zájmů a obrovským polem působnosti
1a. Věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života a
společnosti. Není tedy vázána pouze na vzdělávání ve školských institucích a na populaci
dětí a mládeže. V zahraničí se ve významu „pedagogika“ často užívá termín „pedagogická
věda.“ (Pedagogický slovník)
1b. Obor vzdělávání na pedagogických fakultách a jiných fakultách připravujících učitele,
respektive předmět v rámci tohoto studia
2. Pedagogika je věda o permanentní výchově, o celoživotní výchově dětí, mládeže i
dospělých (Jůva, V.: Úvod do pedagogiky)
Základní charakter pedagogiky:
Pedagogika je věda o edukaci, tedy o výchově a vzdělávání. Jako věda zahrnuje teorii i praxi,
má charakter normativní (pedagogika vytváří určité normy, vzory, doporučení, jak realizovat
edukaci) a zároveň i explanativní (ped. zjišťuje, popisuje, vysvětluje různé jevy edukační
reality).
Pedagogika má svůj předmět bádání, význam a úkoly, obsahovou strukturu , účel a poslání,
výzkum a jeho metody.
Předmět pedagogiky:
Jednoduše řečeno předmětem pedagogiky je výchova.
Pedagogika se zabývá vším tím, co vytváří nějaké edukační prostředí, procesy, jež se v těchto
prostředích realizují, a výsledky a efekty těchto procesů. (Jan Průcha)
Pedagogika se zabývá člověkem v situaci výchovy… V situaci výchovy je celý člověk se
všemi svými vztahy ke skutečnosti. Jde tedy o předmět zkoumání maximálně složitý,
mnohonásobně polarizovaný, vyžadující interdisciplinární spolupráci všech věd o člověku.
(Stanislava Kučerová)
Význam pedagogiky:
• Teoretický význam – odhaluje zákonitosti výchovy a její důležitou úlohu v životě
jedince a společnosti
• Praktický význam – poskytuje množství podnětů pro edukační aktivity všem
výchovným a školským pracovníkům, rodičům i pracovníkům souvisejících profesí.
1
Seminář k úvodu do pedagogiky a základům pedagogického myšlení
- 2 -
Úkoly pedagogiky:
• Analytické úkoly – ped. zkoumá aktuální výchovnou realitu
• Verifikační úkoly – ped. ověřuje, zda dosud platí určité poznatky
• Prognostické úkoly – ped. formuluje perspektivní výchovné cíle
Obsahová náplň pedagogiky
Předmět pedagogiky (výchova člověka) je natolik rozsáhlý, že musíme přistoupit k rozdělení
vědy na specializované disciplíny:
1. Podle obsahu zkoumání: obecná ped., srovnávací ped., dějiny ped. a školství, teorie
výchovy, obecná didaktika, oborové didaktiky, ped. diagnostika, ped. evaluace, ped.
prognostika, teorie řízení škol a školství, technologie vzdělávání.
2. Podle věku: předškolní ped., školní, vysokoškolská, andragogika (výchova a vzdělávání
dospělých), gerontagogika (výchova a vzdělávání seniorů)
3. Podle fází společenského vývoje: antická, křesťanská, renesanční, reformní, pragmatická,
moderní a postmoderní pedagogika
4. Speciálně pedagogické vědy: psychopedie, somatopedie, surdopedie, logopedie,
oftalmopedie, etopedie
5. Podle oblastí aplikace: rodinná, sociální, profesní, inženýrská, vojenská ped., ped. volného
času, výchova v nápravných zařízeních, výchova v organizacích dětí a mládeže, alternativní
Účel a poslání pedagogiky
Účelem pedagogiky je být normální vědou. To znamená mít rozvinuté atributy, které
normální vědu charakterizují, tedy:
- jasně vymezený předmět bádání a jeho teorii
- výzkum a jeho metodologii
- infrastrukturu s podpůrnými institucemi pro fungování vědy
Metody pedagogiky
- pedagogické vědy vycházejí ze dvou základních zdrojů:
1. z kriticky zhodnoceného historického dědictví pedagogiky – je utvořeno pedagogickými
idejemi klasiků a doklady o vývoji pojetí a organizaci výchovy ve společnosti a výchovných
institucí
2. ze současných pedagogických zkušeností škol, výchovných a vzdělávacích zařízení,
hromadných sdělovacích prostředků, pracovišť, organizací a rodiny
Historickosrovnávací metoda
- plní základní úlohu při řešení koncepčních otázek pedagogiky (cílů, obsahu a prostředků
výchovy) i při analýze výchovných procesů (jejich principů, faktorů a metod)
- poskytuje pedagogice tři hlavní okruhy informací:
1. rozbor výchovných koncepcí v jednotlivých etapách vývoje společnosti
2. analýzu výchovné praxe v různých pedagogických institucích
3. výchovné ideje klasiků pedagogiky a filosofů
2
Seminář k úvodu do pedagogiky a základům pedagogického myšlení
- 3 -
Výzkum současné pedagogické praxe v různých typech vzdělávacích a výchovných institucí
- „Úkolem tohoto výzkumu je sbírat, analyzovat a zobecňovat pedagogické jevy, postupně
odhalovat zákonitosti výchovně.vzdělávacího procesu a dospívat ke zdůvodněným normám
zajišťující účinnou pedagogickou práci. Zkoumají se plány škol, osnovy vyučovacích
předmětů, učebnice (rozsah látky, struktura a koordinace učiva, jeho přiměřenost žákům
apod.) a vyučovací pomůcky, procesy osvojování a upevňování vědomostí a dovedností při
vyučování i v jiných formách výchovné práce.“ – Jůva, V. Úvod do pedagogiky
- při výzkumu se užívá nejrůznějších metod – pozorování, experiment, rozhovor, dotazník,
studium pedagogických dokumentů, měření různých výkonů; metody se uplatňují
komplexně, doplňují se; důraz je kladen nejen na stránku kvantitativní, ale i na stránku
kvalitativní
Literatura : Jůva, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
Jůva, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno:
Paido, 2001.
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání.
Praha: Portál, 2001.
3
Seminář k úvodu do pedagogiky a základům pedagogického myšlení
- 1 -
Problémy a specifika pedagogiky
- současná pedagogika je nucena přihlížet na mnohá specifika pedagogiky, ať už starší či
nová a jsou před ní staveny větší či menší problémy
- týká se prostředí školy → výzkumné poznatky ze školní etnografie (popis a vysvětlování
prostředí)
- specifika a problémy pedagogiky se projevují v přístupu k jednotlivým druhům výchovy
z hlediska věku odlišně:
- předškolní výchova a vzdělávání
- uvedení dětí raného věku do prostředí školního typu
- převládající názor, že předškolní výchova je jen hraní si s dětmi
- cílem připravit dítě pro život ve společnosti, rozvíjet dítě a vzdělávat je
- dva modely mateřských škol - školský model (řazení dle věku)
- rodinný model (různý věk, v rodině)
- primární a sekundární nižší výchova a vzdělávání
- primární vzdělávání – prvních pět let povinné školní docházky
- základní vzdělávání – devět let povinné školní docházky
- vyučování předmětů na obecné úrovni
- problematika kvality škol – úroveň vesnice X město
- velikost tříd – většinou větší třídy, menší třídy však nesporné výhody
- efektivita učení – ovlivněna rozdělováním žáků do skupin, organizací výuky
- sekundární vyšší výchova a vzdělávání
- střední školy (nepovinné, ale bez absolvování nemožnost vyššího uplatnění)
- problémem kvalita a kvantita středních školy (v závislosti na dalším studiu na VŠ)
- problémem i střední školy soukromého typu – chybí často motivace
- terciární výchova a vzdělávání
- dva typy - první stupeň (bakalářské, magisterské studijní programy a VOŠ)
- druhý stupeň (doktorské studijní programy)
- problematikou poměr počtu zájemců vůči kapacitám vysokých škol
- uplatnění u všech oborů není rovnoměrné
- výchova a vzdělávání dospělých (andragogika)
- poměrně nízký zájem dospělých o vzdělávání (oproti EU)
- ekonomicky náročné, využívanější možnost rekvalifikačních kurzů
- vzdělávání dospělých uskutečňováno s vidinou lepších platových podmínek
- zájem zejména o studium jazyků a rozšiřování kvalifikace v oboru
- uplatnění na trhu práce
- míra nezaměstnanosti v ČR stabilní, bez větších poklesů
- některé obory populárnější, jiné méně → projevuje se nabídkou pracovních míst
- společenské obory populární, technické obory menší uplatnění
- specifika problémy pedagogiky v oblastech vzdělávání a výchovy
- terminologie pedagogiky
- nepřesná a nejednotná, jinak chápána věřejností, oborníky a ve světě
- veřejnost – pedagogika souborem návodů a postupů používaných učitelem při vyučování
- odborníci – dělení na část teoretickou a praktickou, věda a výzkum zabývající se
vzděláváním a výchovou
- zahraničí – Německo (autonomní monodisciplinární vědní obor orientovaný k filosofii)
– Francie (sociální věda a multidisciplinární obor)
– Anglie, USA (ve smyslu multidisciplinárních oborů pokrývajících edukaci)
4
Seminář k úvodu do pedagogiky a základům pedagogického myšlení
- 2 -
- často také chybí literatura nebo není sjednocena
- autorita
- aspekt pozitivně či negativně ovlivňující výchovu
- pokud pedagogům schází vede k rozkladu skupiny a neúčinnosti výchovy
- emoce
- citová vazba mezi učitelem a žáky klíčová
- nepřeceňovat, ani nepodceňovat roli emocionality ve výchovně-vzdělávacím procesu
- pozornost
- schopnost udržet si pozornost žáků
- pozitivně tuto schopnost ovlivňuje autorita, motivace a zajímavost výkladu
- funkční gramotnost
- lidé, kteří neumějí číst a psát jsou označováni za negramotné
- problémem zejména rozvojových zemí, u nás negramotnost 1 - 3 %
- důležité zkoumat příčiny vedoucí k funkční negramotnosti
- pedagogické faktory – obsah školního vzdělávání není plně zaměřen na osvojování
činností uplatnitelných v praktickém životě
- socioekonomické a sociokulturní faktory – u lidí z určitých sociálních vrstev významně
vyšší výskyt funkční negramotnosti (sociálně patologické rodiny, některé etnické
skupiny, současná vizuální kultura a pasivní konzumace)
- multikulturní výchova
- transdisciplinární oblast spojující přístupy pedagogiky, kulturní antropologie, interkulturní
psychologie, sociologie
- proces jehož prostřednictvím si jednotlivci mají utvářet dispozice k pozitivnímu vnímání a
hodnocení kulturních systémů odlišných od jejich vlastní kultury
- konkrétní vzdělávací program zabezpečující žákům z etnických, rasových, náboženských
minorit učební prostředí a vzdělávací obsahy přizpůsobené specifickým jazykovým,
kulturním potřebám žáků
- problémem je, zda u takovýchto skupin uplatňovat programy stejné jako pro žáky české
nebo zda vytvářet pro tyto žáky programy speciální
- problémem také samotné uplatňování edukačních konstruktů multikulturní výchovy
v edukační realitě → výzkumně prozatím nepostiženo
- tři výzkumné problémy této oblasti :
- v jakém věku dětí a z jakých zdrojů vznikají negativní postoje vůči příslušníkům jiných
ras nebo etnik
- jaké jsou postoje mladých lidí k imigrantům
- vliv školního kurikula jako jednoho ze zdrojů kulturních předsudků
- vždy klást důraz na potlačování rasistických a xenofóbních projevů vůči žákům jiných ras
a etnik
- rodiče a škola
- rodina a škola musí spolu komunikovat a kooperovat, oblast teorie partnerství rodiny a
školy
- realita však často odlišná
- škola často pojímána jako nutnost a rodiče se školou odmítají komunikovat
- opakem angažovanost rodičů pro školu
- vztahy mezi školami a rodiči spíše stagnují než by se zintenzivňovaly
- alternativní a inovativní školy
- alternativní škola – vzdělávací instituce vyznačující se nějakou pedagogickou
specifičností, na rozdíl od standardní, běžné školy
- rozhodujícím kritériem pro posouzení o jakou školu se jedná je odlišnost od standardu
převládajícího ve vzdělávacím systému
5
Seminář k úvodu do pedagogiky a základům pedagogického myšlení
- 3 -
- alternativní přístupy pochází většinou ze zahraničí a jejich využití je velmi přínosné ve
výchovně-vzdělávacím procesu
- inovativní škola – škola, která přešla od spontánních dílčích inovací k podstatným
systémovým změnám v cílech, metodách a organizaci vyučování
- inovativních škol v ČR velmi málo, jsou prakticky součástí alternativního školství
- pedagogická teorie studuje alternativní školství z hlediska historie :
- alternativních škola a přístupů (navazuje zejména na reformní školství a nejznámější
školy jsou waldorfská, montessoriovská, freiberská, jenská a daltonská)
- moderních typů alternativních škol (otevřená škola, zdravá škola, magnetová škola,
škola bez ročníků)
- rozdíly mezi státními a soukromými školami (většina alternativních škol jsou školy
soukromé)
- jak efektivně financovat soukromý sektor v oblasti vzdělávání a výchovy
- evropská dimenze ve vzdělávání
- princip prostupující vzdělávacími systémem, podporující chápání širších evropských
souvislostí a perspektiv vzdělávání
- úkol zavádět do školních kurikul témata umožňující žákům a studentům osvojovat si
vědomosti o jiných evropských národech a etnikách
- programy týkající se vzájemné výměny studentů (TEMPUS, SOCRATES)
- často však výchova „k evropanství“ bývá na základních školách plně opomenuta
- pedagogický výzkum evropské dimenze odhaluje problémy a nové úkoly:
- změna myšlení mladých lidí ve směru k evropanství
- osvojení si pozitivních a tolerantních postojů k příslušníkům jiných národů a etnik
- projevení pozitivního vlivu tohoto typu vzdělávání na eliminaci předsudků mezi
příslušníky jednotlivých národů a etnik
- oblast není dostatečně zpracována
- kázeňské problémy na základních školách (zejména šikana)
- poměrně velký problém se kterým se setkávají učitelé na většině ZŠ
- existuje několik typologizací kázeňských problémů (Cangelosi) :
- vandalismus
- násilné jednání vůči žákům (šikana)
- násilné chování vůči učitelům
- jednání a chování žáka pod vlivem alkoholu
- jednání a chování žáka pod vlivem drog
- kouření
- pozdní příchody a chození za školu
- podvádění při testech
- nejčastěji se na školách vyskytuje násilné jednání vůči žákům (šikana) – fyzické nebo
psychické týrání žáků
- důležité odhalení projevů a řešení
- nutno dodržovat základní pravidla přístupu, odhalování a řešení kázeňských problémů
- problematikou se u nás zabývá Bendl, Kolář, Říčan ad.
- environmentální výchova
- budování pozitivního vztahu k přírodě, který je základem šetrného a předvídavého
chování a jednání
Literatura : Cangelosi, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.
Jůva, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Pelikán, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995.
6
Seminář k úvodu do pedagogiky a základům pedagogického myšlení
- 4 -
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.
Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání.
Praha: Portál, 2001.
7
Seminář k úvodu do pedagogiky a základům pedagogického myšlení
- 1 -
Systémové pojetí pedagogiky
Typologie systémového pojetí pedagogické vědy (Průcha – Moderní pedagogika)
- z hlediska účelovosti
- pedagogika jako normativní teorie
- pedagogika jako explorativní a explanační teorie
- z hlediska předmětu
- pedagogika jako teorie výchovy
- pedagogika jako teorie edukační reality
- z hlediska postavení mezi vědami
- pedagogika jako věda filozofující
- pedagogika jako věda sociální
- komplexní pojetí výchovy
- respektuje její mnohstrannou úplnost, pojímá výchovu a vzdělávání v dimenzi celoživotní
i celospolečenské
- výchovu dětí a mládeže spojuje s výchovou dospělých, řadíme sem výchovu veřejnou,
rodinnou, sebevýchovu i sebevzdělávání
- výchova záležitostí každého člověka, výchovných činitelů, společnosti
- bez uplatňování komplexního a systémového pojetí výchovy nelze VV soustavu realizovat
- prvním znakem je celistvý, vědecky podložený zřetel k harmonickému rozvíjení osobnosti,
sociálních vztahů i společnosti (včetně jejich přírodního prostředí)
- komplexní přístup ke skutečnosti vyžaduje nejen všestranné poznání, je návodem k jednání
skutečně kultivujícímu
- druhým znakem je orientace na hlavní hybné články vývoje daného celku v zájmu
optimalizace výchovy
- teoretickým základem je obecná teorie systémů
- pojem soustava
- centrem pozornosti vědy jako celku je výzkum struktury, funkce a vývoje celistvých
komplexů reality
- soustavou rozumíme jakýkoli komplex vzájemně se ovlivňujících elementů
- systémový přístup využívá všeho, co věda neshromáždila a shromažďuje
- za soustavu pokládáme obecně jakýkoliv účelově definovaný komplex element
(komponent, prvků, částí, činitelů, jevů) spjatých vzájemnými vztahy v prostoru a čase
- hlavní funkcí výchovně vzdělávací soustavy je rozvoj subjektu, svobodné harmonické
rozvíjení dětí, mládeže i dospělých
- jednotlivé systémy
- zákonité vztahy typu O – O, tj. vztahy mezi dvěma objekty
- v biosféře, biosféře, fyzikální, chemické zákonitosti bez vlivu člověka
- zákonité vztahy typu S – O, tj. vztahy mezi subjekty a objekty věcné povahy
- lidé – příroda, lidé – materiální výsledky jejich aktivity
- zákonité vztahy typu S – S, tj. vztahy mezi dvěma subjekty
- společenské vztahy lidé – lidé (mezilidské vztahy)
- vzdělávání postrádá konkretizaci nové hodnotové orientace na tvořivost, humanitu,
racionalitu, demokracii a další všelidské hodnoty
- školní výchova příliš oddělována i izolována od kultivace životního prostředí a celkového
funkcionálního vnějšího i vnitřního utváření osobností a skupin
- rozmanitá podoba redukce a jednostranné pojetí cílů a obsahu výchovy
- harmonické rozvíjení osobnosti se zužuje na jeho jednotlivé stránky, složky a části
(přeceňuje nebo podceňuje se ta či ona dimenze výchovy)
8
Seminář k úvodu do pedagogiky a základům pedagogického myšlení
- 2 -
- výchovu nelze omezovat na vnější působení na lidi (na mimořádné možnosti
sebevzdělávání, sebevýcviku, sebevýchovy i tvůrčí seberealizace)
- celospolečenská povaha výchovy bývá omezována resortně, institucionálně i organizačně
- celoživotní povaha výchovy bývá zužována na výchovu dorůstajících generací, dětí a
mládeže
- vzdělávání dospělých se podceňuje
- celodenní dimenzi výchovy brzdí podceňování výchovy mimo vyučování, nekvalitní vedení
zájmových aktivit a organizací, nedostatečná kultivace činnosti lidí v jejich volném čase
- jednotlivé postuláty výchovy nabývají svůj konečný smysl teprve podle své polohy a úlohy
ve výchovné soustavě, jejich pedagogická funkce se mění v závislosti na místě i čase,
v kterém daný prvek vystupuje v c
Vloženo: 25.04.2009
Velikost: 957,06 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu SZ7BP_DUP1 - Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Reference vyučujících předmětu SZ7BP_DUP1 - Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Podobné materiály
- FY2BP_KMV - Kmity, vlny, optika - Skripta optika
- MA2BP_PAL2 - Algebra a aritmetika 2 - Skripta
- SP2BP_PPS1 - Patopsychologie 1 (psychopatologie) - Skripta Patopsychologie
- SZ7BP_DUP1 - Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky - Skripta Dejiny_skoly_a_pedagogiky
- SZ7BP_DUP1 - Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky - Skripta
- SZ7BP_PsDV - Psychologie duševního vývoje - Skripta VyvojovaPsychologie_xx
- SZ7BP_SoPs - Sociální psychologie - Skripta socialni_psychologie
- SZ7BP_SP1P - Speciální pedagogika 1 - Skripta
- SZ7BP_UvPs - Úvod do psychologie - Skripta pyschologie
- SZ7BP_UvPs - Úvod do psychologie - Uvod do psychologie-skripta
- TE2BP_MTDR - Materiály a technologie - dřevo a plasty - Skripta drevo
- TE2BP_MTDR - Materiály a technologie - dřevo a plasty - Skripta plasty
- Ze2BP_GOP3 - Geografie obyvatelstva a sídel - Skripta GEOGRAFIE_OBYVATELSTVA_A_SIDEL
- SZ2BP_UFI - Úvod do filosofie - Skripta UVOD_DO_FILOSOFIE
- SZ2BP_UFI - Úvod do filosofie - Uvod do filozofie-skripta
- MA2BP_PAL1 - Algebra a aritmetika 1 - skripta od Horáka
- MA2BP_PAL1 - Algebra a aritmetika 1 - skripta od Horáka
Copyright 2024 unium.cz