- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Skripta
SZ7BP_DUP1 - Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálVých. ve starověku
Řecko
Sparta (Lakedaimón) -vládnoucí pozemk. šlechta; neplnohodnoprávní obyv.(periokové); státní otroci (helióti-90% )
-hrozilo povstání otroků-voj. pohotovost
-vých. veřejná-státní: do7r. doma; do 18 státní ústav (těl+voj.)-kryptie; 18-20 efébie; 20-30 povinn.voj. sl.; poté plnohodnopr. Občané
-dívky také voj+těl. vých.-pro rození zdravých dětí,obrana města
Athény-bohaté obchod.centrum-přístav-obchody se středomořím(Asie, Egypt..)
-rodová pozemková šlechta; finanční aristokracie, démos(řemeslníci, obchodníci, zemědělci); otroci(80%)-soukromým majetkem
-cíl vých.-kalogathatia-ideál krásy,dobra
-do 7 doma-dívky i po 7(rozumová vých. se u nich podceňovala); chlapci soukromé šk.-doprovázel je tam otrok-paidagogos; 7-14 šk. gramatistů(trivium),šk. kitharistů(hudba, zpěv hra na nástroj), 14-15 palaistra-těl.vých, zápas, gymnastika; 15-18 gymnasion- příprava pro fci ve státních úřadech; 18-20 efébie; 20 plnohodn. občané
-Pýthagoras-pythagorovci -vyuč. fyz., mat., astronomii, medicíně
-Sofisté-učitelé moudrosti-filosofie,přírodověda, astronomie, právo; (trivium-gramatika, rétorika, dialektika); fil. názory Relativisté; v teorii poznání Senzualisté-vše převáděli na vnímání -při sporu metoda sofismat-záludnost, logický klam; Subjektivisté -důraz na osobnost,potřeby
-Sokrates x sof. -správným pokládáním ot. dojdem k poznání, největší ctností vědění, moudrost
-Platón -9r. Sokr. žákem, šk.Akademia -široce koncipovaná šk. pro přípravu mladých aristokratů na polit. kariéru; existence 2 světů -idejí, smyslový; gnoseologie/teor. poznání- rozpomínání na svět idejí, přiblížení absolut. pravdě; duše 3 vrstvy -racionální/rozumová: základ pochází za světa idejí, vyšších citů s emocionalitou, pudů a vášní; 3ctnoti –moudrost(filosofové, vládci), statečnost(stážci, obránci), uměřenost(řemeslníci, zemědělci); Ústava a Zákony
-Aristoteles -šk. Lykeion; spisy-politické, etické, filosofické, přírodovědecké, x Platónovi-existenci vidí ve věcech reálného světa; Politika -prostředkem rozvoje státu-vých., Etika Nikomachova -ctnosti/nectnost lidí
Řím
1.obd.: rodové a rálovské- rodinná, vojenská, zemědělská vých.; 2.obd.: republiky –soukromé šk.(ludus), těl.tresty, trivium, memorování zákonů 12ti desek-právo; vlastenectví, voj.-nábož. vých, řečnictví, Tv; 3.obd.: císařství -zánik západořím. říše -zánik soukr. šk. vznik státních šk. –odborné šk.-právnické, medicínské architekty, inženýry; VŠ, zakládání knihoven
-Cicero -řečnictví, fil., historie; individuální přístup, zmírnění; těl. zdatnost a bojeschopnost podceňuje
-Varro -od sofistů trivium(gram, rétor, dialektika)+guadrivium(aritm, geom, astronom, múzika)
-Seneca -vych. Nera, mravní složka, hledání pravdy, vrchol vzděl. ve fil., „neučíme se pro šk., ale pro život“
-Aurelius -římský císař, „fil. na trůně“, rozumně a mravně žít
-Quintilianus –zastánce státních šk., řečník, právník, vedl rétor. šk. v Římě, Dvanáct knih o vých. řečníka- 1.systematické didaktika
-Aurelius-sv. Augustin –křesť. ideje(víra, láska, naděje) O státě božím; Kniha o vyuč. katechumů
Vých. ve středověku
Církevní šk. -klášterní(schola interna,externa), katedrální (chrámová-sídlo knězů) ,farní(čtení,psaní,zpěv-v latině), dívky-doma,vedení domácnosti,ze šlechtick. rodin posílány do klášter. šk.
Rytířská výchova-sedmero rytíř.ctností, vých. na hradech, Páže(7-14),panoš(14-21),rytíř(od21)
Městské šk. -cechovní, kupecké šk., později splynuly ve šk. městské a to nižsí(2-3r) a vyšší(5r)
Univerzity -(4fak.artistická,lékař.,právnická,teologická);
učilo se scholasticky-bez názornosti(studenti četli stohy knih, získávali neplodnou knižní učenost- nemůže vést k žádným novým objevům)
Scholastika-středověká fil. i metoda bádání
Tomáš Akvinský-chtěl smířit vědu s nábož.,pravda zjevená(má přednost)a vědecká
Novověká ped.
Renesance 14-16 st.
znovuzrození antických ideálů,vyzvedla člověka-duše,tělo
Itálie
-Vittorino da Feltre -otec celého lidstva,založil dokonalu školu-dům radosti-šk.v přírodě; žákovská samospráva
-Campanella -mnich,vězněn asi 27r. inkvizicí-v žaláři psal knih (Sluneční stát,výuka pod nebem a s obrázky), utopický socialista, inspir. Platónem-Ústava,Morem-Utopií
Francie
-Rabelais -spisovatel(Gagantua a Pantagruel-na životě obrů ukazuje jak správně vychovávat); kritika scholastiky
-Michel de Montaigne -eseje(O pedantismu, O výchově), požaduje omezení memorování a pěstování samostat. Úsudku; cílem mravní rozvoj, vědění je prostředkem k dosaž. cíle
Nizozemí
-Erasmus Rotterdamský-(Chvála bláznovství, O ušlechtilosti dětských mravů, O způsobu studia) kritika scholastiky; zábavná, snadná výuka,hlavně latina,řečtina; zabýval se o vých. z vyšších vrstev, pro prostý lid nejdůlež. nábož. a řemeslo
Anglie
-Bacon -(Veliké obnovení věd; esej O studiu; Nová Atlantida-provánění výzkumu a vynálezy zajišťují blahobyt), otec indukce, čerpá z něho J.A.K.(od jednotlivostí dojdeme k závěru)-postup od známého k neznám., pravda je v přírodě, od znalosti věci ke znalosti slova.
Thomas More –(Utopie-o ideálním státě, založen na rovnosti obyvatel a majetkovém komunismu) utopický socialista,státník-člen parlamentu, znelíbil se králi-popraven,později svatořečen
Ped. reformační
-vnik zár.s renes.a hum.-obd. vrcholného feudalismu 14.st, ve společn. soc. rozpory; bohatství šlechty(vlivem rozvoje řemesel a obchodu) x bída venkovské a městské chudiny
-reformátoři: kritika církve, jejího bohatství, prodeje odpustků, nedodrž. desatera
-John Wickleff, Matěj z Janova
v ČR: J.Hus, Jan Milíč z Kroměříže., Jeroným Pražský, Tomáš Štítný ze Štítného
-Jednota Bratrská –nejvýzn. protikatol. hnutí; zakl. bratr Řehoř z Kunvaldu;
-Petr Chelčický (O církvi svaté; O trojím lidu; Sieť viery pravé; Postila), duchovním otcem JB; zavrhoval násilí, válku, dělení společnosti na stavy; vých. omezovali jen na rodinu, křesťan nepotřeboval vyššího vzděl., vv jen kněží
-Jan Blahoslav -rozvoj v názorech P.Ch.-rozvoj JB (Filipika proti misionářům-ostá řeč x odpůrcům vyšš. vzděl.); zakl.bratrs.šk.: elementární šk. (čtení, psaní, náb., duchov.zpěv.), Nižší šk. brat. (element. vzděl+latina),Vyšší šk. brat.., tzv. gymnasia Illustria -příprava na univ.
Německo
-Luther -(Kázání o tom, že je třeba přidržeti ke šk.-požaduje šk. pro všechny; Nový katechismus; Slabikář; skádal círk. písně); mnich, ostrý kritik církve-obviněn z kacířství, překlad bible do něm., snaha o rozvoj vzdělání v mateř.jazyce, později koncepce vyšš. latinské šk., požadoval zakládání knihoven
-Melanchton -(Normální saský šk. řád –určen pro lat. šk.; Způsob řečnictví) společník Luthera, x scholastice; zakl. trojtřídní latin.šk. -bez mateřštiny-výuka řečnictví.
-Sturm -1538 -zal.10leté gymn.ve Štrasburku (pro chlapce6-16-příprava na VŠ)-latina,řečtina,literatura;nesmějí mluvit německy;poprvé hromadné vyučováníve třídě
Ped. protireformační
-reakce na reformaci; Tridentský koncil -vymezil učení katol. církve, uznal existenci protestantismu
-Jezuitský řád(hl. střední a vyšší školství); misionářská činnost, jedno z nej. školství -plán práce na rok, měsíc, týden, den -tělocv.,plavání, jízd. na koni, div. hry; Klementinum -jez. kolej
-piaristé -řád zbožných škol; vyuč na šk. nižších
-sdružení (kongregace) Školských bratří -péče o děti z chudých poměrů; děti opuštěné, postižené, vězněné; rozvoj mateřštiny; založ. ústavů pro vzděl. učitelů
Jan Ámos Komenský (1592-1670)
-narozen na jihových. Moravě; do dospělosti jméno Segeš; původ z českobr. rodiny; osiřel; pobyt u tety ve Stážnici -vypálena -odchod k sestře do Přerova, tam začal navštěvovat latinkou šk. -odjezd do Německa -studium na univer. -(Poklad jazyka českého-velký slovník; Divadlo veškerenstva věcí-encyklopedie !díla nedokončil!); po návratu učil na bratrské šk. v Přerově; 1616 vysvěcen na kazatele;
-1618 oženil se a odešel do Fulneku (Listové do nebe); po bitvě na BH, 1620 se ukrývá- pronásled. nekatol., smrt ženy i dětí -na nákazu přivlečenou španělskými voj. -vypálení města -ztracení majetku a někt. spisů; píše fil. spisy- (Labyrint světa a ráj srdce, Hlubina bezpečnosti; Truchlivý)
-císařský mandát x nakatol. -pokud nechtěli přisloupit na víru museli opustit zem
-1628-41-odchod do Lešna -(Česká didaktika = Didactica magna; Navržení krátké o obnovení škol v Království českém; Ráj český; Informatoria šk. mateřské; Brána jazyků otevřená -učebnice latiny a zároveň reálií -8000 slov do 1000 vět a ty tvoří 100 věcných okruhů)
-1641 Anglie (Pansofia -vševěda, napravit svět výchovou, „musí zmizet nevědomost“-jen tak lidstvo dojde spásy a války budou odstraněny; Via Lucius-Cesta světla)
-1642-48 Švédsko (Nejnovější metoda jazyků -teorie jazykového vyuč.)
-1648-52 Lešno (Kšaft umírající matky jednoty bratrské -v závěru vyslovil, že český národ zase jednou bude svobodný a bude si vládnout sám); dokončil Pansofickou šk. -plán 7leté šk.
-1652-54 Uhry, v Blatném potoku -u dvora měl organizovat Pandof. šk. -otevřeny jen 3třídy -Vestibulum, Janua, Atrium (Orbis pictus; Schola ludus; Pravidla mravů -příručka pro své žáky; Jak lenivost ze škol vypudit; Zákony školy dobře uspořádané -organizační zálréžitosti šk.)
-1654-56 Lešno -poslední pobyt (Obecná porada o nápravě věcí lidských -pansof. dílo)
-1656-70 Amsterodam (Opera didactica omnia = Veškeré spisy; Jedno potřebné -považováno za závěť lidstvu; Pokračování v bratrském napomínání -vlastní životopis)
Didaktické principy -názornost, soustavnost, systematičnost, aktivity, přiměřenost věku a individ. schopnostem dětí, emotivnost, trvalost+opakování a procvičování.
Cíle vých. -poznat sebe a svět, ovládnout sebe a povznést se k Bohu→ znalosti ve vědě, umění, řemeslech, mravní a nábož. vých.
Školská organizace -4 stupně po 6 letech
-šk. mateřská -vých. doma; 0-6
-šk. obecná -v každé obci -městě i vesnici; 6-12
-šk. latinská -v každém městě, základem sedmero svobodných um.; 12-18
-akademie -v každé zemi; 18-24
-stanovil pojem šk. rok a prázdniny, zavedl šk. týden
-prosazuje hromadné vyuč.; každá třída svou místnost s pomůckami, obrazy; každý rok pro žáky učebnice; pro každý rok stanoveny normy dovedností
-zastáncem veřejných zk. na konci roku
-teolog, pedagog, filosof
Vývoj ped. myšlení v 17.-19. st.
John Locke (1632-1704)
-ovlivněn spisy Baconovými a Descartovými
-po jejich vlivem studium přír. věd, filosofie, lékařství
-zastánce individuální vých. soukromým vychovatelem
-vých. dívek se nezajímal
-systém tzv. výchovy gentlemana (fyzicky zdatný, vzdělaný z hlediska potřeb praktického života
-(Myšlenky o výchově -rozebrání 3 složek vých.-tělesné, mravní, rozumové)
→ tělesná: „zdravý duch ve zdravém těle“; od mládí otužování, hygiena, správná životospráva (prostá vydatná strava); dostatek pohybu na čerstvém vzduchu; odsuzuje těsné oděvy
→ mravní: již od útlého věku kázeň, disciplínu, sebeovládání; důležitý příklad dospělých; odsuzuje strašení dětí a těl. tresty (ty pouze při vzdorovost) -lépe působ
Vloženo: 25.04.2009
Velikost: 126,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu SZ7BP_DUP1 - Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Reference vyučujících předmětu SZ7BP_DUP1 - Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Podobné materiály
- FY2BP_KMV - Kmity, vlny, optika - Skripta optika
- MA2BP_PAL2 - Algebra a aritmetika 2 - Skripta
- SP2BP_PPS1 - Patopsychologie 1 (psychopatologie) - Skripta Patopsychologie
- SZ7BP_DUP1 - Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky - Skripta Dejiny_skoly_a_pedagogiky
- SZ7BP_DUP1 - Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky - Skripta Uvod_do_pedagogiky
- SZ7BP_PsDV - Psychologie duševního vývoje - Skripta VyvojovaPsychologie_xx
- SZ7BP_SoPs - Sociální psychologie - Skripta socialni_psychologie
- SZ7BP_SP1P - Speciální pedagogika 1 - Skripta
- SZ7BP_UvPs - Úvod do psychologie - Skripta pyschologie
- SZ7BP_UvPs - Úvod do psychologie - Uvod do psychologie-skripta
- TE2BP_MTDR - Materiály a technologie - dřevo a plasty - Skripta drevo
- TE2BP_MTDR - Materiály a technologie - dřevo a plasty - Skripta plasty
- Ze2BP_GOP3 - Geografie obyvatelstva a sídel - Skripta GEOGRAFIE_OBYVATELSTVA_A_SIDEL
- SZ2BP_UFI - Úvod do filosofie - Skripta UVOD_DO_FILOSOFIE
- SZ2BP_UFI - Úvod do filosofie - Uvod do filozofie-skripta
- MA2BP_PAL1 - Algebra a aritmetika 1 - skripta od Horáka
- MA2BP_PAL1 - Algebra a aritmetika 1 - skripta od Horáka
Copyright 2024 unium.cz