- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Skripta socialni_psychologie
SZ7BP_SoPs - Sociální psychologie
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál1. přednáška: Setkání člověka s kulturou ( sociálním prostředím) 3. 10. 2007
Časný věk= od narození člověka do batolecího věku.
K. Horney- jestli že se dítě tohoto věku dostává k něčemu nučitelnému, tak z toho vzniká bazální úzkost. Je to vlastně důsledek nečitelnosti interakcí ( zvláště s rodiči se to hodně stává), či přílišné náročnosti.
H.S. Sullivan- Absolutní euforii či absolutní napětí (tenze, „hrůza“) je důsledkem napětí vyvolaného konfliktními interakcemi s okolím. Utváření osobnosti reprezentují 2 základní snahy:snaha o dosažení uspokojení
snaha o dosažení bezpečí
A. Adler- pocit méněcenosti vychází ze 2 typů zkušenosti: přílišného hýčkání dítěte na jedné straně, či odmítání a zanedbávání dítěte na straně druhé. V důsledku se rozvíjejí vadné cíle podle míry vitality:
- upoutat pozornost- odveta
- boj o moc- rezignace
E. Berne- poctivá základna.
já jsem špatný ↔ vy jste dobříjá jsem dobrý ↔ vy jste špatní
já jsem dobrý ↔ vy jste dobříjá jsem špatný ↔ vy jste špatní
- potřeba pohlazení
- potřeba strukturace času
- potřeba ujištění o vlastní pozici ve světě
E. Erikson- základní důvěra a nedůvěra je důsledek prvních interaktivních zkušeností.
Setkání člověka s kulturou
1. Již v časném dětství se utváří globální tendence prožívat a přijímat svět určitým způsobem. Stručně řečeno jako: svět „pro mne“
svět „vedle (mimo) mne“, či
svět „proti mně“
2. Poznávání světa se děje skrze aktivitu, činnost a prostřednictvím sociálních kontaktů
( komunikace).
● ovlivňování (výchova, kultivace, péče, vedení, řízení, terapie,...) vycházejí z těchto základních sociálních potřeb:
- potřeba sociální aktivity
- potřeba strukturalizace životního prostoru (materiálního, duchovního a časového)
- potřeba osobní a sociální intimity, svobody a autonomie
- potřeba začlenění do society a zaujetí pozice v ní odpovídající sebepojetí jedince
- potřeba akceptace (být akceptován jinými), sebeakceptace (akceptace sebe sama v kontextu srovnání s ostatními) a akceptování (akceptovat jiné)
- potřeba sebepotvrzení, sebeuskutečňování a seberealizace
● naplnění těchto cílů facilituje (usnadňuje, urychluje):
zakotvenost v sociálních vztazích (sounáležitost)
existence objektivní sociální podpory ( + vědomí podpory)
aktivizující a podpůrné klima v členských skupinách
reálná šance k sebeuvědomění se ve společenské dělbě aktivit a úloh
kultura (makro – i mikro- prostředí) v níž je jedinec chápán jako aktér, protagonista sociálních situací, nikoliv jako jejich (pasivní) aktér (produkt)
2. přednáška : Socializace 3. 10 2007
M. Nakonečný: - přeměna biologického jedince v kulturní bytost.
H.P. Frey: - příprava individua na výkon jeho sociální role... včlenění jedince do aktivit a úloh, které musí naplňovat jednotlivci v zájmu zachování (funkční) existence society.
B. Emöke- proces začleňování se do společnosti, během něhož se jedinec naučí poznávat sebe a své prostředí, osvojí si pravidla soužití a možné i očekávané způsoby chování.
T.M. Newcomb- osobnosti v sociální interakci
O. Klinberg- aktivity individua ovlivněné jinými individui
M. Scherif- individuum ve vztahu k sociálně stimulujícím situacím
D. Krech- události interpersonálního chování, interpersonální chování jeho zákonitosti, proměny a podstata
W.E. Lambert- studium jedinců v sociálním a kulturním prostředí
Charakteristika procesu socializace- proces socilalizace zahrnuje všechny stránky duševní činnosti, tj. oblast - kognitivní ( socializace poznávání)
- emotivní ( socializace citů)
- konativní (socializace vůle)
Socializace je a) procesem permanetním, probíhá neustále, po celý život jedince
b) procesem stadiálním, v průběhu socializace lze odlišit fáze (stádia, etapy) socializačního procesu na základě sociálněpsychologického kritéria.
Proces humanizace
personalizace
kulturace
personalizace
socializace
utváření osobnosti
utváření „my“
vrůstání do mezilidských vztahů
utváření etických a estetických kritérií
osvojování a zaujetí individuální profesní role
utváření „já“
utváření stylu života
přijetí občanské role
strukturace a integrace psychiky
osvojování kultury society
rozpoznávání společenskoekonomické dělby úloh ve společnosti
Jak se cocializuje „já“? jedinec v důsledku setkání se společností (kulturou)...
... si utváří určitou představu oé sobě (sebeobraz, sebepojetí)
... prožívá sebe sama a zvláště důsledky svého chování a na základě toho se vytváří sebeocenění (sebeúcta)
...uvažuje čím dál zraleji o sobě a svých možnostech ve vztahu k okolí, které rovněž poznává stále detailněji a vytváří si představu o své budoucnosti, o svých cílech (sebekoncepci), kterou začíná prosazovat (seberealizace)
... mění své představy o cílech i svých možnostech, v závislosti na tom, jak je nebo není úspěšný, mění se jeho vztah k cílům (aspirace)
... si utváří svědomí, vnitřní, subjektivní normu skrze niž posuzuje (prožívá) své chování a jednání
.. vedle těchto bezprostředně se k „já“ vztahujícím atributům si vlivem společenského života osvojuje společenské role, získává nové sociální dovednosti a osvojuje si nové sociální motivy
Autonomie, autenticita, empatie, kongruence
... „vřazení“ a soulad s normou? psychosociální zralost
přiměřené vnímání sociálního prostředí, životní sociální situace
kultivované sebehodnocení a sebepoznání
prožitek „identity“ (pohlaví, status,...)
schopnost sebeovládání ( ovládání svého chování ) a seberegulace
sebeúcta a sebeakceptace
schopnost seberealizace
autonomie a autenticita
integrace osobnosti i konání
odolnost vůči stresu (frustrační tolerance)
aktivní přizpůsobení a činnorodost
3. přednáška Sociální učení10. 10. 2007
Druhy učení
výsledek
učení sensomotorické
koordinovaná reakce
učení percepční
způsob (styl) vnímání
učení asociační
spojení mezi psychologickými obsahy
učení verbální
slova, znaky, symboly
učení pojmové
souvislosti, vztahy, významy
učení poznatkům
informace
kognitivní učení
způsoby poznávání (styly učení)
učení problémové
strategie, postupy řešení
Sociální učení: vnitřní psychologický mechanismus a socializace osvojování si komplexních způsobů chování a jednání přiměřených určité sociální situaci.
● chování přiměřené sociální situaci (pozici) = ROLE
příklady: učitel, manažer, policista, muž, žena, důchodce, přítel, manžel, kolega, soupeř,...
● produktem sociálního učení jsou tedy především:
sociální role ( jako komplexy chování)
postoje, hodnoty, motivy a ideály
způsoby vnímání a hodnocení
styly činností a aktivit
sociální dovednosti a rysy
● fromy sociálního učení: sociální posilování, nápodoba (imitace), identifikace
- sociální posilování = určité chování (spontánní, či iniciované) je posíleno podnětem sociální povahy = akceptací
4. přednáškasociální poznávání (sociální percepce)17. 10. 2007
percepce - selektivní zpracování podnětů a informací
podle určitých principů
do významových celků
regulující chování a jednání člověka
schéma percepčních dějů:
objektobraz
subj. filtr
zkušenosti
motivy
postojevědomé zpracování
senzitivitaapercepce
percepční
stereotypypodvědomé zpracování
aktuální
stav
senzitivita - vnímavost k podnětům sociální povahy, schopnost registrovat a adekvátně vyhodnotit sociální podmínky života
apercepce – zpracování (dotváření) vjemu vlivem předchozí zkušenosti. Předchozí zkušenost působí na selekci (výběr) podnětů i na proces příjmu a interpretace aktuálních podnětů.
Psychologické zpracování informací
realita
1.
selekce
2.
doplňování nových prvků
3.
interpretace
4.
nově organizovaná realita
5.přednáška24. 10. 2007
Zákonitosti procesu percepce lze charakterizovat následovně:
z vnímaných objektů jsou skutečně přijímány (hodnoceny, zpracovány) pouze některé z nich- zákon, selekce
informace, které jsou přijímány jako první zabarvují celkový dojem nebo názor nejvýrazněji- efekt primárnosti
do vnímání a posuzování vždy prolíná (většinou neuvědomovaně) minulá zkušenost – zákon interference
vnímání zabarvují emoce, které buď stenizují nebo astenizují percepci (efekt emotivity)
utváření obrazu jiného člověka výrazně ovlivňuje tendence přisuzovat jeho chování nějaké příčiny, důvody, motivy (efekt atribuce)
do vnímání vstupuje očekávání určitého chování, očekávání vede k selekci podnětů i změnám chápání jejich významnosti (efekt expektace)
Nekultivovaná percepce probíhá uvědomovaně i mimo vědomí. Nekultivované percepční děje mohou vnímání výrazně zkreslovat a tak snižovat efekt logického myšlení, protože mu neposkytnou správná výchozí data ke zpracování.
Chyby v interpretaci sociální skutečnosti jsou tak převážně podmíněny již ve fázi příjmu dat a informací.
Co vše zahrnujeme do obrazu jiného člověka?
projevy jeho vztahu k sobě (přeceňuje se, podceňuje se, předvádí se)
projevy jeho vztahu k jiným lidem (nadřazuje se, podlézá)
jeho chování v kontextu situace (podléhá skupinovému tlaku)
naši představu o jeho vnitřním stavu
naši představu o příčinách jeho chování (úmyslech, záměrech)
projevy jeho přijímání ostatními (je akceptován, je odmítán)
jeho vý
Vloženo: 25.04.2009
Velikost: 49,40 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu SZ7BP_SoPs - Sociální psychologie
Reference vyučujících předmětu SZ7BP_SoPs - Sociální psychologie
Podobné materiály
- FY2BP_KMV - Kmity, vlny, optika - Skripta optika
- MA2BP_PAL2 - Algebra a aritmetika 2 - Skripta
- SP2BP_PPS1 - Patopsychologie 1 (psychopatologie) - Skripta Patopsychologie
- SZ7BP_DUP1 - Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky - Skripta Dejiny_skoly_a_pedagogiky
- SZ7BP_DUP1 - Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky - Skripta Uvod_do_pedagogiky
- SZ7BP_DUP1 - Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky - Skripta
- SZ7BP_PsDV - Psychologie duševního vývoje - Skripta VyvojovaPsychologie_xx
- SZ7BP_SP1P - Speciální pedagogika 1 - Skripta
- SZ7BP_UvPs - Úvod do psychologie - Skripta pyschologie
- SZ7BP_UvPs - Úvod do psychologie - Uvod do psychologie-skripta
- TE2BP_MTDR - Materiály a technologie - dřevo a plasty - Skripta drevo
- TE2BP_MTDR - Materiály a technologie - dřevo a plasty - Skripta plasty
- Ze2BP_GOP3 - Geografie obyvatelstva a sídel - Skripta GEOGRAFIE_OBYVATELSTVA_A_SIDEL
- SZ2BP_UFI - Úvod do filosofie - Skripta UVOD_DO_FILOSOFIE
- SZ2BP_UFI - Úvod do filosofie - Uvod do filozofie-skripta
- MA2BP_PAL1 - Algebra a aritmetika 1 - skripta od Horáka
- MA2BP_PAL1 - Algebra a aritmetika 1 - skripta od Horáka
Copyright 2024 unium.cz