- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál1. Charakterizujte vývoj managerského přístupu – klasický managament
- od začátku 20. století
a)vědecké řízení
- Taylor
- zavést principy normování práce a pracovních operací
- zajistit kvalifikaci pracovníků jejich školením
- sladit postupy s organizací práce a správně rozdělit práci a odpovědnost
b)správní řízení
- fazol
- základ obecných principů řízení
c)byrokratické řízení
- Weber
- byrokracie – sociální koncepce racionalizace kolektivní činnosti
- principy - dělba práce
- jasná pravidla
- přesně definovaná práva a povinnosti
- neosobní a spravedlivý přístup vedoucího pracovníka
- práce je služba => jasná pravidla
- povinnost vytváření pořádku, stability a efektivnosti organizace
2. Charakterizujte vývoj managerského přístupu – psychologicko – sociální přístup
- od roku 1924, Mayo, Folletová
- Hawtornský experiment – prokázání, že růst produktivity práce nemají vliv hmotné, ale
soc.-psych. faktory
- Mayo – teorie koncepce vědeckého řízení
- proti tvrdým principům využívá motivování dichotomií odměn a trestů
- proti negativním motivačním faktorům (tresty, sankce) využívá pozitivní (prémie,
výhody)
- nutno respektovat vztah pracovníka k sociálním podmínkám, způsob jednání
s pracovníky, jejich hodnocení, uznání
3. Charakterizujte vývoj managerského přístupu – procesní přístupy
- vyrůstají z klasického managamentu, Koontz, Weihrich, Desler
- postaveny na Faylově správním a Weberově byrokratickém řízení
- výhody – prosté, jasné a jednoduché členění managerských fcí
- nevýhody – zanedbání lidského faktoru v řízení
4. Rozhodující managerské vlastnosti
- Drucker - zdatnost – schopnost dělat věci správně
- efektivita – schopnost vybrat nejvhodnější předmět
- podmínkou úspěchu manažera je splnění předpokladů pro řídící činnost
- vrozené předpoklady - temperament a inteligence
- sociální schopnosti (porozumění ostatním)
- předpoklady, které se dají částečně měnit – intelektuální dovednosti (úsudek, komunikace)
- Lewingston – potřeba řídit, potřeba moci, schopnost vcítit se
5. Psychostruktura osobnosti
- osobnost – individuální jednota člověka
- struktura osobnosti – vyjadřuje skladbu psychických vlastností, uspořádaný celek dispozic
podmiňujících psychické reagování (chování a prožívání)
- osobnost - horizontálně – schopnosti, temperament, motivy, postoje
- vertikálně - vrstva pudů – ID(ono) – vitální fce a pudy
- vrstva empirického duševna – EGO(Já)- city, snahy
- vrstva osobní morálky SUPEREGO (Nadjá) – rozum, vůle
6. Schéma struktury osobnosti
Sebekoncepce – vůle
( ( ( (
Naučené vzorce chování
(
Temperament (
( Schopnosti (
( Motivy (
Postoje
(
Vrozené vzorce chování
( ( ( (
Bios – pudy
7. Temperament
- vyjadřuje nejobecnější charakteristiku každého člověka a jeho nervového systému
- způsob volní a citové vzrušivosti aktivity a reaktivity a celkové ladění osobnosti
a) antická teorie - Hippokrat, Galén
- převaha určité tekutiny v těle určuje typ temperamentu
- krev=sangvinik, hlen=flegmatik, žluč=cholerik, černá žluč=melancholik
b) nervová teorie - I. P. Pavlov
- projev typu nervové soustavy a činnosti člověka, který není ovšem zcela
stálý a dán vrozeně, ale mění se výchovou a sebevýchovou
- vnější projev – rychlost, rytmus a tempo psychomotorických reakcí,
emoční vzrušivost
- sangvinik – silný, vyrovnaný, pohyblivý
- melancholik - slabý
- cholerik – silný, nevyrovnaný, pohyblivý
- flegmatik – silný, vyrovnaný, méně pohyblivý
8. Organizační systémy
- množina výrobních prostředků a lidí propojených hmotně energetickými vstupy a informačními vazbami za účelem zkoumání výsledného chování
Schéma organizačních systémů
pracovní
sociální
řídící
ekologicko ergonomický
organizační
ekonomický
Materiálně energetický
technologický
technický
PRVKY
Lidé
Výrobní prostředky a lidé
Výrobní prostředky
VAZBY hmotně energetické smíšené informační
9. Řídící struktura – jednotky, typy
- tvořena lidskými prvky, mezi nimiž jsou informační vazby mající charakter vztahů nadřízenosti, podřízenosti, spolupráce
Řídící jednotky - základem každé řídící struktury, tvořeny vedoucími a podřízenými
a) podle vztahu vedoucího pracovníka - autokratické
- liberální
- demokratické
b) podle vztahu transformačních procesů - liniové – bezprostřední účast
- štábní – zprostředkovaná účast
c) podle hierarchie řídící jednotky - vyšší úroveň řízení
- střední úroveň řízení
- nižší úroveň řízení
d) podle informačního toku - disjunktivní – není potřeba spolupráce
- konjunktivní – potřeba spolupráce
Základní typy řídících struktur
a) útvarové - vznikají propojením řídících jednotek vazbami liniovými, štábními a týmovými
- funkcionální typ - liniově štábní styl
- členění řídící struktury na jednotky podle fcí organizačního
systému
- přesná podřízenost
b) věcné - řídící struktura dělena podle věcných hledisek místo specifických
- divizionální typ – vhodný pro větší organizační systémy
10. Formální a neformální stránka řízení
- formální stránka - organizační normy, jejichž cílem je zajistit takovou strukturu, aby bylo
- dosaženo cílového chování (statut x stanovy, organizační řád, dílčí normy)
- outdoortraining - spojení formální a neformální stránky,snaha o rovnováhu
- neformální stránka - tvořena lidskými prvky
- dotýká se každé činnosti daného systému
- vzniká z vůle lidí – vztahy mezi nimi
- formy neformálních vazeb – kruh, podkova, paprsek
11. Doplňkové organizační a řídící struktury
- dočasný charakter a to od běžného období až po období realizace programu
a) koordinačně - kooperační - vytvářeny na úrovni jednotek organizace práce
- nejjednodušší forma s krátkým časovým vymezením působnosti
- tvorba za účelem mimořádných úkolů a úspory času
- iniciátor zpravidla vedoucí nižšího stupně
b) projektově - integrační - uplatňuje se na úrovni provozů
- umožňuje, aby se vedení nadřízeného organizačního stupně
uvolnilo z řízení daného projektu a to tím, že:
- jmenuje vedoucího s plnou pravomocí
- potvrdí členy integrační organizační jednotky
- uvolní nezbytné výrobní, finanční prostředky
c) materiálově - činnostní - vytvářena na úrovni závodu
- vytváření specializovaných organizačních jednotek jak
z funkčního tak profesního hlediska
- umožňuje prohloubení specializace a vytváření heterogenních
- pracovních týmů a rozvoj tvůrčího myšlení
d) programově - úkolová – nejvyšší typ a plní fci programové struktury
- vytvářena na úrovni podniku
- při vytváření nejsou rozhodující zdroje, ale cíle
- umožňuje vysokou mobilitu pracovních sil a zdrojů, týmovou práci
a zabraňuje neefektivnímu prohlubování specializace
12. Motivace a schéma motivačního procesu
- zaměření a aktivace jednotlivce k určité činnosti
- souhrn činitelů, které jedince podněcují, podporují, aktivizují nebo naopak tlumí a brzdí
Schéma motivačního procesu
13. Delegování
- vnější projev řídícího působení řídícího systému (vedoucí) na řízený systém (podřízený)
- věcná stránka – komu a co delegovat, znalost kvalifikace podřízených
- formální stránka – jak delegovat, znalost struktury osobnosti podřízených
- předmět - činnosti – delegovány formální cestou, řešení základních otázek
- úkoly – delegovány formální stránkou, sledují plnění fce organizačního systému
ve společenském prostředí, vedoucí si nechají část prvků rozhodovacího
procesu a zbytek delegují podřízeným
oblast – delegování při vzniku organizačních a řídících jednotek
pravomoci – delegování formální cestou se shora dolů, umožňuje splnění
delegovaných činností, úkolů a oblastí
- odpovědnost - zásadně nedelegovatelná
- každý pracovník nese odpovědnost za své činnosti, úkoly, oblasti
- každý vedoucí odpovídá za svou práci a za práci podřízených
- kompetence – sféra působení pracovníka
14. Bariéry delegování
- bariéry delegování - nechuť opustit něco, co dobře umíme
- pocit nenahraditelnosti na str. nadřízeného
- nedůvěra ve schopnosti pracovníků
- obava z neoblíbenosti
14. Metody zkoumání v teorii řízení = Metody organizačního výzkumu
Metody kybernetického přístupu
a) metoda „černé skříňky“ - empirické působení podnětů na systém
- znám vstup a výstup, vnitřek znát nemusím
b) metoda analogií - poznání struktury a chování systémů na základě poznatků o podobných
systémech – přebírání
c) metoda modelování - poznání struktury a chování systému na základě modelů, které
umožňují napodobení
- modely podle předmětu a cíle – struktury systému, chování systému
- modely podle zobrazení – ikonické, symbolické, analogické
Metody a techniky organizačních přístupů
a) podle faktoru času - analytické (analýza úrovní parametrů organizačního systému)
- normativní (vytváří charakteristiky prvků organizačního systému)
- syntetické (vytváří účelné struktury a chování organizačního systému)
- prognostické (vymezuje možnosti vývoje organizačního systému)
b) podle vymezení podmínek studia – objektivní (kvantita, mat.-stoch. techniky)
- subjektivní (závislé na úrovni jednotlivce)
- systémové (brainstorming –získání nových myšlenek na
základě inspirace v procesu „mozkové napětí“)
Metody sociálně psychologické
- procedura - organizační uspořádání poznávacího procesu
- statistická, monografická, typologická, historická
- technika - dílčí operace procedury
- výběru – náhodný, záměrný, smíšený
- zkoumání – pozorování přímé, pozorování nepřímé (dotazník, rozhovor), studium
dokumentů
- zpracování dat – třídění údajů – klasifikační analýza, kvantitativní řízení
15. Úloha managera v procesu řízení = Koncepty managerských fcí
- typické činnosti, které by měl manager v procesu své řídící práce účelně a účinně řešit
- dle Fyola
- plánování – předvídá budoucí události a zajišťuje plány splňující předem formulované cíle
- organizování – úprava možností a úkolů tak, aby plány byly prováděny s min. náklady
- vedení – přiděluje jednotlivce k úkolům a cvičí, vede, pomáhá při jejich provádění
- koordinace – zajištění podpory mezi možnostmi a jednotlivci
- ovládání – přesvědčuje se, že vše probíhá podle plánu
16. Styly řízení a řídící práce
- styl řídící práce - navyklý způsob realizace role vedoucího a plnění úkolů
- vnitřní strana – způsob jednání
- vnější strana – organizovanost pracoviště, úkolů, pracovní doby
a) styl řízení z hlediska identifikace vedoucího
- autokrat - na prvním místě jsou úkoly
- podřízení jsou neschopní, nezodpovědní, nemají ctižádost, tudíž jsou do práce
Vloženo: 8.03.2011
Velikost: 217,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz