- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálnuceni sankcemi a dirigováním
- liberál - min. zájem o úkoly a max. zájem o lidi
- podléhá tlaku podřízeným, neřeší konflikty, stanovuje nízké cíle, neochota nést
riziko, umožňuje uplatnění schopných
=> ideálem by bylo spojení autokrata s liberálem
b) schéma individuální stylu řídící práce
- je dán osobností (schopnosti, temperament, postoje, motivace…)vedoucího pracovníka a podmínkami v nichž působí
17. Schéma individuálního stylu řídící práce
- je dán osobností (schopnosti, temperament, postoje, motivace…)vedoucího pracovníka a podmínkami v nichž působí
ZÁJEM
O
ÚKOLY
AUTOKRATICKÝ-na 1.místě-výrobní a pracovní výkon, podřízeni nejsou dostatečně schopni
HARMONICKÝ-využívá podřízených, motivuje odměnami, důraz na neformální vztahy
TÝMOVÝ- zvyšuje zájem lidí o práci, dobrá produkce při dobré morálce, nová a neobvyklá řešení
BYROKTARICKÝ- snaha získat moc, zakládá na hodnostech a titulech, neoperativní a neosobní vztahy
PORADNÍ-dbá na rozvoj osobní kvalifikace, neuznává nad/podřízenost
LHOSTEJNÝ- bez zájmu o úkoly i lidiSOUSEDSKÝ-dobré vztahy a spokojenost lidí, plánuje v hrubých rysech, cíl:dobrý kolektivSOCIÁLNÍ-max.zájem o lidi a min. o práci ZÁJEM O LIDI
17. Fáze procesu rozhodování
- identifikace a specifikace problému-analýza problému
- stanovení alternativních cílů
- hodnocení alternativních řešení
- výběr vhodné varianty
- implementace rozhodnutí
- kontrola a vyhodnocení
18. Metody rozhodování
- jednoduché metody rozhodování - nevyžadují složité matematické nástroje
- umožňují přehledné grafické znázornění problémů
- rozhodovací tabulky, analýza, sítě, stromy
- matematické metody a operační analýza - zvyšující se využívání matematických metod
- lineární programování a metody strukturní analýzy
- prognostické metody rozhodování - analytický nebo syntetický charakter
- heuristické analýzy - založeny na intuici a logickém
myšlení
- extrapolační - umožňují projektování dalšího vývoje
19. Efektivnost řídící práce, faktory, cíle
- efektivnost závisí na - stádiích cyklu řízení
- řídícím subjektu
- podmínkách prostředí
- kritéria efektivnosti - účelnost – vztah mezi potřebou prostředí a podmínkami
- hospodárnost – min. času, nákladů při max. výsledcích
Faktory ovlivňující efektivitu řídící práce
a) subjektivní – tělesné a duševní dispozice, zdraví, kvalifikace, motivace, styl řídící práce
b) objektivní – charaktery transformačních procesů, řídících procesů, vnitřního a vnějšího
prostředí
20. Konflikt - druhy a metody řešení
- vnější nebo vnitřní projev psychické situace, v níž dochází ke vzniku neslučitelných forem názorů
- typy - apetence-apetence (++) - rozhodnutí mezi dvěma kladnými věcmi
- averze-averze (--) - rozhodnutí mezi dvěma tresty
- apetence-averze (+-) – rozhodování o tom, u čeho známe klady a zápory
- řešení - prosté převládnutí jedné dominanty nad druhou
- potlačení jedné tendence a uvolnění druhé
- vytěsnění jedné tendence z vědomí
21. Co ovlivňuje efektivitu delegování
a) znalost podřízených - jejich kvalifikace, schopnosti, vlastnosti
- to umožní delegovat to, co jsou schopni splnit
b) ochota vedoucích delegovat pravomoci - vedoucí by měl řešit základní otázky
- ostatní činnosti by měl delegovat na své podřízené
kteří musí být ochotni tyto činnosti převzít
c) důvěra ve spolupracovníky – podmiňuje vznik dobrého pracovního prostředí
22. Metody racionalizace řídící práce
- ovlivňují efektivnost řídící práce
a) organizace vlastní řídící práce
- stanovení priorit - povinnosti, které z hlediska kompetence náleží jinému pracovníkovi a
snaží se je přesunout na daného pracovníka
- povinnosti, které nemůže daný manažer z kapacitních důvodů vykonat,
ale zároveň je také nemůže delegovat
- analýza časového fondu – stanovení termínů činností z hlediska plánované skutečnosti
(rutina, vedení, plánování, organizování, vnější záležitosti)
- pracovní plán - denní, týdenní, měsíční
b) racionalizace řídící práce z hlediska informačního toku - techniky duševní práce
- informačních materiály (tisk..)
- sestavování písemných projevů
-organizace administrativní činnosti
23. Organizační struktura – typy, jednotky, stupně
- organizační struktura - vyjádřena organigramem
- nosná struktura, neboť propojuje všechny ostatní
- tvořena organizačními jednotkami, které jsou tvořeny určitým
počtem pracovníků podřízených jednomu vedoucímu
- lepší jsou široké struktury – lepší tok informací
- organizační jednotka - základní – jednotka organizace práce
- organizační stupeň - druh organizační jednotky, která je relativně materiálně, energeticky,
organizačně a ekonomicky samostatný
- základní - podnik, závod a provoz.
- hierarchické členění - jednostupňová - podnik
- dvoustupňová - podnik – provoz, podnik - závod
- třístupňová - podnik – závod- provoz
- typy – určeny dimenzemi - území, odvětví, technologie
- na základě 1. dvou dimenzí - územní - např.administrativa (KÚ)
- odvětvová - např.automobilka
- na základě třetí dimenze - doplňkové – maticová
24. Faktory tvorby organizační struktury
- vnitřní - ovlivňují především velikost organizačních jednotek
- technická kapacita – úroveň tech. vybavenosti, znalosti pracovníků
- organizační kapacita – úroveň ekonomické oblasti, množství výrobních procesů
ovládaných jednou osobou
- řídící kapacita – úroveň řídící nadstavby podniků, množství podřízených jednomu
vedoucímu, analytické, syntetické metody
- vnější - ovlivňují vnější uspořádání organizačního systému
- koeficient rozšířené řídící kapacity – poměr mezi velikostí jednotek organizace
práce a řídících jednotek
- počet organizačních a řídících stupňů – podmiňuje nezbytnost hierarchického
uspořádání
- integrující - kvalifikace vedoucích
- dotvářející - zvláštnosti organizace, náročnost správy, velikost organizace, velikost území,
síťové struktury
25. Kvalifikační struktura
- porovnání struktury souboru kvalifikačních předpokladů vedoucích (subjektivní) se strukturou souboru kvalifikačních požadavků funkčních míst (objektivní) charakterizovaných množstvím nutných znalostí, dovedností a schopností
- tyto údaje se sestavují do matice kvalifikační struktury
- každou lze po náležité analýze zlepšit - přesunem pracovníků s vyšší subjektivní kvalifikací
než je kvalifikace objektivní, na odpovídající místo
- zvyšováním počtu vedoucích s odpovídající
subjektivní kvalifikací na úkor pracovníků
s nedostatečnými předpoklady
26. Kvalifikace - koeficienty
- kvalifikace - charakterizuje jejich celkovou způsobilost vykonávat požadovanou činnost
vyplývajících ze zastávaného místa
- kvalifikační koeficient – zjišťování kvalifikace vedoucích pracovníků
K>1 - kvalifikační předpoklady > kvalifikační požadavky
Knutné věnovat pozornost
delegování a zastupitelnosti
- bodové hodnocení - určení normy řídící kapacity
- podobnost fcí, rozmístnění, složitost činnosti, podřízených, plánování,
kvalifikace, plánování, organizování, týmová práce
29. Určování kapacity vedoucích
a) analytické – zjišťují průměrnou řídící kapacitu vedoucích v jednotlivých organizačních
systémech
- běžné statistické metody – získáme průměrnou řídící kapacitu
- orientační metoda – slouží k rychlé orientaci o průměrné řídící kapacitě
b) syntetické – stanovují normy řídící kapacity v určitých podmínkách
- bodové hodnocení obtížnosti postavení – metoda hodnotí postavení vedoucích
vůči podřízeným
30. Komunikační styly - Robinns
Úkoly
pasivníaktivní
I. analytický
II. řídící
III. přátelský
IV. expresivní
Lidi
a)analytický - připravit jednání předem
- držet se tématu jednání
- dodržet čas
- poskytovat argumenty
- nebýt neformální, hlučný
- nemanipulovat
- neponechávat nic náhodě
b) řídící - mluvit k věci, využívat čas
- připravit si argumenty
- zabývat se fakty
- navrhovat alternativní řešení
- přesvědčovat poukazováním na cíle a výsledky
- nenařizovat, neusměrňovat
c) přátelský - navázat kontakt
- přívětivý, neformální styl
- nejednat jen o faktech a číslech
- nebýt příliš rychlý
- nerozhodovat za ně
d) expresivní - podpořit záměry
- mluvit o jejich cílech
- zabývat se „velkými představami“
- nabízet výhody
- neopírat se příliš o legislativu
- požadovat jejich názory a myšlenky
31. Model procesu komunikace
- odesílatel sdělení, kanály pro přenos, příjemce sdělení
- zpětná vazba, překážky a poruchy, šum
- ovlivňují situační a organizační faktory
32. Komunikace v organizaci
- účel a fce - stanovení a sdělování cílů podniku,
- zpracování plánů potřebných pro dosažení cílů,
- efektivní a výkonné organizování lidských a materiálních zdrojů,
- výběr, rozvoj a hodnocení pracovníků,
- vedení, přikazování a vytváření vhodného pracovního prostředí,
- kontrolování
- komunikační toky - shora dolů
- zdola nahoru
- příčně – horizontální, diagonální
- písemné
- ústní
33. Managerské fce – plánování, organizování, personální zajištění, vedení, kontrola
a) plánování - formulování cílů a cesty k jejich plnění
- podnikové cíle - obecné – max. zisku, příjmů, ekonomického růstu, vysoká
kvalita služeb
- specifické – min. ztrát, max. zisku z jedné konkrétní akce,
max. kapitálu, inovační cíle
Vloženo: 8.03.2011
Velikost: 217,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz