- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálb)organizování - vymezení, stanovení a zajištění činnosti a vzájemných vztahů lidí i kolektivů
při plnění určitých záměrů a úkolů
- Dealův systém OSCAR – cíle, specializace, koordinace, pravomoc,
Zodpovědnost
c) personální zajištění - umění získat, využít a udržet si schopné pracovníky
- nejcennější kapitál podniku – znalosti, schopnosti, dovednosti, postoj
pracovníka k podniku
- řízení lidských zdrojů - plánování, získávání vhodných pracovníků
- zvyšování kvalifikace, rekvalifikace
- hodnocení pracovníků
- odměňování
d) vedení lidí - schopnost vést, usměrňovat, stimulovat a motivovat své spolupracovníky ke
kvalitnímu plnění cílů
- teorie X (krátké vodítko) - hmotná stimulace za výkon
- negativní a pozitivní motivace (cukr a bič)
- teorie Y (volné vodítko) - nepřímá motivace – vyvolávání zájmu o práci
vytvářením tvůrčího myšlení
e) kontrola - proces sledování, rozboru a přijetí závěrů v souvislosti s odchylkami mezi
závěrem a jeho realizací
- fáze - získávání a výběr informací
- ověření správnosti informací
- kritické hodnocení kontrolovaných jevů a procesů
- návrhy na opatření
- zpětná vazba
34. Členění v procesu řízení
- proces řízení – proces přijímání, zpracování a předávání informací
a) horizontální členění - vymezuje formální stránku
- fáze – plánování – cíle, výběr rozhodnutí, stanovení časového sledu
- organizování – vytváření vazeb mezi lidmi a výr. prostředky
- operativní řízení – realizace cílů
b) vertikální členění - vymezuje obsahovou stránku
- fáze - přijetí informace
- rozhodování
- ovlivňování
- kontrola
c) obsahové zaměření - řízení - výrobně technických procesů
- organizačně ekonomických procesů
- sociálně řídících procesů
d) charakter cíle - strategické
- taktické
- realizační
35. Vývoj managamentu - 4 etapy
a) od začátku 20. století - klasický managament - Weber, Taylor, Fayol
b) během . SV - plánování v mikro i makro měřítku
- manažeři překonávají vlastníky podniků
c) od konce 70. let - spoluúčast zaměstnanců na řízení
- systémy řízení založené na podílnictví na zisku i na vlastnictví
- zvyšování spolupráce zaměstnanců, manažerů, vlastníků
d) od začátku 90. let - využívání automatizační a kancelářské techniky
- zavedení pružných výrobních systémů s nástupem automatizace a
Robotizace
36. Eisenhowerův princip
- pro stanovení priorit
- hodnotit úkol podle míry naléhavosti a míry důležitosti
Důležitost
Naléhavost
ano
ne
ano
úkol A
Vyřídit ihned a osobně
Vysoce důležité a naléhavé (krize, tíživé problémy,…)
úkol B
Strategicky plánovat a termínovat (příprava, prevence, plánování, budování vztahů, získávání sil, vyjasňování si hodnot)
ne
úkol C
Redukovat, delegovat
Nedůležité a vysoce naléhavé (vyrušování, některé tel., pošta, bezprostřední obtěžující záležitosti)
úkol D
Hodit do koše
Nedůležité a nenaléhavé (malichernosti, bezvýznamná pošta, některé telefonáty, polykače času a „únikové činnosti“)
- A tvoří 15% všech úkolů, k výsledku přispívá 65%- B tvoří 20% všech úkolů, k výsledku přispívá 20%- C tvoří 65% všech úkolů, k výsledku přispívá 15%- D jsou obtížným šumem, ale právě ony tvoří podstatnou část mlhy hektické operativní činnosti
37. Koncept manažerských rolí
a) interpersonální role - vůdce, spojovací článek
b) informační role - příjemce, šiřitel, mluvčí
c) rozhodovací role - podnikatel, řešitel, alokátor zdrojů, vyjednavač
d)administrativní role - administrátor, kontrolor úkolů, správce rozpočtů
38. Styly vedení
- způsob, jakým vedoucí přistupuje k ovlivňování aktivit podřízených, který může být pro pracovníky stimulující nebo nikoliv
a) teorie rysů (Bryman) - soustředila se na osobní kvality vedoucího pracovníka
- u vedoucího sledujeme - fyzické faktory - výška, váha, zjev, …
- schopnosti - inteligence, výřečnost,…
- rysy osobnosti - dominance, introverze…
b) styl řízení - způsob jakým jedná nadřízený s podřízenými
- byrokratický styl - moc i rozhodování jsou soustředěny v rukou vedoucího
- vedoucí přiděluje lidem přesně definované úkoly a provádí kontrolu
- komunikace je jednosměrná shora dolů
- demokratický styl - vedoucí deleguje značnou část své autority, ponechává si však svou
odpovědnost v konečných rozhodnutích
- práce je přidělována na základě rozhodování skupiny
- komunikace je dvousměrná (konzultace)
- liberální styl - vedoucí ponechává řízení práce plně na svých pracovnících a svou autoritu
přenechává skupině
- skupina si sama řeší rozdělení a postup práce
- komunikace je převážně mezi jednotlivými členy skupiny
c) kontingenční přístup - řídí se dle situace, je třeba pochopit situaci a dle ní volit styl
- Fiedlerův kontingenční model - styl orientovaný na úkol
- styl orientovaný na vztahy
- rozhodovací model (Vroom a Yetton) - výběr stylu vedení je závislý na problému, který
vedoucí právě řeší
- autoritativní, konzultativní, skupinový
- situační vedení (Hersey a Blanchard) - zavádějí novou proměnnou zralost, mírou zralosti je
připravenost splnit úkol (pracovní, psychologická)
- styly vedení lidí - dirigování, koučování,podporování
delegování
- vedení „cesta – úkol“ (Robert House) - vedoucí odstraňuje bariéry, poskytuje návod a
podporu, odměňuje se splněním úkolu
- direktivní, podporující, participativní, zaměřené na
výkon
d) transakční a transformační styly (Bernard M. Bass) - zdůrazňována emocionální stránka
vedení lidí
- ústředním pojmem se stává charisma
síla osobnosti vůdce
- transformační - postaveno na uspokojování vyšších potřeb pracovníků, jejich posílení
vede k mimořádnému úsilí
- transkační - postaveno na vzájemné výměně – transakci - pracovník poskytuje svůj talent,
zkušenosti i úsilí a vedoucí ho za to odměňuje
39. Struktura organizační kultury
- organizační kultura - soubor základních předpokladů, hodnot, postojů a norem chování,
které jsou sdíleny v rámci organizace
- projevuje se v myšlení, cítění a chování členů organizace a v
artefaktech materiální a nemateriální povahy.
- artefakty – nejviditelnější rovina, snadno ovlivnitelná, obtížně interpretovatelná
- hodnoty, pravidla a normy chování – rovina částečně vědomá, pro vnějšího pozorovatele
částečně zřetelná
- základní předpoklady – nejhlubší rovina, zahrnující nevědomé a pro příslušníky kultury
zcela samozřejmé myšlenky
40. Motivace podle Maslowa a Herzbergera
- motivace - souhrn činitelů, které jednice podněcují, podporují, aktivizují nebo naopak tlumí
- Maslowova pyramida
- Herzbergova teorie - motivátory - činitelé, které uspokojují lidské potřeby a
zároveň se při jejich uplatnění aktivuje zájem
- hygienické vlivy - činitelé nebo podmínky, v nichž pracovník
pracuje a které ovlivňují jeho spokojenost
nebo nespokojenost
41. Motivační program
- cílevědomá orientace podniku na racionální stimulaci členů zaměstnaneckého kolektivu
- výrazem personální a sociální politiky podniku
- výrazem jednotícího působení personálního řízení
- etapy - analýza převažujících forem motivace
- stanovení cílů motivačního programu
- vymezení a bilance stimulačních činitelů
- příprava reálného využití činitelů
- příprava podnikového dokumentu
- kontrola průběhu a realizace motivačního programu
- obsah - vymezení ekonomického a společenského postavení podniku
- zařazení , uplatnění a perspektiva pracovníků v podniku
- zajištění podmínek pro optimální využití pracovníků
- zajišťování připravenosti pracovníků podniku na změny
- vymezení zdravotní, sociální a kulturní péče podniku o pracovníky
- vymezení vztahů mezi pracovníky, pracovními skupinami a podnikem
42. Managerská mřížka
- Blake, Moltonová
Výkonnost
Důraz na lidi
43. Školy současného managamentu - 5 procesních přístupů
a) procesní přístupy - ucelené a harmonické chápání fungování zkoumané organizační
jednotky
- Koontz, Weihrich, Desler
b) psychologicko sociální přístupy - zabývali se motivační činností, chováním a vedením lidí
- řešili otázku jak využít motivaci v řízení
- plošné motivy x individuální motivy
- Mcgregor, Maslowa, Harzberg
c) systémové přístupy - komplexní chápání managerských procesů
- cílové chování fungujícího celku -> proces integrity, lepší souhra
mezi zaměstnanci
d) kvantitativní přístupy - matematické modely, algoritmované postupy, modely zobecňující
vazby do vzájemného propojení
- Marse, Amaff, Koopmans, Danzig
e) empirické přístupy - poznatky z managerské praxe a jejich aplikace
- klíčový požadavek na manažera - harmonizace fcí - řídit podnikání
- řídit prac.kolektiv
- zvládnout systém řízení
- Druckler, Mintzberg, Katler, Porter, Champy
- Porterův model - hodnotí vnější prostředí organizace
44. Time managament
I. generace – Jak zavést pořádek do úkolů a činností, Které činnosti provádět?
II. generace – časový harmonogram (vyváženost), Kdy tyto činnosti realizovat?
III. generace – cíl a strategie dosažení , Jak činnosti nejvhodněji realizovat?
IV. generace – sebepoznání, důraz na naši osobnost, prioritám se přiřazují cíle a úkoly
5 principů:
- člověk je víc než čas
- cesta je víc než cíl
- návyk je víc než učení
- zevnitř je víc než zvenku
- pomalu je víc než rychle
Metody - Eisenhowerův princip
- ABC metoda
- Paterovo pravidlo
ZPĚTNÁ VAZBA
Nezávislé proměnné
Závislé proměnné
Rozhodování
Chování
Na straně skupiny
Dynamické pole determinant
Reakce
Stimuly
Na straně osobnosti
Potřeby, zájmy
Role
Postoje
Skupina
Odměny
Pochvaly
Uznání
Mzdy
tresty
Střední proměnná
ŠUM
POCHOPENÍ
DEKODOVÁNÍ
PŘÍJEM
PŘENOS SDĚLENÍ
ZAKÓDOVÁNÍ
MYŠLENKA
Seberealizace
Uspokojení z práce
Sociální potřeby
Existenční jistota a bezpečí
Fyziologické potřeby
A
H,p,n
Zp
Vloženo: 8.03.2011
Velikost: 217,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz