- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálRENESANCE A REFORMACE
- vzn. v Itálii
- předpoklady: 1) zámořské objevy
2) rozvoj řemesel
3) rozvoj poznání
4) rozvoj hl. přírodních věd – matematika, astronomie
5) rozvoj měšťanstva
- etapa mezi gotikou a barokem (cca 14. – 16. st.)
- důraz na pozemský život, kultura měšťanstva, světský ráz
- principy: a) antropocentrismus - víra v člověka, v jeho schopnosti
X dříve – teocentrismus (víra v Boha)
b) racionalismus – důraz na lidský rozum
c) individualismus – víra v jedince, v jeho schopnosti
d) studia humana – studium lidských záležitostí, vědy zabývající se člověkem
X dříve – studia divina – studium věcí božských
e) kalokagathia (kalos = krásný; agatos = mravný)
= čl. krásný po stránce tělesné, ale i duševní - ideál
f) heliocentrismus – Mikoláš Koperník rozbil myšlenku, že Země je středem vesmíru
X dříve – geocentrismus (Země – střed vesmíru)
g) člověk má využít všech krás pozemského života, život není jen příprava na věčnost, ale Boha nepopírají (většinou deisté - Bůh je prvohybatel, dále vše podle přírodních zákonitostí)
- důraz na jazyky – latina, řečtina, hebrejština
- návrat k antice (it. rinascita = znovuzrození) - zájem o antickou ffi, studium historie římské říše,napodobování jazyku římských básníků a stylu římských architektů
- sbíraly se staré svitky…
- 1450 – vynález knihtisku – Jan Gutenberg
• 3 základní proudy renesanční filozofie:
1) RENESANČNÍ HUMANISMUS
→ Dante Alighieri – dílo „Božská komedie“
- zdůrazňoval princip individuality
- člověk je předurčen přírodou
- chtěl sjednocení Itálie
→ Francesco Petrarca – dílo „Sonety Lauře“
- opěvuje lásku
- vzdělaný , zván na univerzity, cestoval
- styky s Karlem IV.
- chtěl sjednocení Itálie
→ Lorenzo Valla – uznával božstvo, ale upíral mu právo zasahovat do lidských věcí (= deista)
→ Pietro Pomponazzi - „Ať soudíme o Bohu jakýmkoli způsobem, ať je duše smrtelná,či nesmrtelná, máme povinnost konat dobro a střežit se zla. I zachování i porušení ctnosti nacházejí v sobě odměnu a trest.“ – zdůrazňuje důležitost morálky (desatero), člověk ho má dodržovat, i když nevěří v Boha (= morální imperativ)
2) RENESANČNÍ PŘÍRODNÍ FILOZOFIE (NATURFILOZOFIE)
- astronomie – vzn. názor na uspořádání vesmíru (řeší to kosmologie)
- uplatňuje se heliocentrismus
→ Mikuláš Kusánský – zabýval se i zeměpisem; nakreslil mapu stř. a vých. Evropy
- uznával pantheismus – Bůh všude v přírodě
→ Giordano Bruno – vystupoval proti církevním dogmatům, materialista = uznávalhmotnou podstatu světa, vycházel z Démokrita (- atomista, hmota jez částic, nejmenší je atom); nejmenší částice – monády
- pantheismus; r. 1600 upálen na náměstí v Římě
→ Galileo Galilei – prosazoval heliocentrismus → konflikt s círk. inkvizicí → mučen→ odvolal své učení
- „A přece se točí.“
→ Tycho de Brahe (dánský astronom, pochován v Praze), Jan Keller, Tadeáš Hájek – r. 1599 působili na dvoře Rudolfa II., který je platil
→ Leonardo da Vinci – zabýval se uspořádáním vesmíru, stavbou lidského těla,letem ptáků, vynálezce (padák, vrtulník...), malíř → typický„renesanční člověk“ (všestranný)
3) RENESANČNÍ FILOZOFIE STÁTU A PRÁVA
a) renesanční utopie
→ Thomas More – dílo „Utopia“ – popisuje život na vysněném ostrově, všichnipracují a dělí se o výsledky práce, rovnostářské uspořádání společnosti(tento názor převzali utopisté, např. marxisticko-leninská díla)
- odmítl se podřídit Jindřichovi VIII. jako hlavě církve → popraven
→ Thomaso Campanella – dílo „Sluneční stát“ – stejné myšlenky jako T. More
b) neutopistický názor
→ Nicollo Machiavelli – dílo „Vlády a státy“
- dílo „Vladař“ - panovník má být spíše obávaný, nežmilovaný, aby ho lidé poslouchali, ale zase nesmí být příliš krutý, aby senebouřili => nepochopen Jezuity (machiavelismus - politika, která se neštítížádných prostředků)
- zabýval se zahraniční a vojenskou politikou, Itálie byla rozdrobená, italskéválky - Španělsko a Francie si chtěly podrobit Itálii => chtěl, aby se Itáliesjednotila pod vedením nějaké silné osobnosti, apeloval na lidi, aby se zajímalio politiku (nevědomost tvoří prostor pro diktaturu)
RENESANČNÍ UMĚNÍ
- renesance - raná (poč. 15. st., It.), vrcholná (15. st. - 20. léta 16. st.), pozdní (16. st. - někdy označováno jako manýrismus - napětí, nesoulad)
- u nás vrchol za Rudolfa II.
- architektura - půlkruhový oblouk, arkády, sloupy (hl. iónský - hlavice s volutou), kupole (hl. uchrámů), sgrafita (figurální, psaníčková), rustika (obkladový kámen), balustrády, valenáklenba, stavby z kamene i cihel, sdružená okna, arkýře, kazetové nebo trámové stropy,symetrie, stavby horizontální, převaha světských (profánních) budov
- stavby - zámky - čtyřkřídlé, trojkřídlé, dvůr obklopený arkádami
→ Český Krumlov, Lednice, Červená Lhota, Telč, Jindřichův Hradec
- paláce - u nich kašny, fontány, letohrádky, míčovny, jízdárny
→ Lobkovický palác
- letohrádky → Letohrádek Hvězda, Letohrádek královny Anny (pro Annu Jagellonskou)
- pevnosti – hl. Slovensko = kaštel
- vily (venkovská sídla)
- měšťanské domy - ozdobné štíty; v místnostech se objevují kamna
- radnice, školy, špitály, vodárny, zvonice - časomíra, hlášení
- boží muka = kaplička, v ní Ježíš na kříži
- chrámy (málo)
• Telč, Lednice, Jindřichův Hradec, Český Krumlov, zámek Velké Losiny, plzeňská radnice
- představitelé
- F. Brunelleschi - florentský dóm (podle kupole - chrám sv. Petra v Římě a chrám sv. Mikuláše)
- Bramante – realizoval nádvoří ve Vatikánu
- v Čechách
- Benedikt Re
Vloženo: 11.09.2010
Velikost: 89,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu D - Dějepis
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Filozofie renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v Čechách
- CJ - Český jazyk - Česká literatury renesance
- D - Dějepis - Renesance, Humanismus
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V EVROPSKÉ LITERATUŘE
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
- CJ - Český jazyk - Evropská literatura od renesance po klasicismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evr. lit.
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance ve světové literatuře
- D - Dějepis - Renesance_ humanismus_ objevné plavby
- FIL - Filozofie - Filozofie renesance a baroka
- LIT - Literatura - Evropský humanismus a renesance
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance v Cechach, baroko
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance ve světě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evr. a české lit
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v Evropě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v české literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus ve světové literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance ve světě
- LIT - Literatura - Renesance
- 1 - Český jazyk - Renesance a Humanismus
- 1 - Český jazyk - Renesance ve světě
- 1 - Český jazyk - Renesance a Humanismus ve Francii a ve Španělsku
- D - Dějepis - Zánik Byzance, Renesance ,Reformace
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - renesance a humanismus (Shakespeare)
- LIT - Literatura - renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v Evropě a u nás
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Českých zemích
- D - Dějepis - Renesance, humanismus
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- D - Dějepis - Renesance
- CJ - Český jazyk - Světová lit od renesance k osvícenství
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Německu
- VV - Výtvarná výchova - Renesance ve Francii
- VV - Výtvarná výchova - Renesance ve Španělsku
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance
- LIT - Literatura - HUMANISMUS A RENESANCE VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
- LIT - Literatura - Literatura humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v českých zemích
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v literatuře
- CJ - Český jazyk - Česká literatury renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v literatuře světové a české
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismu - zkl. info
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evr. lit
- D - Dějepis - Renesance, humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Cestopisy renesance a baroka
- LIT - Literatura - Kroniky období renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v Cechach
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Literatura období renesance a humanismu v naší i světové li
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.5- Renesance a Humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus u nás
- CJ - Český jazyk - Renesance v Evropě
- CJ - Český jazyk - Renesance
- FIL - Filozofie - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance
- CJ - Český jazyk - - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismu ve světě i v českých zemích (13. 17.
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus v Čechách
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance, Humanismus
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Čechách a na Moravě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- D - Dějepis - RENESANCE
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance + Humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance v ČR
- CJ - Český jazyk - Renesance
- D - Dějepis - renesance a humanismus, objevné plavby
- D - Dějepis - renesance, humanismus
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus ve světové i české literatuře
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance ve svět. lieratuře
- CJ - Český jazyk - Ideál harmonicky rozvinutého člověka v literatuře humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Myšlenkové a kulturní dědictví humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance, humanismus a baroko v české literatuře
- CJ - Český jazyk - RENESANCE, HUMANISMUS A BAROKO
- D - Dějepis - Humanizmus a renesance + Velké zámořské objevy
- D - Dějepis - RENESANCE, REFORMACE, HUMANISMUS
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
- FIL - Filozofie - Filozofie v obdobi stredoveku, renesance, reformace
- LIT - Literatura - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropsky humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance ve svetove literature- upraveno
- CJ - Český jazyk - renesance a human.
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropských zemích a u nás
- CJ - Český jazyk - RENESANCE A HUMANISMUS V
- CJ - Český jazyk - Renesance humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance3
- D - Dějepis - Humanismus a renesance
- D - Dějepis - Humanismus a renesance2
- D - Dějepis - Humanismus a renesance3
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Charakter světové literatury v období středověku do nástupu renesance
- LIT - Literatura - Evropská renesance a český humanismus v literatuře
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Čechách a na Moravě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - RENESANCE
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Evropě
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Čechách
- D - Dějepis - Reformace
- CJ - Český jazyk - Česká literatura od reformace po baroko
- D - Dějepis - Reformace a protireformace
- D - Dějepis - Reformace
- D - Dějepis - Reformace
- D - Dějepis - Reformace
- D - Dějepis - Reformace
- D - Dějepis - Reformace v evropských zemích
- D - Dějepis - REFORMACE
- D - Dějepis - reformace a její průběh v některých evropských zemích
- D - Dějepis - reformace, protireformace 1.
- CJ - Český jazyk - JAN HUS, REFORMACE, PŘEDCHŮDCI
- D - Dějepis - křesťanství, reformace, protirefermace
- D - Dějepis - Reformace a protireformace, Šmalkadská válka,...
- D - Dějepis - Reformace
- D - Dějepis - Čechy 1450-1550, reformace v Německu
- D - Dějepis - Čechy 15.-16.stol., reformace v Něm.a Švýc.
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: