- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálRENESANCE A HUMANISMUS V EVROPSKÝCH ZEMÍCH A U NÁS;+ ÚVAHA
- období kolem 14. – 17. stoletíRENESANCE= znovuzrození (z franc.) = umělecký směr vycházející z antiky (umění Řecké a Římské)HUMANISMUS– z latiny → lidský = životní názor a styl, který ztrácí zájem o Boha a soustřeďuje se na člověka, na poznání a vzdělání, nový světový názor – odklon od náboženství, středem zájmu je člověk a jeho život na tomto světě (vzorem je antika – studie) napodobují antické hodnoty a památky– zrod v Itálii – měšťanstva, obchodníci (zbraně) → Milán, Benátky, Janov, Florencie– obchodní cesty → tradiční cesty přes Střední a Blízký Východ do Číny a Indie → rozvoj řemesel a finančnictví → do Evropy– Mecenáši → z latiny, bohatí lidé, kteří si nechávali stavět vily, sochy, vykreslit obrazy– Medicejové → mecenáši, nejbohatší, objednávali si nej. věci a nechali si je i dovézt- rozvoj vzdělání a umění:
přírodní vědy:- lékařství (první pitva) - astronomie (dokázat, že Země není kulatá a není středem vesmíru) → Giordano Bruno → Galileo Galiley → Kepler, Koperník - počátky námořních objevů
architektura:- přizpůsobení pozemskému způsobu života- prostory ovlivněny lidským měřítkem, uplatňování perspektivy, inspirace v památkách antického Říma, pro renesanci charakteristický dynamický vývoj,který přes manýrismus dospěl až k baroku-stavěly se prostory hlavně podélné a centrální, použití kleneb (kupole, klášterní klenba, klenba melounová nad různými tvary půdorysů)- architrávový systém a kruhový oblouk, bohaté architektonické ztvárnění zdi → rustika, bosáž, sgrafito, zvýrazněny římsy, portály, okna, atika a sokl, antické řády (hlavně korintský), trojúhelníkový štít, antická nika (s dekory – sochy, vázy), arkády (lodžie, ochozy nádvoří), podloubí, falešné třetí poschodí- typy staveb → zámky, paláce; městské domy, radnice, školy, špitály, vodárny, kostely, kláštery)– architekti: Donatelo Bramante – chrám sv. Petra a Pavla ve Vatikánu Fillipo Brunelleschi – kupole florentského dómu- PŘ: přestavování a rozšiřování Pražského hradu, renesanční okna Vladislavského sálu, Královský letohrádek na Pražském hradě, Velká míčovna v Královské zahradě, Schwarzenberský palác, přestavby hradů a výstavby zámků (Jindřichův Hradec, Český Krumlov, Telč)
malířství:Sandro Botticelli → Zrození Venuše Leonardo da Vinci → Mona Lisa, Dívka s hranostajem, Poslední večeře Páně Rafael Santi → Sixtinská Madona Giorgione → Spící Venuše Hieronymus Bosch → zobrazoval zlo Albrecht Dürer → rytec
sochařství:Donatello → socha sv. Jiří → „DOKONALOST TĚLA" Michelangelo Buonarotti → socha Davida, Pieta Mojžíše, malby v Sixtinské kapli
móda: → italská (punčocháče, kalhoty pro muže, široké sukně s obručí) → španělská (vysoký límec, vějíř)
jídlo: – se stává obřadem (vynález vidličky)
ITALSKÁ RENESANCE
DANTE ALIGHIERI ((1265 (1321)- autor duchovního eposu (vycházející z biblické předlohy) → Božská komedie – autor prochází Rájem, Očistcem a Peklem – vybral si pro toto putování průvodce – římského básníka Vergilia; Vergiliovi zůstalo nebe zavřené a tak ho provádí jeho milenka Beatrice, setkává se v posmrtném životě s významnými osobnostmi (s Odyssem) a hovoří s nimi o jejich osudu- renes.prvky: autor není příslušník církve, ale píše o ní, vystupuje římský básník Vergilius, hrdinou je sám autor; renesance mluví otevřeně o lásce (milenka Beatrice) gotika nikoliv
FRANCESCO PETRARCA ((1304 (1374)- básník, rozhodující inspirací je láska, píše milostnou poezii, jeho básně vychází souborně pod názvem Zpěvník (sbírka asi 300 básní) – autorem „sonetu“ (=znělky) = žánr lyrické poezie, často s milostnou tématikou, má pevnou stavbu (4,4,3,3 sloky – návaznost slok)- Petrarcu provází životem láska k Lauře, je to skutečný prožitek lásky, štěstí a trápení, který ho inspiruje k zachycení svých pocitů v sonetech (znělkách)Sonety Lauře – horoucí láska je znamením mlčení a ne výmluvnosti, krásná tvář jeho dívky v něm probouzí city, které ho zmáhají, je jí oddán se vším co má (dobro, zlo, život, smrt) a to vše jí vkládá do rukou, když na něj pohlédne on váhá, z úst mu vycházejí slůvka lichotivá, bázlivá, kterým rozumí jen zamilovaní, poznává, že když je zamilovaný, jeho jazyk je němý a jeho duch se zatmívá.
GIOVANNI BOCCACCIO ((1313 (1375)- prozaik, prozaická díla- podíl na vzniku renesanční novely = krátký prozaický útvar s překvapivým obratem v závěru děje)- soubor 100 novel = Dekameron – tyto novely si na venkovském sídle nedaleko Florencie, kam utekli před nákazou roku 1348, vypráví 7 dívek a 3 chlapci z urozených rodin, vypráví si asi deset dní. Novely mají rozmanité náměty, převážně milostné. Dekameron se stal vzorem pro další příběhy- 1.Ukázka z Dekameronu – Podkoní leží s královou manželkou, ale on je mlčky pozoruje, v noci jde do konírny a hledá čeledína, kterému nejvíce buší srdce, ostříhá ho, ale on ho však po jeho odchodu přelstí tím, že ostříhá i ostatní čeledíny. Ráno si král povolal všechny čeledíny a chce zjistit, který z nich to byl. Podiví se, když se před ním objeví ostříhaní čeledíni. Uvědomí si, že ho dotyčný obalamutil a pochopí, že nemá cenu dál pátrat. Byla by to ostuda. A tak všem pohrozil. Pachatel si vzal ponaučení a už nikdy takový hřích nespáchal.- 2. Ukázka z Dekameronu – z franc.prostředí – Ve franc.království žil hrabě Isnard. Vážně onemocněl, a tak si zavolal lékárníka, aby ho uzdravil. Po delší době hrabě umírá a jeho syna Bertranda se ujímá královská rodina. Gillette, dcera lékárníkova, už dlouho Bertranda miluje, i on ji miluje – vyrůstali spolu.Druhý král také onemocní a pozve si lékárníka. Přichází však Gillette, aby ho léčila a král se uzdravuje a za odměnu jí slibuje jedno přání. Ona zvolí Bertranda. Král nakonec svolí.Bertrand musí odjet, slibuje Gillette, že jí bude psát. Po delší době už ale dopisy nepřicházejí. Až jednou jí napsal, že bude jeho manželkou, až mu zplodí 2 syny a dostane od něj dar z lásky. Gillette se snaží zjistit, kde je její milý – má milenku. Gillette se s ní seznámí a nabízí jí peníze za to, aby jí pomohla obelstít Bertranda.Druhý den se Bertrand s milenkou setká a na důkaz jeho lásky jí dává prsten – ta ho však předá Gillette. Na další schůzku se Gillette převlékne za milenku a on nic nepozná.Po několika letech přichází Gillette za Bertrandem a v náručí drží 2 syny a na prstu jí září prsten. On uzná, že je pro něj hodna. Gillette ví, že pro svoji lásku musela i svého milého obelstít, ale přesto dosáhla svého cíle.- 3. Ukázka z Dekameronu – Příběh z Alesie – Ghita měla manžela Tofana, věděla o tom, že pije a využívala toho, aby mohla v noci chodit za svým milencem, a tak Tofana opíjela. Jednou na to ale přišel a začal žárlit, proto jednoho dne opilost předstíral, a když se Ghita vracela domů, nechtěl ji pustit do domu. Ghita ho přelstila – vhodila kámen do studně – Tofan si myslel, že tam skočila ona – otvírá dveře a běží ke studni. Ghita využije situace a běží do domu a zamkne se. Manžel pak buší na dveře a řve na celé okolí, aby ho pustila domů.Ona mu však říká, že nebude dál snášet opilce. Sousedé vše uslyší a běží k nim. Ghéta jim ti vše vypráví, Tofano se obhajuje, ale sousedé ho obviňují a dají za pravdu Ghitě.
FRANCOUZSKÁ RENESANCE
FRANCOIS VILLON ((1431 (1463)- vytvořil jedno z nejpozoruhodnějších děl pozdního starověku, předchůdce renesance, studium pařížské Sorbony, žil jako tulák, rváč i zloděj, byl odsouzen k smrti – jeho život velmi pestrý ale pohnutý a pohyboval se v rozdílných podobách, vedl pohanský život – vyhnán z Paříže- jeho tvorba:Závěť (Velký testament) Odkaz (Malý testament) - tato díla můžeme považovat za tvorbu prvního moderního evropského básníka- Villon se v těchto sbírkách zamýšlí nad svým životem a krutým osudem- někdy bývá označován za prvního z „prokletých básníků“ (nepochopených svou dobou)- je tvůrcem tzv. Francouzské (Villonské) balady = lyrická báseň, která se skládá ze 4 slok; první tři mívají sedm až dvanáct veršů, poslední sloka má čtyři až pět veršů; verš, kterým je uzavřeno poslání se jako refrén opakuje v závěru každé sloky; je obtížná tím, že má pouze dva až tři rýmyZávěť (Velký testament) – Villon tvrdí, že kdyby svou smrtí vyřešil nějaký problém, hned by se zabil, poukazuje na to, že na chudáky a na jejich smrt se nikdo nedívá – protože s chudáky soucítil- vypráví o loupežníkovi, který kradl, měl být potrestán a obhajoval se svou chudobou tím, že za to může osud – tam kde je chudoba, rodí se i zloči
Vloženo: 3.07.2011
Velikost: 95,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Filozofie renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v Čechách
- CJ - Český jazyk - Česká literatury renesance
- D - Dějepis - Renesance, Humanismus
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V EVROPSKÉ LITERATUŘE
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
- CJ - Český jazyk - Evropská literatura od renesance po klasicismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evr. lit.
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance ve světové literatuře
- D - Dějepis - Renesance_ humanismus_ objevné plavby
- D - Dějepis - Renesance a reformace
- FIL - Filozofie - Filozofie renesance a baroka
- LIT - Literatura - Evropský humanismus a renesance
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance v Cechach, baroko
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance ve světě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evr. a české lit
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v Evropě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v české literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus ve světové literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance ve světě
- LIT - Literatura - Renesance
- 1 - Český jazyk - Renesance a Humanismus
- 1 - Český jazyk - Renesance ve světě
- 1 - Český jazyk - Renesance a Humanismus ve Francii a ve Španělsku
- D - Dějepis - Zánik Byzance, Renesance ,Reformace
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - renesance a humanismus (Shakespeare)
- LIT - Literatura - renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v Evropě a u nás
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Českých zemích
- D - Dějepis - Renesance, humanismus
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- D - Dějepis - Renesance
- CJ - Český jazyk - Světová lit od renesance k osvícenství
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Německu
- VV - Výtvarná výchova - Renesance ve Francii
- VV - Výtvarná výchova - Renesance ve Španělsku
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance
- LIT - Literatura - HUMANISMUS A RENESANCE VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
- LIT - Literatura - Literatura humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v českých zemích
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v literatuře
- CJ - Český jazyk - Česká literatury renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v literatuře světové a české
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismu - zkl. info
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evr. lit
- D - Dějepis - Renesance, humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Cestopisy renesance a baroka
- LIT - Literatura - Kroniky období renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v Cechach
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Literatura období renesance a humanismu v naší i světové li
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.5- Renesance a Humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus u nás
- CJ - Český jazyk - Renesance v Evropě
- CJ - Český jazyk - Renesance
- FIL - Filozofie - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance
- CJ - Český jazyk - - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismu ve světě i v českých zemích (13. 17.
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus v Čechách
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance, Humanismus
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Čechách a na Moravě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- D - Dějepis - RENESANCE
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance + Humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance v ČR
- CJ - Český jazyk - Renesance
- D - Dějepis - renesance a humanismus, objevné plavby
- D - Dějepis - renesance, humanismus
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus ve světové i české literatuře
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance ve svět. lieratuře
- CJ - Český jazyk - Ideál harmonicky rozvinutého člověka v literatuře humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Myšlenkové a kulturní dědictví humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance, humanismus a baroko v české literatuře
- CJ - Český jazyk - RENESANCE, HUMANISMUS A BAROKO
- D - Dějepis - Humanizmus a renesance + Velké zámořské objevy
- D - Dějepis - RENESANCE, REFORMACE, HUMANISMUS
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
- FIL - Filozofie - Filozofie v obdobi stredoveku, renesance, reformace
- LIT - Literatura - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropsky humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance ve svetove literature- upraveno
- CJ - Český jazyk - renesance a human.
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropských zemích a u nás
- CJ - Český jazyk - Renesance humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance3
- D - Dějepis - Humanismus a renesance
- D - Dějepis - Humanismus a renesance2
- D - Dějepis - Humanismus a renesance3
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Charakter světové literatury v období středověku do nástupu renesance
- LIT - Literatura - Evropská renesance a český humanismus v literatuře
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Čechách a na Moravě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - RENESANCE
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Evropě
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Čechách
- LIT - Literatura - Humanismus u nás, J.A. Komenský
- LIT - Literatura - Humanismus u nás
- LIT - Literatura - Humanismus v Čechách
- LIT - Literatura - Humanismus
- 1 - Český jazyk - Český humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropský humanismus
- CJ - Český jazyk - Humanismus ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - Český humanismus
- LIT - Literatura - Raný český humanismus
- LIT - Literatura - Husitství, český humanismus
- LIT - Literatura - Český humanismus a baroko
- CJ - Český jazyk - Humanismus, baroko, Komenský
- CJ - Český jazyk - Český humanismus
- LIT - Literatura - Husitství, český humanismus
- CJ - Český jazyk - Demokratický humanismus
- CJ - Český jazyk - Humanismus
- CJ - Český jazyk - Humanismus v Cechach
- CJ - Český jazyk - Humanismus, Baroko, Komenský
- CJ - Český jazyk - humanismus
- CJ - Český jazyk - Renasance a humanismus v evropských zemích a u nás
- D - Dějepis - Humanismus
- LIT - Literatura - humanismusvceskelit.
- D - Dějepis - Humanismus a další směry
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: