- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál4.A EVROPSKÁ RENESANCE A HUMANISMUS
v umění a literatuře
Renesance 14.-poč.17.stol.
Nejdříve v Itálii, počátek 14. století, o století později ve Francii a Španělsku, kol. 16.stol. v Anglii, dále Polsko, jihoslovanská Dalmácie
Z francouzštiny „renaissance“ = znovuzrození
Renesance = znovuzrození, obrození antiky, návrat k antické kultuře jako vzoru
kalokagáthía = harmonie těla a duše
nový ideál vzdělání, touha po pravdivém poznání člověka a pozemského života (proti středověkému poznávání boha a zájmu o posmrtný život), všestrannost poznání
kult smyslů a rozumu (proti kultu víry)
pocit sebevědomí jednotlivce (víra ve vlastní síly)
mnohostrannost umělců (např.Michelangelo Buonarroti –sochař, stavitel, malíř, básník)
myšlenky
svobodný člověk
rozum
užívat života
měšťané – nositelé nových myšlenek
Renesanční literatura: epos, satira, lyrická píseň, epigram, životopisná i historická povídka, dialog, komedie, tragédie aj.
v popředí literatura nauková, lyrika, alegorie
Rozvoj literatur v národních jazycích (místo latiny)
Architektura – vodorovné, pravoúhlé linie, jónské sloupy, podloubí, kopule,
Malířství – návrat k přírodě, objev perspektivy
Humanismus
humanisté
rozbor a kritika antiky
předmětem zájmu – člověk /svoboda myšlení/ - humanus = lidský
navazující na odkaz antiky
humanisté položili základ vědeckého zkoumání latinských a řeckých spisů antických autorů, podnítili rozvoj filologie, zájem o historii, zeměpis, přírodní vědy a zapomenuté kulturní hodnoty starověku, které nalézali v antické mytologii a filozofii. Shromažďováním co největšího množství studijního materiálu naplňovali ideál univerzální vzdělanosti a zároveň inspirovali renesanci k novému způsobu myšlení a vidění světa. Humanistická literatura se však od renesance odlišovala převažujícím imitativním principem.
Dopis (neměl osobní vztah), autobiografie, biografické spisy, historiografické práce a cestopisy
Rétorika
Představitelé renesance
vědci
Mikuláš Koperník
Galileo Galilei
Giordano Bruno
umělci
Leonardo da Vinci – Mona Lisa, Poslední večeře
Michelangelo Buonarroti – sochy Davida a Mojžíše, sochař, architekt, malíř, psal skvělé verše
Dante Alighieri – Božská komedie
Giovanni Boccaccio – Dekameron
Francois Villon – tvůrce tzv. francouzské balady
Francesco Petrarca – tvůrce sonetu
reformační myslitelé
Jan Hus /Čechy/
Martin Luther /Německo/
Ulrich Zwingli /Švýcarsko/
Jan Kalvín /Švýcarsko/
sociální myslitelé
Niccolo Machiavelli
Thomas More – Utopia
Tommaso Campanella – Sluneční stát
PŘEDCHŮDCI RENESANČNÍHO CÍTĚNÍ
Dante Alighieri /1265-1321/
Božská komedie
duchovní epos /zaměřeno na duši/
3 části – Peklo, Očistec a Ráj
Peklem a Očistcem provází autora Vergilius /symbol lidského rozumu a poznání/ - autor se setkává s politickými odpůrci
Rájem provází autora Beatrice /básníkova láska/ - jedná se o poznání věčné blaženosti
zobrazuje lidi všech věků /plno charakterů/
založeno na dualismu těla a duše
rozděleno do zpěvů
myšlenky – touha po svobodě, naplněném životě; snaha proniknout k záhadám nadpozemského života
(aligjéri], * mezi 15. 5. a 15. 6. 1265, † 14. 9. 1321, italský básník; jeden z nejvýznamnějších představitelů světové literatury. Původem florentský guelfský šlechtic. Náležel ke straně bílých guelfů, obhájců městských svobod proti papeži Bonifácovi VIII. Účastnil se politického života města, od 15. 6. do 15. 8. 1300 jeden z priorů. V říjnu 1301 člen poselstva k papeži do Říma. Za jeho nepřítomnosti se vlády ve Florencii zmocnila propapežská strana černých guelfů a Dante Alighieri až do konce života zůstal ve vyhnanství, hrdě odmítl amnestii. Zemřel v Ravenně a byl zde pohřben . V prvním tvůrčím období napsal v tzv. sladkém novém stylu (dolce stil nuovo) Nový život, milostné básně komentované prózou, deník své platonické lásky k Beatrici, “ušlechtilé paní", lásky, která zušlechťuje každého, kdo se jí přiblíží. Z básní, jež nebyly pojaty do Nového života, se odlišuje od sladkého nového stylu pět kancón, zv. pietrose (kamenité), pro jejich drsný styl, neboť opěvují necitelnou Pietru (kámen). Nedokončený traktát Convivio (Hostina) obsahuje filozofické kancóny opět komentované prózou; dokazuje vhodnost italského jazyka i k vyjádření náboženských a filozofických témat. Nedokončen zůstal latinský traktát De vulgari eloquentia (O lidové řeči) se zajímavým dělením italštiny na čtrnáct dialektů, jejichž syntézou měl vzniknout literární jazyk, tzv. illustre vulgare. V latinském traktátu O jediné vládě dokládá myšlenku o nezávislosti císařské moci na papeži a vytváří utopický obraz univerzální monarchie. Hlavní dílo, didakticko-alegorický epos v tercínách Božská komedie (původní název Commedia, tj. dílo se šťastným koncem; přívlastek božská poprvé použil Boccaccio, součástí názvu ve vydání 1555), má tři části: Peklo, Očistec (průvodcem je Vergilius, symbol pozemského vědění) a Ráj (Danta zde provázejí Beatrice a sv. Bernard, symboly nadpozemské dokonalosti a božího zjevení). Důmyslná struktura eposu, opírající se o geocentrický světový názor, umožnila Dantovi shrnout veškeré středověké vědění. Pouť záhrobními říšemi symbolizuje lidský život od prvotního hříchu po vykoupení, setkání s výraznými postavami hříšníků i blažených slouží čtenáři jako příklady, jak žít, aby dosáhl věčné blaženosti. Dokonalostí verše a názornými metaforami, jimiž Dante Alighieri vyjádřil i abstraktní, doktrinální pojmy, působí dílo na všechny vrstvy čtenářského publika dodnes a zůstává zdrojem inspirace pro světovou kulturu.
Francesco Petrarca /1304-1374/
Zpěvník /neboli Canzoniere/
soubor milostné poezie
Laura
soubor sonetů /znělek/
věnoval přítelkyni Lauře
milostný obsah
opěvuje skutečnou ženu /tzn., že ji nezbožšťuje!/
Laura – rozmarná, svárlivá, roztomilá, plačtivá, žárlivá, nenávistná, krásná
sonet
stanovil vnitřní řád a formu
14 veršů
stanoven rým
4 strofy
2 kvarteta /po 4 verších/
2 terceta /po 3 verších/
teze, antiteze, synteze
Petrarca [petrarka] Francesco, * 20. 7. 1304, † 19. 7. 1374, italský básník a prozaik. Znalec antické kultury a klasické filologie, často nazýván otcem humanismu. Literární činnost střídal s politickou činností a diplomatickými posláními. Snil o sjednocení Itálie jako dědičky antického Říma, proto vítal pokus římského tribuna lidu Coly di Rienzo o založení republiky; k nastolení míru a pořádku v Itálii vyzýval Karla IV., s nímž se setkal v roce 1354 v Mantově a 1368 v Udine. 1356 navštívil Prahu. Korespondence s Karlem IV., arcibiskupem Arnoštem z Pardubic a kancléřem Janem ze Středy v letech 1351 – 68 (některé dopisy vyšly v českém výboru Listy velkým i malým tohoto světa) přispěla k rozvoji humanismu v Čechách. Hlavní význam přikládal Petrarca své latinské tvorbě; hledal a studoval antické rukopisy, napsal řadu děl v latině, z nichž nejvýznamnější je nedokončený epos v hexametrech Africa (1338) o punských válkách. Latinsky psal i dopisy, literárně zpracované do několika sbírek. Výrazem jeho niterné náboženské krize, jejíž začátek sám datoval rokem 1336 výstupem na Mont Venteux, jsou tzv. asketické spisy; nejvýznamnější je Secretum (Tajemství) a tři dialogy mezi básníkem a sv. Augustinem. Setkání se šlechtičnou Laurou 6. 4. 1327 v avignonském chrámu sv. Kláry se stalo podnětem k psaní milostné lyriky, kterou skládal po celý život a shrnul do sbírky později nazvané Zpěvník (původní latinský název Rerum vulgarium fragmenta – Fragmenty v lidové řeči). Obsahuje 355 básní (317 sonetů, 29 canzon, 9 sestin, 7 balad a 4 madrigaly), rozdělených na verše “ze života” a “po smrti” Laury, ještě idealizované, ale již s rysy pozemskými. Přínosem je psychologická hloubka vyjádření myšlenek, citů a nálad milujícího člověka, zobrazení vlastního vnitřního světa básníka, zmítaného rozporem mezi pozemskými city a oddaností Bohu. Božskou komedii napodobuje didakticko-alegorický epos Trionfi (Triumfy), v němž vynikají lyrické pasáže, svými motivy příbuzné Zpěvníku. Petrarkova lyrika je nová hloubkou psychologické analýzy a dokonalou básnickou formou i jazykem. Ovlivnila nejen tzv. petrarkisty 16. stol., ale i pozdější italské lyriky až po G. Ungarettiho; po staletí byla vzorem i pro poezii evropskou.
Giovanni Boccaccio /1313-1375/
Dekameron
soubor novel
rámcová novela = všechny příběhy novely mají něco společného
v úvodu – Florencie zasažena morem, 7 urozených žen a 3 šlechtici opustí město, na venkově si vypráví příběhy
celkem 100 příběhů
podstatou příběhů jsou milostné zápletky /vážné i rozmarné/
dílo je i humorné a satirické
autor využívá lidový jazyk, přirovnání, expresívní výrazy
myšlenky – život má i radostně stránky /v gotice byl život odříkáním a přípravou na smrt/
Boccaccio [bokačo] Giovanni, * 1313, † 21. 12. 1375, italský spisovatel, básník. Narodil se ve Florencii nebo blízkém Certaldu jako nemanželský syn společníka florentského bankovního domu Bardiů. Otec ho poslal na praxi do Neapole, kde měla banka filiálku. Příslušnost k domu Bardiů, financujících anjouovskou dynastii, mu zaručovala přístup ke dvoru, kde prožil nešťastnou lásku k hraběnce Marii d'Aquino, která pod jménem Fiammetta má v jeho díle podobnou funkci jako Dantova Beatrice nebo Petrarkova Laura. Po úpadku Bardiů a po otcově smrti se vrátil do Florencie; zemřel v Certaldu. Vrcholem jeho tvorby je Dekameron, cyklus stovky novel, rozdělených po deseti na deset dní. Vypráví si je společnost tří mladíků a sedmi dívek, kteří utekli z Florencie na venkov v době moru v roce 1348. Tato rámcová povídka spojuje novely v organický celek, komponovaný podle vzoru Božské komedie s didaktickým záměrem ukázat na hierarchicky seřazených příkladech neřestí a ctností cestu k šťastnému životu, na rozdíl od Danta však pozemskému; proto bývá Dekameron nazýván lidskou komedií. Vystupuje v nich celá galerie postav ztělesňujících různé projevy lidské inteligence, od ušlechtilé moudrosti až po vychytralost, využívanou ke klamání hlupáků. I v novelách s erotickými náměty je zdůrazněna především rafinovaná hra chytrosti, s níž milenci dovedou překonávat překážky. Boccaccio chtěl v řadě děl dokázat, že italský jazyk je vhodný stejně jako latin
Vloženo: 7.07.2011
Velikost: 130,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Evropská unie
- FIL - Filozofie - Evropská filosofie 17., 18. stol.
- LIT - Literatura - EVROPSKÁ A ČESKÁ HISTORICKÁ PRÓZA 19.STOLETÍ
- CJ - Český jazyk - Evropská literatura od renesance po klasicismus
- CJ - Český jazyk - Evropská poezie 1pol 20st
- CJ - Český jazyk - Evropská próza 1pol 20st
- E - Ekonomie - EVROPSKÁ UNIE 1
- E - Ekonomie - Evropská unie
- E - Ekonomie - Mezinárodní ekonomická koordinace, Evropská unie
- LIT - Literatura - Evropská a česká literatura v době baroka
- LIT - Literatura - Středověká evropská literatura
- Z - Zeměpis - Evropská unie
- ZSV - Základy společenských věd - Evropská unie
- LIT - Literatura - Mimoevropská a anglicky psaná literatura po 2. sv. válce
- ZSV - Základy společenských věd - Evropská unie
- ZSV - Základy společenských věd - Renesanční evropská filosofie
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance a humanismus
- ZSV - Základy společenských věd - EVROPSKÁ NÁBOŽENSTVÍ
- Z - Zeměpis - Východoevropská rovina
- E - Ekonomie - Evropská unie
- E - Ekonomie - Evropská unie
- LIT - Literatura - Evropská a americká romanticko-realistická literatura
- LIT - Literatura - Evropská a americká romanticko-realistická literatura.doc
- LIT - Literatura - Evropská humanistická, renesanční a barokní literatura
- LIT - Literatura - Evropská literární moderna
- LIT - Literatura - Středověká evropská literatura
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance
- ZSV - Základy společenských věd - Evropská unie
- E - Ekonomie - Evropská unie
- E - Ekonomie - Evropská unie
- Z - Zeměpis - Evropská unie
- Z - Zeměpis - EVROPSKÁ UNIE
- ZSV - Základy společenských věd - Evropská unie
- CJ - Český jazyk - Středověká evropská literatura
- CJ - Český jazyk - Evropska literatura od klasicismu po preromantismus
- CJ - Český jazyk - Evropska literatura - konec 19 stoleti
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance
- LIT - Literatura - Evropská renesance a český humanismus v literatuře
- Z - Zeměpis - 22 Evropská unie
- Z - Zeměpis - 6-Evropská integrace - Evropská unie
- Z - Zeměpis - Evropská unie
- LIT - Literatura - Evropska stredoveka literatura, pocatky pisemnictvi v Cechach, R
- LIT - Literatura - Středověká evropská literatura, stará česká literatura a její et
- LIT - Literatura - EVROPSKÁ STŘEDOVĚKÁ LITERATURA
- ZSV - Základy společenských věd - Filozofie renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v Čechách
- CJ - Český jazyk - Česká literatury renesance
- D - Dějepis - Renesance, Humanismus
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V EVROPSKÉ LITERATUŘE
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evr. lit.
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance ve světové literatuře
- D - Dějepis - Renesance_ humanismus_ objevné plavby
- D - Dějepis - Renesance a reformace
- FIL - Filozofie - Filozofie renesance a baroka
- LIT - Literatura - Evropský humanismus a renesance
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance v Cechach, baroko
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance ve světě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evr. a české lit
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v Evropě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v české literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus ve světové literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance ve světě
- LIT - Literatura - Renesance
- 1 - Český jazyk - Renesance a Humanismus
- 1 - Český jazyk - Renesance ve světě
- 1 - Český jazyk - Renesance a Humanismus ve Francii a ve Španělsku
- D - Dějepis - Zánik Byzance, Renesance ,Reformace
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - renesance a humanismus (Shakespeare)
- LIT - Literatura - renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v Evropě a u nás
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Českých zemích
- D - Dějepis - Renesance, humanismus
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- D - Dějepis - Renesance
- CJ - Český jazyk - Světová lit od renesance k osvícenství
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Německu
- VV - Výtvarná výchova - Renesance ve Francii
- VV - Výtvarná výchova - Renesance ve Španělsku
- CJ - Český jazyk - Renesance
- LIT - Literatura - HUMANISMUS A RENESANCE VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
- LIT - Literatura - Literatura humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v českých zemích
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v literatuře
- CJ - Český jazyk - Česká literatury renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v literatuře světové a české
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismu - zkl. info
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evr. lit
- D - Dějepis - Renesance, humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Cestopisy renesance a baroka
- LIT - Literatura - Kroniky období renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v Cechach
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Literatura období renesance a humanismu v naší i světové li
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.5- Renesance a Humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus u nás
- CJ - Český jazyk - Renesance v Evropě
- CJ - Český jazyk - Renesance
- FIL - Filozofie - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance
- CJ - Český jazyk - - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismu ve světě i v českých zemích (13. 17.
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus v Čechách
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance, Humanismus
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Čechách a na Moravě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- D - Dějepis - RENESANCE
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance + Humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance v ČR
- CJ - Český jazyk - Renesance
- D - Dějepis - renesance a humanismus, objevné plavby
- D - Dějepis - renesance, humanismus
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus ve světové i české literatuře
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance ve svět. lieratuře
- CJ - Český jazyk - Ideál harmonicky rozvinutého člověka v literatuře humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Myšlenkové a kulturní dědictví humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance, humanismus a baroko v české literatuře
- CJ - Český jazyk - RENESANCE, HUMANISMUS A BAROKO
- D - Dějepis - Humanizmus a renesance + Velké zámořské objevy
- D - Dějepis - RENESANCE, REFORMACE, HUMANISMUS
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
- FIL - Filozofie - Filozofie v obdobi stredoveku, renesance, reformace
- LIT - Literatura - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropsky humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance ve svetove literature- upraveno
- CJ - Český jazyk - renesance a human.
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropských zemích a u nás
- CJ - Český jazyk - RENESANCE A HUMANISMUS V
- CJ - Český jazyk - Renesance humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance3
- D - Dějepis - Humanismus a renesance
- D - Dějepis - Humanismus a renesance2
- D - Dějepis - Humanismus a renesance3
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Charakter světové literatury v období středověku do nástupu renesance
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Čechách a na Moravě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - RENESANCE
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Evropě
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Čechách
- LIT - Literatura - Humanismus u nás, J.A. Komenský
- LIT - Literatura - Humanismus u nás
- LIT - Literatura - Humanismus v Čechách
- LIT - Literatura - Humanismus
- 1 - Český jazyk - Český humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropský humanismus
- CJ - Český jazyk - Humanismus ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - Český humanismus
- LIT - Literatura - Raný český humanismus
- LIT - Literatura - Husitství, český humanismus
- LIT - Literatura - Český humanismus a baroko
- CJ - Český jazyk - Humanismus, baroko, Komenský
- CJ - Český jazyk - Český humanismus
- LIT - Literatura - Husitství, český humanismus
- CJ - Český jazyk - Demokratický humanismus
- CJ - Český jazyk - Humanismus
- CJ - Český jazyk - Humanismus v Cechach
- CJ - Český jazyk - Humanismus, Baroko, Komenský
- CJ - Český jazyk - humanismus
- CJ - Český jazyk - Renasance a humanismus v evropských zemích a u nás
- D - Dějepis - Humanismus
- LIT - Literatura - humanismusvceskelit.
- D - Dějepis - Humanismus a další směry
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: