- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál3.Renesance, humanismus
Vznikl v Itálii ve 13.-14. Století, středověk/novověk, odtud se šíří do západní Evropy.
Jedná se o nový životní postoj. Znovuzrození antického přístupu k životu, bohatství z obchodu s orientem – koření, látky, šperky. Do centra pozornosti se dostává člověk a společnost. Souvisí s italskými městy, byla bohatá, lidé si s penězi chtějí užívat, radovat se ze života. Snaha o opravu církve, spojení s bohem může věřící i bez kněze, odmítají odpustky, neposlušnost papeži. Rozvíjí se vědy, které umožňují poznat antiku=humanismu, rozvoj historie, jazykovědy, astronomie(země je kulatá, otáčí se kolem své osy, Galileo Galilei, Bruno, Koperník). Vznik manufaktur, bankovnictví. Osud lidí není předurčen, ale mají ho ve vlastních rukou, musí se umět prosadit, ale vidí pouze sami sebe, ztrácí pocit bezpečí a jistoty. Chtějí být obklopeni uměleckými díly, dobrým jídlem, láskou.Umělci se chlubí svými díly. Zachycují modely realisticky-člověka s krajinou.
Umění
Výtvarné: nápodoba společnosti, malují podle modelů, pozadí krajina - perspektiva
Leonardo Da Vinci
Mona Lisa
Obraz-ztvárnil sám sebe s ženským tělem.Začíná se projevovat perspektiva- věci, které jsou dál menší , méně zřetelné. Užívají se olejové malby na plátno.
Poslední večeře Páně
Autor umístil Ježíše osamoceného, ostatní se bavili mezi sebou, věděl že bude mrtvý.
Dáma s hranostajem
U člověka sledovali tělesnou stavbu, pohyby těla, mimiku (pitvy).
Michelangelo
Sochy Davida, Mojžíše. Je autorem maleb v Sixtinské kapli- výjevy s Bible
Botticeli
Zrození Venuše
Alegorie jara
Ticián
Pojmenoval vlastní barvu-hnědočervenou tzv.ticiánovou
Toaleta mladé ženy
Portrét Karla V
Architektura: zámky se zahradami, pravoúhlý půdorys, okna, podhloubí, omítnuté zdi – grafita, štíty, zámek Opočno – arkády, Hvězda - letohrádky
Literatura
Dante Alighiery
Božská komedie
Prolínaní středověku a renesance.
Je rozdělena na tři části - peklo, očistec, ráj. Vystupuje básník, který zabloudil v lese (alegorie Světa). Je ohrožen třemi šelmami- pýcha, lakomství,.. Na pomoc přijde Beatris. Pošle mu básníka Vergilia a ten ho provází peklem. Potkáváme politiky s kterými nesouhlasil Dante, milenecký pár, který zhřešil láskou. Použití alegorií souvisí se středověkem (dělili na dobré (Bůh) a špatné (Satan) věci). Z renesance- Vergilius lituje milenecký pár, doprovází ho jeho milá.
Francesco Petrarca
14. st. Dochovala se korespondence mezi ním a Karlem IV, aby sjednotil Itálii. Psal básně, zakladatel sonetu (znělka). Je závazná stavba - dvakrát sloky po čtyřech verších a dvakrát po třech verších.
Sonet:Mír nenacházím, k válce síla není
Námětem nešťastná láska.Autor je v bolestivém stavu, nevyrovnaný, cítí bezmoc.Z renesance-zaujetí, chce lásku vnímat všemi smysli, opěvuje ji jak je krásná.
Giovanni Boccaccio
14. st., založil Novelu – epický žánr v němž se použije vyprávěcí postup a bývá tam překvapivý závěr.
Dekameron (rámcový příběh)
Město zasáhl mor, a tak se skupinka deseti mladých lidí vypravila na venkov.Po deset dnů si večer vyprávěli příběhy (celkem sto příběhů, zasazeny do jednoho rámce- vypráví je jedna skupinka).Příběhy, kde velkou roli hraje láska.Důraz na popis postav.
Pyšná Ciesca
Ciesca se vrátí z venku a popisuje svému strýci co zažila. Lidé okolo ní nebyli upraveni, zapáchali. Byla pyšná, myslela si, že je krásná.Renesance- váží si sama sebe, strýc Fresko je vtipný, chytrý (řekl,nechce-li být naštvaná na okolí, ať se nedívá do zrcadla).Každý má začít nejdříve u sebe.
Morálka jde stranou, hrdinové jsou ti, kteří dokáží brát život s humorem.
Jednonohý jeřáb
Kuchař snědl jednomu pánovi nohu na jeho pečeném jeřábovi a tvrdil, že to je normální, ten se nenechal nachytat, ale kuchař ho stejně přelstil.
Francois Villon
Francouz, žil na přelomu středověku = to přineslo krizi, první rozervaný člověk.Byl ze šlechtické rodiny, vystudoval univerzitu, ale skončil v podsvětí-byl odsouzen na smrt, zachránili ho vlivní přátelé.
Je zakladatelem francouzské “ villonské “ balady. Závazná stavba, čtvrtá sloka má polovinu veršů než předešlé, užívají se pouze tři druhy rýmu (koncovky verše- nu, an/am, i).Vévoda Orleánský vypsal soutěž a zadal verš – Já u pramene jsem a žízní hynu – založeno na rozporu, v každé další sloce to Villion dodržel, užívá 1.os.č.j. Z balady vyplývá, že člověk je nevyrovnaný, nevyzná se v sobě. Protiklady(horký, drkotám zuby. Blízko krbu, zimnici přec mám.) V poslední sloce je poslání-závěr. V ostatních baladách kritizoval společnost. Životopis zpracovala Jarmila Loukotková-20.století.
Balda o zobáčku Pařížanek
Vysmívá se Pařížankám, jsou ukecané….
Miguel de Servantes (16.-17. Stol)
Španěl, drobný šlechtic.Byl v armádě, ale byl zraněn a dokonce zajat piráty. Stal se výběrčím daní.
Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha
V renesanční době. Próza, název podle hlavního hrdiny-rytíře. Vždy o nich četl a chtěl se jimi stát. Udělal si vlastní brnění a chtěl se proslavit svými rytířskými činy. Chce požádat dívku svých snů Dulcineu o ruku, nikdy ji neviděl, jen slyšel z vyprávění. Měl sluhu Sanča Panza. Jeho činy budili posměch. Bojoval s větrnými mlýny, myslel, že je na zámku, ale mluvil s krčmářem. Když se dostal na zámek uviděl princeznu- nebyla krásná – to mu zlomilo srdce- zemřel. Sluha se mu posmíval, ale pak mu chyběl. V renesanci začala být tolerována nevěra a podvody.
Williem Shakespeare(1544- 1616)
Angličan, napsal více než 30 divadelních her, byl i herec. Námět
Vloženo: 1.02.2011
Velikost: 68,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Filozofie renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v Čechách
- CJ - Český jazyk - Česká literatury renesance
- D - Dějepis - Renesance, Humanismus
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V EVROPSKÉ LITERATUŘE
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
- CJ - Český jazyk - Evropská literatura od renesance po klasicismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evr. lit.
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance ve světové literatuře
- D - Dějepis - Renesance_ humanismus_ objevné plavby
- D - Dějepis - Renesance a reformace
- FIL - Filozofie - Filozofie renesance a baroka
- LIT - Literatura - Evropský humanismus a renesance
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance v Cechach, baroko
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance ve světě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evr. a české lit
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v Evropě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v české literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus ve světové literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance ve světě
- LIT - Literatura - Renesance
- 1 - Český jazyk - Renesance a Humanismus
- 1 - Český jazyk - Renesance ve světě
- 1 - Český jazyk - Renesance a Humanismus ve Francii a ve Španělsku
- D - Dějepis - Zánik Byzance, Renesance ,Reformace
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - renesance a humanismus (Shakespeare)
- LIT - Literatura - renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v Evropě a u nás
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Českých zemích
- D - Dějepis - Renesance, humanismus
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- D - Dějepis - Renesance
- CJ - Český jazyk - Světová lit od renesance k osvícenství
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Německu
- VV - Výtvarná výchova - Renesance ve Francii
- VV - Výtvarná výchova - Renesance ve Španělsku
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance
- LIT - Literatura - HUMANISMUS A RENESANCE VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
- LIT - Literatura - Literatura humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v českých zemích
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v literatuře
- CJ - Český jazyk - Česká literatury renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v literatuře světové a české
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismu - zkl. info
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evr. lit
- D - Dějepis - Renesance, humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Cestopisy renesance a baroka
- LIT - Literatura - Kroniky období renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v Cechach
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Literatura období renesance a humanismu v naší i světové li
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.5- Renesance a Humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus u nás
- CJ - Český jazyk - Renesance v Evropě
- CJ - Český jazyk - Renesance
- FIL - Filozofie - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance
- CJ - Český jazyk - - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismu ve světě i v českých zemích (13. 17.
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus v Čechách
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance, Humanismus
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Čechách a na Moravě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- D - Dějepis - RENESANCE
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance + Humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance v ČR
- CJ - Český jazyk - Renesance
- D - Dějepis - renesance a humanismus, objevné plavby
- D - Dějepis - renesance, humanismus
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus ve světové i české literatuře
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance ve svět. lieratuře
- CJ - Český jazyk - Ideál harmonicky rozvinutého člověka v literatuře humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Myšlenkové a kulturní dědictví humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance, humanismus a baroko v české literatuře
- CJ - Český jazyk - RENESANCE, HUMANISMUS A BAROKO
- D - Dějepis - Humanizmus a renesance + Velké zámořské objevy
- D - Dějepis - RENESANCE, REFORMACE, HUMANISMUS
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
- FIL - Filozofie - Filozofie v obdobi stredoveku, renesance, reformace
- LIT - Literatura - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropsky humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance ve svetove literature- upraveno
- CJ - Český jazyk - renesance a human.
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropských zemích a u nás
- CJ - Český jazyk - RENESANCE A HUMANISMUS V
- CJ - Český jazyk - Renesance humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance3
- D - Dějepis - Humanismus a renesance
- D - Dějepis - Humanismus a renesance2
- D - Dějepis - Humanismus a renesance3
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Charakter světové literatury v období středověku do nástupu renesance
- LIT - Literatura - Evropská renesance a český humanismus v literatuře
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Čechách a na Moravě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - RENESANCE
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Evropě
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Čechách
- LIT - Literatura - Humanismus u nás, J.A. Komenský
- LIT - Literatura - Humanismus u nás
- LIT - Literatura - Humanismus v Čechách
- LIT - Literatura - Humanismus
- 1 - Český jazyk - Český humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropský humanismus
- CJ - Český jazyk - Humanismus ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - Český humanismus
- LIT - Literatura - Raný český humanismus
- LIT - Literatura - Husitství, český humanismus
- LIT - Literatura - Český humanismus a baroko
- CJ - Český jazyk - Humanismus, baroko, Komenský
- CJ - Český jazyk - Český humanismus
- LIT - Literatura - Husitství, český humanismus
- CJ - Český jazyk - Demokratický humanismus
- CJ - Český jazyk - Humanismus
- CJ - Český jazyk - Humanismus v Cechach
- CJ - Český jazyk - Humanismus, Baroko, Komenský
- CJ - Český jazyk - humanismus
- CJ - Český jazyk - Renasance a humanismus v evropských zemích a u nás
- D - Dějepis - Humanismus
- LIT - Literatura - humanismusvceskelit.
- D - Dějepis - Humanismus a další směry
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: