- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál5.Renesance a humanismus
Renesance
- z francouzštiny = znovuzrození, jedna z největších kulturních epoch v Evropě, obrození
- vznikla ve 14. století a trvala až do 16. století
cíl
zlikvidovat feudální ideologii (popírány hodnoty církve)
- zvýšený zájem o plavby, vynálezy
- myšlení směřovalo k člověku
-učení se odklání od Boha právě k člověku člověk je středobodem
-velký rozvoj věd
-návrat k antice, harmonie duše a těla, mnoho vzorů vhodných k napodobování
vznikla v Itálii, v severo a středo Italských městech jako důsledek rychlého rozvoje již zmíněných měst
- zámořské plavby a objevy, přírodní objevy (Galileo Galilei, Jordano Bruno, Mikoláš Koperník), vynález knihtisku roku 1450
Renesance v umění
•architektura
-stavby se snižují a rozkládají do šířky
-staví se kostely, ale i letní sídla, letohrádky, zámky začleněné do přírody
-vzdušné stavby, sloupy, trojúhelník v kompozici, klenba, oblouky, podloubí, fresky, zgrafita
-náměstí-Č.B, Telč
-letohrádek Belvedér, Hvězda
-vojenské muzeum na Hradčanech
-radnice ve Volyni
•sochařství
-nejen sochy světců, námětem není už jen život Krista světců, jsou to i obyčejní lidé a postavy z mytologie
-postavy jsou obnažené, odpovídají skutečnosti-studium těla a krásy
Michelangelo(David, Pieta)
•malířství
- náboženské portréty, alegorie a historické náměty, iluzionismus, stav duše, zachycení psychiky, emoce, fresky, olejomalby na dřevě či plátně
-trojúhelníková kompozice
-portréty šlechticů, biblické náměty, propracovaná perspektiva
• představitelé:
Leonardo da Vinci (Mona Lisa, Dáma s hranostajem)
Michalangelo Buonariuti (fresky v kapli Sixtíncké)
Raffaelo Santi (Sixtinská Madonu)
Albert Durer (Růžencová slavnost)
renesanční pojetí člověka
-dále věřící, ale chce si užít svůj pozemský život, citově založený, dokáže být veselý, rád jí a pije, někdy záletný
-aktivní, optimistický, všestranný, věří ve své schopnosti
Italská renesance
Dante Alighieri
-autor z Florenicie
-část života pobýval ve vyhnanství, protože byl proti papeži
• Božská komedie
-epos (duchovní), rozsáhlá veršovaná báseň s bohatý dějem a hrdinou
-skládá se ze 100 zpěvů, skladba alegorická
-hlavní postavou je sám básník (Dante)
-básník zabloudil v polovině svého života v temném lese (symbol hříchu) a potkal 3 šelmi: pardála (smyslnost), lva (pýcha) a vlčici (lakomství), které mu mají zabránit v projití lesem až ke slunečnímu vrchu (štěstí). Neputuje sám, má průvodce - antického básníka Vergilia (vědění), projdou spolu peklem i očistcem, ale Vergilius do ráje nemůže, protože je pohan (není pokřtěn). Je nahrazen jiným průvodcem - Danteho zemřelou milenkou Beatrice. Musí cestou překonávat různé úkoly (rozdělené do 9 sfér), setkává se s lidmi, kteří v minulosti už žili
•středověké rysy
-jde o spásu duše, posmrtný život, využívá alegorické formy
-původní název Komedie-Boccaccio-nakonec Božská komedie
-rozdělena na tři části, tři šelmy, v každé části 33 zpěvů
• renesanční rysy :
-touha po poznání
-oslava antické vzdělanosti,návaznost na anatickou mytologii-setkání s Odyssem, postava Vergilia
-oslava lásky a krásy
-dílo mělo velký význam, inspirovala mnoho autorů, např. Komenského, Goetheho, Miltona, Kollára
Francesco Petrarca
• Zpěvník(sonety pro Lauru)
- 366 milostných básní
- básníkova láska k ženě skutečné, vztah byl však platonický
-Laura umírá po 21 letech nenaplněné lásky na mor
dílo se dělí na dvě části :
část - "Za Lauřina života"
část - "Po Lauřině smrti"
-velká část psána formou sonetu (znělky), báseň která má 14 veršů a ty jsou uspořádány do 4 strof (dvě čtyřveršové a dvě tříveršové=kvartety a tercety)
-lyrika-zobrazení nenaplněné lásky k Lauře
-renesanční je touha po plném životě
-narozdíl od Danta zobrazuje Lauru jako živou bytost (neidealizuje jí), opěvuje její krásu, cnosti, obrací se k ní
z hlediska obsahového:
1. téze (pocit nálada)
2. antitéze (jiný pocit,popření předchozího pocitu)
3+4. syntéze-spojení nálad
Giovanni Boccaccio
-epik, prozaik
-narodil se ve Florencii, prožil velmi tvrdé dětství
-vystudoval práva, ale nikdy k tomu nepřilnul
-píše od mládí, hodně cestoval
-veliký odpůrce středověku a středověkýho způsobu života, kritizoval kněze a život v klášterech
-jeho dílo je oslavou plného života
• Dekameron
-prozaické dílo složené ze 100 novel
-1. novela = rámcová
-informace o setkání tří šlechticů a sedmi žen (urozených). Ti utekli z Florencie před morem na venkovské sídlo. Volné chvíle si krátí vyprávěním příběhů - náměty jsou často milostné (nešťastná láska, nevěra, atd. ...)
-některé novely zfilmované, hlavní rys tohoto renesančního díla je tzv. nová morálka (odvrácení od církve, vášeň, něha, optimismus)
-v závěru je vždy poučení
renesanční znaky
- uvolněná morálka
•Život Dantův
Niccolo Machiavelli
-znám především jako filozof a politik
-žil ve vyhnanství
•Vladař
-traktát o absolutismu
-zabývá se problémem vládnutí
-je třeba vládnout tvrdě-diktatura
-machiavelismus=způsob vládnutí nezávislé na morálce, politice, náboženství-„účel světí prostředky“
•Mandragora
-satirická komedie
-je oslavou renesančního života-lásky, přirozenosti
-manželský pár-starý muž (chce potomka) jeho žen má mladého milence, kořen mandragory má ženě vrátit plodnost, ale ten kdo s ní stráví první noc zemře, starý advokát se této povinnosti zřekne, mladý milenec má to právo
-výsměch šarlatánům, hlupákům
Ludovico Aristo
•Epos zuřivý Roland
-zpracovává pověst o rytíři Rolandovi, ale renesančně
-rytíř Roland se zamiluje, začne zanedbávat svoje křesťanské a rytířské povinnosti, z Měsíce je přivezena nádobka, která rytíře uzdraví
Torquato Tasso
-autor pozdní renesance
-tvorba byla přerušena duševní nemocí, nemáme zprávy o konci jeho života
•Epos osvobozený Jeruzalém
-hrdinský epos
-celá řada nadpřirozených bytostí, kouzel, záhad-předznamenává baroko
-líčí osudy účastníků první křížové výpravy
Francouzská renesance
Francois Villon
-byl vychováván v rodině příbuzného-bohatý, vzdělaný kněz
-dostalo se mu univerzitního vzdělání
-žil životem bouřliváka, toulal se po Francii, bohém, stal se z něj rváč, zloděj pařížského podsvětí-byl ze svých činů usvědčen,a e díky postavení mu byly tresty rušeny
- odsouzen k smrti-opět zrušen, pouze vypovězen z Paříže
- líčil svou bídu a problémy lidí
• Malý testament(Odkaz)
-sbírka ironických a satirických básní, napadá současnou společnost, vysmívá se, provokuje
•Balada o jazycích klevetníků
-klevetníky spojuje s tím nejohavnějším v životě člověka
•Balada o zobáčku Pařížanek
-refrén-„však Paříž, Paříž hraje prim“
•Balada ze soutěže(Já u pramene jsem a žízní hynu)
-vévoda orleánský na svém dvoře vyhlásil soutěž
-dal první verš a úkolem bylo báseň dokončit
-někdy s ejí říká balada protikladů
-prožívání protichůdných pocitů, překvapení, zvraty
-poslední verš=srdečně přijat, každým odmítán
• Velký testament(Závěť)
-básně z hospod, podsvětí x básně kde zamýšlí nad svým životem
-1. prokletý básník
-Villon rekapituluje svůj život (nechodil do školy, hýřil, nežil podle morálky, která byla dána) viní za své chování situaci a sociální podmínky (nuzota z lidí činí lotry a vlky z lesů žene hlad)
-hodnotí svůj život opuštěn bez přátel, nuznává žádné autority, proí o šanci, možnost polepšit se-viz příběh Diomeda a krále Alexandra
--zakladatel villonské balady
-Jarmila Loukotková o něm napsala knihu Navzdory básník zpívá
•Balada o tlusté Margot
-navazují an něj W+V-Balada z hadrů, V. Nezval,M. Majerová-Havířská balaa
Francois Rabelais
-prozaik, vypravěč
-byl knězem a vystudoval medicínu
-zajímal se o archeologii, jazyky, přírodní vědy
-dílo vyniká vtipem a moudrostí
• Gargantua a
-pěti dílný satirický román o rodině obrů
-sága tří generací
-satirický román
-zobrazuje současnou společnost, na rodině obrů, kritizuje středověké myšlení, scholastické memorování(=pamětní zvládnutí textu bez pochopení, bez vlastního názoru), kritizuje vše co brání člověku, aby žil svobodně
- Pantagruel-vystuduje a vydává se na cesty, je renesanční postavo, která si užívá života a všeho co život nabízí
-univerzitní kritika hlavně Sorbony a také kritika církevních kruhů
--musel opustit Paříž brzy poté zemřel
-pátý díl je zpochybňován –prý ho napsal někdo jiný
Michel De Montaigne
-hlavně filozof, který ovlivnil další generace (hlavně ovícence), přináší do literatury esej
esej
=úvahy o lásce, životě, výchově
-píše to formou, že on sám hledá odpovědi
-smysl všeho lidského konání, existence nevidí v bohu, vidí ho v člověku samém, akceptuje rozum (vliv antiky)
Nizozemská renesance
Erasmus Rotterdamský
-považován za největšího filozofa své doby, byl velice ctěn papežem, usadil se v Basileji
•Chvála Bláznovství
-latinsky, alegorické dílo-žena(paní bláznovství), ukazuje jak je všudy přítomná v lidské společnosti, projevy negativní i pozitivní
Španělská renesance
-konečné vítězství nad Araby
-silný hospodářský, kulturní i mocenský
-kolonie-rozvoj lodní dopravy
-země silně ovládána katolickou církví
-renesance se rozvíjí v souladu s církevním učením
-velký rozvoj renesanční kultury v 16.-17. století= „Zlatý věk“ šp. literatury
DVA TYPY TOMÁNŮ:
Rytířský
-navazuje na rytířskou epiku, klade důraz více na dějové záležitosti (napínavost, nadpřirozené bytosti) menší důraz kladen na složku mravní
-velice oblíben u čtenářů
Pikareskní (picaro=šibal)
-hlavním hrdina většinou
Vloženo: 4.08.2011
Velikost: 132,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Filozofie renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v Čechách
- CJ - Český jazyk - Česká literatury renesance
- D - Dějepis - Renesance, Humanismus
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V EVROPSKÉ LITERATUŘE
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
- CJ - Český jazyk - Evropská literatura od renesance po klasicismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evr. lit.
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance ve světové literatuře
- D - Dějepis - Renesance_ humanismus_ objevné plavby
- D - Dějepis - Renesance a reformace
- FIL - Filozofie - Filozofie renesance a baroka
- LIT - Literatura - Evropský humanismus a renesance
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance v Cechach, baroko
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance ve světě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evr. a české lit
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v Evropě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v české literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus ve světové literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance ve světě
- LIT - Literatura - Renesance
- 1 - Český jazyk - Renesance a Humanismus
- 1 - Český jazyk - Renesance ve světě
- 1 - Český jazyk - Renesance a Humanismus ve Francii a ve Španělsku
- D - Dějepis - Zánik Byzance, Renesance ,Reformace
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - renesance a humanismus (Shakespeare)
- LIT - Literatura - renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v Evropě a u nás
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Českých zemích
- D - Dějepis - Renesance, humanismus
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- D - Dějepis - Renesance
- CJ - Český jazyk - Světová lit od renesance k osvícenství
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Německu
- VV - Výtvarná výchova - Renesance ve Francii
- VV - Výtvarná výchova - Renesance ve Španělsku
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance
- LIT - Literatura - HUMANISMUS A RENESANCE VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
- LIT - Literatura - Literatura humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v českých zemích
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v literatuře
- CJ - Český jazyk - Česká literatury renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance v literatuře světové a české
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismu - zkl. info
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evr. lit
- D - Dějepis - Renesance, humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Cestopisy renesance a baroka
- LIT - Literatura - Kroniky období renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v Cechach
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Literatura období renesance a humanismu v naší i světové li
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.5- Renesance a Humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus u nás
- CJ - Český jazyk - Renesance v Evropě
- CJ - Český jazyk - Renesance
- FIL - Filozofie - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance
- CJ - Český jazyk - - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismu ve světě i v českých zemích (13. 17.
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus v Čechách
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance, Humanismus
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Čechách a na Moravě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus ve světové a české literatuře
- D - Dějepis - RENESANCE
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance + Humanismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance v ČR
- CJ - Český jazyk - Renesance
- D - Dějepis - renesance a humanismus, objevné plavby
- D - Dějepis - renesance, humanismus
- CJ - Český jazyk - renesance a humanismus ve světové i české literatuře
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance ve svět. lieratuře
- CJ - Český jazyk - Ideál harmonicky rozvinutého člověka v literatuře humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Myšlenkové a kulturní dědictví humanismu a renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance, humanismus a baroko v české literatuře
- CJ - Český jazyk - RENESANCE, HUMANISMUS A BAROKO
- D - Dějepis - Humanizmus a renesance + Velké zámořské objevy
- D - Dějepis - RENESANCE, REFORMACE, HUMANISMUS
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v evropské literatuře
- LIT - Literatura - RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
- FIL - Filozofie - Filozofie v obdobi stredoveku, renesance, reformace
- LIT - Literatura - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropsky humanismus a renesance
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance a humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropská renesance
- CJ - Český jazyk - Humanismus a renesance ve svetove literature- upraveno
- CJ - Český jazyk - renesance a human.
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evropských zemích a u nás
- CJ - Český jazyk - RENESANCE A HUMANISMUS V
- CJ - Český jazyk - Renesance humanismus
- CJ - Český jazyk - Renesance v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Renesance
- CJ - Český jazyk - Renesance3
- D - Dějepis - Humanismus a renesance
- D - Dějepis - Humanismus a renesance2
- D - Dějepis - Humanismus a renesance3
- D - Dějepis - Renesance
- LIT - Literatura - Charakter světové literatury v období středověku do nástupu renesance
- LIT - Literatura - Evropská renesance a český humanismus v literatuře
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Čechách a na Moravě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus
- LIT - Literatura - RENESANCE
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Evropě
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Čechách
- LIT - Literatura - Humanismus u nás, J.A. Komenský
- LIT - Literatura - Humanismus u nás
- LIT - Literatura - Humanismus v Čechách
- LIT - Literatura - Humanismus
- 1 - Český jazyk - Český humanismus
- CJ - Český jazyk - Evropský humanismus
- CJ - Český jazyk - Humanismus ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - Český humanismus
- LIT - Literatura - Raný český humanismus
- LIT - Literatura - Husitství, český humanismus
- LIT - Literatura - Český humanismus a baroko
- CJ - Český jazyk - Humanismus, baroko, Komenský
- CJ - Český jazyk - Český humanismus
- LIT - Literatura - Husitství, český humanismus
- CJ - Český jazyk - Demokratický humanismus
- CJ - Český jazyk - Humanismus
- CJ - Český jazyk - Humanismus v Cechach
- CJ - Český jazyk - Humanismus, Baroko, Komenský
- CJ - Český jazyk - humanismus
- CJ - Český jazyk - Renasance a humanismus v evropských zemích a u nás
- D - Dějepis - Humanismus
- LIT - Literatura - humanismusvceskelit.
- D - Dějepis - Humanismus a další směry
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: