- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Prezentace 15
KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2
Hodnocení materiálu:
Vyučující: PaedDr. Rudolf Podlipský Ph.D.
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálRituály v životě, v umění a ve výchově R i t u á l Rituál (z latinského ritualis = obřadný) je způsob chování založený na tradičních pravidlech.
Pojem je velmi blízký pojmům obřad a ceremoniál.
Díky své opakovatelnosti slouží rituál k upevnění společenské organizace a norem.
Rituály jsou součástí kultů a náboženství.
Psychologickou funkcí náboženského rituálu je podpora a posílení náboženské cítění, případně navození vytržení. To je podporováno hudbou, zpěvem, osvětlením, užíváním symbolů, vonnými kuřidly apod.
Rituály nepodléhají účelové racionalitě, mohou však mít významné funkce integrační.
Wikipedie Rituál – 1. slavnostní zvyk, zvyklost, obřad
2. soubor předpisů a zvyklostí pro výkon bohoslužeb,
liturgická kniha s těmito předpisy
ASCS, s. 665 Rituály v životě Kuřácký rituál ?
Vítání nových občánků
Svatba
Pasování na rytíře
Rituály v politice
Rituály v „kultuře“
Rituály ve sportu
Vojenské rituály
ad. Na který rituál ve vašem životě jste se nejvíce těšili? Typologie rituálů Rituály nebezpečí
Rituály přechodu
(např. pohřební rituály, maturita, promoce)
Rituály trestání
Oslavné rituály
Rituály úcty
(např. dary)
www.wikipedie.cz Podle Gennepa:
odlučovací
pomezní
přijímací
H. Babyrádová: Rituál, umění a výchova Který rituál byl ve vašem dětství pro vás tím nejpříjemnějším? Byl to tento? Trest za nevěru na Pentecostu - Bunjee Jumping! Vysoko nad úbočím kopce, na planině v džungli balancuje muž nejistě na dvou prknech vyčnívajících na vrcholku vratké 30 metrů vysoké dřevěné věže. Diváci vzrušením skoro ani nedýchají. Najednou muž vyhodí do vzduchu hrst listí. Jak se listí pomalu snáší k zemi, muž se pomalu nakloní dopředu a pak nenadále střemhlav za ním padá ve velkolepém skoku. Když už se zdá, že hlavou narazí o zem, s trhnutím se opět vznese vzhůru a obloukem bezpečně přistane na svahu kopce.
Muž má na obou kotnících přivázané liány, které jsou na druhém konci uvázány k vrcholu věže. A takovéto doslova smrtelně nebezpečné skoky jsou vyvrcholením každoročního obřadu zvaného Naghol nebo jen Gol. Ten se uskutečňuje na Pentecostu, jednom z 80 ostrovů tichomořské republiky Vanuatu, až do roku 1980 známého pod označením Nové Hebridy. Při obřadu skáče postupně mnoho skokanů z vyšších a vyšších plošin, přičemž nejnižší z nich bývá průměrně asi tak 12 metrů vysoko.
Ptáte se snad, proč dávají ostrované z Pentecostu svůj život v sázku takovým zvláštním a nebezpečným způsobem? Přesný původ obřadu Gol není znám, ale účastníci k němu přistupují jako ke zkoušce odvahy - čím blíž k zemi dopadnou, tím větší je jejich statečnost a odvaha.
Ceremonie má poměrně vysoké procento úspěšnosti, ale občas přesto končí kaskadérský kousek tragickou smrtí. Například v roce 1974 se liány jednomu skokanovi při napnutí přetrhly a odvážlivec zahynul. Svědky obřadu byly tehdy dokonce i anglická královna a další členové královské rodiny.
Co se týče technické stránky, věž je pružná stavba z palmových kmenů a bambusu, postavená okolo živého stromu zbaveného většiny větví. Klíčem k přežití jsou ale pouze a jedině liány přivázané ke kotníkům skokanů. Musejí to být ideálně staré rostliny se správným průměrem, které se uřezávají dva dny před obřadem. Kdyby se totiž uřízly dříve, mohly by příliš vyschnout, zkřehnout a ztratily by svou pružnost. Také se pečlivě měří jejich délka, aby odpovídala výšce, ze které hodlá odvážlivec skočit. Liány pak řeže zkušený domorodec, který dokáže odhadnout jejich kvalitu a pružnost.
Přestože je původ obřadu Gol neznámý, legenda říká, že prvním skokanem byla žena. Její manžel odhalil, že mu byla nevěrná, pronásledoval ji a chtěl ji zabít. Žena vylezla na vysokou palmu, ale on se vyšplhal za ní. Když byl nahoře, dožadoval se vysvětlení, proč mu byla nevěrná. Ona mu řekla, že je zbabělec, a vyzvala ho, aby s ní skočil z palmy dolů. Manžel souhlasil a oba skočili. Muž zahynul, ale jeho žena si nepozorovaně přivázala ke kotníkům liánu, která její pád zastavila. A odtud za nevěru Bunjee Jumping.
http://www.sidliste.cz/lidi/174
[zodpovědný redaktor: Monika Bouzková, zařazeno: 24. 6. 2001, v bloku: Lidi]
Slavnost Naghol
aneb původní
bungee jumping Těsně po dopadu. I přes to, že dopad není zrovna do měkkého, je skokan vyloženě v dobré náladě. Rituály v umění Postřižiny Postřižiny je rituální (resp. obřadné) ustřižení vlasů. Tento obřad lze v mnoha formách nalézt u mnoha kultur nejen v Evropě (Slované, Římané), ale i u kultur asijských (např. Číňané). O vzniku a původu tohoto rituálu existuje několik teorií, z nichž nejvýznamnější předpokládají, že se jedná o náhradu lidské oběti – tzn. nebyl obětován celý
Vloženo: 16.06.2009
Velikost: 3,36 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2
Reference vyučujících předmětu KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2
Reference vyučujícího PaedDr. Rudolf Podlipský Ph.D.
Podobné materiály
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 1
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 2
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 4
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 5
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 6
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 7
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 8
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 9
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 10
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 11
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 12
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 13
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 14
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 16
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 17
- KAT/DITVA - Didaktická a informační technologie A - Prezentace v PowerPointu
Copyright 2024 unium.cz