- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Prezentace 4
KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1
Hodnocení materiálu:
Vyučující: PaedDr. Rudolf Podlipský Ph.D.
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálUmění, estetika a výchova UKV1 – 4 Estetika Estetika jako pojmenovaný samostatný obor existuje teprve od roku 1735.
Alexander Gottlieb Baumgarten (1714-1762),
Aesthetica - vydal jí v roce 1750 (doplněný 2. svazek r. 1758).
Etymologie slova: řecké sloveso aisthanomai znamená „vnímám, pociťuji (původně sluchem), substantivum aisthesis znamená „smyslové vnímání“ a konečně adjektivum aisthétikos je „náležející ke smyslovému vnímání“ neboli „co je vnimatelné“(aisthētēs – vnímavý, citlivý pro krásu)
Z toho plyne, že Baumgartenův termín estetika znamená „věda zabývající se smyslovým poznáním“. To je ovšem význam, který se liší od toho, co dnes míníme estetikou.
Proč Baumgarten zvolil toto jméno?
Podle Baumgartena je estetika věda, jejíž předmět, krása, je dokonalost věcí, která působí potěšení, pouze je-li smyslově vnímána. Krásu totiž podle Baumgartnera nevnímáme rozumem, ale smysly, nikoliv jasnými pojmy, ale nezřetelnými smyslovými představami. Jestliže tedy existuje věda, jež se zabývá krásou obecně, musí být odlišná od logiky a přímo její opak. Poznámka Vlastimil Zuska rozšiřuje B. vymezení na „vědu o senzitivním poznání“, „senzitivní“ v tomto výměru neznamená jen smyslové, třebaže tvoří hlavní část, ale i emotivní a imaginativní.
Smyslové vnímání je však nutnou podmínkou estetické zkušenosti.
Uvidíme dále, že tento zastřešující, nejobecnější pojem zkušenosti pokrývá převážnou část pokusů o vymezení vlastního předmětu estetiky. IMAGINACE Pod toto slovo zahrnujeme obraznost, představivost a fantazii. Patří k němu i denní snění, schopnost domýšlet a vymýšlet příběhy ap. Východiskem imaginace je schopnost vštípit si do paměti zrakové, hmatové, sluchové dojmy a vybavovat si je jako představy. Tyto představy se v procesu imaginace objevují, prolínají, splývají nebo slučují, „zhušťují" a přetvářejí do fantazijních obrazů nebo snů. „Mít imaginativní schopnost znamená, že člověku je dáno, aby více či méně vědomě viděl obraz něčeho, co už nebo ještě není a co se možná nikdy ani nestane“, napsala o tom V. Kastová (1999, s.13)*. V imaginaci dochází k rozmanitým, často neočekávaným kombinacím významů - tak vznikají přenesené významy, z nichž nejznámější jsou metafory nebo metonymie.
* Kastová, Verena Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Portál: Praha,1999, ISBN 80-7178-302-1 Estetické vědomí Psychologické vymezení
1. Rozsah pojmu estetické vědomí zahrnuje estetické prožívání, uvědomování esteticky prožívaného a uvědomování sebe sama jako esteticky prožívajícího.
2. Obsah pojmu estetické vědomí zahrnuje buď obsahy estetického prožívání či uvědomování esteticky prožívaného, nebo činnost estetického prožívání či uvědomování (esteticky prožívaného a nebo sebe sama jako esteticky prožívajícího) samého, a nebo obojí.[1]
[1] Přes problém vysvětlovat vědomí uvědomováním se musíme bohužel přenést. Nemůžeme jeho objasnění věnovat žádný prostor. Struktura estetického vědomí Statická struktura Dynamická struktura (procesy) 1. výkonové předpoklady estetických
činností
(vlohy, schopnosti, nadání) 1. introjekce
(vnímání, prožívání, utváření dojmů) 2. motivace
(potřeby, zájmy, záliby, zaměření) 2. transformace
(fantazijní přeměna, estetické hodnocení a
usuzování) 3. konstrukce
(estetické kategorie, poznatky, názory,
postoje, normy, ideály, hodnoty) 3. projekce
(představování, fantazijní a imaginární
produkce) 4. estetické zkušenosti 5. estetický vkus Kulka, Jiří. Struktura estetického vědomí. In: Estetika XXII (1985), č.2, s.94 Předmět a metoda estetiky PŘEDMĚT
V tomto smyslu znamená obecný termín, který zahrnuje hlavní témata zkoumání daného oboru, jak se historicky vyvinula a ustanovila.
Předmět estetiky není po celém světě stejný: existují různé názorové školy, směry a zaměření, a to i v rámci jedné země či jazykové oblasti, charakteristické oblastmi zájmu, používanými metodami, předpoklady až axiomy zkoumání, korpusem základních textů, s nimiž příslušní badatelů pracují, a na které se odvolávají, a toto vše ovlivňuje vymezování předmětu.
Předmětem estetiky je estetická situace, tvořená několika základními složkami, které se mohou stávat hlavními předměty estetického zkoumání, aniž by se však vytratilo zapojení zkoumaného dílčího předmětu do celku situace
Vloženo: 16.06.2009
Velikost: 1,23 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1
Reference vyučujících předmětu KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1
Reference vyučujícího PaedDr. Rudolf Podlipský Ph.D.
Podobné materiály
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 1
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 2
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 5
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 6
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 7
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 8
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 9
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 10
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 11
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 12
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 13
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 14
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 15
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 16
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 17
- KAT/DITVA - Didaktická a informační technologie A - Prezentace v PowerPointu
Copyright 2024 unium.cz