- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Prezentace 5
KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1
Hodnocení materiálu:
Vyučující: PaedDr. Rudolf Podlipský Ph.D.
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálUmění, interpretace a výchova UKV1 – 5 Prezentace
Reprodukce
Interpretace
Příklady
Výchova PREZENTACE Prezentace je předávání, představení uměleckého výtvoru publiku. Znamená prostředkování mezi výtvorem a recipientem, recepcí, společností. Ve srovnání s autorskou realizací výtvoru je jeho realizací sociální, veřejnou, komunikační. Je podmíněna nějakou přípravou výtvoru, jeho instalací, "adjustací", někdy i úpravou.
Prezentace tedy znamená i výběr a pojetí (výklad) výtvoru a umění vůbec. Rozlišujeme v ní různé vrstvy a typy: přímou (bezprostřední) a nepřímou (prostředkovanou), záměrnou a nezáměrnou, interpretační a neinterpretační, dále reprodukci a adaptaci výtvoru, ale i jeho uchování, výklad, kritiku, popularizaci či propagaci. REPRODUKCE V každé reprodukci VUD jde o nějaký menší či větší posun, zkreslení, o náhražku původního výtvoru. Je to vlastně informace o výtvoru a jeho nepřímá a neautentická, nespecifická prezentace. Z hlediska hodnoty a originality výtvoru znamená tato reprodukce jeho ochuzení. Reprodukce malby, kresby, sochy, architektury je i v nejlepším případě nepřesná a nevěrná v tvarech, barvách, ploše, materiálu, v prostoru, rozměru.
Přes tyto negativní stránky má však reprodukce velký význam nejen v šíření a popularizaci uměleckých výtvorů, jejich podstatně rozsáhlejší komunikaci, ale i v hlubších informacích o výtvoru a v neposlední řadě i v rychlé, aktuální prezentaci umění.
In: D. Prokop / Obecná uměnověda Leonardo da Vinci, Madona s karafiátem, 1475, 62 x 47,5 cm, olej na desce, Alte Pinakothek, Mnichov, Německo Leonardo da Vinci, Portrét Cecilie Gallerani (Dáma s hranostajem), 1485/1490/1491, olej na desce, 54.8 x 40.3 cm, Czartoryski Museum, Krakov, Polsko Leonardo da Vinci, Svatý Jan Křtitel, 1513-1516, olej na desce, Louvre, Paříž, Francie Walter Benjamin
„ztráta aury“ BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. Praha: Odeon, 1979. (orig. 1936)
Benjamin razí pojem aury, aby popsal rozdíl mezi originálem a kopií v podmínkách dokonalé technické reprodukovatelnosti. Ztráta aury je Benjaminem popsána jako ztráta fixního, opakujícího se kontextu uměleckého díla. Podle Benjamina v naší době dílo opouští svůj prvopočáteční kontext a začíná anonymně cirkulovat v sítích masových komunikačních prostředků, reprodukce a distribuce. Jinými slovy Benjamin popisuje produkci masové kultury jako něco, co je v protikladu se strategií vysokého umění modernismu. Vysoké modernistické umění neguje opakování tradičních obrazů, ale nechává neporušený tradiční umělecký kontext, zatímco nízké umění reprodukuje tyto obrazy a ničí přitom prvopočáteční kontext. V současné době můžeme negovat umělecké dílo nebo jeho auru - jeho kontext – ale nikdy ne obojí najednou. Interpretace z lat. interpretare od interpres - vykladač, zprostředkovatel výklad, objasnění, tlumočení, podání;
způsob podání díla výkonným umělcem. Výklad výtvarného díla stojí v centru pozornosti historika umění. Interpretace jednoho výtvarného díla je předpokladem hledání souvislostí mezi díly a současně je konečným cílem v podobě zprostředkování, přiblížení konkrétního díla divákovi. V tom je blízká cíli výtvarného pedagoga. Výklad je rovněž bezprostředně spjat s uznáním hodnoty určitého díla jako uměleckého a tím s celou hierarchií hodnot výtvarného umění. Uměnovědná Interpretace Ladislav Daniel (*1950), prof. PhDr., Ph.D. - vedoucí katedry dějin umění FF UP Olomouc
Přednáší a vede semináře Malířství 17.-18. století v Itálii, Francii a Nizozemí; Malířství 17.- 18. století v Čechách a na Moravě; Metodologie interpretace malířství; Úvod do teorie malířství.
Studium na FF UP (1968-1973), dvě disertační práce (PhDr. 1974, Ph.D. 1999) a habilitace (2000) v oboru Teorie a dějiny výtvarného umění. „A sochař hněte obličej z hlíny. Ty pak, procházeje se, šel jsi kolem jeho díla, pohlédl na tento obličej a pokračoval svou cestou. A hle, nebyl jsi již týmž. Nepatrně proměněn, ale proměněn, to jest obrácen a nakloněn do nového směru, možná na krátký čas, ale na čas. Člověk tedy zakusil nevyjádřitelný pocit: dotkl se palcem několikrát hlíny. Postavil ti svou hlínu do cesty.
A hle, ty jsi proniknut týmž nevyjádřitelným pocitem, ubíráš-li se tudy.
A tak tomu bude, i když uplyne sto tisíc let mezi jeho gestem a tvými kroky ..."
(ANTOINE DE SAINT EXUPÉRY) Způsob interpretace se rodí v kontaktu s uměleckými díly a s pohybem v hodnocení umění: uznání a přijetí nového souboru výtvarných objektů do dějin umění mění interpretační přístupy a kritéria hodnocení, proměny interpretačních přístupů zpětně umožňují zpracování a ocenění dosud přehlížených oblastí uměleckých jevů. Při zběžném pohledu možná překvapí, že určitá období starého umění, která jsme zvyklí běžně vnímat jako dávnou a pevnou součást tradice, byla uznána za hodnotu a nově vyložena až ve dvacátém století a že jsme tohoto pohybu v interpretaci svědky i v našich dnech. V dávnější minulosti totiž byly oceňovány jen některé umělecké památky, například ve středověku některé antické umělecké předměty, v renesanci a baroku klasická antika a v baroku gotické umění.
Nově bylo ve 20.století oceněno a vyloženo například římské umění, umění baroku, pozdní antiky, rokoka, manýrismu, pozdní gotiky, secese a historismu 19. století. Rovněž umění mimoevropských kultur, umění lidové a naivní. Změny v interpretaci byly obvykle souběžné s proměnami umění téže doby. Tak souvisí například rozvoj expresionistického umění na počátku dvacátého století se znovuoceněním pozdní gotiky a manýrismu. Sledováním jednotlivých typů interpretačního myšlení můžeme lépe pochopit i náš vlastní přístup k umění, neboť jsme pevně spojeni s myšlením své doby a mnohé názory na umění, jež považujeme za vlastní, mají kořeny v některém ze způsobů myšlení o umění, jak jsou nám doposud známy. Nejstarší známou formou interpretace je chvalozpěv na významné dílo, jeho oslava. U zrodu interpretace zřejmě stála potřeba vyjádřit a odůvodnit úžas nad působivým dílem
V antice se rovněž setkáváme s jinou formou interpretace, s popisem a výkladem uměleckých památek v rámci dobového popisu zemí a míst (Pausaniás).
Mnohé zásadní názory na smysl a význam uměleckého díla najdeme u starořeckých filozofů, především u Platóna a Aristotela.
Od antiky do renesance byl pak vykládán smysl a význam výtvarných děl v malířských a stavitelských traktátech, v letopisech a kronikách nebo ve spisech teologů a filozofů. Vznik soustavné uměleckohistorické interpretace však spojujeme až se jménem G. Vasariho (1511-1574) a s jeho Životy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů. Pojal dějiny umění jako dějiny významných umělců a dílo vykládal jako plod jejich génia.
Zakladatel vědeckých dějin umění J. J. Winckelmann (1717 -1768) vyzdvihl význam klasické antiky pro vývoj evropského umění a ustanovil ji nadčasově platným uměleckým ideálem, což na dlouhou dobu určilo směr uměleckohistorického myšlení.
J. Burckhardt (18181897) začlenil výtvarná díla do všeobecných kulturních dějin a chápal je především jako plod a doklad vývoje kultury.
Navázáním na Vasariho, Winckelmanna a Burckhardta a polemikou s nimi vznikly prakticky všechny novodobé přístupy k uměleckohistorické interpretaci. Nejvýraznější přelom v
Vloženo: 16.06.2009
Velikost: 11,68 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1
Reference vyučujících předmětu KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1
Reference vyučujícího PaedDr. Rudolf Podlipský Ph.D.
Podobné materiály
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 1
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 2
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 4
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 6
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 7
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 8
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 9
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 10
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 11
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 12
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 13
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 14
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 15
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 16
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 17
- KAT/DITVA - Didaktická a informační technologie A - Prezentace v PowerPointu
Copyright 2024 unium.cz