- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Prezentace 10
KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2
Hodnocení materiálu:
Vyučující: PaedDr. Rudolf Podlipský Ph.D.
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál11. Umění, moc a výchova. Moc Moc je schopnost prosadit svou vůli proti vůli jiných. Vždy v sobě otevřeně či skrytě zahrnuje moment donucení nebo hrozby násilím. V moderní společnosti je donucování monopolizováno státem.
Moc jedinců je projevem vyšší pozice ve společenském vztahu. Často vychází ze sociální struktury. Zdrojem strukturní moci je obvykle majetek nebo pozice ve veřejné správě. Sociologie moci
Max Weber definuje moc (panství), jako šanci jednoho člověka nebo skupiny realizovat svou vlastní vůli ve veřejné akci proti odporu jiných, kteří na akci participují. Speciální formou moci je autorita, která je uznána za legitimní těmi, jež jsou jí podřízeni.
Weber rozlišuje tři druhy legitimního panství:
charismatické - panství nad ostatními přísluší člověku s vysokým charismatem.
tradiční - takové, které existuje od nepaměti. Např. legitimita panství panovníka nad ostatními lidmi v monarchii může být dána jeho božským původem.
racionální, legální - člověk získá panství nad ostatními způsobem, který je všeobecně uznáván.
Na Weberovu definici navazuje Jürgen Habermas, který jeho definici rozšiřuje i na schopnost změnit vůli jiných lidí tak, aby sami chtěli spolupracovat.
Dle Michela Foucaulta je podmínkou moci svoboda. Moc lze uplatňovat jen nad svobodnými subjekty a je založena na jejich loajalitě. Sociální status je pozice v sociální struktuře. Vztah mezi různými sociálními statusy vymezuje sociální role.
Rozlišují se sociální statusy „vrozený“, připsaný (askriptivní) a získaný.
Status vrozený - pohlaví, rasa
Askriptivním sociálním statusem je postavení získané bez vlastního úsilí, v důsledku sociálních okolností, například dědictví nebo šlechtický predikát apod. Představuje koncentrované sociální dědictví, které může znevýhodňovat nebo zvýhodňovat nositele, přičemž je nositel může ovlivnit jen málo nebo vůbec ne.
Získaným sociálním statusem je např. zaměstnání či dosažené vzdělání. Je to socioekonomická pozice, která vlastně zařazuje člověka v síti sociální struktury společnosti.
Kategorii získaného statusu je možno popsat pomocí několika vzájemně propojených ukazatelů, proto bývá často označována jako „syntetický status“.
Ukazatele: - objektivní charakteristika profese - prestiž této profese - dosažená kvalifikace, dosažený stupeň vzdělání - vliv, moc, kterou člověk disponuje - příjmy, kterých dosahuje - životní způsob, který vykazuje
Anthony Giddens definuje status jako prestiž, kterou má určitá skupina v očích jiných členů společnosti. Obvykle je spojena s charakteristickým stylem života - způsobem chování, který se od členů dané skupiny očekává.
Změna sociálního statusu se nazývá sociální mobilita. Sociální role je očekávaný způsob chování, který se váže k určitému sociálnímu statusu. Každá osoba hraje více rolí, a to jak nezávisle (student ve škole, zákazník v obchodě, zaměstnanec v práci), tak souběžně (např. otec a manžel v rodi
Vloženo: 16.06.2009
Velikost: 16,75 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2
Reference vyučujících předmětu KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2
Reference vyučujícího PaedDr. Rudolf Podlipský Ph.D.
Podobné materiály
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 1
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 2
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 4
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 5
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 6
- KVK/UKV1 - Umění v kontextech vzdělávání 1 - Prezentace 7
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 8
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 9
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 11
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 12
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 13
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 14
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 15
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 16
- KVK/UKV2 - Umění v kontextech vzdělávání 2 - Prezentace 17
- KAT/DITVA - Didaktická a informační technologie A - Prezentace v PowerPointu
Copyright 2024 unium.cz