- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálPředmět a struktura poznatků managementu v soustavě věd
Věda a objekty jejího zkoumání
Věda – soustava poznatků o objektech, které nás, lidi, obklopují v přírodě (na zemi) a ve vesmíru.
Objekty živé přírody přírodní vědy
Objekty neživé přírody technické vědy
Společenské objekty společenské vědy
Poznávání procesů:
proces pozorování a analýz
formování hypotéz
testování (experiment)
interpretace a syntéza
Předmět a subjekty celostního managementu
Management
multidisciplinární věda
management jako věda je spojen s využíváním poznatků různých věd v prospěch rozvoje člověka, skupiny lidí i celé lidské společnosti.
Můžeme využít: psychologii, sociologii, matematiku
Celostní management – soustava ucelené, integrované a komplexní soustavy poznatků o vlastnostech,
dovednostech a vědomostech subjektů managementu.
Dobrý manažer musí mít
IQ
EQ (emoční inteligence, socializace)
AQ (aplikační inteligence, praktické dovednosti)
Subjekt managementu – jednotlivec, vedoucí týmu, vedoucí organizace = prakticky kdokoli.
Podstata kompetentnosti subjektů managementu
Subjekt managementu působí na celek a výsledek působení závisí na míře kompetentnosti, tj. na sociální zralosti, odborné zdatnosti a praktické zručnosti.
Kompetentnost = způsobilost zastávat určitou pozici = způsobilost zastávat pozici v pracovním, osobním, ale i
ve společenském životě;
Kompetence = povinnosti, pravomoci, zodpovědnost pracovníků vykonávat určité práce, úlohy;
Správný člověk na správné pozici.
Členění poznatků jednotlivých pilířů kompetentnosti
Pilíř sociální zralosti a jeho členění = osobnostní vlastnosti:
poznatky o charakterových vlastnostech
poznatky o kreativních a rozlišovacích vlastnostech
poznatky o vlastnostech temperamentu
poznatky o somatických vlastnostech = fyzických vlastnostech člověka
Pilíř odborné zdatnosti a jeho členění IQ:
poznatky o metodice systémového myšlení
poznatky o řízeném celku
poznatky o funkcích řízení
poznatky o informacích při řízení
Pilíř praktické zručnosti a jeho členění AQ:
poznatky o komunikačních schopnostech
poznatky o motivačních schopnostech
poznatky o týmové práci
poznatky o osobním managementu (sebeřízení, time-management)
Projevy a důsledky uplatňování celostní manažerské kompetentnosti v praxi organizací
Uplynulé 20. století kladlo důraz na odbornou zdatnost a praktické dovednosti.
Nové nastupující století dává důraz na sociální zralost.
Požadavek – míra způsobilosti kompetentnosti každodenně vytvářet novou či přidanou hodnotu.
Protipóly dimenzí manažerské kompetentnosti:
MOUDROST – ROZUMNOST – ŠIKOVNOST DOBRO
EGOISMUS – NEZNALOST – NESCHOPNOST ZLO
Příprava (vzdělávání) lidí na managerskou kompetentnost
Vymezení vzdělávání
Vzdělávání = citový, kognitivní a volní informačně-komunikační proces, který je orientovaný na získávání a
rozvíjení vlastností, vědomostí a dovedností člověka, které ovlivňují jeho aktivity, konání,
chování a prožívání v práci a osobním životě.
Vzdělání je celoživotní proces, který nás provází od narození po smrt
Výsledek vzdělávání = změna způsobilostí člověka = změna chování jedince v budoucím konání, v postojích,
výkonech a výsledcích práce = změna kompetence;
EQ = emoční inteligence = osobní moudrost
IQ = vědomostní inteligence = odborná rozumnost
AQ = aktivizační inteligence = praktická schopnost člověka
Význam vzdělávání v managementu
„Sociálně a lidsky zralé osobnosti, odborně zdatní a prakticky dovední manažeři na vedoucí pozice – ostatní na svoje místa“
Význam, potřeba, nevyhnutelnost zvyšovat celostní kompetentnost subjektů managementu jejich přípravou, vzděláváním – výchovou, výukou, výcvikem – na život a práci v globalizovaném hospodářském a společenském prostředí.
„Není možné zapomínat na skutečnosti, že při výrazném technickém pokroku je potřebné zachovávat a rozvíjet především humánní podstavu člověka, toleranci a zároveň vidět i výrazné rozdíly v životní úrovni lidí nejen v jednotlivých zemích, ale i v celosvětovém měřítku.“
Postoje a motivace lidí k vzdělávání
Systematické formování perspektivního kvalifikačního profilu = rozvoj osobních způsobilostí, racionální a samostatní myšlení a konání, osvojení si a uplatňování (v praxi) efektivní formy a moderní metody práce.
správný duševní postoj > talent
jako se my k danému problému postavíme – pokud poctivě cvičíme a trénujeme, můžeme dosáhnout lepších výsledků než pouze s talentem
„Když změníme svoje postoje, můžeme změnit svůj život.“ Wiliam James
Přístupy k vzdělávání
Didaktický přístup
dominující postavení má ten, kdo vzdělává, vychovává, učí či vyučuje, trénuje, vede výcvik;
Vzdělavatel = aktivní Posluchač = pasivní
Rozumí probírané látce studenti?
Stojí na principu, že vzdělavatel ví co povídat studentům a na tomto základě jsou organizované přednášky
Sokratovský přístup
pečlivě připravené otázky se kladou s cílem přivést účastníky vzdělávání k formulování odpovědi, k řešení nastoleného problému. Otázky se kladou postupně, krok za krokem.
Facilitativní přístup
pozornost je soustředěna na účastníka, jeho potřeby a zájmy;
Vzdělavatel = poradce
Podmínka – homogenní skupina = skupina, která si v zaměstnání poví, že chtějí něco vědět a přihlásí se na školení a ptají se přímo vzdělavatele = skupina se stejným zájmem
Všeobecná klasifikace metod vzdělávání
Metody výchovy = metody orientované na rozvoj osobnostních vlastností manažerů – EQ
přesvědčování
příkladování
Metody výuky = metody orientované na osvojení si vědomostí, znalostí - IQ
Objasňování – klasická přednáška, kdy se lektor snaží objasňovat problém
Vsugerování – praktické semináře
Metody tréninku = metody orientované na osvojení si a rozvoj manažerských dovedností – AQ
Cvičení – management, sociologie, psychologie, zaměřený na psychickou sílu
Výcvik – praktické dovednosti, zaměřený na fyzickou sílu
Poslání a potřeba výchovy a metody výchovy
Výchova
citový, kognitivní a volní proces utváření a rozvoje fyzických, mentálních, poznávacích a charakterových vlastností člověka. Vrozené vlastnosti a vlastnosti získané výchovou určují jeho chování.
Metody výchovy:
Metoda vzoru života úspěšných lidí.
Podle studia životopisu úspěšného člověka se naučíme sami, případně je nám někdo dáván za vzor
Metoda emocionálního rozvoje osobnosti.
Rogeriánská metoda zaměřená na člověka = Metoda PCA.
Obě metody se snaží ke člověku přistupovat v dobrém, žádné tresty nebo výhrůžky, všechno přes pozitivní stránky
Metoda KEMSAK – zahrnuje celostní přístup k výchově v pozitivním smyslu
Poslání, potřeba a metody osvojování si (výuky a studia) poznatků
Formy utváření, získávání a studia poznatků z managementu:
zevšeob
Vloženo: 19.01.2011
Velikost: 96,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu MNG - Management
Podobné materiály
- CJL - Literatura - Vypracované otázky k maturitě
- 06 - Právo ve sportu - Právo ve sportu - zkouška, okruhy vypracované
- 08 - Regenerace, prevence a doping - Test - vypracované otázky
- 10 - Teorie pohybových aktivit - TPA pojmy - vypracované
- 10 - Teorie pohybových aktivit - TPA pojmy - vypracované, 2. část
- 10 - Teorie pohybových aktivit - TPA - okruhy vypracované, zkouška
- 01 - Pedagogika TV a sportu - Test - vypracované otázky
- 01 - Pedagogika TV a sportu - Vypracované otázky ke zkoušce
- MNG - Management - vypracovane otazky z managementu 2
- MNG - Management - vypracovane otazky z managementu 3
- BO01 - Konstrukce a dopravní stavby - Vypracované otázky z dopravy
- AJ - Anglický jazyk - pomocne otazky
- BI - Biologie - Maturitní otázky.doc
- D - Dějepis - Úvod do studia dějepisu, pomocné vědy historické, otázky historiografie.
- E - Ekonomie - Základní ekonomické otázky
- IVT - Informatika a výpočetní technika - otázky ke zkoušce z informatiky 2
- IVT - Informatika a výpočetní technika - otázky ke zkoušce z nformatiky
- AJ - Anglický jazyk - Otázky a odpovědi týkající se města Opava
- E - Ekonomie - Ukázkové otázky na písemku ze základů ekonomie a ekonomickýc
- E - Ekonomie - Ukázkové otázky na písemku ze základů ekonomie a ekonomických pojmů
- CJ - Český jazyk - Marie Majerová-pokračování otázky č. 22
- BEP - Bezpečnostní předpisy - učební text, otázky
- ZP - Základy práva - Otázky + odpovědi k učení
- VS - Veřejná správa - Maturitní otázky
- PRA - Právo - Maturitní otázky
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázky 1 - 22
- Z - Zeměpis - Maturitní otázky
- ZSV - Základy společenských věd - Základní filozofické otázky
- ZSV - Základy společenských věd - Základní filozofické otázky
- ZSV - Základy společenských věd - Náboženské otázky
- 23 - Základy a aplikovaný management - Seminární práce - Významná osobnost managementu a její vliv na současné řízení - Henri Fayol
- E - Ekonomie - Management veřejného sektoru, specifika managementu veřejného sektoru, řízení veřejného sektoru a manažerské metody.
- MNG - Management - Formování managementu jako vědy
- E - Ekonomie - Úvod do managementu
- MNG - Management - Úvod do managementu
- MNG - Management - Historický vývoj managementu
- MNG - Management - Současný vývoj managementu
- MNG - Management - ÚLOHA A VÝZNAM ŘÍZENÍ V MANAGEMENTU
- MNG - Management - Historický vývoj managementu – 40. až 70. léta
- MNG - Management - Moderní přístupy k managementu, Japonský styl řídící práce
- MNG - Management - Motivace, Interní a externí prostředí managementu
Copyright 2024 unium.cz