- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Poznámky z přednášek VVKVS
KPG/VVKVS - Výchova a vzděl. v kontextu vývoje spol.
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Mgr. Roman Černík
Popisek: z přednášek
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálVVKVS 21.2.2012
Černík
literatura:
Cach
Cipro – zpracoval hlavní světové pedagogy
Horaák, Kratochvíl
Rýdl – současné proměny, velmi doporučeno
Štverák – ETF, zabývá se dějinami pedagogiky, je velice čtivý
Pedagogická encyklopedie – nový text od Průchy, od historie, přes pojmy, po současnou situaci
historické členění:
sled časové přímky, někdo má cyklický čas (jaro), někdo jde po přímce (letopočty) – divoši, antika, něco, asi křesťanství, materialismus
často se užívá kulturní dělení dějin: přírodní společnosti, spol.velkých civilizací, … rom.sloh, got, renes, klas, prům.revoluce, ideologické společnosti
nebo celky: pravěk, starověk (moudrost), středověk, novověk
jiné myšlení: předhistorický či přirozený čas, agrární kultura, industriální kultura, informační společnost, možná už kresativní společnost
hledáme základní charakteristiky dané doby
postoj: na začátku bylo slovo (ne třesk, ne opice)
učitel musí vědět, čemu věří, aby to mohl naučit své žáky – jinak žáci také ničemu neuvěří
Hes vedoucí koncentráku – klavírní virtuóz, znalec biologie – spálil 2,5 milionu Židů
má z kouření jedničku – dobře to odřikal, ale vůbec to nedodržuje
v každé společnosti budeme hledat základní myšlenkové proudy – nábož, fil, um.produkty – duch doby
vzdělávání je proces udržování? Kultury
každá doba má své varianty a projevy
kultura je daná místem a časem; doby se prolínají, není přesné oddělení, někdeje to dřív, někde dýl
ETAPA ČÍSLO 1 – PŘEDHISTORICKÝ SPOLEČNOST, PŘEDKULTURNÍ, PŘIROZENÁ SPOLEČNOST
společnost je těsně pokrevně vázaná; soci jako velká rodina, posléze rod či kmen
většina komunikace se odehrává tváří v tvář, v dosahu lidských smyslů, před slovy nebo ve slovech mluvených
tzn., že interpretovat tuto spol.můžeme jen na základě podobnosti, máme jen znaky a ty interpretujeme; různí lidé mohou stejné znaky vykládat jinak; je to výklad příběhu
etnicita
jak komunikovali? Přímo f2f – hlasem, gestem, mimikou – to nezjistíme; máme znaky a symboly – totemy, hrnce, oštěpy, pasti, stopy po bydlištích; je to svázané s prostředím, ve terém žijí (např.odlišnost těch, co jsou živi rybolovem)
zřetelné oddělení generací – hlavní sběrači a lovci – umní nejlépe to, co potřebují
velké úcty se dožívají ti starší, protože jich není mnoho a proto, že oni nesou paměť, jsou schopni zprostředkovávat zkušenost, pamatují si víc – jsou považováni za výjimečné; kult starých lidí, nemusí nic dělat, jeho role je radit, upozornit
pak je tam nastupující generace – ti, co ještě nejsou schopni se sami uživit – je naděje, že se to taky naučí, ale zárověň je dítě velmi zranitelné; ale když je taková to velká rodina v ohrožení, tak někteří chríní především děti – v nich je naděje, jiné kultury naopak chrání ty nejstarší (děti se dají vyrobit), tu přesahující hodnotu
vzdělání je připravuje na život – naučím se lovit, žvýkat kůži – mohu to hned využít
druhý způsob vzdělávání – vnímaní kontinuity = transcendence = uvažování o přesazích, orientuji se v životě, chytrost, porozumnění světu, vnímání světa
instituce šamana – ten, kdo vidí dál, vidí jinak, je schopen propojovat – čarodějové, medicimani = čl., který není užitečný – nestaví, neloví – ale ta spol.ho živí, protože jí nabízí jiný pohled: rituál = sdílení zkušeností, oni jsou znalci rituálů
rituál děláme proto, abychom přežili – cyklický rok, jeden se ukončí, další začíná, opakuje se to – máme šanci, že je svět v pořádku, když se to opakuje
výrazným projevem společnosti je nějaký řád – tabu – něco se nedělá, něco se nejí – a to je třeba v příbězích a rituálových něčem připomenout; co se stane, když něd´kdo překročí nějaké tabu?
Správného rituálu se účastní všichni členové společnosti – to je edukační situace, děti jsou učeny příklady starších – připravit novou generaci, aby nedělal stejné chyby – to se nám teď oddálilo, ta prostupnost generací – naše spol.opustila přirozenost, nepotřebuje ty, co ten svět prožili, máme pocit, že nás nemají co učit
jsou společnosti, kde ani není gendrové rozlišení, ženy rybaří apod, setkávají se pak jen při výrobě dětí
kvalita života každého člena → kvatila života celé společnosti
jak se vzdělávají:
sdílení rituálu = dějiny, hodnoty, estetické věci – zkušeností, jsem u toho, učím se společně s nimi
praktické činnosti – trénink, podle obratnosti, podle zvládnutí – pletení sítí, košíků; primárně se to učí ti, co to zkouší, mají šanci se to naučit, oddělení učení a práce, čas učení je bezpečný (můžu se to nejdřív naučit a pak s tim opravdu pracovat) – vznikají ověření, jeslti už mohu prostoupit genraci – na základě rituále: iniciační rituál – přechod mezi etapami života, funkcemi v životě – něco už dělat nesmí a něco zas už dělat umí, bývá spojeno i s něčím fyzickým (třeba obřízky, tetování, různé utrpení, které se mudí vydržet – hladovění, skoky z věží), musí něco dokázat; existuje příprava na rituál = etapa učení = první prokazatelné padagogická zkušenost; u rituálu jsou i ty, kteří určí, zdali bylo splněno – dovednosti, vědomosti, schopnosti, hodnoty; => ozančení, že jsem splnil (totování, vypalování, řezání)
mají těsný kontakt s rpostředím, ve kterém žijí
lidé se snaží se svým prostředím žít, nenarušovat jej – pak revoluce = dlouhý přechod – začíná být exploatováno, využíváno – zemědělství, čl.začíná produkovat, vyrábět, nejen získávat, ale i pěstovat
ohniště, pece, nové materiály – kovy
začíná to být civilizační společnost, vznikají širší celky, kde už enní výhradní rodinná příslušnost, struktura společnosti – společenská organizace, dělení na různé skupiny, které plní funkce
vrcholem společnosti první civilizační společnosti je antika
20.3.2012
minule antika – konec platona mýtus o jeskyni, platon podává zprávu o Sokratovi a filozofy ve své Ústavě považuje za ty, co by měli vést společnost – jsou schopni vyznat se v konceptu doby
dnes středověk
měli bychom se zmínit o Aristotelovi – v jeho spisech je rozčlenění vědních disciplín, které používáme do dneška
dílo Poetika – o umění a jejich znacích, dodnes pracujeme s jeho pojmy
tohle jsou dva Sokratovi žáci – máme tím zprávu o tom, jak se konalo vzdělávání v Sokratových školách
nabízí i základní metody pro objevovoání světa
gnoseologie – věda o poznávání světa – přes Aristotela
setkávání vzorů je pro římské vzdělávání charakteristické
máme první učebnici – didaktický spis od řeckého řečníka Quintiliana, spis Výchova řečníka – to je první úloh ao roli učitele; jeho čtení je dostupné a čtitelné
vzdělávání jako zvyšování odbornosti – vznikají spisy o řemeslech (nějaký Caesarovo, Markovo Aureliovo v Hovorech k sobě o tématu etiky, morálky)
vzdělání umožňuje žít ve společnosti
začne se sdílet jeden jazyk – to je pak char.pro středověkou společnost
velký celek neodolal nájezdům
mezi 3.-6.stol dojde k rozpadu Velké říše římské, odchází k proměnám společnosti – rozpadá se i potřeba vyššího vzdělávání, ale rpste to příkladové vzdělávání užitečné pro konkrétní obor
zákl vztah ve spol je vzath k místu, půdě – buď tam pracují, nebo jim patří
do 13.stol platí, že lidé, kteří nespadají do nějaké spol, jsou velmi zranitelní (třeba cestující obchodníci)
postupně se stávají významné místní jazyky a proti tomu stojí latina, ve které je uchovávána vzdělanost
místní jazyky se koncipují jako spisovné
nastává nová společenská struktura, která je od řeckořímského antického světa zásadní – trojí lid – ten, co vládne, ten co asi pracuje a ten, co má k dispozici vzdělanost, kdo se modlí, jsou určeni ke správě duší
ideálem antické společnosti je ideální, zdravý a mravně rozvinutý čl
proměna ideálu – vychází z textu a ne z obrazu a metafory, na základě biblického textu vychází ideál člověka, proměna myšlení – tam až někdy přijde ten ŕáj; dává to časovou perpektivu a zároveň tady je něco, na čem pracuji, ale to další přijde příště – to vede ke spořením, investicím, rozvoji rodiyn a majetku; vztahování k daleké budoucnosti
klíčový vztah: mezi racionálním poznáním a intuicí, emocí, transcendentnem – to celé = víra; sv.Augustýn – text Decivitate Dei = O obci boží
přijetí křesťanství nebylo jednoduché, asi 311 – Milánský edikt
vzdělání je vyhrazeno části z trojího lidu, budují se centra, kde se budoucnost shromažďuje a rozvíjí = klášter
prvním klášterem, který se stane vzorem je v Monte Cassinu – Benedikt z Nursie (popíše, jak to v klášteře funguje a další věci; půsty, tresty, čistá práce, čistá motlitba)- benediktini; pak další řády;
kláštěr Nový Dvůr – poblíž Plzně, přísný řád trapistů
Martianus Capella: sedmero svobodných umění (O zasnoubení Filologie a Merkuria – vychází z Aristoteal) – o tom, že řemeslo se dá opakovat, ale umění se tvoří jako jeden kus
Boethius: trivium – gramatika, rétorika, dialektika – spisy o celkovém zvládnutí jakzyka a řeči; tohle když zvádnum, přesunu se dál:
quadrivium – aritmetika, geometrie, astronomie, hudba -
odkaz na Jméno růže – je to tam popsaný poslechnout
Karolínský něco, asi reformy – klášterní školy
šíření vědomostí
roste potřeba vzdělanosti, aby fungovala správa království
pařížská Sorbora – v katedrály se zrodila jedna z prvních univerzit
do katedrální školy se chlapci vybírají různě – sirotci, někdo je tam pošle, kněz si je vybere,... a je to pořád výběrová vzdělanost
kdo se vydá na cestu vzdělání, nemá se zaobírat světskými věcmi a nemá rozmělňovat svůj materiální i duševní majetek ani
Vloženo: 13.05.2012, vložil: Pejťa Šmr
Velikost: 79,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu KPG/VVKVS - Výchova a vzděl. v kontextu vývoje spol.
Reference vyučujících předmětu KPG/VVKVS - Výchova a vzděl. v kontextu vývoje spol.
Reference vyučujícího Mgr. Roman Černík
Podobné materiály
- KNJ/CPCJ1 - Praktická cvičení jazyková 1 - poznámky - slovíčka
- KNJ/CPCJ1 - Praktická cvičení jazyková 1 - poznámky - slovíčka
- KNJ/UVDK - Úvod do dějin a kultury - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky -
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky -
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky -
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky -
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky -
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky -
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky -
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky -
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KBI/BIUS - Biologie pro učitele sš - poznámky
- KNJ/MF1 - Morfologie současné němčiny 1 - poznámky
- KNJ/FON - Fonetika a fonologie - poznámky
- KNJ/LITB - Německá literatura B - poznámky - Goethe
- KNJ/LITB - Německá literatura B - poznámky -Schiller
- KNJ/LITB - Německá literatura B - poznámky Sturm und Drang
- KNJ/LITB - Německá literatura B - poznámky -Adalbert Stifter
- KNJ/LITB - Německá literatura B - poznámky - leiden des jungen Werthers
Copyright 2024 unium.cz