- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Poznámky z přednášek VVKVS
KPG/VVKVS - Výchova a vzděl. v kontextu vývoje spol.
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Mgr. Roman Černík
Popisek: z přednášek
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálmezi své děti – pak na tom vzniká celibát
tři cykly školní přípravy:
elementární vzdělání – zpěv (kvůli paměti a jazyku), čtení, psaní, základy gramatiky
artistická příprava – studium formale (trivium)m studium reale (quardivium)
teologické školení – katecheze, liturgie, kazatelství, studium a výklad Písma
tento postup vzdělání funguje dodnes
od 11.stol – spol usazení, jsou vytvořeny kulturní celky, existují krílovství na etnickém principu (české, polské, ..)
posilují se obchodní vazby, cesty jsou bezpečnější, přicházení křízové výpravy
větší potřeba používat vzdělanost i ve světském necírkevním prostředí – měšťanstvo a šlechta – žebravé řády, především františkáni a dominikáni (sídlí ve městech)
proglas Cyrila a Metoděje – veršovaný proglas o tom, co se stane, když lid nebude vzdělaný – je to kvalitní poezie
legenda o Sv.Václavovi – je tam napsáno, že chodil do školy – někam chodil do školy
Vyšehradská kapitula – Nitra – vzdělávání pro slovensko
partikulární školy – partes je část, je to vybrané vzdělání pro ty, kteří nepokračují dál v té teologické části; = částečné vzdělání, nestanou se vykladači Písma (teology); tyto školy bývají při katedrálách měst
Univerzity na přelomu 12. a 13. stol
Paříž, Bologna, Salamanca, Oxford, Cambridge
autonomie akademií – je to právní subjekt
vzniká z velkých partikulárních škol, původně jako cískevní instituce, původní zakladatelé jsou biskupství nebo arcibiskupství
podmínky pro svobodné bádání
vlastní i svá území, která pomáhají živit studenty a učitele – jsou také takovým feudálem, ale je autonomní (jak město), funkce na uni je obsazováno volením celé obce
kdo vstoupil, byl imatrikulován – byl mu jakoby vytvořen nový rodný list; měly svůj soud a další věci; je to svobodná obec učitelů a žáků, dělí se na fakulty; v aulách je aspoň jedno jídlo společné, škola badatelům poskytuje bydlení a stravu – aby mohli bádat
rozptyl je od 12, 13 let a někdy až do konc života
úplná univerzita středověkého světa má 4 fakulty: artistická (jakoby filosofická, budou všeobecně vzdělaní v sedmi uměních) – tou musí všichni projít a získat bakaláře, pak mohli pokračovat na téže fakultě jako magistr = mistr, a mohl učit (Faust je příklad pobytu na středověké uni);
další je fakulta právnická – slouží o potřebě vzdělání ke správě měst a států
medicínská fakulta – prohlubuje se biologické bádání
vrcholem a ozdobou a základem je teologická fakulta
Karlova uni má všechny 4 fakulty
některé měli své výjimečné fakulty
ještě jeden rys středověké uni – sdílení vzdělávání putováním studentů a učitelů po univerzitách, používali svůj kroj, měli společný jazyk (latinu), měli podobnou zkušenost, nebyli vázáni k půdě – mohli beztrestně cestovat
postupně se vymezí z područí církve a řeší vztah mezi vírou a rozumem
na sv.Augustýna navazuje myslitel Tomáš Akvinský – vzniká ucelený pohled na vzdělání a -vání = scholastika; základní j eřešení mezi vztahem idejí a metod; jsou věci, které máme nechat rozumu a věci, které máme nechat víře, emocím, intuici
pojem bůh – kde je duše, kde je bůh kolem nás?
Pojmy:
inkvizice – garance pravdy
správa univerzit
formuje se organizační systm, který ve školách funguje dodnes
klíčové byly texty Aristotelovi
3.4.2012
skončili jsme na hranici středověku
jak s rozvojem měst přibývá potřeba teoretické akademické vzdělanosti – poznatky, písma, definování světa pomocí slov; města se stávají centrem vedle předchozích klášterům jsou třeba úřady, soudy, vzniká institut univerzity, který má stále hodně společného s touto středověkou podobou – vědět něco o středověkejch uni
duchovní sous o správnosti výkladu
sv. Augustýn, Tomáš Akvinský – definovali vztah mezi rozumovým poznáním, smyslovým poznáním a poznáním prostřednictvím víry
teoretické akademické vzdělání bylo pro myšlenkové vzorce, svět idejí
pak přichází zájem o materiální svět, o hmotu
velká změna je v období renesance, reformace a baroka
(novověk začíná, když Kolumbus objevil Ameriku, to je tvrdej přechod; tenhle bude postupnej)
renes kult vychází z proměny středověké spol díky městům – směnná obchod směňuje nejen zboží, ale i myšlenky
nová teoretická vzdělanost – bankovnictví, převod peněz, směna mincí (do té doby měla města vlastní peníze, i Plzeň měla svého času krátce vlastní minci), vytvořit k tomu pojmy, mapy, plány, schémata
pouští se do průzkumu něčeho, co od 5.,6.stol nebylo předmětem zájmu – bylo to třeba i neetické (př.pitvy)
velká bohatá města jsou centrem obchodu, směny, kulturní výměny
středověký Mariánský kult – Panna Marie jako žena – zlomová zálžitost, najednou se objevuje žena ve své podobě
dochází k potřebě nového vzdělání, stane se prostředkem myšlenkového souboje i uvnitř církve, začínají s e zpochybňovat některá platná dogmata – tady se rodí reformace: snaha o obnovu církve, všechny reeformované církve mají vzdělávání ve středu zájmu – buď ho odmítají nebo jej považují za důležité a výjimečné (biskup Jednoty bratrské Jan Blahosla začal se vzděláváním Jednoty, pak se stala hlavním myšlenkovým centrem Českého království)
kdo má školu, kdo má kostel, má vládu nad zemí
objevuje se ideologická linka poznání – škola jako prostředek myšlenkového ovlivňování (ne už jen jako prostředek myšlenkového bádání – schólé)
každý rozumný stát si hlídá a pečuje o své vzdělávání
v renesanci – reformace (české země se stávají místem, kde se stávají věci, které ovlivňují Evropu):
Jan Hus (proměna univerzity, en uplně šťastná – dekret Kutnohorský – odchod zahraničních → posílení samosprávy uni a odtržení od pražského arcibiskupa, J.Hus je v té době v čele uni; on si uvědomuje roli všeobecného vzdělání – vzdělaný čl je pro víru důležitější než nevzdělaný; spis Dcérka – o tom, že vzdělávat se mají všichni, i ženy (cca 1410) a to i v p(P?)ísmu; právo na svobodný výklad biblického textu)
Petr Chelčický – Jednota Bratrská – vzdělání považuje za důležité, platí i stipendia a učitelé opravdu mohou jen vzdělávat, je oddělena role kantora a kněze
reformace přináší kulturní změnu
jiným způsobem se to odehrává v bohatých městech v Itálii – zobrazení světa (nejde do velkého ideového sporu, ale zobrazuje svět umělecky i vědecky – Leonardo da Vinci; třeba nová technika olejomalby; Galileo, Koperník, Kolumbus (má s sebou vědecké týmy, které poznávají krajinu), Bruno; jedním z mnichů, ktěří zapisují, co se kde děje, je Americo Vespuci (jen popisoval jinou zemi))
nový fenomén je postava vědce – badatele – zvnikl herbář, vzniklo 10 knih o dolování, …
vzdělání přináší materiální prospěch (Kolumbus => Španělsko na nějakou dobu (200 let) nejbohatší zemí, ale pak to utratili – třeba Eskorial)
role městských škol se posiluje, začínají se vytvářet systémové instituce
Martin Luther asi nejvíc spjat s protestantsvím, odmítá světské věci (i umění), ale zároveň je jeho období obdobím Kranacha, význanmého renesančního umělce; vysvětluje, že panovníci, kteří jsou nevzdělaní, mají kratší život; úcta k človšku, který pracuje – lidské štestí je v tom pracovním úspěchu
Filip Melanchton – vydává první vzorový řád pro městské školy (1528) = jakási teorie o škole
Štrasburk 1538 první tradiční cevítitřídní gymnázium
Francis Bacon – encyklopedie Instauracio magna – vzudělání vycházející ze smyslového poznání; musíme svět poznat, charakterizovat; pokus shromáždit a utřídit poznání
Jan Blahoslav 1561 – Filipika proti misomusům (= výzva proti ustáleným pořádkům, misom.jsou lidé nenávidějící umění ve smyslu dokonalost – tj.i věda; toto dílo je obrazem proměny J.B.)– česká kultura je až vzorová pro střední Evropu, odpovídá to tomu, co se děje kolem nás; biskup Jednoty Br, jazykovědec, kněz, jazyk by měl dokonale zachytit smyslové poznání; v J.B. Byl velký ideový spor jeslti se má člověk otevřít poznání, což ho může svést, nebo být v bezpečí otcovského výkladu; vzdělání a kultura mohou člověka také povznést k něčemu, coje božské, nebo možní ještě víc božské
J.B.:
Chelčický (ale nevíme přesně, kdo to je) zažil rozvoj Hus.revoluce a aasi i bitvu u Lipan, píše velmi dobrým jazykem, pracuje s metaforou, má zkušenost s texty té doby (esej Síť víry je popisem společnosti a nedostatky víry; nejslavnější je traktát O trojím lidu); smysl života je v překonávání násilnosti – ne být člověku vlkem, ale bratrem, cestou k odmítnutí násilí je ve vzdělání, v poznání Písma, smyslem víry je láska; Jestliže tě někdo bije, nastav mu hruhou tvář. = proti násilí postav lásku.
jsou velmi pracovití, ale jsou volní, nabízí naději po 20 letech války
uvnitř komun se prosazuje puritánský ortodoxní způsob života (varianta jsou američtí mormoni – jsou černobílí – barvy odvádějí pozornost; Holanďani pořád nemají záclony – co bys schovával? A stejně si nic nehromadíš, protože do hrobu si to nevezmeš)
potřeba vzdělání – naučit psát muže i ženy
filipiku píše proti svým braturům – slušně, ale důrazně
rozvoj českobratrského školství a kultury, vznikají tiskárny (Kralice – tam je kompletní překlad Bible se všemi součástmi), městské knihovny,
Jan Ámos Komenský – vrchol českého myšlení tohoto století, má celosvětovou platnost (jeden z programů EU se jmenuje Komenius (což je vedle Erasma a Sokrata docela dobré)
projde bratrskými školami a gymnáziem a dostává stipendium na nejlepší uni tohoto věku, setkává se se špičkami tehdejší kultury, vrací se jako rektor městské školy, své poslání učitele b
Vloženo: 13.05.2012, vložil: Pejťa Šmr
Velikost: 79,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu KPG/VVKVS - Výchova a vzděl. v kontextu vývoje spol.
Reference vyučujících předmětu KPG/VVKVS - Výchova a vzděl. v kontextu vývoje spol.
Reference vyučujícího Mgr. Roman Černík
Podobné materiály
- KNJ/CPCJ1 - Praktická cvičení jazyková 1 - poznámky - slovíčka
- KNJ/CPCJ1 - Praktická cvičení jazyková 1 - poznámky - slovíčka
- KNJ/UVDK - Úvod do dějin a kultury - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky -
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KČJ/UVLIT - Úvod do studia literatury a interního textu - poznámky
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky -
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky -
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky -
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky -
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky -
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - poznámky -
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky -
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky -
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KČJ/OJSŠ - Obecná jazykověda ČJ SŠ - poznámky
- KBI/BIUS - Biologie pro učitele sš - poznámky
- KNJ/MF1 - Morfologie současné němčiny 1 - poznámky
- KNJ/FON - Fonetika a fonologie - poznámky
- KNJ/LITB - Německá literatura B - poznámky - Goethe
- KNJ/LITB - Německá literatura B - poznámky -Schiller
- KNJ/LITB - Německá literatura B - poznámky Sturm und Drang
- KNJ/LITB - Německá literatura B - poznámky -Adalbert Stifter
- KNJ/LITB - Německá literatura B - poznámky - leiden des jungen Werthers
Copyright 2024 unium.cz