- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálOtázky sociologie rodiny, kap. 1-3
Vypracované ze Sociologie rodiny (2002) * s tím souvisí absence vypracování některých otázek, částečně jsem použil vypracované otázky z poskytovány
Vypracované je to tak trochu narychlo, pokud se vám něco nebude zdát, dejte vědět.
Kapitola 1
Proč se říká, že rodina je základ státu a ve své podstatě se nikdy nemění? Přijdete na více vysvětlení? Co si sami myslíte, funguje to tak?
Tvoří základ státu, tváří v tvář změnám trvá a poskytuje útočiště v nepohodě.“
Vytváří soukromý prostor jako kontrast nepřehlednému veřejnému světu
Chrání své členy, nemění svůj tvar, vnitřní uspořádání; vyrovnává změny ve
svém okolí
Nebrzdí pokrok, naopak ho podporuje tím, že brání společenský systém před
chaosem a zhroucením.
Jistota nejen obyčejného člověka, ale i sociálního teoretika, že i přes
dynamický vývoj společnosti se zachovává stejné fungování a struktura
rodiny. Po celé 19. stol. vládl názor, že: rodina = nenápadný, ale velmi
významný stabilizující moment, který zaručuje společnosti koherenci a staví
hráz anomii.
V čem spočívá rozdíl mezi přesvědčením o stabilitě a neměnnosti určité, pro náš kulturní okruh charakteristické formy rodiny, a přesvědčením, že rodina je stabilizujícím prvkem sociálního systému, ať už vypadá jakkoli?
Až do poloviny 20. století převládal názor, že rodina a její forma se nemění od
počátku civilizace, že se nebude měnit ani v budoucnosti, přestože se mění povaha
osídlení, nerovnosti, práce, moci, tak tatínek, maminka a děti budou pořád stejní.
Rodina je stabilizujícím prvkem sociálního systému, hierarchické uspořádání
rodinných vztahů slouží jako opora a legitimizace hierarchických uspořádání vyšších
společenských celků a respektování moci hlavy rodiny socializuje k respektování moci
panovníka. Při neplnění rodinných závazků společnost ztrácí sílu.
K jakým změnám došlo při přechodu od tradiční rodiny v procesu modernizace a co ty změny způsobilo?
generace dětí v 60. letech odmítá tehdejší rodinnou rétoriku, chce prosadit vlastní hodnoty
vlna sociálních nepokojů, radikální hnutí
tradiční rodina byla (pod vlivem marxismu a feminismu) označena jako ideologický utlačující koncept
změny: ztráta monopolu na legitimní sex, ztráta monopolu na plození dětí, výběr partnera již nezávisí na rodičích, manželství již není nezrušitelné – zvyšuje se počet rozvodů a opakovaných manželství, prohlubující se dělba práce a rozvoj speciálních institucí – zaměstnání již není doma, škola přebírá vzdělávání dětí, lékaři péči o nemocné a staré, pokles porodnosti, proměna role ženy – opouštění domácnosti pro karierní dráhu
A k jakým změnám dochází teď, na prahu doby postmoderní? Proč?
hodnotová diskontinuita mezi rodiči a dětmi – vliv masmédií
latentní nestabilita v párovém životě
individualizace, rozpad rodinného hnízda nukleární rodiny v nové liberalizaci žen
tržní chování – dítě může být pociťováno jako element brzdící individualizaci
Co vám říká výraz simultaneita nesoučasníků? Vidíte něco takového kolem sebe?
To opravdu nevím.
Znáte ve svém okolí domácnosti, které jsou uspořádány jinak než do formy tradiční párové monogamické rodiny s dětmi? Jak jsou uspořádány a v čem se liší?
- nesezdaná soužití, sezdaná nesoužití, programové žití mimo rodinné svazky, soužití
homosexuálů, adoptivní rodiny lesbiček
- liší se strukturou, funkcí (reprodukční funkce u homosexuálů x legislativní bariéry)
Kapitola 2
V čem se liší socialistická a liberální tradice feminismu?
Socialistická tradice vysvětluje poddanství žen jejich ekonomickou závislostí na muži, tím docházejícímu uvěznění v rodině. Manžel je zdrojem útlaku, klíč k osvobození je v otevření trhu práce ženám.
Liberální tradice vidí problém v neslučitelnosti patriarchální tradice v rodině (mužská dominance) a ideálu rovnosti všech lidí . Cílem je osvobození žen od závislosti na manželství, jejich ekonomická autonomie plynoucí z placeného zaměstnání nebo podnikání.
Jakou metodou pracoval Le Play v rodinách horníků?
Zabýval se především rodinnými rozpočty, použití pozitivistické metody – peněžní příjem a výdej jako kvantifikovaná jednotka pro studium rodinného života. Žil v rodinách jako podnájemník, používal techniku zúčastněného pozorování a případových studií. Vytvořil monografickou popisnou metodu užívající studium rozpočtu a dotazníky.
Která změna v rodinném právu nejvíc ovlivnila podobu rodiny v 19. století a proč?
Změna dědičného práva, přechod od statusového práva v právo smluvní – důraz na práva jednotlivce.
V čem spatřoval Le Play příčinu úpadku rodiny?
V dědickém právu Code civil, které omezuje suverenitu otce a zrovnoprávňuje
sourozence. V nezajištěném vlastnictví kapitálu, v odklonu od patriarchální autority a
poslušnosti k desateru. Individualismus.
Co bylo silnou a co slabou stránkou Chalupného sociologie rodiny?
Silná stránka: nová témata -věnuje se problematice pohlaví: přehled o problematice incestu, homosexuality, věnuje se rodové diferenciaci zločinnosti – násilné smilstvo, cizoložství.. a rodové sebevražednosti. Zmiňuje se o prostituci. Tato témata podává objektivně bez moralizování.
Slabá stránka: Předsudky v intelektuální rovnocennosti žen.
Jaké typy rodin rozeznává Durkheim a jaké Le Play?
Durkheim: manželská rodina – rodiče+děti
tradiční patriarchální rodina – rodiče+ženatí synové, jejich manželky+děti
Le Play: Patriarchální – nomádů a u extensivně zemědělsky hospodaří-cích. Členové rodiny pracují bez nároků na odměnu ve prospěch rodiny. Nemají osobní vlastnictví. Stabilita rodiny vysoká, dodržování tradice. Podpora slabších členů rodiny, bránění rozvoji schopným členům.
Nestabilní – vlivem dědického práva v bohatých a vzdělaných vrstvách záp. Evropy. Pouze rodiče a neprovdané děti. Po sňatku dětí - žádné závazky vůči rodičům. Absence otcovské autority a ochrany slabších. Není stabilní, nectí se morálka, rodinná tradice, sociální autorita ani Desatero.
Rozvětvená – v severním Německu; u malých vlastníků půdy. Vzor pro sociální reformu. Odpovědnost za udržení komunity přebírá oženěný nejstarší syn, který zůstává s rodinou v rodinném domě (=základ existence). Dědictví přechází na tohoto syna – podporuje mladší sourozence, pečuje o staré rodiče. Nerozdělený majetek podporuje dobrou morálku, pořádek, zájem o mír a prospěch společnosti.
Jak se od sebe lišili historicko-právní škola a sociální reformátoři?
Historicko-právní škola – zabývá se studiem systému norem vztažených k rodinnému
životu. Tyto normy ovlivňují jak rodinné chování, tak i sociální praktiky, role a povinnosti
v celé společnosti. Právní normy jako východisko pro analýzu forem manželství a rodiny.
Sociální reformátoři – v období rozkvětu měšťanské rodiny, nový typ chudoby svou četností plodí velké množství sociálních problémů. Vize sanace sociálních problémů v ozdravení rodiny nejnižších vrstev, vzorem je zidealizovaná patriarchální rurální velkorodina. Cílem je ochrana rodiny před rozpadem, bídou a alkoholismem, které v proletářských rodinách narůstaly.
Srovnejte statusové právo a smluvní právo: jak ovlivňoval panující právní systém rodinu?
Statusové právo převládá v předindustriálních společnostech. Rodina v tomto právním systému má formu velkorodiny, příslušnost k velkorodině určuje status členů. Jedinec nemá právní subjektivitu, subjektem práva je rodinné společenství, ve kterém žijí rodiče s ženatými syny, jejich ženami a dětmi pod nadvládou patriarchy. Sociální možnosti jedince závisí na státu rodiny.
Smluvní právo převládá v industriálně-městských společnostech, rodina již není základní sociální ani právní jednotkou. Civilní právo věnuje pozornost jedinci, právní postavení jedince se odvozuje od jeho vlastních schopností a výkonnosti. Rodinná forma již není příbuzenská velkorodina, ale spíše nukleární.
V čem se lišila Bláhova sociologie rodiny od Machotkovy?
Bláhova sociologie je zaměřena eticky, pojednává krizi rodiny od počátků jejího vzniku, hledá příčiny dysfunkcí v rodině – úpadek hodnot, mimomanželský sex…
Machotka vychází také z etiky, klade ale zásadní důraz na objektivitu a drží se přísně empirické metody. Je tedy orientován více prakticky – výzkumy distribuce sociálních dávek v Praze, tvorba dotazníkového šetření. Machotka je také zakladatelem manželských poraden v českých zemích.
Čím přispěl k sociologii rodiny T.G. Masaryk?
Propagace a obhajoba ženského emancipačního hnutí – nárok žen na vzdělání, volební právo pro ženy – podle něj systémové řešení pro vnitřní kultivaci vztahů v rodině. Zastánce liberálního pohledu x socialistický pohled.
Diskutujte argumentaci Emanuela Chalupného z otištěné ukázky. V čem má a v čem nemá pravdu?
*
Které tři skupiny problémů se pokusil integrovat ve své teorii Talcott Parsons?
skupinovou dynamiku nukleární rodiny a její vývoj v rodinném cyklu
záhadu tabu incestu
funkci vrstevnických skupin
Popište dynamiku vývoje citů v nukleární rodině. Jakou roli v ní podle Parsonse hraje vrstevnická skupina?
City v rodině musí být pevně sociálně regulovány. Základem je láska mezi otcem a matkou, sexuální láska je pro ně monopolizovaná institucí manželství. Tato láska musí být důsledně odlišena od lásky mezi otcem a dítětem a především matkou a dítětem. V určitém stadiu ontogeneze dítěte musí být blokován erotický vztah dítěte k matce blokován. U chlapců, aby nedošlo k incestu, u dívek v době, kdy vyrůstají z elementárního eroticismu k matce, aby neobrátily pozornost k otci. Děti jsou vedeny, aby hledaly erotické vztahy mimo rodinu, ale dlouho potom, co bylo blokováno erotické pouto k rodičům. Vzniká tam mezera – latentní období, ve kterém přebírá socializační funkci homogenní vrstevnická skupina, dítě se v ní učí mužskou nebo ženskou roli, aniž by konkurovalo zavedeným rolím v rodině.
Co integruje podle Parsonse rodinu do společnosti?
Nukleární rodinu integruje do společnosti dvojí role otce – jednak je instrumentální vůdce, jednak obstarává obživu v zaměstnání. Snaží se svým úsilím o dosažení co nejvyšší příčky na stratifikačním žebříčku, čímž zařazuje celou rodinu do určité sociální vrstvy. Žena poskytuje zázemí a příznivé citové klima (ve své době).
Proč je podle Parsonse pro zdárné fungování rodiny nezbytné, aby role ženy byla principiálně odlišná od role muže?
Aby se omezila soutěživost mezi nimi, ta by snížila solidaritu v rodině. Pokud jsou role segregovány, existuje méně prostoru pro žárlení, pocit méněcennosti, závisti atd.
Přečtěte si pozorně citát z Parsonse. Má pravdu nebo ne?
*
Srovnejte Goodeho a Parsonsovu teorii rodiny. V čem jsou si podobné a čím se liší?
Obě teorie vychází z pozorování téže sociální skutečnosti, jak ji empirická práce v
sociologii a pozorování kulturních antropologů té doby presentují. Parsons však vidí
rodinu jako sociální skupinu a institucí plnící nepominutelné funkce v sociální struktuře,
Goode vidí rodinu jako určitý ideál, jako ustálený vzorec rodinného chování a
vzájemných vztahů.
Vyjmenujte aspoň pět charakteristik manželské rodiny podle Goodeho ideálního typu.
autonomie manželské rodiny (nezávislá na příbuzenstvu)
manželská rodina vzniká svobodnou volbou na základě přitažlivosti
rovnost mezi mužem a ženou
manželská rodina akceptuje rozvod jako legitimní alternativu vzorce manželského chování
manželská rodina je nelokální – adaptační potíže se neodehrávají mezi partnerem a rodinou, do které se přistěhoval, ale pouze mezi partnery samotnými
věk vstupu do manželství je vyšší, partneři jsou zralejší a mají vybudovanou ekonomickou základnu
Které výzkumy ukázaly, že Parsonsova teorie nukleární rodiny neodpovídá realitě anebo ji příliš zjednodušuje?
Nejprve falsifikován Parsonsův klíčový koncept nukleární rodiny jako universální a
jedině funkční stavební jednotky moderní spol.
Michael Young a Peter Willmott – Rodina a příbuzenstvo ve východním Londýně
/1957/ – zkoumání rodin chudého dělnického předměstí
Rodina a třídy na londýnském předměstí /1960/ – zjištění silných svazků mezi
mladými manželi a jejich rodiči, vzájemná pomoc a častý kontakt.
Peter Townsend – Rodinný život starých lidí /1957/
Colin Rosser a Christopher Harris – studie rodiny a příbuzenských sítí malého města
/1965/. Základní jednotkou dle nich svazek vznikající mezi generacemi po sňatku dětí.
Jak reformuloval Parsonsovu teorii Litwak a v čem se liší jeho a Le Playova typologie?
Litwak odmítá, že extendované rodinné vztahy v industriální společnosti brzdí profesionální a geografickou mobilitu, naopak podpora rodičů při sociální vzestupu mladé rodiny je podstatná a častá. Geografickou mobilitu dokládá na příkladu podporujících rodin přistěhovalců.
Litwakova typologie:
modifikovaná rozšířená rodina – přistěhovalci (v zemi se etablují a poté zvou příbuzenstvo a pomáhají mu) – subrodiny na rozdíl od klasické zemědělské rozvětvené rodiny na sobě nejsou závislé trvale a nepodléhají hierarchickému uspořádání
slabá či rozvolněná rodina - velké formální organizace přebírají funkce rodiny
nukleární rodina- rodina si zachovává smysluplné funkce a nezávislost i při izolaci – Le Play – nestabilní rodina – formou stejná: rodiče+neprovdané děti – vnímá ji ale negativně
Co se rozumí expresivním a instrumentálním vůdcovstvím v rodině?
Expresivní vůdcovství zajišťuje citové klima ve skupině – je vlastní ženám.
Instrumentální vůdcovství koordinuje činnost skupiny vzhledem k zvoleným cílům – muži
Kapitola 3
Srovnejte sociální podněty, kterými byl do centra pozornosti sociologie rodiny vynesen strukturální funkcionalismus, a společenské změny, které vedly ke ztrátě jeho dominance. Zařaďte je časově.
poválečný baby boom
50. léta růst blahobytu, rodina zakládaná v neolokalitě je normální
50. a 60. léta zaměřená na konzum
70. léta začíná se objevovat terorismus, rozšíření konzumace drog mezi chudinou –
spojeno s organizovaným zločinem, nárůst nezaměstnanosti, přitom výroba je
nadproduktivní, hrozba etnických konfliktů
1973 první ropná krize
70. a 80. léta pokles porodnosti, nárůst rozvodovosti
Jak se projevuje v sociologické teorii směny zřetel k sociálnímu kontextu?
Ačkoli teorie směny implikuje metodologický individualismus, nepředpokládá
individualismus sociální. Je postavena na předpokladu člověka žijícího v sociálním
kontextu, který v tomto kontextu uvažuje při zvažování svých rozhodnutí.
Tři přístupy: 1, zřetel na společenské schválení –směna proměnných viz ot. č.3
2, relativní užitek a dvě úrovně srovnávání – první: člověk si cení čehokoli
více či méně zejména vzhledem k tomu, jak je to dostupné jiným a zda je to
lepší nebo horší než to, co mají jiní. Druhá: člověk srovnává výsledky své
bilance nákladů a výnosů, jichž dosáhli jiní.
3, pojem spravedlivosti – žijeme v sociálních systémech, pro něž je
charakteristická vysoká míra vzájemných závislostí. Velmi často jsme závislí
na kooperaci s druhými a často záleží na tom, aby tato kooperace trvala delší
dobu – teprve potom se začne vyplácet. Dále ot. č 6
Uveďte některé proměnné, v nichž člověk podle teorie racionální volby zvažuje své náklady a výnosy.
Láska, status, služby, zboží, informace a peníze.
Jak vysvětluje teorie maximalizace prospěchu rozvodové chování?
S narůstajícím časem narůstají rozvodové náklady a snižuje se příznivost porozvodových alternativ. Teorie srovnáváni: - na první úrovni manželé srovnávají své uspokojení z manželství s úrovní, která je obvyklá, na druhé úrovni srovnávají náklady rozvodového chování s výnosy porozvodových alternativ.
Jak vysvětluje teorie racionální volby skutečnost, že nejčastěji se rozvádějí mladá manželství, ačkoli výzkumy ukazují, že manželství bývají v prvních letech nejšťastnější?
Protože alternativy porozvodových situací jsou v této době pro oba otevřené a nejpříznivější. Také s přibývajícím časem v manželství klesá nárok na manželské štěstí.
Jakou roli hraje pojem spravedlivosti v teorii sociální směny?
Pojem spravedlivosti se vztahuje k tomu, že dlouhodobě jsou ztráty a výnosy všech zúčastněných vyrovnány. Např. člověk se smiřuje s přechodnými ztrátami ve vztahu, aby dlouhodobě tento vztah udržel.
Jak teorie směny vysvětluje, že v naprosté většině společností muži vyhledávají sex usilovněji než ženy?
Sex je pro muže výnosnější, protože o děti pečují spíše ženy, nechtěné je těhotenství tedy stojí více než muže, ženy nesou většinu nákladů na antikoncepci, ženy častěji zažívají v sexu frustraci z nedosaženého orgasmu. Muž tedy musí vyrovnávat bilanci jinou odměnou (diamant, sňatek…:o) )
Uveďte hlavní argumenty teorie směny.
Předpoklad, že lidské jednání lze vysvětlit jako trvalé usilování o maximalizaci svého prospěchu. Tento pohled implikuje metodologický individualismus. Základními pojmy jsou náklady a výnosy (svého rozhodování)– jedinec zvažuje poměr mezi nimi a volí řešení, které je pro něj příznivější – racionální volba. Orientuje se tedy podle rozdílu mezi náklady a výnosy, tím je prospěch nebo zisk.
V jaké oblasti praktické aplikace se teorie směny nejlépe uplatní a proč?
Manželské poradenství a sociální politika. Využívá konceptu behavioral exchange vysvětlující interakci v páru i mezi rodiči a dětmi z perspektivy sociální směny, ovlivňuje dlouhodobě strategie poradenské intervence a prevenční programy.
V čem přispěl symbolický interakcionismus k výkladu postavení zaměstnané ženy?
Souvisí s masivním nástupem žen do zaměstnání v 70. a 80. letech. Předmětem studia jsou očekávání ze strany žen nebo jejich partnerů od nově přejímané role (matka x pracující žena), případně mezirodové rozpory. Dvě teorie: teorie navýšení – se zvyšujícím se počtem zvládnutých rolí stoupá i výkon ve všech jednotlivých rolích. Teorie přetížení – opírá se o koncept napětí v roli – k přetížení dochází, pokud příliš mnoho konkurujících si rolí vyčerpává excesivně zdroje aktéra (obecný stesk žen na dvojí břemeno).
„Manželství je základní nomickou instrumentalitou naší společnosti“ – vysvětlete s Bergerem a Kellnerem tuto tezi.
Každý člověk si do manželství přináší typifikace (vše, co pokládá za jisté) ze své původní rodiny. Tyto typifikace se v rámci rodinné konverzace rekonstruují, vytváří se tak nová rodinná konstrukce reality – nové „vše, co pokládají za jisté“. Tato nová typifikace se promítá i do minulosti, staré, původní typifikace jako by nikdy neexistovaly.
Jaké mylné představy o tradiční rodině vyvrátily historické práce francouzské školy Annales a oxfordské školy historické demografie?
Ukázaly, že nostalgie po soudržné, stabilní vícegenerační rodině s mnoha dětmi se opírá o retro- konstrukt, který nemá základ v historické skutečnosti. Dále zjistili, že tradiční rodina byla stejně nestálá jako rodina moderní, jen s tím rozdílem, že namísto dnešních rozvodů byla dříve zdrojem nestability vysoká úmrtnost a sociální destabilizace v dobách morových ran, hladomorů a válečného drancování. Vyvrací také představy o tom, že nejvíce dětí měli chudí lidé – naopak byli to lidé bohatí – nej
Vloženo: 24.02.2014
Velikost: 225,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu SOC732 - Sociologie rodinyPodobné materiály
- SOC731 - Veřejnost a občanská společnost - Neziskový sektor otázky
- SOC731 - Veřejnost a občanská společnost - Zkouska otázky
- SOC751 - Výběrová šetření v sociologii - Otázky k měření subjektivních vztahů
- SOC751 - Výběrová šetření v sociologii - Tvorba otázky
- EVS162 - Současná Evropská unie - Vypracované otázky
- MVZ102 - Dějiny mezinárodních vztahů - Otazky dějiny
- SOC751 - Výběrová šetření v sociologii - Otázky
- SOC731 - Veřejnost a občanská společnost - Neziskový sektor otázky
- SOC731 - Veřejnost a občanská společnost - Zkouska otázky
- SOC751 - Výběrová šetření v sociologii - Otázky k měření subjektivních vztahů
- SOC751 - Výběrová šetření v sociologii - Tvorba otázky
- EVS162 - Současná Evropská unie - Vypracované otázky
- MVZ102 - Dějiny mezinárodních vztahů - Otazky dějiny
- SOC732 - Sociologie rodiny - Otázky a odpovědi
- SOC751 - Výběrová šetření v sociologii - Otázky
- BSS102 - Dějiny strategie a strategického myšlení - Otázky
Copyright 2024 unium.cz