- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálRomantismus- nejen literární směr, ale i životní postoj akcentující touhu po svobodě a vyjadřující konflikt mezi individuem a světem, společností rozvíjející se na konci 18. stol. a v první polovině 19. stol.Myšlenky osvícenství a francouzské revoluce naznačily možnost osvobození člověka. Feudální režimy se postupně hroutily, nebo byly přeměňovány do podoby osvícenského absolutismu. Společnost se proměňuje pod tlakem rostoucí průmyslové výroby a obchodu, technika mění svět, který se stále více točí kolem podnikání, práce a peněz. Myšlenky svobody, rovnosti a bratrství (Liberté, égalité, fraternité) posilují národněosvobozenecká hnutí v celé Evropě. Revoluční ovzduší ovšem ohrožuje panující režimy, které se snaží tyto projevy touhy po svobodě potlačit.Doba je tedy určena výrazným rozporem: na jedné straně ideje svobody, na druhé straně nemožnost plně uplatnit svobodu jedince, který je stále podřízen vládnoucímu režimu, peněžním vztahům, konvencím. Tento rozpor je nazýván rozporem romantickým.Z čeho tedy pramení romantický životní postoj?Člověk nemůže kvůli omezování ze strany společnosti uskutečnit své niterné touhy. Cítí se proto vyřazen z této společnosti a osamělý. Cítí rozpor, který existuje mezi ním, citlivým a toužícím jedincem, a světem, který je necitelný. Jedinec se tedy světu odcizuje: buď se uzavře do svého vnitřního ideálního světa, nebo přikročí ke vzpouře proti tomuto světu.(B. Balajka - Přehledné dějiny literatury I)Dva typy romantického uměníA) vytváření lepšího, ideálního, vysněného světa (únik od reálného světa do snu)B) rozchod jedince se světem (vzpoura) - tzv. aktivní romantismus (též byronismus)- aktivní romantismus zobrazuje a zdůrazňuje:- utrpení člověka - výjimečné osobnosti, společenského vyděděnce (loupežník, vrah, kat, tulák apod.)- světobol hrdiny (z něm. Weltschmerz)- rozervanost hrdiny- osamělost či velikost (zejména v duchovním, intelektuálním smyslu) = titanismus- osudovou rozpornost, z níž neexistuje východisko = démonismusRomantismus v literatuře- romantický princip (tj. romantismus v širším smyslu) je typický pro ta období, která se vyznačují neklidem, nestálostí, revolučními zvraty (např. rytířská literatura, baroko, symbolismus apod.) - zachycuje rozpory jedince a světa, vyjadřuje touhy, zobrazuje vášně a konflikty- romantismus jako epocha ve vývoji literatury (tj. romantismus v užším smyslu): konec 18. stol. - pol. 19. stol.- na vznik romantické literatury měly vliv: dobový zájem o lidovou poezii (vyjadřuje „duši národa“), myšlenky návratu k přírodě a citovosti (Rousseau), filozofický názor o vševládném světovém duchu (Hegel)- zájem o minulost, především středověk (gotika, rytířská kultura, protiklad náboženství a poživačnosti, tajemnost hradů, středověká mystika)- zájem o národ, jeho tradice a jazyk - na rozdíl od klasicismu romantismus nenapodobuje žádné vzory- estetickou hodnotou již není souměrnost a harmonie, ale zvláštnost, bizarnost (patrné v úpravě dobových parků: tzv. francouzský park - vzorná úprava, geometrické vzory X tzv. anglický park - volně rostoucí stromy, jezírka, potoky, skalky - iluze volné nespoutané přírody)- v literatuře: „harmonie kontrastů“ (krása a ošklivost - krása v ošklivosti, protiklad ďábelského zla a andělského dobra, amorálnosti a čistoty apod.) = černobílé vidění světa- skutečnost zobrazuje autor subjektivně - vybírá si jen ty rysy skutečnosti, které jej zajímají, které chce zdůraznit- romantické dílo méně popisuje, naopak více sugeruje- proti dřívějším pravidlům umělecké tvorby zdůrazňuje svobodu tvorby (směšuje různé druhy a žánry)- vznik řady nových uměleckých žánrů a forem (hororová, fantastická, detektivní literatura, historický román apod.)Literární žánry romantismuPOEZIE - nejrozšířenější, nejlépe dokáže zachytit autorovu fantazii- lyrickoepické žánry: veršovaná povídka, epos, dramatická báseň- epika: byronská povídkaPRÓZA- historická povídka a román - vznikají za romantismu jako svébytné útvaryDRAMA- v romantismu méně významný literární druhRomantický hrdina- hrdina často „splývá“ s autorem => vyjadřuje jeho postoje, myšlenky, city apod. (také autoři jsou mnohdy výjimečné osobnosti s dramatickými životními osudy; tragické a předčasné skony - Byron, Shelley, Puškin)- je si vědom své výjimečnosti (často tajemný původ), znuděn životem- je ve sporu s dobou a společností, nedokáže uskutečnit své záměry- nikdo mu nerozumí, je hrdě osamělý, individualista (netouží po společnosti), citlivý, vášnivý- hledá únik před světem (do přírody, k činu proti společnosti, násilnému činu - akt vzpoury)- někdy tento čin spojuje s nadosobními cíli (boj za národní svobodu apod.) => revolucionář- touží po lásce, ale nenachází ji (nešťastná láska, láska k ideální představě)- rozpor mezi představou a skutečností lásky => zklamání, tragické vyústění lásky- hrdina se většinou zamiluje do ženy, která je zadána resp. je jinak nedosažitelná- láska patří k nejvyšším hodnotám - muž je pro ni ochoten udělat cokoli (ve jménu „zákona vášně“ rozbíjí i manželské svazky), žena se naopak podřizuje konvencím a vášnivost lásky odmítá („oběti lásky“)Proudy a školy romantického umění1. Jenská škola- Německo - země vzniku romantického umění- Novalis2. Sturm und Drang- hnutí blízké jenské škole- Goethe, Schiller3. Heidelberská škola- vrcholné období romantismu- Ernst Theodor Amadeus Hoffmann (děsivé povídky s tajemstvím), Jacob a Wilhelm Grimmové (pohádky)4. Jezerní škola (Lake Poetry)- Anglie- William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge- další romantičtí autoři působí mimo proudy a školyHudba: - subjektivnost, citovost- na přelomu klasicismu a romantismu - Beethoven- raně romantická opera - Carl Maria von Weber (Čarostřelec)- vrcholný romantismus - Robert Schumann- hudební romantismus ve 2. pol. 19. stol. - Richard Wagner (díla inspirovaná německým dávnověkem)- Itálie: Gaetano Donizetti, Gioacchino Rossini (Lazebník sevillský), Giuseppe VerdiVýtvarné umění: - architektura - návrat ke gotickému slohu => novogotika (londýnský parlament, zámky Hluboká, Lednice - minaret, Janův hrad)- malířství - témata z minulosti, neidealizované krajiny, dramatičnost, citovost- William Blake (též básník), William Turner (obraz Parník ve sněhové bouři), Eugéne Delacroix (obrazy Svoboda vede lid na barikády, Vraždění na ostrově Chiu - výjev z národněosvobozeneckého boje Řeků), Francisco Goya (válečné výjevy)Německo- odpor proti klasicismu, silné náboženské zabarvení (přechází až k mystice)- centra romantismu na univerzitách - Jena, Heidelberg, BerlínNovalis (vl. jm. Friedrich von Hardenberg) (1772 - 1801)Hymny noci - sbírka básní - motivy ztracené lásky, touhy po smrti, oslava Panny MarieHeinrich von Ofterdingen - nedokončený román (český překlad Modrý květ)- středověký potulný básník (údajný autor Písně o Nibelunzích) hledající symbolický modrý květ, který viděl ve snu, tj. smysl poezie a života- skrytá polemika se „světsky“ pojatým Goethovým Vilémem Meisterem- spojení legendy s mýtem a pohádkou- zobrazené události a situace mají význam jen jako symboly vnitřních stavů hrdiny- sloučení světa skutečného a neskutečného => popření jevového realismuLudwig Achim von Arnim a Clemens BrentanoChlapcův kouzelný roh (Staré německé písně)- písně lidové, zlidovělé, pololidové, též ohlasová tvorba- velmi populární- autory chápáno jako prostředek sjednocení Němců z různých vrstevJacob a Wilhelm Grimmové (1785 - 1863, 1786 - 1859)Pohádky pro děti a celou rodinu- soubor německých lidových pohádek - zájem o lidovou slovesnost a germánskou mytologii- lidová slovesnost jako zrcadlo národní povahy - vliv na Erbena- snaží se dobrat čisté, prapůvodní formy, podstaty lidového umění- Jacob prosazoval co nejautentičtější záznam, Wilhelm však pohádky stylově sjednotil a „uhladil“Adelbert von Chamisso- původem Francouz, trpí pocity nezakotvenosti, národního rozdvojeníPodivuhodný příběh Petra Schlemihla - novela, částečně autobiografická- téma netolerance kolektivu k jedinci- Schlemihl = Smolař, prodá čertovi svůj stín, získá zázračný měšec, lidé ho pro jeho odlišnost odmítnou, ďábel mu nabízí vrácení stínu výměnou za duši, Schlemihl nabídku odmítne, zbaví se měšce a východisko hledá v činorodé práci - stane se vědcem a s pomocí sedmimílových bot putuje světem.Heinrich von Kleist- rozporný člověk i literát - zklamán životem, nenaplněnou láskou => životní krize => sebevraždaRozbitý džbán - drama, nejlepší německá veselohra 19. stol.Michael Kohlhaas - novela- střet absolutního pojetí spravedlnosti a obecných zákonů- tragický příběh člověka, ze kterého smysl pro spravedlnost učinil lupiče a vrahaFriedrich Hlderlin- slučuje prvky klasicismu a romantismuBásně- obdiv k antice (harmonie, řád, vznešenost) X bezduchá a barbarská současnostHyperion (1797 - 99) - lyrický román, životní zpověď v dopisech- vývojový román - životní osudy hrdiny od dětství k zralosti (dozrávání osobnosti) - srv. Goethe- v zobrazeném novém světě není člověk manipulován jinými, ale je svobodnou bytostí- v obou dílech postava kněžky Diotimy (Sokrates od ní přejal myšlenku, že láska je touhou po kráse)E. T. A. Hoffman- prolnutí romantických a realistických prvků- karikaturní zvýraznění určitých rysů skutečnosti, fantastické motivy, tajemné a temné stránky života- romány Ďáblův elixír, Životní názory kocoura Moura; pohádka Louskáček a myší král (viz Čajkovskij)Anglie- romantismus navazuje na sentimentální literaturu (Samuel Richardson : Clarissa aneb Historie mladé dámy)tzv. jezerní škola - Samuel Taylor Coleridge, William Wordsworth, Robert Southey- skupina romantických básníků žijících v oblasti jezer v hrabství Westmoreland (Lake District), SZ Anglie- tematika: příroda a život prostého člověka ovládaného osudovými, rozumem nepochopitelnými silami- tragické události a zlomy v dějinách a lidském životěColeridge + Wordsworth - Lyrické balady (společné dílo, inspirace společnými vycházkami do přírody)- nejznámější básní je Coleridgeova Píseň o starém námořníku (1798) - zabití albatrosa přivede do záhuby celou posádku lodi a jako trvalé prokletí se usadí v duši námořníka, jako pokání musí námořník putovat světem a vyprávět svůj příběh- inspirace v uvolněném podvědomí - Coleridge užíval opium jako zdroj fantaskní obraznostiWalter Scott (1771 - 1832)- prozaik, sběratel lidových skotských balad, zakladatel historické povídky a historického románu- počátky tvorby - veršované rytířské povídky (Jezerní panna)Waverly (1814) - velký historický román, skotské dějiny, povstání r. 1745, dílo velmi příznivě přijatoSrdce Edinburghu (1818) - protikladné postoje a osudy dvou sester, pokorné a čestné Jeannie a vášnivé a nespoutané Effie- nejhodnotnější Scottův románIvanhoe (1819) - anglický středověk, doba panování Richarda Lví srdce, konec 12. stol.- sentimentální obraz středověku, černobílí hrdinovéKenil Worth - doba panování královny Alžběty- historický román má předchůdce ve starověkých eposech, středověkých kronikách a v anglickém „černém“ románu (středověká tematika, tajemnost, záhadnost, napětí)- Scott: barvitá líčení dobového koloritu (plastické přiblížení doby, v níž se příběh odehrává - způsobu života, zvyků, vyvolání dobové atmosféry, scény ze soukromého i veřejného života, turnaje, slavnosti, souboje, bitvy)- romantické pojetí: černobílost charakterů, jasné rozložení sil „dobra“ a „zla“, důraz na city a vášně, malá historická hodnověrnost (nejde o pravdivé zobrazení dějin, ale o čtivý, atraktivní příběh výrazných osobností)Jane Austenová (1775-1817)- rodinné romány s výraznými ženskými postavamiPýcha a předsudek (1813)- díla spíše v duchu osvícenské tradice, nikoli v duchu romantické vášnivosti- odmítá sentimentalitu i výstřednostRozum a cit - zfilmováno (hl. role Emma Thompsonová, Hugh Grant)- konflikt mezi konvencemi a skrývaným citemMary Shelleyová (1797 - 1851)- druhá manželka P. B. ShelleyhoFrankenstein - román označovaný za první dílo SF- umělý člověk sestavený vědcem Viktorem Frankensteinem z částí mrtvých lidských těl - produkt lidské vědy- od dobových „hrůzných románů“ se odlišuje právě vědeckou motivací- rozpor mezi touhou člověka po poznání a možnými následky této touhy- vědec musí převzít odpovědnost za svůj čin- romantická kresba prostředí, motiv láskyGeorge Gordon Byron (1788 - 1824)- původem ze staré aristokratické rodiny, příklon k idejím osobní a národní svobody - rozešel se se svým společenským prostředím i s manželkou, většinu života strávil v cizině (Itálie)- pomoc Řekům v boji za svobodu (proti Turkům) - zemřel na morovou nákazu- životopisný román - André Maurois: Život lorda Byrona- lyrickoepické povídky (tzv. byronská povídka - baladická, krátká), básnická dramata- hlavní představitel tzv. aktivního romantismu (= byronismus)Childe Haroldova pouť (1812) - epos (lyrickoepická skladba) - básnický cestopis, autobiografické prvky- první dva zpěvy 1812, třetí zpěv 1817, čtvrtý zpěv 1818- hrdina se rozchází se svou společenskou vrstvou, přesycen zábavou opouští vlast, cestuje Evropou- uchvácen krásou přírody, vzpomínkami na slavnou minulost navštívených zemí (v protikladu s útlakem nesvobodných národů - zejm. Řecko: kontrast velké minulosti a úpadku v tureckém područí, ve čtvrtém zpěvu podobně Itálie) Džaur (1813), Korzár (1814), Lara (1814) - romantické básnické povídky, baladické (též Vězeň chillonský)- typ revoltujícího romantického hrdiny, osamělý život - vyděděnec, konflikt se světem, boj proti útlaku a proti konvencím - hrdí jedinci, vyznávají svobodu názorů i citů, pohrdání prázdnými a přízemními lidmi(Džaur: Tajemný mnich vypovídá před smrtí o svém životě. Po ztrátě milované Leily, již utopil krutý Hassan, přestal věřit ve spravedlnost, dobro a pravdu - vše podřídil myšlence pomstít se. Když pomstu vykonal, vstoupil do kláštera - ne ze zbožnosti, ale kvůli nenávisti vůči celému světu = útěk od světa)- veršovaná dramata Manfred (1817), Kain (1821) - postavy krajních individualistů, odboj proti společnosti narůstá až do podoby odboje proti světu, jeho řádu i proti Bohu (titanismus) => rozpor mezi ideálem a skutečností- satirický pikareskní epos Don Juan (vzniká od 1819) - nové zpracování známého tématu, Don Juan vyobrazen nikoli jako svůdník, ale spíše jako oběť svádění; dobrodružné osudy, místy až groteskní ráz (např. Juan prodán do otroctví => harém => vysvobození carevnou Kateřinou => Kateřinin vyslanec v Anglii)Percy Bysshe Shelley (1792 - 1822)- podobnost s Byronem v životě i díle- původem ze staré aristokratické rodiny, vyloučen z univerzit v Etonu a Oxfordu pro své revoluční názory (pamflet Nezbytnost ateismu), obdiv k ideálům francouzské revoluce, pro radikalismus vyděděn rodinou, neuvážený sňatek - ženu brzy opustil a po její sebevraždě se znovu oženil (Mary Shelleyová), tragicky zahynul na moři v Itálii (tělo vyplaveno až po několika dnech, jeho přátelé vč. Byrona tělo spálili a popel uložili v Římě nedaleko Keatsova hrobu)Odpoutaný Prométheus (1820) - lyrické čtyřaktové drama (= titanismus)- básníkova představa o konečném vítězství dobra nad zlem- téma osvobození lidské myšlenky- nové pojetí mýtu o Prométheovi: Jupiter ztělesňuje tyranii, Prométheus spravedlnost a dobro, v původní antické verzi se Prométheus s Diem (Jupiterem) smíří, u Shelleyho naopak Prométheus vzdoruje tak dlouho, až zvítězí a Jupiter se ztratí z vesmíru- ústřední konflikt = konflikt idejí, dobra a zla- závěr: monolog antického boha Démogorgóna (ducha dějinné spravedlnosti, kterému podléhá příroda i společnost) - „Šlechetnost, moudrost, trpělivost, ctnost / jsou pečeť, která ze všech nejistot / uzavře jámu rozkladných zlých sil. /... / Milovat, trpět, nežli z rozvalin / naděje stvoří nový velký čin, / zůstat svůj, nekát se a nechvět se. / Titáne, ke tvé slávě být jak ty, / svobodný, dobrý, krásný, radostný, / v tom je moc, život, štěstí, vítězství.“ - obdiv k Prométheově činu a jeho vytrvalostiCenci (1819) - drama- inspirace: tragický osud italské šlechtičny Betrice Cenci [čenči] žijící v 16. stol., vzpoura proti tyranskému otci- báseň Óda na západní vítr - vítr jako nositel svobody, očištění, uvolnění, básníkovo přání být jako tento vítr, „Rozmeť mé mrtvé myšlenky jak suť, / jak zvadlé listí pro obrodu příští!“John Keats (1795 - 1821)- láska k Fanny Brawneové (vliv na tvorbu), její matka jí zabránila ve sňatku, zemřel na tuberkulózu- na rozdíl od Byrona a Shelleyho ani bohém, ani rebel, jeho hlavním zájmem je umění- básník smyslové krásy, inspirace přírodou a mýty- častý motiv rozporu mezi ideálem a skutečností- nejlepší básně
Vloženo: 8.04.2011
Velikost: 54,86 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- D - Dějepis - Romantismus
- LIT - Literatura - BAROKO, OSVÍCENSTVÍ, KLASICISMUS, PREROMANTISMUS, HNUTÍ STURM UND DRANG
- LIT - Literatura - ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ A ČESKÉ LITERATUŘE
- CJ - Český jazyk - Evropský klasicismus, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Romantismus v Evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Romantismus v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Romantismus
- CJ - Český jazyk - Vyvoj svetove literatury od baroka po preromantismus
- CJ - Český jazyk - Český romantismus 19. století
- LIT - Literatura - Evropský romantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství a preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus,osvicenstvi a preromantismus v evr.
- LIT - Literatura - Preromantismus a romantismus ve světě, tvorba K. H. Máchy
- LIT - Literatura - Romantismus 1
- LIT - Literatura - Romantismus v tvorbě evropských autorů
- LIT - Literatura - Romantismus v tvorbě našich autorů - dílo K.H.Máchy
- LIT - Literatura - Romantismus v české literatuře, K. H. Mácha, K. J. Erben
- LIT - Literatura - Romantismus ve světové literatuře
- LIT - Literatura - Romantismus ve světové literatuře
- LIT - Literatura - Romantismus ve světě a u nás
- LIT - Literatura - Romantismus
- LIT - Literatura - Romantismus
- LIT - Literatura - Ruchovci,Lumírovci,novoromantismus - 70. - 80.léta 19.století
- LIT - Literatura - Český romantismus
- LIT - Literatura - Romantismus
- CJ - Český jazyk - Baroko, klasicismus, osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Evropský romantismus
- CJ - Český jazyk - Preromantismus a romantismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Romantismus a realismus v dílech autorů české literatury 30
- LIT - Literatura - Světový klasicismus, osvícenectví, preromantismus, romanti
- HV - Hudební výchova - Romantismus
- LIT - Literatura - Romantismus V Anglii
- LIT - Literatura - Romantismus Ve Francii
- CJ - Český jazyk - Romantismus
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - Romantismus
- LIT - Literatura - ROMANTISMUS
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenectví a preromantismus v evropské liter
- CJ - Český jazyk - Romantismus, Mácha, Májovci
- CJ - Český jazyk - Preromantismusve světě a u nás
- CJ - Český jazyk - Romantismus v evropské literatuře, autoři, ukázky
- CJ - Český jazyk - Romantismus v české literatuře - autoři, díla
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Romantismus (Romantismus ve světové literatuře, nejvýznamně
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Romantismus, u nás a ve světě, Mácha
- LIT - Literatura - Romantismus v české literatuře
- LIT - Literatura - Romantismus ve světové literatuře
- LIT - Literatura - Anglický romantismus
- LIT - Literatura - Francouzský romantismus
- LIT - Literatura - Novoromantismus
- LIT - Literatura - Německý romantismus
- LIT - Literatura - Preromantismus
- LIT - Literatura - Romantismus
- LIT - Literatura - Ruský romantismus
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.2- Romantismus v evropské a naší literat
- CJ - Český jazyk - Preromantismus a romantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - Préromantismus1
- CJ - Český jazyk - Romantismus 2
- CJ - Český jazyk - Romantismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Romantismus v české literatuře, K. H. Mácha
- CJ - Český jazyk - Romantismus
- CJ - Český jazyk - Český a slovenský romantismus
- LIT - Literatura - Romantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus v evropské litera
- LIT - Literatura - Maďarský, ruský a americký romantismus
- LIT - Literatura - Novoromantismus, Ruchovci
- LIT - Literatura - Osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Romantismus v české a evropské literatuře
- LIT - Literatura - Romantismus, francouzský a anglický
- CJ - Český jazyk - Klasicismus a Preromantismus ve světě
- CJ - Český jazyk - klasicismus, osvicenstvi, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Osvícenství, klasicismus, preromantismus(sentimentalismus)
- CJ - Český jazyk - Romantismus v ceske literature
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve svetove literature 2
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve svetove literature
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světové literatuře (1.pol.19.st.) (2)
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světové literatuře (1.pol.19.st.)
- CJ - Český jazyk - romantismus ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Romantismus
- VV - Výtvarná výchova - Romantismus
- LIT - Literatura - Romantismus ve svetove a ceske literarni tvorbe
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství a preromantismus
- CJ - Český jazyk - Světový romantismus!
- CJ - Český jazyk - Český romantismus a vyvrocholení Národního obrození!
- CJ - Český jazyk - Romantismus v české i světové literatuře
- HV - Hudební výchova - ROMANTISMUS
- LIT - Literatura - ROMANTISMUS V ANGLII
- LIT - Literatura - ROMANTISMUS VE FRANCII
- LIT - Literatura - V. Hugo romantismus
- CJ - Český jazyk - Evropský a český romantismus
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Osvícenství, preromantismus a romantismus ve světovém písemnictví
- CJ - Český jazyk - Preromantismus 2
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světě a v Čechách
- CJ - Český jazyk - Romantismus
- CJ - Český jazyk - Romantismus
- CJ - Český jazyk - romantismus ve světové i české literatuře
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS OSVICENSTVÍ, PREROMANTISMUS
- CJ - Český jazyk - klasicismus,preromantismus
- CJ - Český jazyk - Preromantismus
- CJ - Český jazyk - romantismus 2
- CJ - Český jazyk - ROMANTISMUS V ČESKÉ A SVĚTOVÉ LITERATUŘE
- CJ - Český jazyk - Romantismus v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Romantismus
- LIT - Literatura - Osvícenství a preromantismus
- LIT - Literatura - romantismus ve světové literatuře
- LIT - Literatura - Maďarský, ruský a americký romantismus
- LIT - Literatura - Novoromantismus, Ruchovci
- LIT - Literatura - Osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Romantismus, francouzský a anglický
- CJ - Český jazyk - Evropska literatura od klasicismu po preromantismus
- CJ - Český jazyk - romantismus - poe, macha
- CJ - Český jazyk - Cesky a slovensky romantismus
- CJ - Český jazyk - Evropsky preromantismus a romantismus
- CJ - Český jazyk - KLASICISMUS, OSVÍCENSTVÍ, PREROMANTISMUS
- CJ - Český jazyk - Klasicismus, osvíscenství, preromantismus
- CJ - Český jazyk - Romantismus svet
- CJ - Český jazyk - Romantismus v ceske literature-upraveno
- CJ - Český jazyk - Romantismus v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Romantismus v české literatuře1
- CJ - Český jazyk - ROMANTISMUS V
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve svetove literature - upraveno
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světové lit.
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světě a u nás
- CJ - Český jazyk - ROMANTISMUS VE SVĚTĚ A U NÁS2
- CJ - Český jazyk - ROMANTISMUS, SLOVANSKÉ JAZYKY, VYPRAVOVÁNÍ
- CJ - Český jazyk - romantismus
- CJ - Český jazyk - Romantismus3
- CJ - Český jazyk - Český Romantismus + slovenský
- LIT - Literatura - Romantismus ve světové literatuře
- LIT - Literatura - Český literární romantismus
- VV - Výtvarná výchova - Romantismus a realismus v Čechách
- VV - Výtvarná výchova - Romantismus
- LIT - Literatura - romantismus
- LIT - Literatura - Klasicismus, osvícenství, preromantismus
- LIT - Literatura - Romantismus
- LIT - Literatura - Romantismus
- LIT - Literatura - PREROMANTISMUS
- LIT - Literatura - Romantismus
- CJ - Český jazyk - Romantismus
- CJ - Český jazyk - Preromantismus, národní obrození, romantismus
- D - Dějepis - Revoluční rok 1848 v Evropě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v Evropě
- Z - Zeměpis - Transformační procesy v post komunisticke evrope
- D - Dějepis - Osvícenský absolutismus u nás a v Evropě, české země od třicetileté války do konce 18. století.
- D - Dějepis - Revoluční rok 1848 v Evropě i u nás.
- D - Dějepis - Vrcholný středověk v Evropě (12. - 15. stol.) - Francie, Anglie, Svaté říše římská, Mongolové a Rusko, Balkán atd.
- D - Dějepis - Boj mezi Anglií a Francií o nadvládu v západní Evropě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v Evropě a u nás
- D - Dějepis - Osvícenství v Evropě
- D - Dějepis - Vrcholný Středověk V Evropě
- MNG - Management - cestovní ruch v jižní evropě
- VV - Výtvarná výchova - Významné sbírky výtvarného umění v Evropě
- D - Dějepis - Pocatky absolutismu v evrope
- CJ - Český jazyk - Realismus - znaky, lit. v Evropě
- D - Dějepis - Revoluční rok 1848 v Evropě
- CJ - Český jazyk - Renesance v Evropě
- Z - Zeměpis - Integrační procesy v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Evropě
- D - Dějepis - VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK V EVROPĚ
- D - Dějepis - politická situace ve světě a v Evropě po r. 1945
- D - Dějepis - REVOLUČNÍ ROK 1848 V EVROPĚ A HABSBURSKÉ ŘÍŠI.
- D - Dějepis - revoluční rok 1848 v Evropě
- D - Dějepis - REVOLUČNÍ ROK 1848 – 1849 V EVROPĚ A U NÁS
- D - Dějepis - vznik feudálních států v evropě
- D - Dějepis - ČESKÝ STÁT ZA JIŘÍHO Z PODĚBRAD, VLÁDA JAGELLONCŮ, ZMĚNY V EVROPĚ A VE SVĚTĚ
- MNG - Management - cestovní ruch v jižní evropě
- D - Dějepis - Národně osvobozenecké hnutí v Evropě od Vídeňského kongr
- D - Dějepis - První buržoazní revoluce v Evropě - nizozemská a anglick
- D - Dějepis - Raný středověk v Evropě
- D - Dějepis - Vrcholný středověk v Evropě ve 12. - 15. století
- D - Dějepis - vrcholný středověk v evropě ve 12.-15.st.
- ZSV - Základy společenských věd - HOSPODÁŘSKÁ INTEGRACE ČESKOSLOVENSKA V POVÁLEČNÉ EVROPĚ, EU
- ZSV - Základy společenských věd - VOJENSKÁ INTEGRACE V EVROPĚ A VE SVĚTĚ, NATO, STUDENÁ VÁLKA
- ZSV - Základy společenských věd - Vojenská integrace vEvropě a ve světě. NATO.Studená válka
- CJ - Český jazyk - STŘEDOVĚKÁ LITERATURA V EVROPĚ 5.-15.STOL.
- D - Dějepis - Ranný feudalismus ve vých.Evropě
- D - Dějepis - Revoluční rok 1848 v Evropě
- D - Dějepis - Umění, kultura,..v Evropě v 19.stol.
- LIT - Literatura - Vliv baroka na literaturu v Evropě i u nás
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Evropě
- D - Dějepis - Revoluce 1848-1849 u nás a v Evropě
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Evropě
Copyright 2024 unium.cz