- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Psychologické školy ovlivněné filozofií
PSY - Psychologie
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálPsychologické školy ovlivněné filozofií
Se vznikem psychologie se ve druhé polovině 19. století rozvíjí spor o její přírodovědeckou či duchovní podstatu; řada myslitelů (v čele s Wilhelmem Diltheyem) upozornila na to, že předmět studia „duchovních“ věd, včetně psychologie, je natolik odlišný od věd přírodních, že musí používat odlišné poznávací metody; Dilthey vedl o povahu psychologie jako vědy ostré spory s Hermannem Ebbinghausem, zastáncem přírodovědného přístupu
Duchovědná psychologie
Předchůdce – Georg Friedrich Hegel – podle něj člověk nežije v jednoduchém světě přirozených věcí, ale v jím vytvořeném světě řeči, práva, státu a kultury; člověku se produkty jeho tvoření odcizily a vystupují vůči němu jako objektivní; to je výsledek vývoje ducha, který je určitým protikladem přírody
Wilhelm Dilthey – zakladatel duchovědné, resp. rozumějící psychologie, představitel filozofie života; ve svém díle zdůraznil rozdíl mezi přírodními a duchovními vědami, k nimž patří historie, politické vědy, právo, politická ekonomie, teologie, literatura a umění; psychologii podle jeho názoru nelze jednoznačně zařadit do kategorie spirituálních věd, protože představuje jejich základ; je ovšem stejně jako ostatní obory zabývající se historicko-společenskou skutečností založena na porozumění (pochopení, vcítění), takže k nim z metodologického hlediska patří; stanovil ostrý předěl mezi objasňujícím metodologickým přístupem přírodních věd, který směřuje k nacházení kauzálních vztahů, a chápajícím přístupem duchovních věd; hermeneutika – původně především teorie interpretace psaných textů – se tak stává základním metodologickým nástrojem psychologie i dalších humanitních věd
Eduard Spranger – filozof, psycholog a pedagog, Němec; žák Diltheye; podobně jako on považuje v humanitních vědách za klíčovou poznávací metodu porozumění, ve větší míře však zdůraznil souvislost mezi duševním děním a historickými i společenskými podmínkami; podle něj je podstatou porozumění hledání vztahů mezi individuálním prožíváním a konkrétním kulturním kontextem; rozlišuje mezi subjektivní duší a objektivním duchem; subjektivní duše se vyvíjí vrůstáním jedince do objektivního ducha, tj. do úhrnu kulturních hodnot určité doby; dílo – Psychologie mládí – zde se pokusil o charakteristiku údobí adolescence (u dívek: 13 – 19 let, u chlapců: 14 – 22 let); podle Sprangera se tato životní etapa vyznačuje těmito rysy – hledání identity (prostřednictvím intenzivní sebereflexe, k níž napomáhá psaní deníků, dlouhé rozhovory s přáteli, dopisování si…; přátelství slouží k dosažení hlubšího porozumění sobě samému; provází je snaha o osobní autonomii), životní plány (mohou ovlivňovat lidský život až do vysokého věku; dospívající si formují ideály a vybírají si své hlavní životní zaměření), vrůstání do různých životních oblastí (adolescent asimiluje různé společenské hodnoty, naplňuje je svými vlastními zkušenostmi); Spranger si uvědomoval, že jeho teorie platí pouze pro určitou skupinu mladých v konkrétním sociálním kontextu tehdejšího Německa; důsledně rozlišoval mezi vývojem mladých mužů a žen; kulturní kontext podle něj ovlivňuje především dospívající chlapce, zatímco u žen je příroda mnohem silnější než kterýkoliv umělý společenský systém
Psychologie aktu
Zakladatel a hlavní představitel – Franz Clemens Brentano – do novodobé filozofie a psychologie zavedl pojem intencionalita; intencionální inexistence objektu je výlučnou charakteristickou mentálních fenoménů, kterou se liší od fyzických; psychické jevy sestávají z mentálních aktů a jejich předmětu (obsahu), k němuž jsou intencionálně (záměrně, úmyslně) vztaženy; k duševním aktům patří
Vloženo: 19.02.2011
Velikost: 48,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- PSY - Psychologie - Hra a práce jako základní lidské činnosti, psychologické zákonitosti
- PSY - Psychologie - Psychologické problémy výchovy dítěte v rodině a ústavním zařízení
- PSY - Psychologie - Psychologické směry a disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologické zákonitosti učení – druhy, fáze, činitelé
- PSY - Psychologie - Psychologické aspekty podnikání
- PSY - Psychologie - Psychologické směry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologické školy
- PSY - Psychologie - Historické psychologické školy
- PSY - Psychologie - Psychologické formy působení ve skupinách, teorie činnosti
- MKT - Marketing - Osobní a psychologické faktory ovlivňující spotřební chování
- PSY - Psychologie - Psychologické aspekty podnikání
- ZSV - Základy společenských věd - Základní psychologické směry
- ZSV - Základy společenských věd - Metody psychologického výzkumu
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologické disciplíny
- PSY - Psychologie - Období předškolního věku, od narození po vstup do školy
- LIT - Literatura - Paradoxy vzdělávání lidské civilizace. Role školy v životě
- ZSV - Základy společenských věd - Fiolozofické školy helénismu
- ZSV - Základy společenských věd - Hélenistická filozofie a Sokratovské školy
- ZSV - Základy společenských věd - základy ekonomie (vývoj, školy, rozdělení, hospodářský proces, tržní systém, zákony trhu)
- ZSV - Základy společenských věd - FILOZOFICKÉ ŠKOLY V OBDOBÍ HELÉNISMU A ANTICKÉHO ŘÍMA
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Scientistní směry ve filozofii 19.stol
- FIL - Filozofie - Nadracionalismus v české filozofii
- ZSV - Základy společenských věd - Osvícenství ve filozofii
- ZSV - Základy společenských věd - problémy poznání v novověké filozofii
- ZSV - Základy společenských věd - PŘEDCHŮDCI ATOMISTU, ATOMISMUS V ANTICKÉ FILOZOFII
- ZSV - Základy společenských věd - RACIONALISMUS V NOVOVĚKÉ FILOZOFII
Copyright 2024 unium.cz