- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálOtázka č. 8
PROBLÉMY POZNÁNÍ V NOVOVĚKÉ FILOZOFII
(anglický empirismus, francouzské osvícenství)
ANGLICKÝ EMPIRISMUS
filozofie typický pro Anglii, Irsko a Skotsko
odmítá jekékoliv spekulace, protože základem všeho je zkušenost a naše smysly (empirismus a senzualismus)
John Locke:- žil v 17. století- filozof, lékař, vychovatel, úředník- Esej o lidském rozumu:- zde rozpracovává svou filozofii, „Nic není v rozumu, co dříve neprošlo našimy smysly.“-> když se narodíčlověk má čistou mysl jako tabula rasa a teprve během života myslzaplňuje zkušenost, která je dána smysly- zkušenost dělí na:- zevní- získávaná z okolí (počitky a vjemy)- primární(stálé- barva)- sekundární(pomíjivé- vůně)- vnitřní- vycházejí z nás (emoce, sebekritika,sebereflexe)- rozum uspořádává počitky dané našimy smysly do idejí, kteréje možno kombinovat- z jednoduchých vznikají složené (modi->substance-> relace)- modi- nejjednodužší (čas, prostor)- substance- jednotlivá jsoucna i člověk (duše, Bůh)- relace- např. vztah mezi příčinou a následkem- Dvě rozpravy o vládě:- státoprávní teorie, svoboda je potřebnáčlověku a neměla by mu být upírána, všichni mají stejná práva, i to, abyse lidé podrobili státní moci, má být dobrovolné a nměli by ztrácetsvobodu-> navrhuje smlouvu mezi lidmi a panovníkem, kteroupanovník nesmí porušit, jinak může být sesazen- panovník nemá absolutní moc (rozdělil státní moc na zákonodárnou-parlament a výkonnou- panovník)- pokud panovník neuposlechne parlamet, může být svržen- přichází s požadavkem náboženské tolerance- ovlivnil francouzské osvícenství, politologii, psychologii, pedagogiku
Izák Newton:- hlavně přírodovědec- zakladatel klasické mechaniky- odmítá abstrakce, které odporují lidskému rozumu (trojjedinost Boha-otec, syn a duch svatý)- byl deistou- Bůh stvořil svět na základě matematických zákonů- zpopularizoval ho Voltaire- vychází z něj G. Barkeley
George Barkeley:- irský biskup- aplikoval kalsickou mechaniku od Newtona na společnost- ve společnosti existují 2 síly:- dostředivá- sbližuje- odstředivá- oddaluje- Pojednání o základech lidského poznání:- „Esse est percipi.“- Bytí je totéž jako býti vnímano.(existovat znamená být vnímán)- hmota
Vloženo: 5.10.2010
Velikost: 39,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ZSV - Základy společenských věd
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Racionalismus a empirismus
- FIL - Filozofie - Empirismus
- FIL - Filozofie - Novověký racionalismus, anglický empirismus
- FIL - Filozofie - EMPIRISMUS
- FIL - Filozofie - Empirismus ( anglický) a Osvícenství
- FIL - Filozofie - Empirismus a Racionalismus
- FIL - Filozofie - Racionalismus,empirismus
- ZSV - Základy společenských věd - ANGLICKÝ EMPIRISMUS
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: