- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálObchodní vztahy a operace
Česal TY 212
KH: 14:40-15:20 – úterý,
Tel.: 602821434
Literatura:
Machková, Černohlávková: mezinárodní obchodní operace
Plchová, Cenler: ekonomická kritéria přijetí do EU
Časopis: Obchod kontakt marketing
://www.mpo.cz" www.mpo.cz
Vnější vztahy
Vše co se děje přes hranice státu. Legální či nelegální vztah.
Všechny činnosti, které nejsou nelegální, které se promítnou v ekonomické činnosti státu – operace ve vnějších ekonomických vztahů.
Vnější vztahy (VV)
vnější ekonomické vztahy- patří sem ovo, bankovnictví, pojišťovnictví
Vnější obchodní vztahy
Vnější finanční vztahy
Vnější právní vztahy
Vnější pojistné vztahy
Vnější vztahy neekonomické povahy – společenská setkání na bázi charity (př. Církevní – pouť svatá přes hranice), působení ekolog. sdružení
Podmínky operací v VOV-
musí být legální
musí být podloženy právním dokumentem(smlouvou)
musí být evidované
musí se promítnout do obchodní bilance státu
Funkce zahraničního obchodu- zahraniční obchod je obchod, který určitým způsobem
přesahuje hranice státu
Ekonomicko racionalizační – vychází z absolutních a komparativních výhod dané ekonomiky
Transformační – vliv na platební bilanci, působí v procesu přeměny hodnoty
společenského produktu
Transmisní – zajišťuje přechod nových technologií, designů, know-how apod.
Sortimentní – ovlivnění šířky a hloubky sortimentu dané země, který si sám nemůže vyprodukovat - můžeme si koupit banány a ovoce, které u nás nerostou
Charakter mezinárodního prostředí
Co nás bude zajímat, když budeme chtít vstoupit na mezinárodní trh:
politická orientace a stabilita země –země: politicky velmi stabilní, politicky relativně klidné, politicky neklidné, těsně před politickým zvratem, země ve válečném stavu
Indikátory politické stability: frekvence střídání vlád, systém politických stran, výsledky výzkumů veřejného mínění ve vztahu k vládě, úroveň dialogu mezi vládnoucí stranou a opozicí, existence násilných a teroristických skupin, stav rasové nesnášenlivosti, chování skupin jedinců(studenti)
právní rámec a legislativa dané ekonomiky – charakterizuje ho právní řád té dané země + smlouvy(ratifikované) dané země na mezinárodní úrovni.
náboženství – několik skupin do kterých se populace dělí. Každá skupina pak vykazuje odlišný způsob života, způsob myšlení a jednání a existuje i vliv náboženství na skladbu exportovaného zboží.
kultura, morálka, etika – rozhodují o celkovém rázu daného prostředí. Působí pouze na ohraničeném území daného zkoumaného státu. Rozdílné chápání postavení ženy. Rozdílný je u různých států i přístup k podplácení daňovým únikům, nedodržování a porušování smluv, apod.
životní úroveň a styl – ovlivňuje poptávku na trhu a tím i charakter mezinárodního obchodního prostředí. ŽS je souhrn způsobu života, práce a trávení volného času. ŽS může významně ovlivnit charakter zkoumaného trhu.
sociální systém – nutné znát podrobně při vstupu do zahraničního prostředí formou investic do výstavby podniků, továren, provozů, kde budou zaměstnáni místní obyvatelé a bude třeba ctít právě sociální systém daného státu.
začlenění daného státu do mezinárodních aktivit – může velmi napovědět o celkovém trendu zkoumaného obchodního prostředí
situace a vliv okolních států
Politická stabilita země:
Dělení stability zemí: - politicky velmi stabilní
politicky relativně klidné
politicky neklidné
politicky bezprostředně před politickým zvratem
politicky ve válečném stavu
Specifika nár. ekonomik
právní rámec dané ekonomiky – právní řád
náboženství (odlišný způsob myšlení a jednání)
kultura, morálka, etika (celkový ráz celého prostředí)
nositelé jsou lidé => přecházejí i přes hranice státu
životní úroveň a styl – souhrn způsobu života, práce a volného času
sociální systém
začlenění daného státu do mezinárodních aktivit
situace a vliv okolních států
Výzkum zahraničních trhů a jeho zvláštnosti
2.základní způsoby:
prospekce trhu- to jest pozorování trhu
hloubková marketingová studie- podrobný průzkum dalších oblastí
Fáze průzkumu:
Získávání informací o zahraničním trhu prostřednictvím domácích institucí(banky, obchodní komory, pojišťovny)
Sledování konkurenta ze stejného či blízkého oboru činnosti na zahraničním trhu.
Dodávky zboží na zahraniční trh bez předchozího průzkumu
Žádná z těchto třech fází není 100% přesná. Důvody:
a) nepřesně zjištěná data
- rozdílné normy ve výpočtech
nevhodná metoda výzkumu
úmyslně chybně udávaná data a informace od místních obyvatel, firem, institucí
úmyslně chybně udávaná data od externí firmy
neúplnost/existence pro nás specifických zákonů, norem, které jsme nepředpokládali a o jejich existenci nevěděli a nebyly předmětem výzkumu/
b) problémy s přenosem dat
- časové opoždění
- nesprávné tlumočení
- zákaz vývozu určitých dat
c) může vzniknout riziko zvratu zkoumaného trhu
d) změna politiky v sousedním státu
2.přednáška
Formy vstupu podniku na mezinárodní trhy
1. Prostý vývoz/dovoz výrobků a služeb na zahraniční trh
-nejjednodušší forma vstupu na zahraniční trh
přímé obchodní metody
výrobce ( spotřebitel v zahraničí /bez obchodních mezičlánků/
tato metoda zejména u investičních celků
nepřímé obchodní metody
vstupuje další subjekt (PROSTŘEDNÍK): výhradní prodej, obchodní zastupování,….
PROSTŘEDNÍK – subjekt, který vstupuje na trh. Obchoduje vlastním jménem, na svůj účet a na svoje riziko. Vše dělá za nás. V některých případech může firma s prostředníkem uzavřít smlouvu o výhradním prodeji (dodavatel se zavazuje, že zboží určené ve smlouvě nebude v určité oblasti dodávat jiné osobě než odběrateli, tj. výhradnímu prodejci)
Druhy zprostředkovatelů – např. obchodní zástupce, na základě mandátní smlouvy nebo komisionářské smlouvy.
ZPROSTŘEDKOVATEL – VÝHRADNÍ PRODEJCE - KOMISIONÁŘ – MANDATÁŘ – OBCHODNÍ ZÁSTUPCE – ruší obchodní metody
2. Formy vstupu nenáročné na kapitálové investice
poskytnutí licence- např. know-how, i nepřímá licence
smlouva o řízení- např. v hotelnictví, z cizí země je přítomen pouze management
franchising (např. McDonald) ( pro poskytovatele je také příjmem, platí se paušální poplatek, % ze zisku a příspěvek na celosvětovou reklamu.
- mezinárodní výrobní korporace (založena na rozdělení výrobního programu mezi výrobce z různých zemí, finální výrobek je kompletován jedním nebo více výrobci) , zušlechťovací operace – přepracování surovin, materiálu či polotovarů do vyššího stupně finality (aktivní zušlechťovací
styk ) -
- smlouva o řízení
3. Kapitálové vstupy
- častým motivem nižší výrobní náklady, expanze (ekonomický růst firmy, která na vlastním trhu dosáhla maximálního tržního podílu), snaha o přítomnost na ne zcela saturovaných trzích – nechce používat externí možnosti vstupu
- je zapotřebí podrobný marketingový výzkum
- důvody pro investory- levná pracovní síla, nižší výrobní náklady, společné
podnikání se subjekty dříve konkurenčními, oživení ekonomiky země, dotace
např. výstavba nového provozu, skoupení firmy, Joint Ventures
Smlouvou o výhradním prodeji se dodavatel zavazuje, že zboží určené ve smlouvě nebude v určité oblasti dodávat jiné osobě než odběrateli, tj. výhradnímu prodejci
Mandátní smlouvou se zavazuje mandatář, že pro mandanta na jeho účet zařídí za úplatu určitou obchodní záležitost uskutečněním právních úkonů jménem mandanta nebo uskutečněním jiné činnosti a mandant se zavazuje zaplatit mu za to úplatu za úplatu zařídí určitou obchodní záležitost a to jménem mandanta a mandant se zavazuje za to zaplatit.
Například u právních zástupců.
Komisionářská smlouva – komisionář se zavazuje, pro komitenta na jeho účet určitou obchodní záležitost a to vlastním jménem. Např. u bazarů
komitent se zavazuje zaplatit úplatu
Odlišnosti: mandatář jedná jménem mandanta a komisionář jedná jménem svým.
Rozdíl mezi prostředníkem a zprostředkovatelem
Prostředník – subjekt který obchoduje na svůj účet, vlastním jménem a na vlastní riziko.
Zprostředkovatel – zastupuje nás a je tam jedna z podmínek prostředníka snížena.
Obchodní zástupce- vyvíjí aktivity, které vedou k uzavírání různých typů smluv, tj. k zajištění příležitosti k uzavření smlouvy. Zástupce není v podřízeném postavení vůči zastoupenému.
Prodej licence – prodej práv k využití vynálezu, užitného či průmyslového vzoru či ochranných označení, práva k využívání ochranné zámky či obchodního jména. Právo: svolení k užití nehmotného statku. Účelem je stanovit pravidla k jeho šíření.
Kapitálové vstupy – např. výstavba nového provozu (nemovitosti), zakoupení firmy, Joint Ventures. Rozhodnutí o vstupu na zahraniční trh formou kapitálových investic musí vycházet ze strategických záměrů firmy.
Piggybacking- znamená spolupráci více firem ze stejného oboru podnikání v oblasti vývozu, při které obvykle velká a známá firma dává za úplatu menším firmám k dispozici své zahraniční distribuční kanály.
- Výhodou pro malé firmy je možnost využit jméno a zkušenosti velké firmy, která poskytuje svému partnerovi řadu služeb, např. vyřizování objednávek, zajištění přepraveních služeb, pojištění, zajištění celního odbavení, inkasních služeb
- Výhodou pro velkou firmu je možnost nabízet zákazníkům komplexní výrobkové škály a samozřejmě úplata, kterou získává od svých obchodních partnerů
Nástroje obchodní politiky státu
opatření a možnosti státu ovlivňovat obchodní politiku státu (- v ČR proexportní politika)
- v ČR vyvíjí prostor pro české exportéry EGAP
autonomní prostředky
Cla – poplatek vybraný státem – příjem do SR, ochrana vnitřního trhu. Máme mnoho druhů cel – např. cla valorická (vycházejí z hodnoty zboží) nebo specifická (vycházejí z možných jednotek), antidumpingové clo,diferenciované clo (důvod diferenciace – nalákat na hraniční přechod více lidí) a kombinovaná. Máme 8 druhů celních režimů
množstevní omezení – množstevní kvóty – dovozu nebo vývozu
finančně devizové prostředky
technické překážky – normy a normativy, veterinární a hygienické předpisy. Např. nemůžeme na území ČR dovézt přístroj, který je uzpůsoben na 110 voltů.
smluvní prostředky – dohodnuté nástroje – na bilaterální,mnohonárodní (multilaterální) úrovni – různé smlouvy, dohody, úmluvy, cla apod.
Celní režimy platné v České republiky
zboží nemusí být zabaveno do některého z těchto skupin, ale může být zabaveno či zničeno hned na místě
i bezcelní vývoz je vývozem, musíme jej zařadit do celního režimu
Volný běh – zahraniční zboží ve volném oběhu je považováno za české zboží. Propuštění zahrnuje uplatnění všech stanovených obchodně-politických opatření a formalit včetně vybrání cla.
Tranzit – zboží je pod celním dohledem dopravováno od jednoho celního úřadu k druhému a to buď uvnitř státu nebo přes jeho hranice.
Uskladňování v celních skladech – zboží je pod celním dohledem skladováno za splnění stanovených podmínek
Aktivní zušlechťovací styk v podmíněném systému – zboží projde pod celním dohledem jednou nebo několika zpracovatelskými operacemi a je opět vyvezeno z tuzemska.
Přepracování pod celním dohledem– zboží projde takovými zpracovatelskými operacemi, které změní jeho původní sazební zařazení, aniž je vyměřeno a vybráno clo. Výrobky takto vzniklé propustí celní úřad do volného oběhu s použitím pro ně platných celních sazeb.
Dočasné použití – po vyzkoušení v tuzemsku bude zase vráceno zpět do zahraničí v nezměněné podobě.
Pasivní zušlechťovací styk – české zboží se převeze do zahraničí a po přepracování v nezměněném stavu zpět do ČR
Vývoz – umožňuje českému zboží opustit tuzemsko za současného použití formalit a obchodně politických opatření včetně případného vybrání vývozního cla.
Zabavení nebo úmyslné zničení zboží celním orgánem (zvláštní možnost,která se neřadí do prvních osmi režimů)
Franchising
(McDonald, Obi, Famili Frost)
Franchising – v zemích kde neexistuje jako samostatná právní forma => kombinace jiných smluv - smlouva o ochranné známce…. => založení FR.vztahu
- poskytovatel dává know-how, systém ochrany…
- nabyvatel – jsou mu předány organizační předpisy, normy, od poskytovatele
- hotelnictví, čerpací stanice, autosalony…
- druhy poplatků: 1) jednorázový poplatek – nabyvatel s podpisem smluv zaplatí
2) procentní odvody – např. 2% z obratu, zisku….
3) příspěvky na reklamu – používáme výsad globální reklamy
- u nás neexistuje žádná smlouva, která by se dala nazvat franchiesingovou smlouvou. Je to tedy podloženo mnoha smlouvami. Je jich počet není stanoven. Na jedné straně existuje poskytovatel a nabyvatel. Buď poskytovatel poskytne úplně všechno nebo požaduje, aby prostor a zaměstnance obstaral nabyvatel.
Výhody: nabyvatel vstupuje na zahraniční trh. Je to forma kapitálově nenáročná. Poskytovatel dostává zhruba tři druhy poplatků – vstupní, odvod (průběžný poplatek- procento z tržeb), příspěvky (na činnost, která je společná u všech nabyvatelů – na společnou reklamu).
Výhody pro nabyvatele – zhodnotí svoje možnosti a zjistí, že nejsou na to finanční prostředky a získává know-how od již existujících provozoven z podnikání. Je svázán určitými pravidly. Normy jsou většinou přísné.
Smlouva o licenci, smlouva o převodu ochranné známky, smlouva o obchodním jména, smlouva o obchodním zastoupení, kupní smlouvy na dodávky, smlouva o dílo.…..
Franchising - smluvní vztah mezi franšizerem a franšízantem. Franšízer poskytuje svou značku a právo užívat předmět podnikání své společnosti, tj. poskytuje své know-how včetně systému řízení a zabezpečování služeb, a nabyvatel franšízy (franšízant) se zavazuje zaplatit smluvně stanovenou odměnu a dodržovat komerční politiku poskytovatele. Nabyvatel zůstává nezávislým subjektem, zůstává vlastníkem. Podstatou je předání úspěšného konceptu podnikání a možnosti podnikání pod známou značkou. Neexistuje franchisingová smlouva – je to smlouva nepojmenovaná.
Aukční a burzové obchody
-komodita je velmi podobné druhy zboží – u nich sledujeme světové ceny, vycházejí z
Burzy a aukce jsou místa s velmi zhuštěnou nabídkou a poptávkou, uplatňují se zde zvláštní pravidla obchodování, rozeznáváme je v těchto formách:
uzavřené
polozavřené
otevřené
BURZA – místo kde se obchoduje se zastupitelným zbožím (fyzicky nepřítomným) – je zastoupeno tím že je zakotveno ve skupinách
zastupitelné zboží ještě nemusí existovat – např. ovoce, které ještě nenarostlo
náležitosti označení burzovních míst: musí být slovo burza, místo, kde je burzovní místnost a označení komodity (metal – exchange – London, Cafe – bursa – Rio de Janeiro)
AUKCE = místo zhuštěné nabídky a poptávky
kupní smlouva vzniká příklepem
na aukci je zboží zpravidla fyzicky přítomno – je nezastupitelné
Aukční mechanismy:
- holandský – sestupný (kdo první zvedne ruku je kupující)
klasický – vzestupný (min.vyvolávací cena…licitátor se ptá na nabídku)
3. přednáška
Náležitosti kontraktu (kupní smlouvy)
-je jím podložen průběh obchodních operací, je to vztah mezi odběratelem a dodavatelem. U dlouhodobých obchodů nebo pravidelných obchodů se používají předtisky.
Obvyklé náležitosti kontraktu:
1.Identifikace smluvních stran – prodávající, kupující (dodavatel, odběratel)
2.Předmět smlouvy – charakterizován co do množství, druhu, jakosti, kvality, obalu (nejdříve obal spotřebitelský, poté kompletování do manipulačních obalů až po kontejner)
3.Cena nebo způsob jejího výpočtu – jsou země kde cena není povinou náležitostí
- v době uzavírání nemusíme přesně vědět za kolik nakoupíme – průměrná světová cena
4.Parita – dodací podmínka = pojednává o rozložení nákladů a rozložení rizik z prodávajícího na kupujícího
- řeší místo a čas přechodu rizik nákladů z prodávajícího na kupujícího, dále řeší místo a čas přechodu vlastnických práv.
Používáme výkladová pravidla – incoterms – důležité je zapsat aktuální znění nebo znění na které se odvoláváme (dodací podmínka – hamburg – dle incoterms z roku …. A nemusíme se odvolávat na nejnovější incoterms – jednotlivé ročníky se liší a mohou být obchodní případy, které raději aplikují starší verze, nejčastěji ale incoterms 2000.
měla by nám zrychlit a zjednodušit obchod. Řeší místo a čas přechodu rizik, nákladu...
Existují čtyři skupiny – E, F (FOB, místo např. Hamburg),C, D
E- (EXW)- prodávající skončí povinnost v okamžiku, kdy náklad vyskladní v určitém místě na rampu (Nákladovost a rizika končí po vyexpedování zboží a náklady na přepravu včetně rizik nese odběratel.)
F- (FOB)- free on board (volně na palubu) používá se pro námořní nebo leteckou dopravu
- Rozhodný okamžik přechodu nákladů a rizik po přechodu přes osu zábradlí lodi (poté je to na odběrateli)
C
D- prodávající ručí až k odběrateli
Ne každá dodací podmínka je vhodná všechny druhy přeprav.
NEPŘECHÁZÍ NA NĚ ALE POJIŠTĚNÍ!!! Pouze náklady!!
Nejsou to jediná pravidla! Na americkém kontinentu zase jiná!!!
5.Platební podmínky – řeší okamžik a místo platby
Druhy platebních podmínek: podle času platby:
Placení předem (akontace), při dodání, po dodání. , využíváme u velmi složitých dodávek (strojních zařízení a investičních celků a u velmi rizikových obchodů, nesolventních partnerů…)
Placení při dodání zboží – jiné mechanismy a jiné nosiče hodnot – např. dokumentární kredity, nebo dokumenty proti placení
Placení po dodání zboží = dodavatelský (obchodní) úvěr = nejjednodušší a nejfrekventovanější způsob platby (vystavena faktura se splatností - poskytuji tedy krátkodobý úvěr)
Platební nosiče – směnka, šek
- využívány u velmi složitých mechanismů (dokumentární inkaso…)
Platební mechanismy - placení v hotovosti, převod z účtu na účet, akontace, směnky, dokumentární inkaso, dokumentární akreditiv. Akontace využíváme u investičních celků nebo u odběratelů, o kterých víme, že by nezaplatili. Většina obchodů probíhá platbou při dodání zboží. Můžeme použít i úvěry.
6. Způsob přepravy včetně určení přepravní trasy a další náležitosti kupní smlouvy ( určení právního řadu pro projednávání případných konfliktů, podmínky reklamační, servisní,
7.Dodací lhůta – nestanovuje se přesně den dodání – zdržení na hranicích apod., obvyklejší jsou ale intervaly ve kterých se dodávka realizuje
Ostatní náležitosti – ujednání o jednacím právu, ujednání o důsledcích o nedodržení smlouvy, reklamační řízení, servis, příslušnost soudu..
Vazbové obchody
- trojstranný barter = firma ze země A dá firmě do země B takové zboží, jejichž hodnota je stejná, subjekty ze tří různých zemí si vymění zboží ve stejné hodnotě (ropa, ropa, ropa)
- jestliže by A do C chtěli dovézt ropu, jsou tam množstevní kvóty, politické blokády….A patří např. ke společenství, které se nedohodlo s A na dovozu ropy ale z B se smí do C dovážet … nebo se ropy neshodují
- tyto bartery vymění zboží mezi dvěma zeměmi (kompenzace)
dále swap, switch, reexport (něco jako trojstranný barter) a offset (druh obchodu u velkých dodávek azž národního významu – např. nákup vojenské techniky něco za něco ale!!! Chceme, aby se firma revanžovala – musí peníze, které získala musí investovat na našem území (nebo část peněz) – např. dodávka grippenů
zvláštní platební mechanismus
CLEARING
ČR dodala do Číny reaktory, vystavila tam obrovskou elektrárnu
Celý případ zastřešen určitým bankovním účtem – clearingovým – prostřednictvím třetí země – účastní se cizí měna – pohyb vzájemného obchodu se vede na clearingovém účtu a jestliže významnou měrou j
Vloženo: 18.08.2009
Velikost: 232,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu KMO/OVO - Obchodní vztahy a operace
Reference vyučujících předmětu KMO/OVO - Obchodní vztahy a operace
Podobné materiály
Copyright 2024 unium.cz