- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Přednášky
KMO/MPCR - Management podniků a destinací CR
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Ing. Jan Tlučhoř
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálManagement podniků a destinací CR
„Za cestovní ruch se považuje činnost osoby, cestující na přechodnou dobu do místa ležícího mimo její běžné prostředí, přičemž hlavní účel cesty je jiný než výkon placené činnosti v navštíveném místě.“
tento pojem nezahrnuje cesty v rámci bydliště a pravidelné pracovní cesty
je vyloučeno pouze přestěhování kvůli dočasné práci
Cestovní ruch
je formou uspokojování potřeb člověka
Reprodukce fyzických a duševních sil
Poznávání…
dochází k němu ve volném čase a mimo trvalé bydliště
Cestovní ruch jako takový není potřeba, ale výše zmíněné potřeby lze uspokojit aktivitami cestovního ruchu.
Tři základní kategorie CR
Vnitřní cestovní ruch
Domácí cestovní ruch (internal tourism)
Aktivní zahraniční cestovní ruch –příjezdový CR (inbound tourism)
Národní cestovní ruch
Domácí cestovní ruch (internal tourism)
Pasivní cestovní ruch –výjezdový CR (outbound tourism)
Mezinárodní cestovní ruch
Příjezdový cestovní ruch (inbound tourism)
Výjezdový cestovní ruch (outbound tourism)
Turismus vs. Turistika
Turismus – synonymum slova Cestovní ruch
Turistika – součást sportovního cestovního ruchu, spojená s aktivním pohybem
Tedy agroturismus, ekoturismus, kongresový turismus…
Cestovní ruch jako systém
Subjekt CR
Účastník CR, stálý rezident
Objekt CR
Cílové místo, podniky, instituce, destinace
Okolí CR
Ekonomické
Politické (mír jako nevyhnutelná podmínkay CR)
Sociální
Technicko-technologické
Ekologické (šetrný CR)
Cesty podle hlavního účelu
Cesty za zábavou
účelem je volný čas; kultura, aktivní sportování, návštěva příbuzných, přátel, ostatní
Profesní cesty
účelem jsou schůze, služební cesty, obchod
Cesty z ostatních důvodů
studium, zdraví, tranzit
Stálý obyvatel (rezident)
V mezinárodním CR ve vztahu k dané zemi
Osoba, která žije v zemi alespoň jeden rok před příjezdem do jiné země na dobu kratší jednoho roku
V domácím CR ve vztahu k určitému místu
Osoba, která v tomto místě žije alespoň šest po sobě jdoucích měsíců před příjezdem do jiného místa na dobu kratší šesti měsíců.
Návštěvník (Visitor)
V mezinárodním CR
Osoba, která cestuje do jiné země, než v niž má své běžné prostředí, na dobu nepřesahující jeden rok, přičemž hlavní účel její cesty je jiný než výkon placené činnosti v navštívené zemi.
V domácím CR
Osoba sídlící v zemi, která cestuje na jiné místo v zemi mimo své běžné prostředí na období kratší šesti měsíců, přičemž hlavní účel její cesty je jiný než výkon placené činnosti v navštíveném místě.
Turista (Tourist)
V mezinárodním CR
Osoba, která cestuje do jiné země než v níž má své obvyklé bydliště na dobu zahrnující alespoň jedno přenocování, avšak ne delší jednoho roku, a hlavní účel její návštěvy je jiný než výkon placené činnosti v navštívené zemi.
V domácím CR
Osoba,trvale usídlená v zemi, která cestuje do jiného místa odlišného od jejího běžného prostředí na dobu zahrnující alespoň jedno přenocování, ale ne delší šesti měsíců, přičemž hlavní účel její návštěvy je jiný než výkon placené činnosti v navštíveném místě.
Systém řízení CR
S rozvojem aktivit CR začaly vznikat a postupně se rozvíjet i organizační struktury sdružující provozovatele služeb CR v místech a regionech, poté v jednotlivých zemích.
1856 –první Alpský turistický klub založen v Londýně
Spolky v Německu a Rakousku
1888 –Klub českých turistů založen v Praze
Sdružování poskytovatelů služeb, např. ubytování, spolky zabývající se rozvojem míst-zemské organizace CR
Později vznikají mezinárodní organizace sdružující představitele zájmových seskupení provozovatelů služeb CR, státní organizace zabývající se CR
Typy organizací v CR
všeobecného zaměření
oborového zaměření
národní
mezinárodní
Organizace všeobecného zaměření
Celosvětové
Vládní:
WTO Světová organizace CR
OECD Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj
Nevládní
WTTC Světová rada cestování a cestovního ruchu
Makroregionální
Vládní –Evropská komise (Evropská unie)
Nevládní –ETC, Evropská komise CR
Státní
centrální orgány pověřené řízením turismu v jednotlivých státech –ministerstva, výbory, rady aj.
Organizace oborového zaměření
Celosvětové
CK –UFTAA, WATA
Ubytovací služby –IHRA
Letecká doprava –IATA
Lázeňství –FEMTEC
UNESCO
Makroregionální
PATA
Evropský svaz lázní
Národní
Asociace, sdružení (např. CK, hotelů, provozovatelů dopravy), federace
Specifické
mezinárodní profesionální organizace na koordinaci pravidel a předpisů v určitých oborech služeb
Systém řízení CR v ČR
Jaké organizace v oblasti CR znáte v ČR?
CR = meziodvětvová kategorie
Gestorem a řídícím resortem pro turismus a zároveň odpovědným orgánem je MMR
Turismus řídí, zabezpečuje a ovlivňují i další resorty, ministerstva (stav 01/2009) a ústřední orgány v rámci svých kompetencí
Ministerstvo průmyslu a obchoduv oblasti živnostenského podnikání, ochrany spotřebitele, investičních pobídek
Ministerstvo dopravy – budování dopravní infrastruktury, ovlivňování vstupu zahraničních přepravců do ČR, umožňování působení tuzemských přepravců v zahraničí
Ministerstvo zdravotnictví – určování systému lázeňské péče; Inspektorát lázní a zřídel –ochrana přírodních léčivých zdrojů
Ministerstvo zahraničních věcí – vízová a konzulární politika, konzulární servis zastupitelských úřadů
Ministerstvo kultury – ochrana a udržování památkového fondu, umění; podpora organizací zabezpečujících uvedené funkce; organizování kulturně společenských akcí
Ministerstvo ŽP – ochrana přírody a krajiny; vytváření legislativního a administrativního prostředí pro zajištění trvale udržitelného rozvoje turismu; stanovování pravidel a podmínek podnikání v režimových místech a oblastech
Ministerstvo vnitra – prostřednictvím cizinecké policie a státní policie při kontaktech se zahraničními návštěvníky ČR
Ministerstvo financí – daňová politika, možnosti využívání státních prostředků pro rozvoj turismu ve všech sférách podnikání v CR
Český statistický úřad – organizování sběru dat, analyzování a publikování zjištění
Česká národní banka – kursová politika, sledování a vyhodnocování přínosů CR pro hospodářství státu, zejména devizových prostředků
je založen na vzájemném působení nejméně 3 typů relativně samostatných subjektových podsystémů:
Oficiální řídící systém a jeho struktura, tzn. orgány vybavené ze zákona pravomocemi v CR
Nejvyšší stupeň – stát: MMR, ministerstva, centrální orgány
Střední stupeň – krajské úřady a jejich odbory
Nižší stupeň – městské a obecní úřady
Profesně – zájmový podsystém tvořený profesními subjekty, které se na základě společných zájmů spojují za určitým účelem do různých organizačních struktur (národní federace, asociace, sdružení, svazy aj.)
Regionální podsystém tvořený právnickými jednotkami sdružujícími
Podnikatelské subjekty
Města a obce určitého regionu
Řízení CR ve vybraných krajích
Kraje
Plzeňský
odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu -oddělení cestovního ruchu
Karlovarský
odbor kultury, památkové péče, lázeňství a cestovního ruchu - oddělení cestovního ruchu
odbor regionálního rozvoje
Ústecký
odbor regionálního rozvoje -oddělení CR
Další zdroje ke studiu
Pásková, M., Zelenka, J. Cestovní ruch. Výkladový slovník. Praha: MMR, 2002
Attl, P., Nejdl, K. Turismus I. Praha: VŠH, 2004.
www – příslušných ministerstev, ČSÚ, krajů, asociací, aj.
www.world-tourism.org
www.ahrcr.cz
www.spas.cz
www.atic.cz
www.spolhost.cz
Podniky cestovního ruchu
Definice
Podnik = produktivní sociální systém
Management = plánování, organizování, vedení lidí, kontrolování
Destinace CR = cílové místo cestovního ruchu
Podniky CR
Z hlediska charakteru a míry závislosti svých výkonů na cestovním ruchu jsou podniky cestovního ruchu obvykle členěny na:
vlastní podniky cestovního ruchu,
ostatní podniky s vazbou na cestovní ruch
Vlastní podniky CR
Poskytují služby typické pro cestovní ruch, přičemž jejich výkony jsou výhradně či v převažující míře určeny účastníkům cestovního ruchu.
Výsledky jejich hospodářské činnosti jsou pak na realizaci výkonů pro cestovní ruch plně závislé (Němčanský 2001, s. 21 a 22).
Členění vlastních podniků CR
Podniky realizací služeb přímo uspokojující potřeby a poptávku účastníků cestovního ruchu
Hotelové podniky a podniky ostatních ubytovacích služeb,
Podniky a zařízení sportovně rekreačních služeb,
Podniky a zařízení služeb kulturních a společensko-zábavních,
Lázeňské podniky,
Některé podniky dopravní (nekonvenční doprava - lanovky, vleky, rekreační lodní doprava),
Podniky provozující zvláštní služby (např. horská služba, průvodcovské služby, kongresové služby),
Podniky vyrábějící turistické zboží.
Podniky zprostředkovatelských služeb
Cestovní kanceláře, cestovní agentury
Podniky smíšené
Cestovní kanceláře a dopravní podniky,
Hotely a cestovní kanceláře,
Hotelové podniky a podniky specializované dopravy,
další kombinace
Polyfunkční podniky
Polyfunkční podniky (sekundární sféry služeb) jsou součástí poptávky účastníků cestovního ruchu, ale cestovní ruch je v rozhodující míře neovlivňuje.
Definice managementu
koloběh
5 zásad managementu
musí se orientovat na praxi,
musí být systémově orientovaný,
musí být více dimenzionální,
musí být integrující,
musí se orientovat na hodnoty.
Typy managementu
Management by
Delegation -vedení pomocí přesunutí části pravomocí a povinností na strukturálně nižší instanci
Objectives – stanovení přesných cílů a snaha o jejich dodržování
Expectation – vychází z expertních prognóz
Expection - řízení podle výjimek (problémy na běžné a výjimečné)
Motivation – vedení založené na motivování lidí (zaměstnanců podniku) k nejlepším výsledkům a pracovnímu nasazení (různé formy: odměny, tresty, vlastní příklad top managementu…)
Results – strategie managementu založená na podkladech o dosavadních dosažených výsledcích
Podmínky konkurenceschopnosti a prosperity firem
snižování nákladů,
zeštíhlování organizačních struktur, pružná organizační výstavba,
zvyšování odbornosti zaměstnanců,
vysoký výkon,
iniciativní přístup,
adaptabilita na změny,
vytváření prostředí provokující k měření vlastních sil.
Podmínky pro kvalitní řízení
Řídit znamená vedle přesného rozdělení kompetencí i schopnost motivovat pracovníky k úspěšné činnosti a ke snaze čelit konkurenci.
Vedoucí pracovníci musí
mít možnost kvalitně řídit,
mít schopnosti a kvalifikaci,
chtít řídit,
být ke kvalitnímu výkonu motivováni.
Právní formy podnikání
Úprava právních forem podnikání
Obchodní zákoník a další právní normy upravují různé právní formy podnikání. Výběr formy podnikání je záležitostí podnikatele. Každá právní forma je podřízena dalším právním normám, které také ovlivňují podnikatelské rozhodování.
(Synek a kol. 1994, s. 2)
Nejdůležitější právní formy podnikání
1. samostatný podnikatel
2. osobní obchodní společnost
veřejná obchodní společnost
komanditní společnost
3. kapitálová obchodní společnost
společnost s ručením omezeným
akciová společnost
4. smíšené formy společnosti včetně družstev
5. Ostatní (sdružení,…)
Kritéria v rozhodování o výběru vhodné právní formy
způsob a rozsah ručení (podnikatelské riziko),
oprávnění k řízení (tj. zastupování navenek, vedení firmy, možnost spolurozhodování apod.),
počet zakladatelů,
nároky na počáteční kapitál,
administrativní náročnost založení firmy a rozsah výdajů spojených se založením a provozováním firmy.
účast na zisku (ztrátě),
finanční možnosti, zvláště přístup k cizím zdrojům,
daňové zatížení,
zveřejňovací povinnost
Způsob a rozsah ručení (podnikatelské riziko)
omezené ručení – podnikatel ručí pouze do výše nesplaceného majetkového vkladu. Neručí za závazky firmy osobním majetkem, ale pouze vkladem do firmy (např. s.r.o.)
neomezené ručení – podnikatel ručí za závazky firmy celým svým, tj. i osobním majetkem (např. v.o.s)
Trh cestovních ruchu
„Podnik CR netvoří pouze hospodářskotechnickou jednotku, ale také sociální společenství, ve kterém pracovníci produkují značnou část svých výkonů a odměnou za ně kryjí své životní potřeby.“
Specifika podnikání v CR
nelze podnikat kdekoli
je nutno znát okolní prostředí
je nutno znát a sledovat vnější vlivy
je nutno respektovat sezónnost a nerovnoměrnost rozložení poptávky
poptávka účastníků CR je komplexní
poptávka je založena na vyhledávání zážitků, nových dojmů, vzpomínek
Trh
_ Místo realizace koupě a prodeje (směně) zboží a služeb.
_ Místo, ve kterém se setkává nabídka a poptávka.
_ Konkrétní forma vztahů mezi producenty/poskytovateli služeb a kupujícími
Trh cestovního ruchu
_ Trh cestovního ruchu je součástí trhu služeb.
_ Většina produktů na trhu CR jsou služby se všemi jejich specifiky.
_ Skládá se z celé řady společně působících organizací
_ CK, CA
_ Dopravní společnosti
_ Komerční ubytovací zařízení
_ Stravovací zařízení
_ Návštěvnické atraktivity
_ Zábavní parky
_ …
_ Dynamicky se mění!
_ CR neprobíhá izolovaně od běžného života na určitém území
_ je třeba přizpůsobit služby charakteru místa CR a jeho funkcím
_ přizpůsobení požadavků jednotlivých typů cestovního ruchu
_ zajištění vzájemné kapacitní vazby
_ přizpůsobení se časově nerovnoměrně rozložené poptávce
Faktory ovlivňující trh cestovního ruchu
_ demografické
_ politické
_ právní
_ ekonomické
_ sociálně kulturní
_ technické a technologické
_ ekologické
_ Konkurence, dodavatelé, odběratelé, zákazníci
Zvláštnosti trhu CR
_ spojování národních a zahraničních trhů CR;
_ složitější problematika;
_ působení faktorů prostředí;
_ zkoumání trhu obtížné.
1. Produkt se realizuje na specializovaném trhu – podniky CR. (CK, CA…)
2. Část produktu se realizuje na trhu jako celku. (obchody, banky, pojišťovny)
Specifika trhu CR - výběr
_ vyplývají především
_ z charakteru potřeb uspokojovaných CR
_ z charakteru služeb CR
_ z prostorového a často časového oddělení nabídky a poptávky
_ z výrazné závislosti CR na rozsahu, struktuře a rozložení volného času
_ různorodost a mnohostrannost
_ vysoká míra závislosti na přírodních a kulturně historických atraktivitách
_ místní vázanost atraktivit
_ opačný pohyb než na trhu zboží – spotřebitel se přemisťuje
_ služby CR (a každé jiné) jsou pomíjivé a nelze je skladovat („tady a teď“)
_ založený na využívání volného času a zážitcích
_ místní i časové oddělení poptávky, nabídky a spotřeby
_ spotřebitel za peníze nejprve dostává příslib k uspokojení svých potřeb
_ vysoká míra sezónnosti (rok, týden)
_ velká míra ovlivnění mimoekonomickými faktory (počasí, války)
_ výrazný mezinárodní charakter
Dělení trhu CR
_ prostorové
_ místní
_ regionální
_ národní
_ mezinárodní
_ světový
_ časové
_ celoroční
_ sezónní
_ mimosezónní
_ víkendový…
_ mikroekonomického
_ agregátní
_ dílčí
_ individuální
Nabídka v CR – služby v dané destinaci – ubytování, restaurace v dané lokalitě
Primární nabídka – je lokalita samotná – to, za čím jedu
Poptávka v CR – účastník CR – poptávající, jsou to služby, které chce nakoupit.
Subjekty trhu CR
kupující - účastníci CR, uspokojují si svoje potřeby
prodávající - podniky, firmy, jednotlivci prodávající služby a zboží potřebné k zabezpečení CR
specifické postavení
zprostředkovatelské subjekty - vystupují jako prodávající i kupující (konsolidace ucelených produktů CR)
nakupují ubytovací, stravovací, dopravní a a prodávám zájezd do Španělska
usnadňují vztahy mezi místně a časově oddělenou poptávkou a nabídkou
Objekty trhu CR
hmotné a nehmotné statky, které se stávají předmětem koupě a prodeje
služby - rozhodující součást trhu CR
zboží - spíše doplňkové
volné statky
charakteristické pro trh CR
nejsou přímým výsledkem ekonomické činnosti, ale jsou hlavním motivem účasti na CR
užitečné a volně přístupné statky
na trhu CR nevystupují přímo, ale prostřednictvím služeb
objekty vystupují na trhu CR
jednotlivě - ubytovací, stravovací, přeprava…
v ucelených komplexech - zájezd, lázeňský pobyt…
Nabídka v CR
souhrn zboží a služeb, který chtějí prodávajícírealizovat na trhu
souhrn všech komponentů nutných k realizaci účasti na CR a k naplnění očekávaných efektů
předmět nabídky = objekty trhu CR
2 základní části nabídky
atraktivita cílových míst CR
vybavenost míst zařízením CR
Nabídka na trhu CR
Producenti – touroperátoři, CK
Prodejci – CA, CK
Dopravní podniky – aerolinky, půjčovny aut, autobusové a vlakové firmy, lodní dopravní firmy
Pohostinské podniky – ubytování, stravování
Destinace a nositelé nabídky v destinacích – lázeňské podniky, aquaparky, organizátoři výstav, zábavní parky
Producenti informačních služeb v CR – informační a rezervační systémy, vydavatelství, pojišťovny, vzdělávací zařízení, poradenské firmy
Řemeslné podniky – výrobci suvenýrů
OSVČ – maséři, terapeuti, průvodci…
Nabídka je ovlivňována
Cíli podniků v CR
Náklady na vytvoření služby CR
Dostupností výrobních faktorů (pracovní síla)
Hodnotami, normami, sociální strukturou ve společnosti
Stavem krajiny, klimatu, životního prostředí
Potřebami, motivy, kupní silou poptávajících
Volností pohybu, cestování (cla, víza)
Proměnami v technologiích, komunikaci
Stavem celé ekonomiky
Turistickou infrastrukturou v cílových i zdrojových oblastech a její dostupností
Atraktivita cílových míst CR
dominantní složka nabídky v CR
vytvářejí prostředí pro CR a určují jeho vlastnosti
přírodní atraktivity
kulturně historické aktivity/atraktivity - obojí lokalizováno, kapacitně omezeno, někdy proto statická nabídka
organizované aktivity
sociální atraktivity (tradice, zvyky, gastronomie)
Vybavenost míst zařízením CR
_ vytvoření podmínek v cílových místech CR - dopravní, ubytovací, stravovací, sportovně rekreační…
_ nazýváno sekundární nabídkou odvozenou od primární
_ měla by odpovídat charakteru atraktivit v daném místě
_ součástí nabídky místa i dostupnost, image místa CR
Roviny nabídky v CR
_ komoditní
_ firemní
_ cílového místa CR
_ regionální
_ celostátní
_ mezinárodní a světová
Specifika nabídky v CR
_ různorodost a mnohostrannost
_ komplexita produktu
_ nutnost vzájemné spolupráce a propojenosti poskytovatelů služebCR
_ nabídka – malá pružnost (elasticita)
_ sezónní charakter
_ nutnost vysoké pohotovosti nabídky k výkonům
_ podmíněna lidským faktorem
_ výrazný aspekt programového vybavení
Lidské potřeby
_ Existenční potřeby - jako předpoklad života: potrava, oděv, bydlení
_ Kulturní potřeby - slouží duchovnímu obohacení: vzdělávání, umění,
_ Luxusní potřeby - vznikají z nadbytku: dovolená, druhé byty, kožichy, klenoty, kaviár, sekt
Dělení potřeb v CR
_ potřeby, jejichž uspokojení je vlastním cílem účasti na CR – motivační, primární
_ potřeby, jejichž uspokojení podmiňuje a zprostředkovává realizaci předchozích potřeb – realizační, sekundární
_ potřeby – biologické, společenské, viz Maslowova pyramida
_ potřeby – individuální, skupinové
_ potřeby – výrobní, nevýrobní
Specifické potřeby v CR
_ potřeba klidu, relaxace, obnovy psychických a fyzických sil
_ potřeba změny prostředí
_ potřeba změny životního stylu a společenských konvencí
_ potřeba komunikace a společenských kontaktů
_ potřeba poznávání
CR – větší význam na uspokojování potřeb
_ okruh potřeb uspokojovaných CR se posunuje v hierarchii důležitosti pro lidi stále výše
_ roste fond volného času a jeho aktivnější využívání
_ zhoršující se ŽP v místech bydliště
_ změna prostředí (mimo práci, mimo znečištěné město…)
_ rostoucí stupeň poznání lidí, rostoucí uvědomění
_ CR se stává vědomě uznávaným nástrojem kompenzace negativních vlivů civilizačního vývoje
Základní potřeby účastníka CR - ubytování
_ bezpečnost těla, života a statků, ochrana před nepřízní počasí, spánek, hygiena, koupání, praní a čištění šatstva, čtení, psaní, přijímání návštěv, telekomunikační spojení prostřednictvím telefonu, dálnopisu, televize, rádia, internetu.
Základní potřeby podniku CR - ubytování
_ Pronájem pokojů pro hosty, které jsou vybaveny v souladu s
Vloženo: 7.02.2011
Velikost: 1,42 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu KMO/MPCR - Management podniků a destinací CRReference vyučujícího Ing. Jan Tlučhoř
Podobné materiály
Copyright 2024 unium.cz