- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálz potravních zdrojů, na kterém se shromažďují samci někdy i jen na několik hodin denně. Zde samci obhajují malé teritorium a lákají na ně samice k páření.
Odpověď (c): místo s potravními zdroji, které samci obhajují před jinými samci. Samice tato místa navštěvují a vybírají si zde partnery podle bohatosti potravních zdrojů. Samice zde také vychovávají mláďata.
92. Otázka: Vedoucí (vůdčí) zvíře ve stádě
Odpověď (a): je termín, kterým se označuje nejsilnější zvíře ve skupině. Synonymem pro tento výraz je 'alfa' jedinec.
Odpověď (b): je zvíře, které se pohybuje v čele skupiny při přesunech skupiny.
Odpověď (c): je jedinec, který ve skupině reaguje jako první, čímž vyvolává novou aktivitu celé skupiny (např. útěk). Tato nová aktivita skupiny však nemusí být stejná, jako reakce iniciátora.
93. Otázka: Iniciátor
Odpověď (a): je termín, kterým se označuje nejsilnější zvíře ve skupině. Synonymem pro tento výraz je 'alfa' jedinec.
Odpověď (b): je zvíře, které se pohybuje v čele skupiny při přesunech skupiny.
Odpověď (c): je jedinec, který ve skupině reaguje jako první, čímž vyvolává novou aktivitu celé skupiny (např. útěk). Tato nová aktivita skupiny však nemusí být stejná, jako reakce iniciátora.
94. Otázka: Kontrolor
Odpověď (a): je termín, kterým se označuje nejsilnější zvíře ve skupině. Synonymem pro tento výraz je 'alfa' jedinec.
Odpověď (b): je jedinec, který určuje, zda, kdy a jak dojde k nové aktivitě skupiny.
Odpověď (c): je jedinec, který ve skupině reaguje jako první, čímž vyvolává novou aktivitu celé skupiny (např. útěk). Tato nová aktivita skupiny však nemusí být stejná, jako reakce iniciátora.
95. Otázka: Celkový počet zvířat ve stádě, který si jednotlivá zvířata dokážou zapamatovat je u skotu
Odpověď (a): 50-70
Odpověď (b): 150-200
Odpověď (c): 15-20
96. Otázka: Celkový počet zvířat ve stádě, který si jednotlivá zvířata dokážou zapamatovat je u prasat
Odpověď (a): 50-70
Odpověď (b): 50-100
Odpověď (c): 20-30
97. Otázka: Sociální hierarchie představuje
Odpověď (a): sociální systém, který zabezpečuje rovnocenný přístup k potravě pro všechny členy stáda.
Odpověď (b): strukturu jedinců či skupiny jedinců, jejich hodnostní žebříček.
Odpověď (c): sociální systém, který zabezpečuje rovnocenný přístup ke zdrojům pro matky s mláďaty.
98. Otázka: Sociální dominance
Odpověď (a): vyjadřuje zařazení daného jedince do sociální struktury stáda.
Odpověď (b): vyjadřuje obecný vztah nadřazenosti a podřazenosti mezi dvěma jedinci.
Odpověď (c): vyjadřuje vztah mezi dvěma jedinci, při kterém jedno zvíře v něčem omezuje zvíře druhé.
99. Otázka: Sociální facilitace je jev, kdy
Odpověď (a): alfa zvíře ovlivňuje v rámci skupiny aktivitu ostatních (např. synchronizace přijímání potravy, přesunů )
Odpověď (b): aktivita iniciátora ovlivňuje v rámci skupiny aktivitu ostatních (např. synchronizace přijímání potravy, přesunů apod.)
Odpověď (c): aktivita většiny ovlivňuje v rámci skupiny aktivitu ostatních (např. synchronizace přijímání potravy, přesunů apod.)
100. Otázka: Agonistické chování je
Odpověď (a): soubor všech prvků útočného a obranného chování včetně lovu
Odpověď (b): soubor všech prvků útočného a obranného chování
Odpověď (c): soubor všech prvků predačního chování
101. Otázka: Grooming je termín pro
Odpověď (a): vzájemnou péče o tělo (má funkci hygienickou, uklidňující, posilující vazby)
Odpověď (b): kousání (jako součást agonistického chování)
Odpověď (c): pro chování, při kterém zvíře pečuje o svou srst (také se mu říká chování komfortní)
102. Otázka: Synchronizace pohybu stáda či hejna
Odpověď (a): je zabezpečena tím, že každý člen stáda či hejna kopíruje pohyb nejbližších sousedů. K tomu není potřeba žádný vůdce stáda či hejna.
Odpověď (b): je zabezpečena komunikací mezi členy stáda či hejna v pásmu neslyšitelném pro sluch člověka
Odpověď (c): je zabezpečena tím, že všechna zvířata se řídí příkladem vůdce stáda či hejna
103. Otázka: Exklusivní fitness jedince je
Odpověď (a): počet narozených potomků za život jedince
Odpověď (b): celkový přenos genů jedince do další generace (vlastní potomstvo a přenos genů prostřednictvím příbuzných)
Odpověď (c): počet potomků, které může jedinec ještě zplodit do konce života
104. Otázka: Reziduální reprodukční fitness jedince je
Odpověď (a): počet potomků, které může jedinec ještě zplodit do konce života
Odpověď (b): celkový přenos genů jedince do další generace (vlastní potomstvo a přenos genů
prostřednictvím příbuzných)
Odpověď (c): počet narozených potomků za život jedince
105. Otázka: Altruisticky se nechovají
Odpověď (a): reprodukční helpři
Odpověď (b): rodiče
Odpověď (c): infanticidní samci
106. Otázka: Rodičovská investice („parental investment“) je definována jako
Odpověď (a): čas a energie investované do jednoho potomka
Odpověď (b): investice rodiče nad rámec optimálního růstu a vývoje potomka
Odpověď (c): jakákoli vlastnost nebo čin rodiče, který zvyšuje fitness potomka na úkor jakékoli složky vlastní fitness rodiče
107. Otázka: Jedním ze základních faktorů podmiňujících evoluci otcovské rodičovské péče je
Odpověď (a): pohlavní dimorfismus
Odpověď (b): samičí volba
Odpověď (c): důvěra samce v otcovství potomstva, o které pečuje
108. Otázka: Otcovská rodičovská péče u savců a ptáků je typicky spojena s některými reprodukčními systémy. Který mezi ně nepatří?
Odpověď (a): monogamie
Odpověď (b): polygynie
Odpověď (c): polyandrie
109. Otázka: Mezi evoluční konflikty mezi rodiči a potomky nepatří
Odpověď (a): odstavový konflikt
Odpověď (b): konflikt o množství rodičovské péče
Odpověď (c): počet narozených potomků za život jedince
110. Otázka: Kdo rozhoduje o přídělu rodičovské investice mezi potomky?
Odpověď (a): rodič
Odpověď (b): potomci
Odpověď (c): jak u kterého druhu
111. Otázka: Trivers-Willardova hypotéza o vlivu prostředí na determinaci pohlaví („enviroment sex determination“) u savců předpokládá, že
Odpověď (a): samice budou produkovat v dobrých podmínkách syny, protože dobře živení samci jsou větší, krásnější a atraktivnější, a budou mít tudíž více potomků než synové vychovávaní v nedostatku; v horších podmínkách je výhodnější produkovat dcery, neboť zatímco samčí reprodukční úspěch je velmi variabilní v závislosti na jejich konkurenceschopnosti a atraktivitě, samice se rozmnoží téměř vždy
Odpověď (b): samice budou v lepších podmínkách produkovat spíše dcery, protože jen dobře živené samice mohou být úspěšnými matkami; v horších podmínkách budou samice produkovat syny, neboť samci investují do potomstva mnohem méně než samice
Odpověď (c): v závislosti na podmínkách dochází v senzitivní periodě v raném embryonálním stádiu k determinaci pohlaví mláděte; v dobrých podmínkách se z embrya vyvíjí samec, v horších podmínkách samice
112. Otázka: Kterým fyziologickým parametrem lze určit stres?
Odpověď (a): výskytem abnormálního chování
Odpověď (b): sníženou frekvencí srdečního tepu
Odpověď (c): zvýšeným množstvím kortizolu
113. Otázka: "Stresové hormony" jsou
Odpověď (a): ACTH, glukokortikoidy
Odpověď (b): FSH, LH a progesteron
Odpověď (c): Melatonin a opioidy
114. Otázka: Dlouhodobé dominantní postavení samců v sociálně stabilizované skupině bývá v relaci s
Odpověď (a): vyššími hladinami progesteronu
Odpověď (b): nižšími hladinami androgenů, z nichž především testosteronu
Odpověď (c): vyššími hladinami androgenů, z nichž především testosteronu
115. Otázka: Dlouhodobé submisivní postavení samců v sociálně stabilizované skupině bývá v relaci s
Odpověď (a): vyššími hladinami progesteronu a melatoninu
Odpověď (b): vyššími hladinami glukokortikoidů
Odpověď (c): vyššími hladinami androgenů, z nichž především testosteronu
116. Otázka: Pokles hladin testosteronu bývá provázen
Odpověď (a): zvýšeným apetitem jedince
Odpověď (b): omezením až vymizením agonistického chování
Odpověď (c): zvýšeným mateřským chováním
117. Otázka: Časté změny sociálního složení stáda
Odpověď (a): mohou zásadně pozměnit endogenní situaci jeho jednotlivých členů
Odpověď (b): mohou jen výjimečně pozměnit endogenní situaci jeho jednotlivých členů
Odpověď (c): nemají vliv na endogenní situaci jeho jednotlivých členů
118. Otázka: Mateřské chování je u samic savců obvykle spojeno s
Odpověď (a): poklesem progesteronu a prudkým vzestupem estrogenů těsně před porodem
Odpověď (b): poklesem estrogenů a prudkým vzestupem progesteronu těsně před porodem
Odpověď (c): prudkým poklesem estrogenů a progesteronu těsně před porodem
119. Otázka: Tam, kde pod vlivem vnějších podmínek např. stresu způsobeného vysokými koncentracemi zvířat na jednotku plochy dojde k dlouhodobému zvýšení hladin glukokortikoidů v těle březí savčí samice může u samčího zárodku dojít k
Odpověď (a): potlačení sekrece testosteronu samčího zárodku a v důsledku toho i k jeho nedostatečné maskulinizaci. Ta se ale po dosažení puberty neprojevuje.
Odpověď (b): potlačení sekrece melatoninu samčího zárodku a v důsledku toho i k jeho nedostatečné schopnosti reagovat na délku světelného dne.
Odpověď (c): potlačení sekrece testosteronu samčího zárodku a v důsledku toho i k jeho nedostatečné maskulinizaci. Ta se v dospělosti projeví odchylkami od typického samčího sexuálního chování.
120. Otázka: U dospělých kastrovaných samců savců, ptáků a plazů lze vyvolat sexuální chování
Odpověď (a): aplikací testosteronu
Odpověď (b): aplikací progesteronu
Odpověď (c): aplikací serotoninu
121. Otázka: U dospělých kastrovaných samic savců lze vyvolat sexuální chování
Odpověď (a): aplikací estrogenů a progesteronu
Odpověď (b): aplikací glukokortikoidů, z nich především kortisolu
Odpověď (c): aplikací ACTH a prolaktinu
122. Otázka: Zvýšené hladiny testosteronu (v rámci fysiologického rozpětí) ve žloutku vejce ptáků
Odpověď (a): způsobují maskulinizaci embrya, což v pozdější fázi vyvolává poruchy sexuálního chování ptáků samičího pohlaví
Odpověď (b): ovlivňují chování, růst, morfologii, imunitní funkce a životaschopnost mláďat
Odpověď (c): lze vyvolat pouze experimentálně (injekcí) a přes zajímavé pokusné výsledky nemají za přirozených podmínek pravděpodobně žádný velký význam
123. Otázka: Hladiny kortisolu a testosteronu ve vaječném žloutku ptáků
Odpověď (a): odpovídají hladinám plasmatického kortisolu a testosteronu matky v době tvorby vejce
Odpověď (b): neodpovídají hladinám plasmatického kortisolu a testosteronu matky v době tvorby vejce
Odpověď (c): jsou geneticky dané a proto je třeba při šlechtění vzít tuto okolnost v potaz jako selekční kritérium
124. Otázka: Ke zvýšení plasmatického kortisolu u hnízdících ptáků
Odpověď (a): může dojít pouze za experimentálních podmínek v laboratoři. Důsledkem pak mohou být obdobné koncentrace kortisolu ve žloutku za takovéto situace snesených vajec se všemi negativními důsledky na životaschopnost embryí
Odpověď (b): může dojít pod vlivem stresových faktorů, jako jsou například choroby, nedostatek potravy a špatná kondice, výskyt predátorů, ohrožování nebo vyrušování člověkem a pod. Důsledkem mohou být obdobné koncentrace kortisolu ve žloutku za takovéto situace snesených vajec se všemi negativními důsledky na životaschopnost embryí
Odpověď (c): nemůže dojít pod vlivem prostředí
125. Otázka: Po porodu (například u člověka, křečíka džungarského apod. způsobuje aktivní účast samce na rodičovské péči o potomka či potomky
Odpověď (a): vzestup jeho koncentrací prolaktinu a pokles koncentrací testosteronu
Odpověď (b): vzestup jeho koncentrací testosteronu a pokles koncentrací prolaktinu
Odpověď (c): vzestup jeho koncentrací melatoninu a pokles koncentrací prolaktinu
126. Otázka: Feromon je
Odpověď (a): chemická látka nebo směs chemických látek, které jsou uvolňovány organismem do krevního řečiště a které vyvolávají behaviorální nebo fysiologickou reakci
Odpověď (b): chemická látka nebo směs chemických látek, které jsou uvolňovány organismem do prostředí a které vyvolávají behaviorální nebo fysiologickou reakci
Odpověď (c): synonymem pro hormon
127. Otázka: U druhů s dominanční hierarchií
Odpověď (a): sociální postavení neovlivňuje pach. To proto, že pachová odlišnost mezi zvířaty je dána výsledkem geneticky podmíněné individuální velikosti žlázy a množstvím její sekrece
Odpověď (b): může být sociální postavení zvířat identifikováno podle pachu. Pachová odlišnost mezi dominantními a submisivními zvířaty je výsledkem zvýšeného příjmu potravy na úkor zvířat submisivních
Odpověď (c): může být sociální postavení zvířat identifikováno podle pachu. Pachová odlišnost mezi dominantními a submisivními zvířaty je výsledkem velikosti žlázy, množstvím její sekrece, nebo frekvencí značkování
128. Otázka: Poplašné, strachové či frustrační feromony
Odpověď (a): jsou produkovány vystrašeným jedincem v pohlavních orgánech, proto jsou obsaženy v moči. Místům označeným touto močí se pak ostatní příslušníci druhu vyhýbají
Odpověď (b): jsou produkovány specializovanými žlázami. Druhy zvířat, které nemají tyto frustrační žlázy, frustrační feromony nepoužívají, ale místům označeným frustračními feromony jiných druhů se vyhýbají
Odpověď (c): jsou vypouštěny vystrašeným jedincem přímo do vzduchu, či vody (např. když zraněná ryba varuje ostatní) nebo jsou obsaženy v trusu a moči. Místům, kde byly feromony vypuštěny, se pak ostatní příslušníci druhu vyhýbají
129. Otázka: Mláďata savců
Odpověď (a): nerozlišují pachy laktujících a nelaktujících samic
Odpověď (b): rozlišují pachy laktujících a nelaktujících samic ještě dříve než rozeznají pach vlastní matky od dalších kojících samic
Odpověď (c): rozlišují pachy laktujících a nelaktujících samic až potom, co se nenaučí rozeznávat pach vlastní matky od dalších kojících samic
130. Otázka: Močové proteiny (MUP - major urinary proteins) slouží k
Odpověď (a): potlačení transportu feromonů hydrofilním prostředím tělních tekutin a k uplatnění kompetice chemické komunikace
Odpověď (b): transportu feromonů hydrofilním prostředím tělních tekutin, ke zvýšení koncentrace pachových látek v cílovém sekretu a k prodloužení doby působení feromonu resp. pachové značky a k modulaci obsažené informace
Odpověď (c): tomu, aby se na nich jako na výživném substrátu pomnožily těkavé látky bakteriálního původu a fungovaly pak jako feromony
131. Otázka: Komunikace je
Odpověď (a): předávání informací prostřednictvím smyslových orgánů
Odpověď (b): předávání informací prostřednictvím jiného zvířete
Odpověď (c): předávání informací
132. Otázka: Ritualizace je
Odpověď (a): jev, kdy určité prvky chování ztratily svou původní funkci a staly se jen symbolickými ceremoniály
Odpověď (b): jev, při kterém jedinec procvičuje jednotlivé svalové partie a udržuje se tak v kondici
Odpověď (c): synonymem pro stereotypní chování
133. Otázka: Autokomunikace
Odpověď (a): je termín pro echolokaci netopýrů a kytovců
Odpověď (b): je termín pro „automatizovanou“ komunikaci, když je opakovaná vokalizace součástí ritualizace
Odpověď (c): je termín pro komunikaci v rámci jedné society
- -
Vloženo: 16.07.2009
Velikost: 170,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu AGA18E - Etologie zvířat
Reference vyučujících předmětu AGA18E - Etologie zvířat
Podobné materiály
- AVA35E - Praktická fyziologie zvířat-kůň - zkouškové otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - zkouskove otazky genetika
- AEA09E - Zoologie - Nove zkouskove otazky ZOO
- ABA05E - Botanika - zkouškové otázky
- AVA15E - Morfologie hospodářských zvířat - zkouškové otázky
- AVA11E - Praktická fyziologie zvířat - otázky ze zkouškového testu
- ASA09E - Chov koní - ZKOUŠKOVÉ OTÁZKY
- ASA25E - Chov koní - ¨zkouškové otázky
- AHa02E - Výživa hospodářských zvířat - Zkouškové otázky
- AVA22E - Anatomie HZ se základy histologie a embryologie - zkouškové otázky
- AKA05E - chov koní - ¨zkouskove_otazky
- AKA05E - chov koní - ZKOUSKOVE OTAZKY
- AMA05E - Mikrobiologie a biotechnologie - otázky II.zkouškového testu
- EJA74E - Právo a životní prostředí - Zkouškové otázky
- AAA10E - Základy meteorologie a klimatologie - Otázky ze zkoušky
- AAA14E - Základní agrotechnika a herbologie - Otázky zkouška
- ABA06E - Základy fyziologie rostlin - Otázky zkouška
- AHA09E - Agrochemie - Otázky z testu
- APA12E - Pedologie pro zahradníky - Otázky ze zkoušky
- EEA08E - Základy podnikové ekonomiky - Otázky zkouška
- ETA05E - Informatika - Otázky ke zkoušce.doc
- ETA05E - Informatika - Otázky ke zkoušce
- ABA05Z - Botanika - Botanika zápočet otázky.doc
- AAA23E - Základy agroekologie - otazky agroekologie
- AAA23E - Základy agroekologie - Otazky agroekologie Jirka
- AVA35E - Praktická fyziologie zvířat-kůň - otázky k ústní zkoušce
- ADA19E - Chov prasat I. - otázky
- ASA17E - Chov skotu a ovcí - Vypracované otázky
- AVA35E - Praktická fyziologie zvířat-kůň - vypracov. otázky
- ETA05E - Informatika - otázky
- ETA05E - Informatika - vypracovane otazky
- ETA05E - Informatika - vypracovane otazky informatika
- AMA06E - Praktická mikrobiologie - otazky mikro
- AMA06E - Praktická mikrobiologie - otazky_mikro
- AEA09E - Zoologie - Vypracované otázky STRUNATCI
- AEA09E - Zoologie - Vypracované otázky BEZOBRATLÍ
- AEA09E - Zoologie - vypracované otázky PRVOCI
- AEA09E - Zoologie - otázky zoo 2
- AEA09E - Zoologie - otazky zoo 3
- AEA09E - Zoologie - otazky ze zoologie 1
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - chovzvirat-otazky
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - otázky zootechnika
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - otazky k chovu
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - otazky
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - postacujuce otazky
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - otázky
- ACA03E - Chemie organická - otázky, odpovědi
- ACA03E - Chemie organická - Vypracované otázky
- AEA09E - Zoologie - otázky zoologie
- ACA02E - Anorganická a analytická chemie - Vypracované otázky
- ACA05E - Biochemie - Vypracované otázky
- AKA06E - Výživa zvířat - otázky ke zkoušce
- ASA03E - Chov skotu - zpracované otázky
- AVA10E - Praktická anatomie zvířat - zpracované otázky
- ARA28E - Fyto 2 - otázky
- ARA28E - Fyto 2 - otázky ke zkoušce
- ARA28E - Fyto 2 - otázky fyto 2
- AGA11E - Etika chovu a etologie zvířat - testové otázky
- AGA18E - Etologie zvířat - otázky ke zkoušce
- AHa02E - Výživa hospodářských zvířat - vypracované otázky-59)
- AHa02E - Výživa hospodářských zvířat - Otázky-výživa
- ATA05E - Pícninářství a pastvinářství - otázky pícninářství
- AEA03E - Parazitologie - otázky
- AEA03E - Parazitologie - otázky 2
- AEA03E - Parazitologie - otázky 3
- AEA03E - Parazitologie - vypracované otázky
- AVA10E - Praktická anatomie zvířat - otazky
- AVA11E - Praktická fyziologie zvířat - otazky
- AVA11E - Praktická fyziologie zvířat - otazky-vypracovane
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - otazky
- AEA25E - Zoologie bezobratlých - otazky bezobr.
- AEA25E - Zoologie bezobratlých - otazky
- AEA26E - Zoologie obratlovců - otazky obr.
- AEA26E - Zoologie obratlovců - otazky obojzivelnici a plazi
- AEA26E - Zoologie obratlovců - vypracovany otazky
- AEA26E - Zoologie obratlovců - otazky
- AKA06E - Výživa zvířat - Otázky ze zkoušky z výživy
- AKA06E - Výživa zvířat - otazky_ke_zkousce
- AEA30E - Základy hydrobiologie - Otázky - Varianta B
- AEA09E - Zoologie - Zpracované otázky - prvoci
- AEA09E - Zoologie - Zpracované otázky - bezobralí
- AEA09E - Zoologie - Zpracované otázky - obratlovci (nedokončeno)
- AGA36E - Etika chovu zvířat a welfare koní - testove otazky
- ALA13E - Etologie zvířat - koní -Humpolec - Bc. - Otázky ke zkoušce
- ALA13E - Etologie zvířat - koní -Humpolec - Bc. - Otazky HUMPOLEC
- AKA05E - chov koní - OTAZKY Z CHOVU
- AKA05E - chov koní - vyprac.otázky
- ATA05E - Pícninářství a pastvinářství - otazky picko
- ASA27E - Technika chovu koní - vyprac.otázky
- ARA98E - Zemědělské poradenství - Testové otázky
- AVA12E - Základy porodnictví - vypracované otázky
Copyright 2024 unium.cz