- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
otazky obojzivelnici a plazi
AEA26E - Zoologie obratlovců
Hodnocení materiálu:
Vyučující: prof. Ing. CSc. Iva Langrová
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálII. Obojživelníci a Plazi1. Charakterizujte hlavní znaky třídy obojživelníků (jak se liší od ryb a plazů).Třída: Obojživelníci (Amphibia)- poikilotermní ektotermní živočichové- tetrapodní obratlovci- anamniota- holá kůže s množstvím slizových a jedových žláz- lebka je bikondylní - spojena s páteří 2 kloubními hrboly- srdce má 2 předsíně a 1 komoru- vývoj většinou nepřímý s larválním stadiem ve vodním prostředíTřída: Plazi (Reptilia)- pikilotermní ektotermní živočichové (platí pro recentní druhy)- tetrapodní obratlovci= původně 4 končetiny a různě dlouhý ocas= druhotně u některých druhů jeden či oba páry končetin zredukovány- blanatí (amniotní) obratlovci= zárodek chrání 3 zárodečné obaly a další vaječné obaly a pevná vápenitá nebo pružná kožovitá skořápka- tělo kryjí rohovité šupiny či kostěné štíty a desky (osteodermy)- lebka je monokondylní (spojena s páteří jen 1 kloubním hrbolem)- srdce má 2 předsíně a 2 komory, ale komory ještě nedostatečně rozdělené neúplnou přepážkou- vnitřní oplození při kopulaci, vývoj přímý- vejcorodí, vejcoživorodí nebo živorodí- rodičovská péče o vejce či mláďata není běžná, ale u některých druhů v určité formě existuje2. Popište vývojová stádia obojživelníků a způsob jejich života (rozdíly ocasatí, bezocasí).- vývoj původně nepřímý přes larvální stadium a ve vodním prostředí= jen u některých odvozených druhů je vývoj přímý bez larvy či probíhá mimo vodní prostředí- většinou vejcorodí (oviparní), ale někdy i vejcoživorodí (ovoviviparní) a vyjímečně i živorodí (viviparní)- anamniotní obratlovci= zárodek nechrání žádné zárodečné obaly, vejce má pouze jednoduché rosolovité, vyjímečně tuné rosolovité obaly- u řady druhů je běžná různá forma rodičovské péče o vejce= stavění pěnových hnízd, nošení vajec na zádech, končetinách, v ústní dutině či dokonce v žaludku= nebo dokonce i o larvy - nošení larev na zádech, krmení larev neoplozenými vejci- u druhů s nepřímým vývojem se larva mění během metamorfózy za mladého jedince vypadajícího jako dospělec- během tohoto procesu dochází k přechodu od žaberního dýchání k plicnímu, k tvorbě končetin= u žab nejprve zadní pár a potom přední pár končetin= u ocasatých nejprve přední pár, potom zadní- u žab dochází k redukci ocasu- u některých ocasatých obojživelníků nedojde k metamorfóze, jedinec dospěje (tj. dochází k tvorbě pohlavní orgánů) v morfologické podobě larvy= zůstane dýchání keříčkovitými žábrami= neotenie3. Popište ekologii a bionomii našich obojživelníků.4. Charakterizujte žáby a uveďte příklady jejich rozmnožovacích strategií u nás a v tropech.Řád: Žáby (Anura = Ecaudata)- mají 5 - 9 krčních a trupových (presakrálních) obratlů- zakrnělý ocas - ocasní obratle jsou srostlé v tyčinkovitou kost - urostyl- 2 páry různě dlouhých končetin (zadní pár je delší než přední)- žebra jsou u žab většinou zakrnělá- užní bubínek mají většinou vyvinutý- během vylogenetického vývoje se u žab redukuje ústní patro - tedy oční bulvy dosahují do dutiny ústní- samci nemají kopulační orgán (jen u ocasatky Ascaphus sp. slouží k páření protažená část kloaky)- oplození většinou vnější- žáby jsou vejcorodé, vzácně živorodé (výživa embrya výměšky stěn vejcovodu - některé ropuchy)- vývoj obvykle nepřímý s larvou (pulec), dýchající vnitřními žábrami- někdy však vývoj přímý bez larvy- při metamorfóze rostou larvám nejprve zadní končetiny, později přední- u řady skupin vyvinuta různá forma rodičovské péče o vejce, někdy i o larvy- recentní druhy žab se řadí do 20 - 45 čeledí - žijí většinou obojživelným způsobem u sladkých vod- někdy jen akvaticky, některé druhy spíše podzemní jiné stromové- živí se dravě bezobratlými až malými obratlovciPipa americká (Pipa pipa)- jižní Amerika- péče o potomstvo= samec zatlačí samici oplozená vajíčka do zduřené pokožky= tam prodělají v kožních komůrkách přímý vývoj až do narození mladých žabTlamorodka zázračná (Rheobatrachus silus)- v Austrálii- neobvyklá forma péče o potomstvo= samice vejce spolkne a nosí je (i larvy) v žaludku po dobu vývoje- kriticky ohrožená5. Sestavte přehled našich druhů žab, charakterizujte druhové odlišovací znaky.Podřád: Archaeobatrachia- 8-9 presakrálních obratlů= 2.a 4. obratel nese pár zkrácených žeber- jazyk mají málo pohyblivý, okrouhlý, plochý a široce nasedající na dno ústní dutinyČeleď: Kuňkovití (Bombinatoridae)- uvedení zástupci v ČR- v sebeobraně vystavují aposematicky (výstražně) zbarvenou spodní stranu tělaKuňka obecná (Bombina bombina)Kuňka žlutobřichá (Bombina variegata)Podřád: Neobatrachia- většinou 8 pesakrálních obratlů- nemají žebra- jazyk většinou dobře pohyblivý, slouží k chycení kořisti- v dospělosti dravci, vyjímečně všežravciČeleď: Ropuchovití (Bufonidae)Ropucha obecná (Bufo bufo)- v ČRRopucha zelená (Pseudepidelea viridis)- v ČRRopucha krátkonohá (Epidalea calamita)- v ČRČeleď: Rosničkovití (Hylidae)Rosnička zelená (Hyla arborea)- konce prstů mají rozšířené do přísavných terčíků- pomocí nich se udrží i na kolmých a velkmi hladkých stěnách a předmětech Čeleď: Skokanovití (Ranidae)Skokan skřehotavý (Pelophylax ridibundus)- v ČRSkokan krátkonohý (Pelophylax lessonae)- v ČRSkokan zelený (Pelophylax cl. exculentus)- hybridní populace vzniklá zkřížením skokana skřehotavého a krátkonohéhoSkokan hnědý (Rana temporaria)- v ČRSkokan ostronosý (Rana arvalis)- v ČRSkokan štíhlý (Rana dalmatina)- v ČR6. Charakterizujte ocasaté obojživelníky, popište zvláštnosti v jejich rozmnožování.Řád: Ocasatí (Caudata)- mají 10 - 60 presakrálních obratlů- vyvinutý dlouhý ocas - původně 2 páry srovnatelně dlouhých končetin (výjimečně může být zadní pár končetin zakrnělý- žebra vyvinuta, ale krátká- ušní bubínek chybí- samci nemají kopulační orgán- oplození je u některých skupin vnější, u většiny vnitřní bez páření (pomocí přenosu spermatéky)- vejcorodí, někdy vejcoživorodí, případně i živorodí (emrya vyživována výměšky stěn vejcovodu)- vývoj obvykle nepřímý, larva dýchá vnějšími keříčkovitými žábrami- někdy přímý vývoj bez larvy- při metamorfóze rostou larvám nejprve přední končetiny, později zadní- někdy se vyskytuje neotenie, resp. pedomorfóza (vývoj bez metamorfózy)- rodičovská péče o vejce je vzácná (mločíci)- asi 556 dnes žijích druhů se řadí do 9 čeledí- žijí většinou obojživelným způsobem u sladkých vod- někdy jen akvaticky, některé druhy podzemní či jeskynní, jiné stromové- živí se dravě malými živočichy7. Sestavte přehled našich druhů ocasatých obojživelníků, charakterizujte druhovéodlišovací znaky.Čeleď: Mlokovití (Salamandridae)- uvedení čolci žijí v ČR- rozmnožují se vejcorodě s larválním stadiemČolek obecný (Lissotriton vulgaris)Čolek karpatský (Lissotriton montandoni)Čolek hranatý (Lissotriton helveticus)Čolek horský (Mesotriton alpestris)Čolek velký (Triturus cristatus)Čolek podunajský (Triturus dobrogicus)Čolek dravý (Triturus carnifex)Mlok skvrnitý (Salamandra salamandra)- i v ČR- vnitřní oplození pomocí přenosu spermatoforů- vejcoživorodý- samice rodí různě vyvinuté larvy8. Uveďte příklady možností aktivní ochrany obojživelníků a dejte je do souvislosti s ekologiía bionomií zástupců třídy9. Podejte charakteristiku červorů.Řád: Červoři (Gymnophiona)- mají 60 - 295 málo rozlišených obratlů- velmi krátký či zakrnělý ocas- končetiny i končetinové pletence jsou zakrnělé- kůže členěná kroužkovitými zářezy, v místech zářezů jsou ve škáře zkostnatělé malé dermální šupiny- žebra vyvinutá, ale krátká- střední ucho s bubínkem i oči zakrnělé- vyvinuta vysunovatelná hmatová tykadélka (tentakula) na hlavě- samci mají kopulační orgán (phallodeum)- oplození vnitřní, dochází k němu při páření- vejcorodí, někdy živorodí (embrya vyživována výměšky stěn vejcovodu)- vývoj nepřímý s larvou nebo přímý bez larvy- u některých druhů vyvinuta rodičovská péče o vejce- asi 173 druhů ve 3 čeledích- některé druhy vodní, jiné podzemní- živí se dravě drobnými živočichy10. Popište význam obojživelníků z hlediska člověka a z hlediska jejich zapojení do funkcepřírodních ekosystémů.11. Popište morfologické vnější znaky obojživelníků.- anamniotní obratlovci- zárodek nechrání žádné zárodečné obaly= vejce má pouze jednoduché rosolovité, vyjímečně tuhé rosolovité obaly- stejně jako plazi, ptáci a savci mají kostru s původně 2 páry kráčivých končeitn připojených k osobé kostře prostřednictvím kočetinových pletenců- u některých druhů došlo druhotně k redukci jednoho páru (zadního), případně obou párů končetin spolus redukcí končetinových pletenců12. Popište anatomické zvláštnosti obojživelníků.- osní kostru tvoří diferencovaná páteř a zkrácená či zredukovaná žebra- žebra jsou zkrácená a
Vloženo: 13.11.2009
Velikost: 31,20 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu AEA26E - Zoologie obratlovců
Reference vyučujících předmětu AEA26E - Zoologie obratlovců
Reference vyučujícího prof. Ing. CSc. Iva Langrová
Podobné materiály
- AAA10E - Základy meteorologie a klimatologie - Otázky ze zkoušky
- AAA14E - Základní agrotechnika a herbologie - Otázky zkouška
- ABA06E - Základy fyziologie rostlin - Otázky zkouška
- AHA09E - Agrochemie - Otázky z testu
- APA12E - Pedologie pro zahradníky - Otázky ze zkoušky
- EEA08E - Základy podnikové ekonomiky - Otázky zkouška
- ETA05E - Informatika - Otázky ke zkoušce.doc
- ETA05E - Informatika - Otázky ke zkoušce
- ABA05Z - Botanika - Botanika zápočet otázky.doc
- AAA23E - Základy agroekologie - otazky agroekologie
- AAA23E - Základy agroekologie - Otazky agroekologie Jirka
- AVA35E - Praktická fyziologie zvířat-kůň - otázky k ústní zkoušce
- AVA35E - Praktická fyziologie zvířat-kůň - zkouškové otázky
- ADA19E - Chov prasat I. - otázky
- ASA17E - Chov skotu a ovcí - Vypracované otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA35E - Praktická fyziologie zvířat-kůň - vypracov. otázky
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - zkouskove otazky genetika
- ETA05E - Informatika - otázky
- ETA05E - Informatika - vypracovane otazky
- ETA05E - Informatika - vypracovane otazky informatika
- AMA06E - Praktická mikrobiologie - otazky mikro
- AMA06E - Praktická mikrobiologie - otazky_mikro
- AEA09E - Zoologie - Vypracované otázky STRUNATCI
- AEA09E - Zoologie - Vypracované otázky BEZOBRATLÍ
- AEA09E - Zoologie - vypracované otázky PRVOCI
- AEA09E - Zoologie - otázky zoo 2
- AEA09E - Zoologie - otazky zoo 3
- AEA09E - Zoologie - otazky ze zoologie 1
- AEA09E - Zoologie - Nove zkouskove otazky ZOO
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - chovzvirat-otazky
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - otázky zootechnika
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - otazky k chovu
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - otazky
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - postacujuce otazky
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - otázky
- ACA03E - Chemie organická - otázky, odpovědi
- ACA03E - Chemie organická - Vypracované otázky
- AEA09E - Zoologie - otázky zoologie
- ACA02E - Anorganická a analytická chemie - Vypracované otázky
- ABA05E - Botanika - zkouškové otázky
- AVA15E - Morfologie hospodářských zvířat - zkouškové otázky
- ACA05E - Biochemie - Vypracované otázky
- AKA06E - Výživa zvířat - otázky ke zkoušce
- ASA03E - Chov skotu - zpracované otázky
- AVA11E - Praktická fyziologie zvířat - otázky ze zkouškového testu
- AVA10E - Praktická anatomie zvířat - zpracované otázky
- ARA28E - Fyto 2 - otázky
- ARA28E - Fyto 2 - otázky ke zkoušce
- ARA28E - Fyto 2 - otázky fyto 2
- AGA11E - Etika chovu a etologie zvířat - testové otázky
- ASA09E - Chov koní - ZKOUŠKOVÉ OTÁZKY
- ASA25E - Chov koní - ¨zkouškové otázky
- AGA18E - Etologie zvířat - Zkouškové otázky
- AGA18E - Etologie zvířat - otázky ke zkoušce
- AHa02E - Výživa hospodářských zvířat - vypracované otázky-59)
- AHa02E - Výživa hospodářských zvířat - Zkouškové otázky
- AHa02E - Výživa hospodářských zvířat - Otázky-výživa
- ATA05E - Pícninářství a pastvinářství - otázky pícninářství
- AEA03E - Parazitologie - otázky
- AEA03E - Parazitologie - otázky 2
- AEA03E - Parazitologie - otázky 3
- AEA03E - Parazitologie - vypracované otázky
- AVA22E - Anatomie HZ se základy histologie a embryologie - zkouškové otázky
- AVA10E - Praktická anatomie zvířat - otazky
- AVA11E - Praktická fyziologie zvířat - otazky
- AVA11E - Praktická fyziologie zvířat - otazky-vypracovane
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - otazky
- AEA25E - Zoologie bezobratlých - otazky bezobr.
- AEA25E - Zoologie bezobratlých - otazky
- AEA26E - Zoologie obratlovců - otazky obr.
- AEA26E - Zoologie obratlovců - vypracovany otazky
- AEA26E - Zoologie obratlovců - otazky
- AKA06E - Výživa zvířat - Otázky ze zkoušky z výživy
- AKA06E - Výživa zvířat - otazky_ke_zkousce
- AEA30E - Základy hydrobiologie - Otázky - Varianta B
- AEA09E - Zoologie - Zpracované otázky - prvoci
- AEA09E - Zoologie - Zpracované otázky - bezobralí
- AEA09E - Zoologie - Zpracované otázky - obratlovci (nedokončeno)
- AGA36E - Etika chovu zvířat a welfare koní - testove otazky
- ALA13E - Etologie zvířat - koní -Humpolec - Bc. - Otázky ke zkoušce
- ALA13E - Etologie zvířat - koní -Humpolec - Bc. - Otazky HUMPOLEC
- AKA05E - chov koní - ¨zkouskove_otazky
- AKA05E - chov koní - OTAZKY Z CHOVU
- AKA05E - chov koní - vyprac.otázky
- AKA05E - chov koní - ZKOUSKOVE OTAZKY
- ATA05E - Pícninářství a pastvinářství - otazky picko
- ASA27E - Technika chovu koní - vyprac.otázky
- AMA05E - Mikrobiologie a biotechnologie - otázky II.zkouškového testu
- EJA74E - Právo a životní prostředí - Zkouškové otázky
- ARA98E - Zemědělské poradenství - Testové otázky
- AVA12E - Základy porodnictví - vypracované otázky
- AEA26E - Zoologie obratlovců - obojzivelnici
- AEA26E - Zoologie obratlovců - obojzivelnici
- AEA09E - Zoologie - obojzivelnici, plazi
- AEA09E - Zoologie - plazi
- AEA26E - Zoologie obratlovců - plazi
Copyright 2024 unium.cz