- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Personalistika
2 - Ekonomika
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Ing. Jana Paulenová
Popisek: Studijní materiál
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálObsah
Personalistika 2
Zaměstnání 5
Úřad práce 7
Pracovně právní vztahy9
Vznik pracovního poměru 11
Smlouvy na dobu určitou 13
Porovnání smluv a dohod o práci 14
Změny pracovního poměru .16
Pracovní doba 17
Důležité překážky v práci na straně zaměstnance a zaměstnavatele 18
Dovolená 20
Odměňování 22
Zásady vyplácení odměn25
Jak si správně říct o zvýšení mzdy (platu) 26
Pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti 27
Pojistné na veřejné zdravotní pojištění …..29
Zaměstnanecké výhody 29
Vnitřní předpis, pracovní řád, mateřská a rodičovská dovolená 30
Škoda31
Rada zaměstnanců, odbory, kolektivní vyjednávání, kolektivní smlouva 34
Fond kulturních a sociálních potřeb FKSP 35
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP) 36
Švarc systém37
Skončení pracovního poměru38
Kdy je a kdy není školení povinné41
Cigarety a alkohol na pracovišti42
Telefony, internet a e-mail v pracovní době 43
Stávka 44
Nejčastější prohřešky zaměstnavatelů vůči zaměstnancům 45
Rozdíl mezi podnikateli FO a zaměstnanci 46
Personalistika – řízení lidských zdrojů
-využití schopností pracovníků a komplexní péče o pracovníky
Členění pracovníků:
z hlediska vykonávané činnosti
dělníci (převládá fyzická práce)
provozně obsluhující pracovníci (pracovníci obchodu a služeb, obslužných profesí, skladování a dopravy)
technicko hospodářský personál (převládá duševní práce)
z hlediska postavení ve struktuře firmy
řídící pracovníci (management)
výkonní pracovníci
NÁPLŇ PRÁCE personálního oddělení:
1. Plánování počtu pracovníků:
východiska:
fluktuace pracovníků a její příčiny (tj. pohyb pracovníků: výpovědi, mateřská, důchody, …)
mzdy (platy) v jednotlivých kategoriích
vývoj produktivity práce
fond pracovní doby a její rozvržení
pracovní úkoly firmy - plány
2. Zajišťování pracovníků
z interních zdrojů (uvnitř podniku) – školení, výchova ve vlastním škol. zařízení, vlastní archiv uchazečů (životopisy), …
Vyhledávání pracovníků z interních zdrojů:
Výhody
Nevýhody
otevření možnosti postupu
omezený výběr
nízké náklady na získávání lidí
vyšší náklady na vzdělávání
uchazeč zná spolupracovníky
zklamání kolegů, méně uznání, rivalita, klikaření
vědomí vlastních schopností
obavy z odmítnutí dlouholetého (kmenového pracovníka
rychlejší obsazení místa
přeložení (povýšení) neřeší potřebu dalšího vzdělávání
průhledná personální politika
podniková slepota
omezená fluktuace
z externích zdrojů
na úřadech práce
spoluprácí s personálními útvary jiných podniků
prostřednictvím působení vlastních pracovníků a jejich okolí (mezi jejich známými)
využití služeb specializovaných agentur
formou propagace a inzerce (výběroví i konkursních řízení)
Výhody
Nevýhody
širší možnosti výběru
vyšší náklady na vyhledávání
nové impulsy pro podnik
zvyšování fluktuace v podniku
příchozí je rychleji uznán (nové koště)
riziko zkušební lhůty
přesné pokrytí potřeby
neznalost podniku, seznámení si vyžádá čas a peníze
obsazení místa trvá déle
stres z přechodu na nové působiště
představa vyššího platu
blokování šancí na postup interních pracovníků
Výběr zaměstnanců
Výběrové řízení - pro dělnické profese
řízení je jednodušší převážně se vychází z podkladů, které poskytl uchazeč
orientační rozhovor /proč se hlásíte, co jste zač, motivace; co budu dělat, co je to za podnik/
Konkurzní řízení – je složitější, proto ho pro podniky často zpracovávají specializované personální agentury nebo alespoň např. psychologické poradny. První výběr je na základě podkladů od uchazečů, kdy se vyberou potenciální zaměstnanci, ověřují se schopnosti uchazečů (psycho-testy, jazykové testy, testy osobnosti, grafologický rozbor písma, IQ testy, znalostní testy a další). Někdy se požaduje i zpracování práce o plánech činností v novém zaměstnání. Následuje výběrový pohovor před komisí (většinou 5 – 7 členů).
Pozor na otázky:
dojíždění- kouření
bydlení- slabé/silné stránky
- budoucí pozice ve firmě- sport
odměna za práci- kniha – nejoblíbenější/naposledy čtená
otázky osobního charakteru (rodina – děti a jejich věk, náboženství, …) jsou zakázané, přesto je často pokládají
některé otázky mohou být v cizím jazyce
co jste ochotni pro firmu obětovat (ptají se, zda jste ochotni pracovat přesčas)
proč chcete pracovat u nás
proč jste nedokončil školu (uvádět úraz nebo RD)
jak jste vycházel se svým dosavadním vedoucím¨
proč jste se rozhodl změnit zaměstnání
jak si představujete svůj osobní růst v naší firmě
Jak zapůsobit při pohovoru
Mluvte krátce, jasně a k věci, buďte přirození a v dobré náladě.
Nepodceňujte se, ale ani příliš nevychvalujte.
Nehovořte příliš negativně o bývalých zaměstnavatelích, i když máte pravdu.
Přílišnou snahou přesvědčit vzbudíte spíše nedůvěru.
Buďte upřímní a otevření.
Oblečení volte přiměřené budoucímu povolání.
Choďte včas.
Buďte připravení (zjistěte si informace o firmě i o budoucím povolání např. z internetu).
Chovejte se slušně.
Připravte si otázky.
uzavření pracovního poměru – pracovní smlouvy
adaptace - přizpůsobení (pracovní, sociální), vstupní rotace (horizontální x vertikální)
3. Péče o pracovníky
motivace – hnací síly pro činnost člověka (peněžní a nepeněžní odměny a motivy)
sociální politika – zlepšení pracovních podmínek ( zlepšování prac. prostředí, zvyšování bezpečnosti práce a hygieny, zdrav. péče o pracovníky, podnikové stravování, doprava, služby pro zaměstnance, vzdělávací programy, kariérní postup, kulturní, sportovní, péče o důchodce, byty, dary, …)
rozvoj pracovníků – školení, další vzdělávání, rekvalifikace, …
tvorba pracovních řádů
zásady pro odměňování
zajišťují, aby pracovník se každý pracovník podrobil potřebným lékařským prohlídkám
vytváření čitelné řídící struktury (jednoznačné vztahy nadřízenosti a podřízenosti)
vede osobní karty zaměstnanců - evidence
ZAMĚSTNÁNÍ
Zákon o zaměstnanosti: právo na práci má každý občan ČR, pokud skutečně pracovat chce, a o práci se uchází a jeho zdravotní stav mu to dovoluje. Každý má možnost samostatně podnikat, vstoupit do zaměstnaneckého poměru, pracovat v cizině.
Ústava a Listina základních práv a svobod – právo na práci zakotveno
Možnosti hledání zaměstnání
Úřad práce
Využití personálních útvarů vybraných podniků
Pomoc známých
Specializované agentury
V rámci podniku
Inzerát
Typy pracovních poměrů – dle délky:
Odpověď na inzerát – dopis + strukturovaný životopis
Kde jste se dověděli o ….
Kde nyní pracujete kde …, proč se o místo ucházíte (odkaz na životopis)
Žádost o zaměstnání, zařazení do výběrového řízení,…
Přílohy: min. životopis + požadavky dle inzerátu
POZOR:
Úprava
Obsah
Formát
Originalita
Kontaktní údaje
Hlaste se jen tam, kam se opravdu hodíte
Jak uspět při hledání práce:
Již při škole hledejte brigády – získáte znalosti z praxe a kontakty.
S hledáním zaměstnání začněte včas – ještě před dokončením školy.
Aktivně práci hledejte – pročítání inzerátů, …
Zajímejte se jaké mají firmy požadavky a snažte se přizpůsobit.
Pečlivě zpracujte dopis i životopis pro zaměstnavatele.
Na pohovor choďte připravení – viz. výše.
Každý kdo nastupuje do nového zaměstnání, se musí podrobit vstupní lékařské prohlídce, která je v zájmu zaměstnance i zaměstnavatele. Prohlídku platí zaměstnanec. Další prohlídky pak platí zaměstnavatel, jejich četnost je různá, záleží na typu práce. Vstupní prohlídka slouží k posouzení zdravotní způsobilosti pro danou práci a má zaškol odhalit případné nemoci, které by následně mohly být označeny jako nemoci z povolání.
Zaměstnavatel se nesmí při přijímacím pohovoru ptát na otázky osobního charakteru např.: rodinný stav, počet dětí, národnost, …
Zaměstnavatel má pak větší pravomocí se zeptat na spoustu věcí – pokud to vychází z povahy práce.
Kdo zaměstnává více než 25 lidí, musí mezi nimi zaměstnat aspoň 4 % zdravotně postižených. Pokud jich zaměstná více než polovinu, získá od státu příspěvky. Pokud jich zaměstná méně než 4 %, buď musí zadávat zakázky zaměstnavatelům, kteří mají alespoň polovinu zaměstnanců se zdravotním postižením, anebo za každého nezaměstnaného zdravotně postiženého každoročně odvádět do státního rozpočtu, prostřednictvím ÚP, 2,5 násobku průměrné měsíční mzdy v národním hospodářství (průměrná mzda za rok 2005 byla cca 18 000 Kč).
ÚŘAD PRÁCE
zajišťuje zprostředkování práce
vede evidenci volných pracovních míst
vede seznam uchazečů o zaměstnání
usiluje o rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce
zajišťuje rekvalifikace
vyplácí hmotné zabezpečení
platí za uchazeče zdravotní pojištění (zaměstnanec musí sám nahlásit své zdravotní pojišťovně, že je v evidenci ÚP)
podílí se na aktivní politice zaměstnanosti (viz. dále)
poradenská činnost (zdarma právní poradna ve věcech pracovně– právních)
Uchazeč o zaměstnání je občan, který je bez pracovního poměru, nevykonává samostatně výdělečnou činnost, nepřipravuje se studiem na budoucí povolání a není ve výkonu trestu, …a je nahlášen v evidenci ÚP.
Požádá-li FO o zprostředkování zaměstnání nejpozději do 3 pracovních dnů po skončení zaměstnání nebo jiných činností (ukončení podnikání), zařadí se do evidence uchazečů o zaměstnání ode dne následujícího po skončení zaměstnání.
Každý uchazeč o zaměstnání musí vyvíjet součinnost (= v dohodnutý termín se dostavit na ÚP, chodit na doporučená zaměstnání, …) s úřadem práce. V případě, že nevyvíjí dostatečnou součinnost, může být vyřazen z evidence a ztratit hmotné zabezpečení až na 6 měsíců. (pravidelně se na úřadě práce informovat o nových prac. místech, zúčastnit se výběrových řízení, podrobit se lékařské prohlídce, neoznámí rozhodné skutečnosti, nenastoupí do vhodného zaměstnání, nenastoupí dohodnutou rekvalifikaci, …)
Úřad práce se snaží o zprostředkování vhodného zaměstnání tj, zaměstnání, které splňuje následující předpoklady:
odvádí se z něj sociální a zdravotní pojištění
pracovní doba je alespoň 80 % (z 40 hodin týdně)
na dobu neurčitou, nebo na určitou min. 3 měsíce
odpovídá zdravotní způsobilosti a pokud možno kvalifikaci, praxi, dojíždění, …
Hmotné zabezpečení pro uchazeče o zaměstnání – podpora v nezaměstnanosti
je vypláceno uchazeči o zaměstnání, kterému do 7 dnů ode dne podání žádosti nezprostředkuje vhodné zaměstnání se poskytne podpora. Uchazeč musí za poslední tři roky dopracovat (i po částech) alespoň 12 měsíců pracovat (podnikat) a platit sociální pojištění (platí i pro absolventy).
pro poskytnutí příspěvku je potřeba předložit občanský průkaz, zápočtový list a potvrzení o průměrném výdělku (pokud není vypočítává se z minimální mzdy
Podpora v nezaměstnanosti náleží:
do 50 let věku 6 měsíců (1.-2. měsíce 65 %; 3. – 4. 50 %; 5. 45 %, max. 13 307 Kč)
do 50 do 55 let věku 9 měsíců
nad 55 let věku 12 měsíců
Výše podpory se vypočítá z předchozího průměrného čistého výdělku nebo min. mzdy.
Po pěti měsících skončí ÚP vyplácet dávky, v evidenci můžete zůstat. ÚP sestaví nezaměstnanému závazný plán rekvalifikací a hledání práce. Kdo nemá nárok ani na podporu, ztratí po šesti měsících nárok i na sociální dávku ve výši životního minima (3 126 Kč a bude dostávat jen existenční minimum (2 020 Kč)
Lidé na podpoře v nezaměstnanosti si mohou přivydělat až do 4 000 Kč měsíčně (1/2 minimální mzdy). Pracovat mohou nejvýše 20 hodin týdně.
Do 7 dnů po skončení pracovního poměru se musí zaměstnanec zaregistrovat na ÚP, jinak nemá nárok na nemocenskou.
Kdo podporu nedostane:
Člověk, který v posledních 3 letech nepracoval dohromady ani jeden rok.
Kdo sám nejméně 2x za poslední ˝ rok ukončil pracovní poměr výpovědí bez závažných důvodů (zákonem stanovené – zdravotní důvody, péče o dítě, …)
Podnikatelé, kteří ukončili podnikání a neplatili sociální pojištění.
PRACOVNĚ PRÁVNÍ VZTAHY
Normy upravující práci:
Listina základních práv a svobod občana
Ústava - Ústavní zákony
Zákony o zaměstnanosti
Zákoník práce
Vládní nařízení
Vyhlášky ministerstev
Zaměstnavatel je fyzická (FO) nebo právnická osoba (PO). FO zaměstnavatel musí být pracovně právně způsobilý – mít práva a povinnosti. Tuto způsobilost nabývá dosažením věku 18 let. PO tuto způsobilost nabývají zápisem do obchodního rejstříku.
Zaměstnanec je pouze fyzická osoba (FO), způsobilá mít práva a povinnosti, po dosažení věku 15 let a (současně) po skončení povinné školní docházky. Práce osob ve věku do 15 let nebo starších 15 let do skončení povinné školní docházky je možná jen v oblasti umění, kultury, reklamy nebo sportu za zvláštních podmínek.
Zaměstnanec koná závislou práci, která je vykonávána ve vztahu nadřízenosti zaměstnavatele a podřízenosti zaměstnance, musí jí konat osobně, podle pokynů zaměstnavatele, jeho jménem, za mzdu nebo jinou odměnu, v pracovní době na pracovišti zaměstnavatele nebo jiném dohodnutém místě.
Pracovně právní vztahy mohou vzniknout jen se souhlasem zaměstnance a zaměstnavatele.
Povinnosti zaměstnavatele (jen příklady):
Zajišťovat rovné zacházení se všemi zaměstnanci (prac. podmínky, odměňování, ….), je zakázána jakákoliv diskriminace zaměstnanců.
Zaměstnavatel nesmí přenášet riziko z výkonu závislé práce na zaměstnance.
Přidělovat zaměstnanci práci dle pracovní smlouvy.
Za porušení povinností nesmí zaměstnavatel ukládat peněžité postihy (vyjma odpovědnosti za škodu).
Zaměstnavatel nesmí zaměstnance jakýmkoliv způsobem postihovat nebo znevýhodňovat proto, že se zákonným způsobem domáhá svých práv.
V některých případech je zaměstnavatel povinen zajistit, aby se zaměstnanec před uzavřením pracovní smlouvy podrobil vstupní pracovně-lékařské prohlídce, popř. zajistil, aby lékařské prohlídky absolvoval během trvání pracovního poměru; např. ti co pracují v noci musí na prohlídku 1 x ročně.
Vyplácet sjednanou odměnu.
Zlepšovat pracovní podmínky (i vzhled pracoviště).
Zajistit pracovně-lékařskou péči.
Poskytnout odměnu pokud zaměstnanec dovrší 50 let věku nebo má nárok na důchod.
Zajistit bezpečnou úschovu svršků a osobních předmětů, které zaměstnanci obvykle nosí do zaměstnání.
Poskytnout pomoc při předcházení požárům nebo při živelních událostech, jejich likvidaci nebo odstraňování jejich následků nebo při jiných mimořádných událostech, při nichž může být ohrožen život, zdraví nebo majetek.
Zaměstnavatel je povinen umožnit zaměstnancům ve všech směnách stravování; tuto povinnost nemá vůči zaměstnancům vyslaným na pracovní cestu.
Zaměstnavatel musí pečovat o odborný rozvoj zaměstnanců:
zaškolení a zaučení,
odbornou praxi absolventů škol,
prohlubování kvalifikace,
zvyšování kvalifikace.
Informovat zaměstnance např. o:
ekonomické. a finanční situaci zaměstnavatele
BOZP
kolektivní smlouvou
základních právech a povinnostech vyplývajících z pracovního poměru
vnitřních předpisech
pravděpodobném vývoji zaměstnanosti
zamýšlených strukturálních změnách
Povinnosti zaměstnance (jen příklady):
Pracovat svědomitě, řádně, podle svých sil, znalostí a schopností, plnit pokyny nadřízených vydané v souladu s právními předpisy a spolupracovat s ostatními zaměstnanci.
Plně využívat pracovní dobu.
Dodržovat všechny právní předpisy.
Práci konanou na základě pracovní smlouvy musí zaměstnanec konat osobně.
Nepožívat alkoholické nápoje a nezneužívat jiné návykové látky během pracovní doby ani před nástupem do zaměstnání.
Dodržovat pracovní řád.
Řádně hospodařit se svěřenými prostředky.
Vedoucí zaměstnanci jsou dále povinni:
řídit a kontrolovat práci podřízených zaměstnanců a hodnotit jejich pracovní výkonnost a pracovní výsledky,
co nejlépe organizovat práci,
vytvářet příznivé pracovní podmínky a zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci,
zabezpečovat odměňování zaměstnanců podle platných právních předpisů,
a další
Ústní příslib zaměstnání – pokud není splněn je nárok na náhradu škody (řídí se Občanským zákoníkem).
VZNIK PRACOVNÍHO POMĚRU
Uzavřením pracovní smlouvy (PS)
Volba nezakládá pracovní poměr a s kandidáty se musí sepsat PS.
Pracovní smlouva
musí být písemná, vyhotovuje ji zaměstnavatel a jedno vyhotovení dostává zaměstnanec
musí být vyhotovená a podepsaná oběma stranami nejpozději v den nástupu do práce
Náležitosti řádné pracovní smlouvy:
Identifikační údaje zaměstnavatele (Název společnosti, sídlo, označení z obchodního rejstříku, …)
Identifikační údaje zaměstnance (Jméno a příjmení, bydliště, rodné číslo, …)
Druh práce (co nejpřesněji).
Místo výkonu práce nebo místa, ve kterých bude práce vykonávána.
Den nástupu do práce. (Od tohoto dne vzniká pracovní poměr). Může být zadán přesným datem (1. 9. 2009) nebo odkazem na nějakou skutečnost např. až někdo půjde na mateřskou dovolenou.
Doba trvání pracovního poměru:
na dobu určitou – je udané konkrétní datum nebo odkaz na skutečnost viz výše – pracovní poměr končí tímto datem (viz pracovním smlouvy na dobu určitou)
na dobu neurčitou
Zkušební doba musí být sjednaná písemně v PS max. na 3 měsíce a nesmí se prodlužovat (max. o nemoc). Zkušební dobu lze sjednat nejpozději v den, který byl sjednán jako den nástupu do práce. V rámci zkušební doby lze skončit pracovní poměr i bezdůvodně, platí pro obě strany. Skončení oznámit min. 3 dny předem. Pokud není zkušební doba v pracovní smlouvě uvedena, není sjednána. Dny pracovní neschopnosti se nezapočítávají do zkušební doby.
Pracovní cesta: Zaměstnanec bude vysílán na pracovní cesty.
Způsob odměňování – může být určen přímo v pracovní smlouvě, pak může být mzda měněna jen se souhlasem zaměstnance. Pokud není odměňování v pracovní smlouvě, tak musí zaměstnanec dostat mzdový výměr.
Splatnost mzdy nebo platu: musí být udán přesný den a místo, popř. poznámka, že mzda bude posílána na bankovní účet zaměstnance.
Údaje o nároku a délce dovolené na zotavenou.
Údaje o výpovědních dobách a odstupném.
Údaje o stanovení týdenní pracovní doby a rozvržení pracovní doby.
Ochrana informací: Informace, které se zaměstnanec dozví v rámci pracovně právního vztahu jsou důvěrné.
Výkon jiného zaměstnání: Zaměstnanec nesmí vedle svého zaměstnání vykonávaného v pracovněprávním vztahu k zaměstnavateli vykonávat bez předchozího písemného souhlasu zaměstnavatele výdělečnou činnost, která je shodná s předmětem činnosti zaměstnavatele.
Pracovní oděv: Zaměstnanec se zavazuje používat jednotný pracovní oděv (stejnokroj) a nosit na něm jmenovku.
Zvýšení kvalifikace: zaměstnanec se zavazuje zvýšit svou kvalifikaci – přesně vymezeno a termín do kdy.
Konkurenční doložka: Po skončení tohoto pracovního poměru nesmí zaměstnanec pracovat na obdobné pozici pro firmu s podobným zaměřením max. 1 rok. Při porušení je možné dopředu stanovit i pokutu. Pokud je ve smlouvě konkurenční doložka obvykle je v ní také stanoveno větší odstupné než nařizuje zákoník práce – „zlatý padák“.
Služební vozidlo: Zaměstnanci bude přiděleno služební vozidlo.
Údaj o kolektivních smlouvám, …
Prohlášení zaměstnance: Zaměstnanec prohlašuje, že jej zaměstnavatel před uzavřením pracovní smlouvy seznámil s právy a povinnostmi, které pro něj z této pracovní smlouvy vyplývají, a s pracovními a mzdovými podmínkami, za nichž má sjednanou práci konat.
Počet kopií: Pracovní smlouva byla sepsána ve dvou vyhotoveních, z nichž jedno obdrží zaměstnanec a jedno zaměstnavatel.
Podpisy zaměstnavatele (statutárního orgánu) a zaměstnance, datum a místo sepsání.
Co není možné platně dohodnout:
(Následující ujednání jsou neplatná, ale nezpůsobují neplatnost celé pracovní smlouvy).
Zaměstnanec se vzdává nároku na dovolenou, na odstupné.
V případě potřeby zaměstnanec souhlasí s převedením na jakoukoliv práci podle pokynů vedoucího.
Pracovní poměr rozváže zaměstnanec dohodou.
Zaměstnanec souhlasí s přelož
Vloženo: 13.07.2010
Velikost: 381,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz